Tampere
16 Jan, Saturday
-11° C

Proakatemian esseepankki

Henkilöbrändi part 1, mikä ja miksi?



Kirjoittanut: Atte Westerberg - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Personal Branding: A Comprehensive Beginners Guide for 2020
Ben Smith
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Mikä on henkilöbrändi?

Henkilöbrändäys oli vuonna 2019 yksi vahvimmista työkaluista itsensä kehittämiseen ja etenemiseen ammatillisella uralla. Henkilöbrändi kuulostaa modernilta käsitteeltä, mutta siinä ei ole oikeastaan mitään uutta. Meillä kaikilla on olemassa oma henkilöbrändi, jota olemme käyttäneet huomaamattamme hyväksi esimerkiksi uralla etenemiseen. Modernissa kehittyneessä maailmassa henkilöbrändäys on tärkeämpää kuin koskaan ennen. Vahvan henkilöbrändin rakentaminen vaatii aikaa, harjoittelua ja johdonmukaisuutta. Investoimalla omaan henkilöbrändiisi, opit näyttämään myös omaa ammattimaista kuvaasi julkisesti sen sijaan, että käytät someasi vain lauantai illan riehumisen jakamiseen. Opit kasvattamaan vaikutusvaltaasi ja luomaan itsestäsi arvokkaan voimavaran, jonka työnantajat haluavat mukaan tiimiinsä. On myös tärkeää ymmärtää, että vaikka et olisi luomassa itsellesi tietoisesti henkilöbrändiä, rakennat silti itsellesi mainetta verkossa, hyvää tai huonoa; maineesi seuraa sinua kaikkialle. Hyvä uutinen on, että itsensä brändääminen ei ole lopulta hirveän haastavaa. Se on hyvä tapa erottua muista esimerkiksi työnhaku prosessissa. Henkilöbrändäyksen voi aloittaa hyvin pienestä ja sitä voi alkaa rakentamaan ja kasvattamaan pikkuhiljaa.

 

Miksi henkilöbrändi kannattaa luoda?

Henkilöbrändäyksen kautta aukeaa uusia mahdollisuuksia, jotka eivät ole välttämättä tarjolla sellaiselle henkilölle, joka ei ole selkeyttänyt ja kehittänyt omaa brändiänsä.

 

Ihmiset luottavat sinuun

“When you develop a brand for yourself, you create an opportunity for people to trust you because you put it all out on the table so to speak.” (Smith, 2019). Digitaalisen markkinoinnin ansiosta ihmiset, jotka eivät edes suoranaisesti työskentele kanssasi, voivat rakentaa kanssasi luottamusta brändikuvasi kautta. Luottamus on vahva “työkalu” siinä vaiheessa, kun käytät brändisi vaikutusvaltaa tuloksen tekemiseen. Tuotteen tai palvelun myymiseen, tai itsesi “myymiseen” haluamaasi yritykseen töihin.

 

Sinusta tulee voimavara

“Being trustworthy, transparent, and visible can lead to you becoming a massive asset in your industry – whether you are working for a corporation or launching your own company.” (Smith, 2019). Viestimällä avoimesti omista arvoistasi ja olemalla näkyvä ihmiset alkavat tunnistamaan sinut voimavarana. Olemalla näkyvä, muut näkevät selvästi, että olet hyvä siinä mitä teet ja sinun kanssa on mukavaa työskennellä. Mitä arvokkaampi voimavara olet sitä suurempi määrä ihmisiä haluaa työskennellä kanssasi tai palkata sinut. Mitä arvokkaampi olet sitä parempia mahdollisuuksia ja etuja sinulle tarjotaan; koska he tietävät arvosi.

 

Erotut massoista

“If you are not open and visible in your personal branding, people will not have any clues as to why you are better than the next person who is doing exactly what you desire to be doing.” (Smith, 2019). Digitaalisessa maailmassa on helppoa löytää “huipputekijät” miltä tahansa alalta nopealla google haulla. Sen takia on tärkeää olla helposti löydettävissä, näiden “huipputekijöiden” seurassa. Sinun pitää lisätä näkyvyyttäsi alallasi, jotta ihmiset alkavat tunnistamaan sinut erottuvana tekijänä. Kerro ihmisille taidoistasi verkossa jakamalla näyttöä työstäsi, jolloin tekijää etsivälle on helppoa huomata, oletko juuri se mitä hän tarvitsee.

 

Opit tuntemaan itsesi paremmin

Erottuminen muista on tärkeää henkilöbrändäyksessä, mutta tärkeintä on, että erotut muista olemalla oma itsesi, etkä joku muu, joka haluat olla. Jos rakennat henkilöbrändisi verkossa erilaisen persoona kuvan ympärille mitä olet, niin joudut laittamaan naamarin naamallesi joka kerta ylläpitääksesi väärin rakennettua henkilöbrändiäsi. “Personal branding is not about becoming someone or something different so that you can increase your perceived value, it is about becoming more of yourself so that people can see your value more easily.” (Smith, 2019).

 

Sinusta tulee huipputekijä

“There are probably hundreds, thousands, or even hundreds of thousands of existing experts in the field that you are currently working in. As a result, if you are not working to brand yourself and set yourself apart from others, you are going to find yourself rapidly being consumed by the masses and hidden by your peers.” (Smith, 2019). Ihmiset ajattelevat usein sitä ihmistä, jonka kuulevat ja näkevät useimmiten. Ole näkyvä ja kuuluva henkilö verkossa ja tapahtumissa, jolloin kun henkilö ajattelee tekijöitä alaltasi, niin sinä tulet mieleen vahvinten. Sinun ei tarvitse siis olla kaikista parhain siinä mitä teet, vaan tunnistettavin.

 

Vedät puoleesi sinulle suunnattuja mahdollisuuksia

Mitä selkeämmin tuot ilmi sen mitä teet ja mitä haluaisit tehdä, niin sitä helpommin sinulle tarjotaan juuri niitä asioita. Sinun pitää vain valita minne haluat suuntautua ja minkälaisia mahdollisuuksia lähdet tavoittelemaan. Brändistäsi tulee entistä arvokkaampi, jos rajaat tarkasti toimialueesi mille suuntaat, brändistäsi tulee entistä arvokkaampi sillä alueella.

 

Tässä vastauksia kysymyksiin mikä ja miksi? Olen tekemässä toisen esseen Henkilöbrändi part 2, kuka ja miten? Stay tuned.

 

 

Lähteet

Smith, B. 2019. Personal Branding: A Comprehensive Beginners Guide for 2020. USA. Luettu 25.2.2020. Viitattu 1.3.2020

Kommentit
  • Emilia Kovanen

    Atte! Ihana sinä, kiitos sun esseestä! Todella simppeli ja helposti omaksuttavaa settiä! Jee todellakin käytäntöön! Nousi jopa innostus että wooow, miksen pidä enemmän meteliä itsestäni, haha!

    Mutta onpa jännä huomata, kuinka edelleen kamppailen sen kanssa, että tavoitteellisuus tuntuu välillä väärältä. Ei kai henkilöbrändäys mene överiksi tai epäaidoksi? Siinä minulla on paljon opeteltavaa ja sisäistettävää. Ehkä tämän takana on myös oman brändin selkeytys ja kehitys, josta mainitset. Kuinka selkeä tai “valmis” täytyy olla, jotta voi alkaa luomaan tavoitteellisemmin omaa henkilöbrändiänsä? Tätäkin on varmasti turha jäädä liiaksi pohtimaan, mutta silti.
    Ja onpa sydäntä lämmittävää ja innostavaa: mitä enemmän näytät itseäsi ja arvojasi, sitä selkeämmin ja kirkkaammin muut näkevät sinut ympärillään. Wautsi. Ikuisesti kasvava voimavara. Oon vieläkin intopinkeenä!

    Tiimissä on hauska fiilsitellä sitä, miten jokainen meistä kulkee eri polkua ja nappaa asioita tutkittavakseen eri aikaan. Olet puhunut paljon henkilöbrändäyksestä, nyt se alkaa kiinnostamaan myös täällä päässä.

    Oli ilo lukea, kiitos vielä.
    -Emilia

    18.12.2020
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close