Tampere
26 Nov, Thursday
1° C

Proakatemian esseepankki

Henkilöbrändin rakentuminen



Kirjoittanut: Amanda Hiltunen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mikä Henkilöbrändi ja miksi?

Henkilöbrändi on maineen ja imagon kokonaisuus. Yleisesti ajateltuna henkilöbrändi voidaan jakaa persoonabrändiin ja ammattibrändiin.  Persoonabrändi painottuu yksilön vapaa-ajan tekemisiin ja olemiseen, kun taas ammattibrändi tarkoittaa käytännössä oman nimen arvoa ammattimarkkinoilla, esimerkiksi työnhaussa.

Henkilöbrändi on hyvä apuväline oman osaamisen markkinoinnissa ja joukosta edukseen erottumisessa.

Jokaisella meistä on henkilöbrändi, se on kuva, joka ihmisillä on meistä. Henkilöbrändin ja tuotebrändin suurimpana erona on se, että tuotebrändit ovat varta vasten rakennettuja ja keinotekoisesti mielikuvilla synnytettyjä, kun taas hyvä henkilöbrändi on totisinta totta.

Maine ja henkilöbrändi eivät nekään ole sama asia, vaikka ovatkin lähellä toisiaan. Maine voi koostua kuulopuheista, luuloista, olettamuksista ilman että ko. Henkilöä on tavattu itse. Henkilöbrändi syntyy myös lähikontaktissa ihmisten kanssa ollessa.  Henkilöbrändi osaltaan synnyttää mainetta.

Henkilöbrändi sanassa on negatiivinen sointu monen korvaan. Asiasta keskustellessani kuulin vastauksen kysymykseeni: ”Mikä sun mielestä on henkilöbrändi?” että henkilöbrändi on vale, jonka joku on keksinyt. Hetken asiasta keskusteltuani ko. Henkilön kanssa minulle selvisi, että hänellä oli henkilöbrändistä selvästi sellainen käsitys että se on jotain mitä tehdään ihmisille joista halutaan leipoa suuria maailmanluokan tähtiä. Että heille kerrotaan mitä ja miten heidän täytyy olla ja toimia. Samaan tapaan kuin tuotteiden brändejä synnytetään.

 

Henkilöbrändin rakentaminen

 

Ammatillisen henkilöbrändin rakentaminen on hyvä aloittaa omien osaamisten ja vahvuuksien tunnistamisesta. Henkilöbrändäys ei tarkoita keinotekoista alter egon luontia vaan omien aitojen vahvuuksien ja osaamisten esille tuontia ja vahvistamista. Systemaattinen brändin kehittäminen somessa kulminoituu parhaimillaan loistaviin työtarjouksiin ja inbound kontakteihin. Henkilöbrändin kehittämisessä tärkeää on tuntea itsensä ja osata nimetä omia osaamisiaan, sekä viestiä muille avoimesti. Jos ei käy keskustelua aktiivisesti on brändiään vaikea tuoda esille.

 

Kuten jo aiemmin mainitsin keinotekoinen brändi ei toimi. Ihmiset näkevät kyllä teeskentelyn läpi, eikä kukaan meistä halua vaikuttaa epäaidolta. Mielestäni loistavana esimerkkinä tästä on formulakuski Kimi Räikkönen, jonka ammattibrändiksi on muodostunut paljon puhuttu Jäämies. Kimi tunnetaan tuppisuisena kilpa-ajajana, joka ei viihdy mikrofonien edessä eikä usein edes hymyile liieemmin toimittajien kameroille. Oman henkilöbrändinsä rakentamiseen pystyy vaikuttamaan monin keinoin ja sen rakentumisesta on ”tavallisten ihmisten” itse huolehdittava. Harvalle tavikselle syntyy itsestään todellista henkilöbrändiä, joka tunnetaan maailman laajuisesti, tai sitten kyseessä ei enää olekaan tavis.

 

Kimi Räikkösellä on täysin toisistaan eroavat ammattibrändi ja vapaa-ajan minä. Ammattibrändi tulee useimmiten keskusteluissa esille, eivätkä monetkaan ole tietoisia siitä millainen Kimi on esimerkiksi perheensä kanssa. Tietoisesti hän ei ole brändiään luonut eikä aiemmin edes juuri ajatellut. Kirjassaan Tuntematon Kimi Räikkönen Kari Hotakainen kuvaa Räikkösen henkilöbrändiä hyvin: ”–hän on ensimmäinen, jonka vähäpuheisuudesta on tullut kansainvälinen tavaramerkki. On tullut, hän ei ole sitä tehnyt. Hän ei ole rakentanut brändiä, vaan on eräänä päivänä huomannut olevansa se. Vahvin henkilöbrändi on aina totta ja siksi vahinko. Heikoin on rakennettu, ulkokohtainen, opittu ja opetettu.” (Hotakainen, 2018, s. 39)

 

Lopuksi

Henkilönrändinsä tarkastelu ja miettiminen on suotavaa ihan jokaiselle meistä. Mitä ihmiset kenen kanssa työskentelemme ja olemme tekemisissä ajattelevat meistä? Miten he näkevät meidät? Miten itse näemme itsemme? Millaisena haluan näkyä? Miten voin muuttaa tätä olemassa olevaa kuvaa tai vahvistaa sitä?

Itse en ole omaa henkilöbrändiäni aiemmin ajatellut sen enempää. Olen toki miettinyt, millaisena ihmisenä minua pidetään, mutta esimerkiksi ammatillista brändiäni en ole miettinyt. Tästä eteenpäin aion ottaa oman ammattibrändini ja sen rakentamisen asialistalleni. Tahdon erottua tulevaisuudessa työmarkkinoilla kristallinkirkkaalla ammattibrändilläni, joka on helppo ja selkeä ymmärtää ja tulee johdonmukaisesti muun muassa viestinnässä esille. Tämä tarkoittaa minulle itselleni esimerkiksi Linkedin:issä aktivoitumista. Olen siellä ollut jo pari vuotta mutta julkaisuja en ole ikinä oikein osannut enkä uskaltanut kirjottaa, vaikka se olisi juurikin loistava tapa tuoda ajatuksiani ja kiinnostuksen kohteitani esille.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close