Tampere
16 Apr, Tuesday
4° C

Proakatemian esseepankki

Hinnoittelu



Kirjoittanut: Milana Itäpää - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 8 minuuttia.

Johdanto: 

Kuinka asettaa kannattava ja kilpailukykyinen hinta omalle tuotteellesi tai palvelullesi? Mihin voit perustaa hinnan, jos sinulla ei ole vielä kokemusta hinnoittelusta? Ja miten hinta pitäisi ilmoittaa? 

Tässä esseessä käymme läpi yleisimmät tutkimusmenetelmät optimaalisen hintatason löytämiseksi, hinnoittelun merkitystä marginaalien maksimoinnissa sekä sitä, miten alihinnoittelu ja alennukset vaikuttavat yrityksen kannattavuuteen. 

 

Hinnoittelu

Hinnoittelussa mietit luonnollisesti, miten hinta asetetaan niin, että yrityksesi myynti kasvaa ja saat myös voittoa. Lisäksi kannattaa miettiä, miten perustelet tuotteen tai palvelun hinnan asiakkaalle. Kunnioita asiakasta, mutta muista myös oma ja työsi arvo. 

Kun sinulla on selkeä hinnoittelumalli valmiina, voit reagoida nopeasti tarjouksella asiakkaan hintakyselyyn. Mitä nopeammin reagoit, sitä todennäköisemmin sopimuksia syntyy. 

Hinnoittelu on yksi tärkeimmistä yrityksen liiketoiminnan kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä. Jokainen tuotteesta/palvelusta ansaittu ylimääräinen euro parantaa yrityksen kannattavuutta. Hinnoittelulla yritys viestii myös oman brändinsä arvoa asiakkailleen, mutta tästä huolimatta hinnoittelua ei pidetä strategisesti tärkeänä monissa pk-yrityksissä, eikä hinnoittelustrategiaan ja markkinatutkimukseen käytetä tarpeeksi aikaa ja resursseja. Liian korkea hinta voi yksinkertaisesti aiheuttaa sen, että tuote/palvelu ei myy, kun taas alihinnoittelu syö elintärkeitä katteita ja johtaa huonoon kannattavuuteen sekä markkinoiden nopeaan saturoitumiseen. Siksi on erittäin tärkeää löytää korkein hinta, jonka markkinat ovat valmiita maksamaan. 

Oikean hinnan määrittäminen tuotteille tai palveluille on siksi erittäin tärkeää, mutta myös haastavaa. Tämä johtuu siitä, että optimaalisen hintatason (korkein hinta, jonka markkinat ovat valmiita maksamaan) löytäminen vaatii markkinatutkimusta, suunnittelua ja testausta ennen tuotteelle/palvelulle optimaalisen hinnan löytämistä. Hinnoitteluun kannattaa kuitenkin käyttää aikaa, koska vain hinta tuo rahaa taloon. Tehokkaan hinnoittelun tavoitteena tulisi olla voiton maksimointi pitkällä aikavälillä. 

Voit vapaasti hinnoitella – kokeile ja löydä sinulle sopivin vaihtoehto. Voit käyttää apuna perushinnoittelumalleja. 

 

Apuna hinnoittelun perusmallit 

Kustannuspohjainen hinnoittelu on helppo ja turvallinen hinnoittelutapa: hinta määräytyy lisäämällä kulujen päälle kate. Et kuitenkaan tiedä, saatko tuotteesta tai palvelusta parhaan mahdollisen hinnan. Jotta kannattavuus pysyy pienellä katteella ja jäät voitolle, myyntiä on oltava määrällisesti enemmän kuin suurella katteella. 

Arvoperusteisessa hinnoittelussa hinta määräytyy sen mukaan, kuinka arvokkaaksi asiakas arvioi tuotteesi tai palvelusi. Hinta voi siis olla huomattavasti korkeampi kuin kustannuspohjaisen hinnoittelun perusteella. Tämä menetelmä edellyttää, että sinulla on vahva käsitys siitä, kuinka paljon asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuotteestasi tai palvelustasi. 

Markkinapohjaisessa hinnoittelussa hinta perustuu markkinoiden ja kilpailijoiden määräämään hintatasoon. Markkinaperusteinen hinta vastaa markkinoilla olevien vastaavien tuotteiden tai palveluiden keskihintaa.  

Mieti hinnoittelussa myös näitä: 

Mikä on uuden asiakkaan arvo yrityksellesi? Kannattaako tulla asiakasta vastaan alussa, esimerkiksi tarjoamalla tutustumishintaa? 

Onko sinulla mahdollisuus luoda pitkäaikaisia jatkuvia asiakassuhteita vai muuttuvatko asiakkaat jatkuvasti? 

Olisiko kausihinnoittelu järkevä ratkaisu yrityksellesi? 

Millaisista lisäarvotekijöistä (asiakaspalvelu, takuu, sijainti, imago) asiakkaasi ovat valmiita maksamaan? 

Hinnoittelussa arvioi ja ennakoi rehellisesti myös vuosittaiset lomasi ja sairauspäiväsi. 

Millaisia alennuksia kannattaa antaa, jotta myynti olisi kannattavaa?  

 

Myyntihinnan määrittäminen  

Yrityksen tuottaman tuotteen tai palvelun hinnan määräytymiseen vaikuttavat monet määräävät tekijät. Omakustannusarvo eli mitä tuote/palvelu maksaa itselleen, kilpailijoiden hinnat, tuotteen elinkaari, saatavuus, sesonki, oma markkina-asema jne. Hinta on kuitenkin asetettava siten, että yritys saavuttaa taloudelliset ja muut tavoitteensa sekä menestyy kilpailussa. 

Tuotteen myyntihinta riippuu kysynnän määrästä ja markkinoilla olevista kilpailevista tuotteista eli tarjonnasta. Jos määrällistä tarjontaa on vähän, hinnoittelu on vapaata eikä tuotteen ominaisuuksilla ole suurta merkitystä. Tarjonnan kasvaessa kysyntä kohdistuu tuotteeseen, josta asiakas hyötyy hinta huomioon ottaen eniten. On syytä huomata, että pääsäännön mukaan kaikki ostopäätökset tehdään tunteella. Ostajan tulee kuitenkin pystyä perustelemaan päätöksensä rationaalisesti sekä itselleen että muille. Tästä seuraa, että se, mitä ei sanota ostosyyksi (=tunnetaso), on usein todellinen ostosyy. Ostoimpulssi tulee käyttötarpeesta, mutta työkalun tarpeet (ostajan halu kuvata itseään tuotteen kautta) ratkaisevat tuotteen valinnan. Koska laitetarpeella on ratkaiseva merkitys ostopäätöksessä, tuote tulee nähdä myös markkinointivalttina. Hinta on vain osa tuotetta.  

 

Kilpailijoiden hinnat 

Ostotilanteessa asiakas vertailee eri tuotteiden hintoja ja ominaisuuksia. Eri paikkakunnilla kilpailu voi olla hyvin rajallista, jolloin on saavutettu selvä kilpailuetu. Verkkokauppa syö tehokkaasti kilpailuetua. 

Omakustannusarvo 

Yrityksen tuotantokustannusten tarkka tunteminen ja seuranta on erityisen tärkeää varsinkin tiukassa hintakilpailutilanteessa, kun myyntihinta on markkinoilla lähes sama. Tällöin kannattavuuden ratkaisee se, kuka pystyy saavuttamaan alhaisimmat tuotantokustannukset. Valitettavasti esimerkiksi rakentamisessa ja useilla palvelualoilla katsomme usein vain hintaa, toimitusaikaa ja maksuehtoja. Laadun oletetaan riittävän kaikille toimijoille. Vähittäiskaupassa hinnoittelussa on enemmän liikkumavaraa markkinoinnin ja mielikuvan sekä erilaisten tuotepakkausten ansiosta. 

Hintajousto, eli hintaherkkyys 

Asiakkaan ostohalukkuutta tuotteen hinnan muuttuessa kutsutaan hintajoustoksi. Kysyntä on joustavaa, jos myynti laskee enemmän kuin hintaa nostetaan. Esimerkiksi 5 prosentin hinnankorotus johtaa 10 prosentin myynnin laskuun. Vastaavasti jos hintaa alennetaan 5 %, myynti kasvaa 10 %. Asiakkaat ovat siis erittäin hintatietoisia. Neutraalissa kysyntätilanteessa hinta ja myynti kulkevat käsi kädessä. Toisaalta joustamaton kysyntä osoittaa, että asiakkaat ovat huonosti perillä hinnoista, jos myynti pienenee prosentuaalisesti vähemmän kuin hintaa nostetaan. Kysyntä voi olla myös ristijoustavaa, eli kun toisen tuotteen hinta laskee, toisen tuotteen myynti laskee (maito vs. mehu ja päinvastoin). Tuotteet siis korvaavat toisensa. Kaikkia edellä mainittuja hintaherkkyysvaikutuksia on vaikea ennustaa. 

 

Toimialakohtaiset hinnoitteluerot 

Eri toimialoilla hinnoittelutavat vaihtelevat merkittävästi. Vähittäis- ja tukkukaupassa suurimman osan kustannusrakenteesta muodostavat myyntiin ostetut tuotteet, kun taas hissien kunnossapitoa tekevässä konepajassa suurin kuluerä on henkilöstön palkat. Teollisessa tuotannossa määräävä kustannus voi olla työstökoneen hankintahinta.  

 

Aloittava yrittäjä ei ole harjoittelija. 

On hyvä muistaa, että aloittava yrittäjä ei ole sama asia kuin harjoittelija. Jos olet alasi ammattilainen, et tarvitse harjoittelijan hintoja alkuun, vaan hinnat on hyvä saada kohdilleen heti alusta alkaen. Merkittävät muutokset hinnoittelussa, erityisesti ylöspäin, voivat aiheuttaa asiakkaissa voimakkaita tunteita, ja pahimmassa tapauksessa menetät muutoksia tehdessäsi jo saavuttamasi asiakaskunnan. Tästä syystä ei ole hyvä idea aloittaa myyntiä liian halvalla ja siten houkutella yritykselle vääränlaista asiakaskuntaa. Se johtaa vain kannattamattomaan liiketoimintaan. 

 

Mistä sitten aloittaa hinnoittelu? 

  1. Selvitä oman yrityksesi kulut ja kustannusrakenne

Yrityksen kaikki kulut kannattaa käydä huolellisesti läpi ja käyttää valmiita kannattavuuslaskentamalleja. Valmiiden alustojen hyödyntäminen voi auttaa sinua näkemään, mitä kaikki erilaiset kulut liittyvät toimintaan. Pidempäänkin toimineen yrityksen tulee tutustua toteutuneisiin kuluihin säännöllisesti ja tarkistaa, onko joissain kuluissa mahdollisesti muutoksia, jotka vaativat reagointia. 

  1. Tutustu markkinoihin ja kilpailijoihin

Aloittavan yrittäjän on aina tutustuttava markkinoihin, joihin hän on tulossa. Ota siis selvää, onko suunnittelemallasi tuotteella tai palvelulla todella kysyntää ja jos ei ole, voitko vaikuttaa kysyntään? Kuinka paljon kilpailua on olemassa ja onko asiakkaan tarpeisiin jo valmiita ratkaisuja? Tutustu kilpailijoiden tarjontaan ja hinnoitteluun. Vertaa, eroavatko omat ratkaisusi valmiista tarjouksesta ja eroavatko omat näkemyksesi hinnasta kilpailijoiden hinnoista. 

  1. Määrittele hinta ja osoita, että se on perusteltu

Lopulta, kun tiedät omat kustannuksesi, olet tietoinen kilpailutilanteesta, tunnistat oman tuotteesi tai palvelusi kilpailuedun ja tiedät, millaisilla markkinoilla toimit, päätät tilanteellesi sopivan hinnan. Tuo syitä esille myös asiakkaalle, esimerkiksi kertomalla ammatillisesta osaamisestasi, miten tuote syntyy ja mitä arvoa se tuottaa asiakkaalle. 

Noudata hinnoittelussa yrityksellesi sopivaa logiikkaa ja pysy siinä. Jos annat jokaiselle tinkijälle suunnittelemattomia alennuksia ja tarjouksia, se voi tehdä toiminnan kavalasti kannattamattoman. Hinnoitteluprosessi kannattaa myös tehdä uudelleen säännöllisin väliajoin, jotta voit tehdä tarvittavat muutokset hinnoitteluun ennen kuin siitä aiheutuu vahinkoa yritykselle. 

 

Yleisimmät tutkimusmenetelmät hinnan määrittämiseen 

  1. Hinnoittelukysely

Tällä tutkimusmenetelmällä voidaan kysyä esimerkiksi asteikolla 1-10, mikä on todennäköisin hinta, jolla kuluttajat ostaisivat tuotteen/palvelun. Tämä on hyvin yksinkertainen malli, eikä se välttämättä anna kovin tarkkoja tietoja. Ongelmana on, että kuluttajat eivät välttämättä tiedä, paljonko he ovat valmiita maksamaan tietystä tuotteesta, ennen kuin pitävät sitä käsissään ja kokevat tunnetiloja, joita tuote/palvelu konkreettisesti aiheuttaa. 

  1. Van Westendorpin hinnoittelumalli (The Price Sensitivity Meter)

Tämä Peter Van Westendorpin vuonna 1976 kehittämä hinnoittelumalli (The Price Sensitivity Meter) on hieman monimutkaisempi kuin edellinen, mutta sen on todettu olevan tarkempi tutkimusmenetelmä hinnan määrittämiseen. Ajatuksena on yksinkertaisesti kysyä kuluttajilta neljä kysymystä: 

Mikä on sellainen hinta, että… 

…kyseenalaistat tuotteen laadun? 

…hinta/laatusuhde on kohdallaan? 

…tuote alkaa olemaan hieman kallis? 

…tuote on liian kallis? 

Tämän jälkeen vastuksista tulee piirtää graafinen taulukko, josta pystyt näkemään alueen jolle hinta tulisi asettaa.  

  1. Conjoint analyysi

Conjoint analyysi on luultavasti suosituin hinnoittelumalli sekä uusille että kypsemmille tuotteille. Tällä menetelmällä voidaan selvittää tuotteen tai palvelun eri ominaisuuksien merkitystä kuluttajien tai päättäjien valinnoissa. 

Yhteisen monimenetelmän tarkoituksena on tarjota kuluttajille erilaisia vaihtoehtoja ja testata heidän kiinnostuksensa vastaajien silmissä. Valintojen tuloksena voidaan tarkastella, kuinka tärkeitä eri tuotteen/palvelun ominaisuudet ovat ostajalle ja mikä on niiden rahallinen arvo. Alla on esimerkki valintaperusteisesta yhdistelmäanalyysistä, joka tutkii kuluttajien mieltymyksiä jäätelöä kohtaan. 

  1. Testaamalla tuotteen/palvelun hintajoustavuutta todellisten asiakkaiden kanssa

Voit selvittää hintajouston yksinkertaisesti kokeilemalla sitä itse; tutkimalla kysynnän joustavuutta reaaliajassa todellisten asiakkaiden kanssa. Miten hintavaihtelut vaikuttavat kysyntään ja yrityksen kannattavuuteen? Tällainen menetelmä vaatii kuitenkin jo suuria myyntimääriä esimerkiksi verkkokaupassa. 

  1. Älykäs hinnoittelu

Et todennäköisesti ole ajatellut kuinka paljon algoritmeja ympärillämme käytetään älykkääseen hinnoitteluun. Hyvä esimerkki tästä on halpalentoyhtiö Ryanair. Jos ostat lentolipun hyvissä ajoin ennen lentoa, saat sen yleensä naurettavan halvalla. Kun lento alkaa täyttyä ja lentopäivä lähestyy, hinnat nousevat vähitellen, lopulta juuri ennen lentopäivää (kun ihmiset ostavat lipun joka tapauksessa, jos sitä tarvitsevat) hinnat ovat jo korkeammat kuin ns. lentoyhtiöiden hinnat. Tämä on täydellinen esimerkki älykkään hinnoittelun eduista.  

 

Alihinnoittelu 

Koska hinnoittelulla on ylivoimaisesti suurin vaikutus yrityksen kannattavuuteen, alihinnoittelu on luonnollisesti riskialtista puuhaa, joka aiheuttaa suurta vahinkoa liiketoiminnan kannalta. Alihinnoitteluun liittyy ainakin seuraavat riskit: 

  • Vähentää tuloja 
  • Pienentää voittomarginaalia 
  • Yksikkömyynti laskee -> vähittäiskauppiaille ei jää tarpeeksi voittoa 
  • Se syö brändin arvoa asiakkaiden silmissä 
  • Markkinointibudjetti pienenee (marginaali ei riitä uusiin markkinointi-investointeihin bränditietoisuuden ja myynnin lisäämiseksi) 
  • Loppujen lopuksi kuluttajat asettavat merkin halvaksi ja sitten on erittäin haastavaa nostaa hintoja takaisin, koska se ei ole enää uskottava kuluttajan silmissä. Toisaalta hintojen laskeminen on helppoa. 
  • On vaikea saada kilpailuetua omien merkkien tuotteisiin nähden, jos kuluttajan ainoa syy ostaa on alhainen hinta. 
  • Kilpailijat osallistuvat hintasotaan 

Monet yritykset keskittyvät liikaa myyntivolyymiin ja siten suuriin markkinaosuuksiin, mutta tällä strategialla sokeutuu näkemään isomman kuvan siitä, mikä todellisuudessa vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen. 

 

Alennukset 

Jos alihinnoittelu on haitallista, alennusansaan joutuminen on vielä vaarallisempaa. Kampanja-alennukset ovat varmasti erittäin houkuttelevia, mutta 9 kertaa 10:stä niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Alennukset syövät katetta erittäin tehokkaasti, jolloin vain muutaman prosentin hinnanpudotus vaati huomattavaa lisämyyntiä menetetyn katteen takaisin saamiseksi. Alla on alennusloukun suurimmat vaarat: 

  • Pian huomaat, että myyt tuotteitasi/palveluitasi jatkuvasti alennettuun hintaan. Toisin sanoen alennuskampanjoista tulee hallitseva tila. 
  • On selvää, että tarjoukset syövät voittoja. Jo -1 % hinnanalennus syö kannattavuutta yli 10 %. 
  • Tuotteen brändiarvo heikkenee kuluttajien silmissä ja tuotteesta tulee pelkkä kulutustuote ilman brändiomaisuutta. 
  • Kuluttajien brändiuskollisuus heikkenee. 
  • Jatkuvat tarjoukset viittaavat siihen, että yritys ei edes usko tuotteeseen/palveluun. 
  • Todennäköisesti kilpailijat liittyvät alennussotaan, joten tämä syö kaikkien toimijoiden voittomarginaalin erittäin nopeasti. 

Kuluttajia ei siis pidä opettaa kärkkymään tarjouksia, sillä muuten yrityksen kannattavuuden nostaminen takaisin vaaditulle tasolle voi olla erittäin vaikeaa! Kannattaa miettiä hyvin etukäteen, kuinka paljon alennusta voidaan antaa, jotta yrityksen kannattavuus ja brändi eivät kärsi niistä (alennusten antamista kannattaa kuitenkin välttää aivan loppuun asti). Ja jos alennusmyyntiä pidetään, niin tavoitteena tulisi olla kokonaismyyntivolyymien kasvu ja kampanjan yhteydessä myytävien normaalihintaisten tuotteiden myynnin kasvu. 

 

Miksi alennukset voivat olla tuhoisia yrityksen kannattavuudelle? 

Hinnoittelu on yrityksen kannattavuuden merkittävin yksittäinen tekijä. Huolimaton alennusten antaminen kuluttaa huomaamattomasti myyntikatetta ja romuttaa kannattavuuden. 

Kaupan alalla on normaalia rakentaa hintakäsitystä sisäänvetotuotteilla ja myydä jopa tappiolla. Kokonaiskatteeseen nämä eivät vaikuta, koska asiakas ostaa aina myös muita tavaroita hyvällä katteella. Taloudellisesti olisi järkevintä pyrkiä löytämään mahdollisimman korkea hintataso, joka yhdessä sopivan työmäärän kanssa tuottaa parhaan kokonaistuloksen. Palveluyritysten on erityisen vaikeaa nostaa hintoja merkittävästi, jos ne ovat alkaneet tehdä asioita liian halvalla. Hintojen nostoon on pyrittävä 1-2 % vuodessa, koska inflaatio nostaa kustannuksia. Jos unohdat hinnankorotukset 3 vuodeksi, olet antanut kolmannen vuoden jälkeen 3 – 6 % alennuksen! 

5 %:n alennus edellyttää 33 % enemmän myyntiä 20 %:n myyntikatteella. 

Alennuksilla on erittäin tuhoisa vaikutus kannattavuuteen, joten alennusta voidaan käyttää vain hintamielikuvan rakentamiseen tai sisäänvetotuotteena tietylle erälle ja loppumyyntiin, jolloin tuotteiden menetetty myyntikate on jo maksettu normaalihintaisten tuotteiden myynnillä. Vain muutaman prosentin hinnanpudotus vaati paljon lisämyyntiä menetettyjen kate-eurojen takaisin saamiseksi. Jos hintaa alennetaan, se tulee tehdä lisäämällä määrää 5 kpl tyyliin 100:lla tai pakkaamalla tuotteita yhdistelemällä. Toimittaja on mahdollista saada mukaan kampanjahinnoitteluun antamalla lisäalennuksia kampanjaerään. Hintaa ei myöskään saa alentaa liikaa, jottei laatuvaikutelma “halpaa ja hyvää ei saa samassa paketissa” kärsi.
 

Asiakkaan tulee ansaita alennus. 

Alennuksesta on oltava todellista hyötyä myyjälle, jos hintoihin ei ole sisällytetty “tinkivaraa”. Tällaisia asiakkaita ovat mm. 

  • asiakkaat, jotka ostavat suuria määriä kerralla 
  • kanta-asiakkaat 
  • tehdä nopea ostopäätös 
  • asiakkaat, jotka ostavat varastotavaroita sesongin ulkopuolella (esim. kesärenkaita talvella) 
  • eivät ole herkkiä mainonnalle (esim. rakennusalalla ja teollisuudessa se vaikuttaa paljon) 
  • maksaa laskut ajallaan tai välittömästi 
  • joustava toimitusaika 

 

Alennusten vaikutus kannattavuuteen 

Seuraava taulukko osoittaa, että jos 20 %:n katteella myytävä tuote antaa 5 %:n alennuksen, myyntiä on lisättävä 33 % saman katerahan saamiseksi. 

Taulukko: Alennusprosentin vaikutus minimimyyntivolyymin kasvuun eli kuinka paljon myynnin tulee kasvaa alennuksen jälkeen päästäkseen lähtöpisteeseen. 

Esim.
Tuotteen hinta on ollut 100 € ja sitä on myyty 20 %:n myyntikatteella 100 kappaletta. Päätät laskea hintaa 5% eli noin 95 euroon. Myynnin on lisäännyttävä vähintään 33 kpl päästäksesi samaan tulokseen. 

  Myyntikate 15%  Myyntikate 20%  Myyntikate 25%  Myyntikate 30% 
Alennus 2 %  15 %  11 %  9 %  7 % 
Alennus 5 %  50 %  33 % !!!  25 %  20 % 
Alennus 7,5 %  100 %  60 %  43 %  33 % 
Alennus 10 %  200 %  100 %  67 %  50 % 

 

(Yritystulkki. Hinnoittelu. Viitattu 12.4.2023) 

 

Lopetus: 

Hinnoittelulla on suora vaikutus yrityksesi kannattavuuteen, mutta se vaikuttaa myös liiketoimintaasi välillisesti. Hinta muun muassa näyttää asiakkaalle palvelun tai tuotteen arvon, luo mielikuvia laadusta ja voi toimia kilpailuetuna. Hinta vaikuttaa myös siihen, mille asiakasryhmälle tuotetta tai palvelua tulee tarjota ja markkinoida. 

Lyhyesti; on erittäin tärkeää löytää tuotteesta/palvelusta korkein hinta, jonka markkinat ovat valmiita maksamaan, jotta tuote/palvelu ei ole ylihinnoiteltu (ei myy), mutta ei suinkaan alihinnoiteltu, jotta voitto on mahdollisimman suuri.
 

Lähteet: 

https://www.yrittajat.fi/tietopankki/markkinointi-ja-myynti/hinnoittelu/

Yrittäjät. Hinnoittelu. Viitattu 12.4.2023.

https://www.yritystulkki.fi/fi/alue/oulu/toimiva-yrittaja/hinnoittelu/

Yritystulkki. Oulu Businesskoulu. Hinnoittelu. Viitattu 12.4.2023.

https://uusyrityskeskus.fi/blogi/yritysneuvojan-top-3-vinkit-hinnoitteluun/

Uusyrityskeskus. Yritysneuvojan top 3 vinkit hinnoitteluun. Jutta Westerlund. Blogi. 23.08.2021. Viitattu 12.4.2023.

https://ammattijohtaja.fi/hinnoittelu/

Ammattijohtaja.fi. Hinnoittelu. Viitattu 13.4.2023.

https://www.kohosales.com/hinnoittelu/

Koho. Kohon hinnoittelu perustuu käyttäjämääriin. Viitattu 13.4.2023.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close