Tampere
23 Apr, Tuesday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Henkilöbrändi ja digitaalinen markkinointi



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 9 minuuttia.

Tässä esseessä käyn läpi hiukan sitä, miten digitaalinen markkinointi on muuttanut tapaa, jolla markkinointia tehdään. Pohdin myös henkilöbrändin luomista ja henkilöbrändin merkitystä nykyisessä markkinointiympäristössä, jossa asiat tapahtuvat nopeasti ja henkilökohtaisesti. Mielenkiintoinen huomio on, että markkinointi on muuttunut niin nopeasti, että kymmenen vuotta sitten kirjoitetut kirjat aiheesta alkavat olla jo historiankirjoja. Emme enää tilaa ATK-osastolta digitaalista mainosta jaeltavaksi yrityksen puolivuosittain ilmestyvässä sähköpostikirjelmässä, joka on hiottu ja kiillotettu edustamaan yrityksen julkisuuskuvaa. Asiat ovat nopeutuneet, tasa-arvoistuneet ja henkilökohtaistuneet. SOME:ssa jokainen yrityksen työntekijä vaikuttaa mielikuvaan yrityksen toiminnnasta, eikä yritys puhu enää vain toimitusjohtajansa suulla. Muuttunut toimintaympäristö vaatii myös uusia toimintatapoja.

Mistä kaikki saattoi saada alkunsa?

Internet keksittiin aikanaan, jotta tutkijat voisivat olla yhteydessä toisiinsa helpommin jakaakseen tietoaan ja ammattitaitoaan toistensa kanssa. Sama teknologia on mullistanut myös asiakkaiden ja yrittäjien välisen kommunikaation. Perinteisten printtimainosten ja mainostempausten merkitys on vähentynyt ja niiden tilalle on tullut digitaalista sisältöä ja suora viestintä asiakkaiden kanssa. Sosiaalisen median myötä on syntynyt ns. somejulkkiksia, joilla saattaa olla tuhansia seuraajia ja joiden tuoma näkyvyys ylittää perinteisen printtimedian näkyvyyden. Perinteinen puskaradio onkin yhtäkkiä noussut tärkeimmäksi mainoskanavaksi. Enää ei seurata vain yrityksen virallista viestintää tai sen johtajia, vaan myös yritysten työntekijöiden tuottama viestintä vaikuttaa mielikuvaan siitä millainen yritys on.
Aiheesta on kuitenkin hankala löytää järjestelmällisesti koottua tietoa, koska viestintäkanavat ja tavat muuttuvat niin nopeasti, ettei kirjoja enää ehditä kirjoittaa eikä julkaista samassa tahdissa. Esimerkiksi tämän vuoden tammikuussa julkaistu Henkilöbrändi-kirja mainitsee Facebookin merkittävänä työkaluna brändin rakentamisessa. Sitä se vielä kirjan ilmestymishetkellä olikin, mutta nyt kun Facebookin brändi on saanut kovan kolauksen sen keräämien käyttäjätietojen väärinkäytösten vuoksi, kukaan ei voi varmuudella sanoa mikä sen merkitys on kohun laannuttua.

Samalla kun asiat muuttuvat nopeasti, joiltain osin ne eivät ole muuttuneet ollenkaan. Asiakkaasta on nykyään helppo kerätä tietoa, missä hän asuu, mitä hän useimmiten ostaa, mistä hän on kiinnostunut. Tämä ei ole uusi keksintö, jo silloin kun ihmiset asioivat pienissä kyläkaupoissa, kauppiaat tuottivat lisäarvoa asiakkailleen palveluillaan ja viestinnällä, joka perustui siihen, että kauppias tunsi asiakkaansa. Tieto hankittiin siinä sivussa, ilman mediaa ja mainostoimistoja. Isoisäni serkku oli kyläkauppias, jonka kauppa sai lisäarvoa sillä, että kaupan pihaan hankittiin polttoainesäiliö ja bensapumppu, kun konevoima yleistyi maanviljelyssä. Idea tuli suoraan asiakkaiden tarpeista.

Ostokäyttäytymiseen vaikuttaa moni asia. Päivittäiset kulutustavarat hankitaan kuitenkin usein sieltä mistä ne helpoimmin saadaan. Niiden hintoja ei juurikaan vertailla, eikä niiden hankkimista harkita pitkään ja hartaasti. Suuremmat hankinnat, kuten huonekalut, autot ja kodinkoneet ovat tuotteita, joiden ominaisuuksia verrataan ja joiden hankitaan vaikuttavat muutkin asiat kuin helppo saatavuus ja hinta. Palveluissa vaikuttavat laatu, tyyli ja asiakaskokemus. Palvelu, jonka asiakas tuntee omakseen, saattaa mennä etusijalle silloinkin, kun lähempänä olisi edullisempi saman alan toimija, esimerkiksi luotetun parturin asiakas saattaa olla valmis näkemään tavallista enemmän vaivaa käyttääkseen juuri hänen palveluitaan.

Digitaalisessa markkinoinnissa kanavat, joiden kautta ihmiset tavoittaa, vaihtelevat nopeasti. Yritykset kasvavat suuriksi ennen näkemättömän lyhyessä ajassa, mutta saattavat myös kadota ja kaatua yhtä nopeasti ja niiden myötä katoavat myös niiden tarjoamat palvelut. Digitaalisessa markkinoinnissakin oleellista on tuntea asiakkaansa. Mitä paremmin asiakkaan tarpeet ovat tiedossa, sitä helpompi niihin on vastata. Nykyään kuitenkin esimerkiksi sosiaalisen media palvelut hyödyntävät käyttäjien niille antamia tietoja ja niiden algoritmit ohjaavat jo valmiiksi samoista asioista kiinnostuneita ihmisiä yhteen. Parhaimmillaan tämä auttaa luomaan saman mielisten ihmisten yhteisöjä, esimerkiksi pyöräilijöillä on omat ryhmänsä ja fooruminsa, joissa vaihdetaan huoltovinkkejä, arvioidaan parhaita maastoreittejä ja jopa pyritään edistämään pyöräilyä liikkumismuotona. Siitä ei ehkä tarvitse kertoa tarkemmin, mitä pahimmillaan voi tapahtua, kun ihmiset kehittävät verkostoista itselleen kaikukammion, jossa tarinat alkavat elää omaa elämäänsä tosimaailmasta piittaamatta.

Mikäli asiakkaat muodostavat yhteisön, joka kokee palvelun omakseen ja keskustelee keskenään kokemuksistaan, silloin on mahdollista eristää itsensä kilpailijoista. Yrittäjästä ja hänen palveluistaan tulee osa yhteistä kertomusta. Yhteisö lisää asiakkaiden uskollisuutta. Yhteisöissä kaikkien sana ei paina saman verran, eikä jokaista voida puhutella yhdellä ja samalla myyntipuheella. Digitaalinen markkinointi mahdollistaa mielipidevaikuttajien tavoittamisen, joiden sana ja suositukset painavat heidän viiteryhmissään. Kun ihmiset saadaan puhumaan tuotteistasi tai palveluistasi toisilleen, mieluusti tietysti hyvässä hengessä, asiakas tavoitetaan samalla tasolla. Perinteiset jinglet ja hokemat saattavat olla katoava tapa iskostaa tuote asiakkaiden tietoisuuteen. Tai itse ainakin toivon niin, muutamat mainossävelmät ovat soineet korvissani kauemmin kuin nuorimmat opiskelutoverit ovat eläneet.

Henkilöbrändi markkinoinnin ja vaikuttamisen keinona

Tässä kohden on valotettava hiukan taustaani, jotta ajatuksenkulkuni käy selvemmäksi. Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, körttiläisen herätysliikkeen eteläisimmästä vaikutuspiiristä. Asiaan kuuluu, että itseään ei sovi tuoda esiin. Ei edes silloin, kun osaa oikeasti jotain paremmin kuin muut. On ihmisiä, joiden henkilöbrändi perustuu häpeilemättömään narsismiin. Omaa viestiä toitotetaan joka kanavaan, välittämättä siitä kenelle sitä toitotetaan ja millä lihaksilla. Ilmeisesti se toimii, sillä jokainen on varmasti huomannut, että on ihmisiä, joiden naama kuluu julkisuudessa ainoastaan siksi, että heidän naamansa on kulunut julkisuudessa todella paljon.
Mutta henkilöbrändissä ei ole kyse siitä, että omaa erinomaisuutta tuodaan esiin tai että sitä luomalla pyritään nostamaan itsensä muiden yläpuolelle. Se on enimmäkseen sitä, että tehdään niitä asioita, joita muutenkin tehtäisiin, mutta avoimesti. Ehkä joka kommellusta ei tarvitse ihan koko maailmalle esitellä, mutta pienet epäonnistumiset ja rosot tekevät meistä vain inhimillisiä. Nykypäivänä ihmiset kohtaavat toisensa tasavertaisempina. Jos haluaa myydä osaamistaan, siitä täytyy kertoa avoimesti ja olla toisaalta myös valmis vastaamaan kysymyksiin ja jakamaan myös oppimiskokemuksensa muiden kanssa.

Mistä henkilöbrändi rakentuu?

Mitkä ovat juuri sinun arvosi? Mitkä ovat ne periaatteet, joista et tingi ja joiden mukaan elät elämääsi? Onko terveys sinulle tärkeä arvo? Jos on, katso kalenteriasi ja laske montako tuntia viikossa käytät sen edistämiseen. Onko perhe sinulle tärkeä? Tee sama toimenpide ja katso vietätkö aikaa enemmän työpaikalla kuin perheen parissa. Arvomme ovat niitä asioita, joiden eteen näemme vaivaa ja jotka ohjaavat valintojamme. Voimme toki toimia arvojamme vastaankin, mutta silloin toimimme väkinäisesti emmekä pysty antamaan parastamme, koska jokin meissä haraa vastaan. Arvot ovat tärkeitä myös henkilöbrändiä rakennettaessa, koska toimintamme on oltava linjassa arvojemme kanssa. Itse en kykenisi elämään helppoheikkinä, joka kuorruttaa kaiken joutavalla positiivisuushöpinällä ja samaan aikaan myisi oman äitinsäkin saadakseen lisää rahaa. Arvostan kyllä hyvän myyjän ammattitaitoa, mutta mielestäni on tärkeää huomata, että myyjät ja ammattihuijarit käyttävät samoja temppuja ohjatakseen ihmisiä joko ostopäätökseen tai kyniäkseen heiltä rahat pois. On henkilön arvomaailmasta kiinni, kumpaa tehdään.

Toinen tärkeä asia on itsetuntemus. Miten vastaat kysymykseen: ”kuvaile itseäsi muutamalla lauseella”. Jos ainut mikä tulee mieleen, on ulkoinen olemus tai jos sanat jäävät kurkkuun, saattaa olla, että itsetuntemuksen sanoittaminen on vielä kesken. Jos et tunne edes itse itseäsi, ei ole mahdollista luoda kovin aitoa henkilöbrändiä. Toki se mitä julkisesti muille näytämme, on aina jonkin roolin värittämää. En esimerkiksi itse käytä kaikkea vapaa-aikaani ihmisten liikkumista ja lihaskuntoa arvioiden, vaikka työn ja opintojen puolesta teenkin molempia. Mutta mitä paremmin tuntee omat vahvuutensa ja heikkoutensa ja mitä realistisempi käsitys omasta itsestä on sitä vähemmän roolit vaikuttavat ja sitä enemmän toimimme omana itsenämme. Identiteetti on samanlainen asia kuin ovat arvot, toimintamme täytyy olla linjassa sen kanssa, jotta pystymme toimimaan mahdollisimman hyvin.

Unelmat ja tarinat ovat kolmas tärkeä rakennusaine henkilöbrändille. Mitä tavoittelet? Mihin pyrit? Mikä on juuri sinun unelmasi, joka luo merkitystä sille mitä teet päivittäisessä elämässäsi? Jos arvomme ja identiteettimme ovat niitä perustekijöitä, jotka muodostavat raamit sille, mitä olemme, unelmamme ovat se asia, joka ajaa meitä eteenpäin. Ja kuten arvot ja identiteetti, unelmienkin on oltava omia unelmia, jotta niitä on mielekästä toteuttaa. Naapurini haaveilee hienoista autoista. Hänellä onkin muutama. Itse en välitä autoista ollenkaan, en omista yhtäkään, mutta haluaisin pystyä juoksemaan nopeammin. Luultavasti jos koettaisimme vaihtaa päikseen ja minä kiillottelisin illat autoja ja naapuri rehkisi pururadalla, emme kumpikaan olisi kovin onnellisia. Niin ikään omaa ammatinvalintaani on ohjannut se, että nuorempana unelmoin urheilu-urasta, minulta kannattaakin tulla kysymään mieluummin neuvoja vaikka juoksemisesta kuin autoista.

Henkilöbrändi on tarina

Ihmiskunta on toimissaan vain näennäisesti rationaalinen. Järkemme tekee parhaansa ohjataksemme meitä, mutta sen kyky laittaa pyörät pyörimään on rajallinen. Jokainen tuntee sellaisen kynät-suorassa insinöörityypin, joka rakastaa omaa järkevyyttään niin paljon, että on valmis tekemään millaisia tyhmyyksiä vain, kunhan niiden tueksi on esittää kaunis kaavio tai laskentataulukko. Silti se mikä ihmistä tuossakin tilanteessa ajaa tekemään mitä tekee, on kertomus itsestä itselle. Kuitenkin brändi, ja nimenomaan henkilöbrändi, ei ole vain tarinankerrontaa itsestä. Se on myös tarinankerrontaa tavalla, joka ottaa kuulijan mukaan. On yksi sellainen tietokonefirma, joka mainostaa tuotteitaan ajatuksella, että niitä ostamalla tulee osaksi suurta perhettä tai heimoa, jossa kaikki käyttävät samoja ylivertaisia tuotteita, jotka ovat vähän parempia kuin muut tuotteet, silloinkin kun ne ovat järjellä käsitettäviltä ominaisuuksiltaan täysin samanlaisia kuin kaikki muutkin vastaavat tuotteet. Tarinalla on kyky nyrjäyttää ihmisen maailmankuvaa. Hyvä tarina pystyy sysäämään ihmiset liikkeelle, ne antavat energiaa ja avaavat uusia ajatuksia. Jos jaat unelmasi latistamatta sitä, vaan sen sijaan kerrot sen juuri sillä innolla kuin se kuuluukin kertoa, saat ihmiset puolellesi. Kaikki rakastavat hyviä tarinoita.

Ryhtyisinkö brändiksi?

Brändäämistä miettiessään on hyvä olla tietoinen siitä mistä brändi rakentuu. Kuitenkin brändi on asia, joka syntyy yhtä lailla vuorovaikutuksesta kuin tietoisesta päätöksestä luoda sellainen. Suomi on pieni maa ja jos täällä sanoo sata kertaa olevansa maan paras räppäri, niin ennen pitkää joku uskoo ja brändi on ainakin osittain muodostunut. Plussaa on, jos osaa edes vähän räpätä. Vahvaan henkilöbrändiin kuuluu myös, että on toimittava johdonmukaisesti. Siksi ei kannata tavoitella sellaisen brändin luomista, jonka ylläpitämisestä tulee taakka. Gordon Ramsay ilmoitti tässä hiljattain aikovansa ryhtyä vegaaniksi. Hänen brändinsä luultavasti kestää sen, mutta muutos käytöksessä ylitti jonkinlaisen uutiskynnyksen. Ramsay on aiemmin ilmoittanut olevansa allerginen vegaaneille, eikä hänen brändinsä ole varsinaisesti rakentunut sen varaan miten lempeä ja välittävä luonne hän on. Ihmiset pitävät tarinoista, joissa on tapahtunut muutos, mutta eivät välttämättä muutoksista. Siksi uusi käänne on perusteltava yleisölle, joka on tottunut odottamaan tietynlaista tuotetta.
Toinen asia, joka nykyään tapahtuu nopeasti, on mielipiteiden kärjistyminen. Netissä kirjoittelevat ihmiset ottavat usein hyvin nopeasti jonkin kannan, eivätkä peräänny siitä enää. Tämä on selvästi yllättänyt jotkut henkilöbrändäyksensä jo ennen internettiä aloittaneet. Jokunen vielä kymmenen vuotta sitten maltilliselta ja humanistiselta vaikuttanut henkilö onkin nettikäyttäytymisensä perusteella saanut ylimielisen öykkärin maineen. Kärjistettyään sanomaansa liikaa, huomaamatta että on samalla ajanut itsensä nurkkaan, josta kantojensa liennyttäminen ei välttämättä enää onnistukaan noin vain.

Brändi ei voi kuitenkaan muodostua pelkästään persoonallisuuden varaan. Vaikka ihmiskasvoinen markkinointi onkin kiinnostavampaa kuin kuivahko luettelo tarjottavista palveluista. Taustalla on oltava myös osaamista. Jokin kilpailuvaltti, joka erottaa sinut muista tekijöistä. Tässäkin kannattaa käyttää aikaa itsetutkiskeluun, mitä ovat ne asiat, joita jo osaan ja mitä ovat ne, joissa haluaisin olla paras? Kilpailijoiden analysointi ei ole huono työkalu tässä kohden sekään. Millaisilla sanoilla he kuvaavat omaa ammattitaitoaan? Millaisia keskusteluja muut saman alan toimijat käyvät? Miten voisit itse tuoda omaa osaamistasi esille? Moni tietysti seuraa jo valmiiksi oman alansa tapahtumia ja osallistuu keskusteluun niistä. Kuitenkin, jos markkinointia on tarkoitus tehdä henkilöbrändin kautta, on syytä toimia hiukan järjestelmällisemmin. Tee esimerkiksi google-hakuja asiasanoilla, jotka kuvaavat ydinosaamistasi. Etsi mitä LinkedIn tarjoaa samoilla hakusanoilla. Mitä kilpailijat käyttävät, mitä 3-5 sanaa itse käyttäisit? Käytä viestinnässäsi asiasanoja, jotak kuvaavat omaa osaamistasi parhaiten, niin että ei ole epäselvää mitä teet. Ennen kaikkea tarjoa hyvää palvelua, kuuntele ja viihdytä asiakkaitasi, sillä se on parasta mainosta. Kilpailut, mainostulva ja tuputtaminen ovat sellaisia, että niitä voidaan lapioida internet täyteen tekemättä lähtemätöntä vaikutusta kehenkään. Tärkeämpää kuin se että ihmiset näkevät mainoksesi on se, että he valitsevat palvelusi tai tuotteesi. Tässä suhteessa tietoverkot ovat todella mullistaneet maailmaa. Sosiaalisen median myötä myös markkinointi on sosiaalista ja liidit, demot ja kylmäsoitot ovat jäämässä historiaan sellaisina kuin ne ennen tunnettiin ja sosiaaliset verkostot, tiedon jakaminen ja asiakkaan osallistuminen ovat tulleet jäädäkseen. Jos haluat olla henkilöbrändi, sinun pitää myös tietää kenen mielestä. Kolikon toinen puoli on ostajapersoona. Ne ihmiset, joiden mielestä osaamisellasi on arvoa ja joiden mielestä persoonasi on viihdyttävä. Itse en ihan täysin ole päässyt mukaan kulttuuriin, jossa tilataan vaikkapa päivittäinen annos youtube-kanavaa ihasteltavaksi, mutta epäilemättä minunkin on siihen kulttuuriin sopeuduttava, koska veikkaan ettei tämä kehitys vain minun vuokseni ota enää takapakkia.

Valitse viestisi harkiten

Saatat olla jo jonkin alan asiantuntija, mutta jos viestisi ei ole iskevä ja kerralla koukuttava, se hukkuu viestien tulvaan. Esimerkiksi tätä essee on vaikuttavaksi viestiksi liian pitkä. Harva lukee tänne asti. Toisaalta, jos olet lukenut tänne asti, kirjoita toki kommenttikenttään miksi.

Koska viestintä on nykyään osa päivittäistä elämää, eikä rajoitu enää siihen, että luetaan päivän lehti aamukahvin ohessa. On oleellista valita viestinnälleen jokin selkeä kärki. Se voi liittyä arvoihisi, tarinaasi tai yritystoimintaasi, mutta oli se mikä vain, kiteyttäminen kannattaa aina. Vaikka viestintäsi tavoite olisi mikä vain, on aina todennäköisempää, että se menee perille, kun se on pilkottu kohderyhmää kiinnostaviksi sopivan kokoisiksi palasiksi. Kaupat tekemällä voitat asiakkaan luottamuksen hetkeksi, mutta auttamalla häntä saat luottamuksen pitkäksi aikaa. Älä siis suotta piilottele osaamistasi, vaan jaa tietosi ja taitosi ihmisten nähtäväksi ja käytettäväksi.

Viestisi vaikuttavuutta voi seurata sen perusteella miten paljon asiakkaasi reagoivat ja sitoutuvat siihen. Kannattaa seurata millaiset asiat vaikuttavat tavoittavan asiakkaat ja pyrkiä hyödyntämään tietoa viestinnän kehittämiseksi. Itse kirjoitin joskus toiminimeni facebook-sivuille mielestäni hyvän jutun siitä, miten ihmisille tehtävien hoitojen pitäisi perustua edes jonkinlaiseen näyttöön. Se taisi mennä hiukan harakoille, koska ainut kommentti tuli jonkinlaisia taikakristallihattuja valmistavalta yrittäjältä, josta en vielä tänä päivänäkään tiedä oliko hän tosissaan vai ei. Siitä huolimatta yksi ydinviestini on edelleen se, että terveydenhoitoalan ammattilaisten on toimittava eettisesti ja vastuullisesti. Arvoni ja identiteettini eivät anna muuta mahdollisuutta, vaikka selkärangaton helppoheikki pyramidihuijauksineen ja detox-kääreineen voisikin tehdä enemmän rahaa ihmisiä huijaamalla.

Hyvässä viestissä on vielä sekin hyvä puoli, että se kestää käytössä. Mikäli jokin artikkelisi, blogipostauksesi tai kommenttisi saa aikaan keskustelua, ei ole mitenkään mahdotonta jalostaa sitä eteenpäin. Tee vaikkapa videoblogi samasta aiheesta. Sillä tavalla ydinviestisi selkeytyy ja merkityksesi vaikuttajana kasvaa. Toki riskinä on se, että jos tarttuu väärään elementtiin viestissä tai tekee uuden viestin vähän sinne päin, ilman aitoa kiinnostusta, käy kuin Stephen Kingille, jonka laajassa tuotannossa on selvästi kustantajan aiempien teosten menestyksen vuoksi tilaamia kirjoja, joita lukiessa tuntuu, ettei kirjailijaa itseäänkään ole kiinnostanut mitä tarinassa tapahtuu seuraavaksi.

Onnistuneen viestinnän perusta on selkeästi määritelty tavoite. Jonkin ajankohtaisen aiheen kommentoiminen voi nostaa hetkellisesti näkyvyyttä, mutta siihen palaaminen on usein tarpeetonta. Samalle vitsille harvoin nauretaan kahdesti. Tökeröt kommentit ja julkisuustempaukset ovat osa tämän päivän viestintää. Niillä pääsee hetkeksi otsikoihin. Esimerkiksi joidenkin kotimaisten politiikoiden maine ja ura on käytännössä rakentunut humalassa toilailun tai ihmisten tahallisen ärsyttämisen tuoman julkisuuden varaan. Sellaisen viestinnän ongelma on se, että se on pohjimmiltaan merkityksetöntä. Se unohdetaan, kun joku iskelmälaulaja tai urheilija ratkeaa juopottelemaan ja katuu syvästi. Harkittu viestintästrategia auttaa eteenpäin silloin kun ei ole ihan varma siitä mikä muuten olisi seuraava askel. Sen miettiminen mitä sanoo, miten ja kenelle ei ole koskaan pahitteeksi. Jos näet että suurisuinen pölvästi kävelee oveasi kohti, laitat valot päältä ja heittäydyt lattialle teeskennellen, ettei ketään ole kotona. Ei se mitä verkossa tapahtuu eroa ihan kauheasti tuosta. Hyödyllistä ja avuliasta sisältöä jaetaan paljon enemmän kuin pelkkää huutelua.

Miten kirjan lukeminen muutti käsitystäni digitaalisesta markkinoinnista ja henkilöbrändillä vaikuttamisesta?

Digitaalinen markkinointi on enemmän henkilöiden markkinointia kuin markkinointiosaston viimeisen päälle kiillottaman yrityskuvan markkinointia. Esimerkiksi Virgin saattaa olla vähemmän tunnettu brändi kuin toimitusjohtajansa Richard Bransonin henkilöbrändi. Jälkimmäinen on niin hyvin tunnettu, että yritys käyttää sitä enemmän markkinoinnissaan kuin varsinaista nimeään. Olisiko Teslan suosio ylittänyt muiden sähköautojen suosiota, ilman Elon Muskin henkilöbrändiä, hänet kun tunnetaan miehenä, joka onnistuu mahdottomilta vaikuttavissa projekteissa. Siitä huolimatta, että tarinat leviävät nykyään kulovalkean lailla, pelkkä tarina ei riitä, vaan on osattava kertoa sellaista tarinaa, joka on kohderyhmän mielestä merkittävä ja jota he alkavat itsekin kertoa eteenpäin. Tarinat eivät ole enää kasvottomia yrityskuvia, vaan tarinoille halutaan kertoja. Joku jonka sanoissa ja olemuksessa henkilöityy se mitä jokin yritys tai yhteisö edustaa. Asiakkaat on hyvä pyrkiä tavoittamaan useita eri kanavia pitkin ja viestintästrategia on hyvä laatia jo etukäteen. Vaikka nykyään on mahdollista toimia myös toisin ja julkaista vain paljon materiaalia ja tarkkailla mikä ihmisiä kiinnostaa.

Tapa, jolla olen aiemmin toteuttanut markkinointia, on ollut enemmän perinteistä ilmoitusmainontaa, jossa asiakkaita on houkuteltu palvelulistauksilla ja erikoistarjouksilla. Niillekin on varmasti oma kohderyhmänsä. Edelleen asiakaskunnassani on niitä ihmisiä, jotka leikkaavat kuponkeja lehdistä ja hakevat tietyn tyyppisten palvelujen tarjoajia hakukoneilla. Mutta jatkossa aion ehdottomasti myös harkita tarkemmin sitä, millaisena henkilönä näyttäydyn mainoksieni takana. Lähitulevaisuudessa työnkuvani muuttuu siitä mitä se on tähän asti ollut. Aion jatkaa opintojen jälkeen oman yritystoimintani kehittämistä. Yrittäjän on hankittava omat toimeksiantonsa ja ihmisläheisellä alalla toimitaan vahvasti oman persoonan kautta. Tälläkin hetkellä suuntaus näyttää olevan, että kollegat ja kilpailijat pelaavat voimakkaasti brändejä luomalla. Erottuakseen joukosta on turha tyytyä kopioimaan sitä mitä muut tekevät, vaan pikemmin on tuotava esiin omaa persoonallista tapaa toimia, koska sillä tavalla erottuu luonnollisesti toisista saman alan toimijoista. Täysin mahdollista on, että luomalla itselleen henkilöbrändi, voi edistää myös toimeksiantojen saamista. Pitkän työsuhteet ja eläkevirat taisivat jäädä viime vuosituhannelle. Nykyään on tärkeää, että toimeksiannosta toiseen seuraa hyvä maine ammattilaisena ja tyyppinä, jonka kanssa yhteistyö kannattaa. Se on sellaista pääomaa, jonka luominen kannattaa.

Kommentoi