Tampere
27 Nov, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Herää, jotta menestyt!



Kirjoittanut: Ida Harju - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Me kaikki haluamme menestyä – tavalla tai toisella. Usealla meistä voi olla tavoitteet ja unelmat yhtä suuret kuin pilvenpiirtäjät. Osalla taas ne ovat vaatimattomammat.

Mitä se vaatii, että menestymme? Heräämme aamulla, ulkoilutamme koirat, syömme aamupalaa ja menemme töihin. Töiden jälkeen jää aikaa itsellemme noin kourallinen. Missä välissä kerkeän tekemään niitä asioita, jotka vievät minua elämässä eteenpäin? Ja kun salillekin pitäisi keretä! Ja mennä vielä aikaisin nukkumaan!

Aamun ihme (2012) antaa aika buenot vinkit menestykseen. Kaikki lähtee siitä kliseisemmästä: herää kukonlaulun aikaan. Mutta eihän menestyminen voi vain olla siitä kiinni? No ei niin. Jotta menestyt, tulee sinun käyttää aikasi järkevästi. Kun heräät aikaisin, on sinulla tarpeeksi aikaa hoitaa aamun pakotteet sekä petrata itseäsi niin henkisesti kuin fyysisestikin. Elrod ohjaa lukijoita heräämään jo monta tuntia ennen töihin/kouluun lähtöä. Kuvaan olen kirjoittanut ne kuusi asiaa, joita Elrod kehottaa harjoittamaan joka aamu (vaihdellen aiheita tietenkin) ja muodostamaan niistä aamun rutiinin. En sano, että tämä aikaisin herääminen on kaikkien heinää, sillä tunnen myös ihmisiä, jotka pääsevät nukkumaan vasta silloin, kun Elrodin mukaan olisi aika herätä.

En ole itsekään mikään aamuvirkku. Mutta huomaan sen, jos herään ajoissa, että kerkeän myös enemmän. Usein käytän sen luppoajan somessa pörräämiseen, vaikka voisin olla lenkillä tai miettiä mitä päivältä haluan ja kuinka parantaa osaamistani. Elrodin vinkeistä tulen varmasti ottamaan koppia jok’ikisestä ja muodostamaan niistä omanlaiseni aamurutiinin. Kirjassa todettiin tärkeäksi myös ajatusmaailma, minkä kanssa menet nukkumaan. Jos menet nukkumaan surullisena, on aika varmaa että heräät myös alakuloisena. Mutta entä jos menisit seuraavan kerran nukkumaan into mielessä, odottaen sitä että saat herätä seuraavaan päivään ja toteuttamaan unelmiasi. Testasin tätä menetelmää ennen kevään myyntipäiviä. Illalla minua jännitti todella paljon, mutta päätin että minähän saan levättyä tarpeeksi, ihanaa kuinka huomenna pääsee tiimin kanssa vipeltämään koko päivä ja pääsen harjoittamaan puhelinmyyntiä B2B malliin. Enhän todellisuudessa saanut nukuttua kuin noin neljä viisi tuntia, mutta heräsin ilman vetkottelua ja väsymystä. Hämmennyin, mutta ainakin sain jotakin kirjasta opittua testiin. Ja se jopa onnistui!

Kirja alkoi “menestystarinoilla” opiskelijoista töissä käyviin. Ne ylistivät kirjaa ja metodeja, joten odotin jotakin maailmaa mullistavaa. Eihän se niin ollut, kun sivujen välistä löytyi vain vinkkejä mitä tehdä aamuisin ja millä mielellä täytyisi mennä nukkumaan. Mutta siittähän se menestyminen riippuu; omasta asenteesta, jonka voi ottaa haltuun jo aamutuimaan. Ei ole mitään menestymisen raamattuja, joiden jälkeen olen uutta tietoa ja taitoa täynnä ja puolimatkalla menestymiseen. Annat itsellesi vain tunnin pari päivääsi lisää, jolloin voit keskittyä juuri niihin asioihin, jotka tekevät Sinusta paremman. Ja jotta menestyt.

Kommentit
  • Maria Eskola

    Kiva kirjoitus! Sulla on tosi ihana kirjoitustyyli. En ole mikään aamuihminen, mutta tämä kirjoitus oli inspiroiva. Voisihan tätä koittaa. Olen itse koulun alkamisen jälkeen löytänyt pikkuhiljaa uusia hyvä aamurutiineja. Kouluun polkupyöräily ehdottomasti on näistä paras. Se herättää ja antaa pienen hetken aikaa olla luonnossa ja ajatella rauhassa. Mikäli menen bussilla kouluun, sometan koko matkan enkä rauhoitu samalla tavalla kun pyöräillessä. Toinen on ajoissa oleminen, pyrin olemaan koulussa n. 10 min etukäteen. Jos taas olen koulussa juuri minuuttia ennen kuin pitäisi, huomaan, että siitä jää kiireinen sävy mielialaan koko päiväksi.
    Taidampa ottaa susta mallia, ja koittaa seuraavien myyntipäivien ajan mennä joka ilta positiivinen innostus mielessäni nukkumaan!

    9.10.2018
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close