Tampere
23 Jan, Saturday
2° C

Proakatemian esseepankki

Henkilöbrändi 2020



Kirjoittanut: Mika Nurmi - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Henkilöbrändin määritelmä / Mitä on henkilöbrändi?

Henkilöbrändi on oman tunnettavuuden kasvattamista ja oman asiantuntijuuden esille tuomista niissä kanavissa, missä oman aihealueen kuulijakunta kontaktoi tai haluaa tulla kontaktoiduksi. Henkilöbrändi on kokonaisuus, johon kuuluu asiantuntijabrändi. Asiantuntija brändi ja henkilöbrändi eroavat toisistaan sillä, että asiantuntijabrändissä korostuu asiallisuus ja faktuaalisuus, niin henkilöbrändin tavoitteena on tuoda siihen korrektiin asiantuntijuuteen mukaan pernsoonaa. Henkilöbrändin voi siis nähdä yleispätevänä kokonaisuutena, jossa pyritään kasvattamaan henkilön brändiä ja tunnettavuutta. Henkilöbrändi toimii myös oleellisena osana sosiaalista myyntiä, josta voit lukea lisää esseestä ”Myynti 2020 – Sosiaalinen myynti”.

 

Mitä sillä tavoitellaan?

Henkilöbrändillä voi tietysti tavoitella moniakin asioita. Kaikki riippuu hyvin paljon siitä, mikä on oma tahtotila ja mihin aiheeseen oma motivaatio kohdistuu. Henkilöbrändillä voidaan tavoitella itsetutkiskelua ja sitä voi lähestyä esimerkiksi dialogisesti oman seuraaja / kuulijakunnan kanssa. Voit siis etsiä esimerkiksi sosiaalisenmedian kautta ihmisiä, joilla on samankaltaiset intressit kuin sinulla ja ryhtyä aktiivisesti keskustelemaan ja jakamaan tietoa ja ajatuksia heidän kanssaan. Samalla, kun olet niissä kanavissa aktiivinen, niin luot itsellesi henkilöbrändiä aihealueeseen.

Voit myös lähteä rakentamaan ammatillista henkilöbrändiä, jolla pyrit kasvattamaan omaa asiantuntijabrändiä niissä kanavissa tai paikoissa, missä oma kuulijakuntasi löytyy. Vahvalla henkilöbrändillä ja asiantuntijabrändillä vaikutetaan usein liiketoiminnan edistämiseen, jolloin oma henkilöbrändi rakentuu oman liiketoiminnan ympärille tukemaan sitä. Tässä kannattaa kuitenkin käyttää omaa harkintaa ennen henkilöbrändin rakentamista, koska se ei välttämättä osu yksi yhteen oman yrityksen brändin kanssa ja se helposti vaikuttaa liiketoimintaan negatiivisesti. Amerikkalainen yrittäjä Gary Vaynerchuck ehdottaakin, että kannattaa valita jompikumpi, eikä molempia.

 

Kuinka sitä voi lähteä rakentamaan?

Henkilöbrändin rakentaminen alkaa itsetutkiskelusta. Voit esittää itsellesi kysymyksiä ja pohti, mistä minä pidän? Missä olen hyvä? Missä huono? Missä haluan kehittyä? Mistä haluan tietää lisää? Itsetutkiskelun avulla löydät omat motivaattorit helpommin, jotka taas auttavat sinua henkilöbrändin rakentamisessa, kun tutkit ja jaat tietoa ja arvoa luovaa sisältöä omalle kuulijakunnalle. Mikäli olet jo jonkin alan ammattilainen, mutta haluat kasvattaa omaa arvoa alallasi, paras on vain ryhtyä systemaattisesti ja suunnitelmallisesti vuorovaikuttamaan oman kohderyhmän kanssa. Validointi on tärkeä työkalu ja se kannattaa tehdä oman kohderyhmän kanssa, eli seurata ja mitata, miten hyvin esimerkiksi sosiaalisenmedian postauksesi menestyvät, miten paljon ne saavat tykkäyksiä tai ”up voteja”, riippuen kanavasta, mitä käytät. Miten paljon saat kommentteja (positiivisia ja/tai negatiivisia). Muista ottaa kaikki kommentit ja muu data vastaan avoimesti ja kehittävänä.

Etsi kanavat, missä itse haluat, pystyt ja tykkäät vuorovaikuttaa avoimesti ja luontevasti. Henkilöbrändissä kuitenkin on tärkeää tuoda oma persoona esiin ja, jos sosiaalinenmedia ja niihin sisällön tuottaminen ei ole sinun juttusi, niin ei niitä kannata käyttää. Suositeltavaa on opiskella niiden käyttöä ja toimintoja, jonka jälkeen vasta päättää, että käyttääkö niitä vai ei. Messuilla käyminen ja ihmisten kanssa jutteleminen toimivat aivan yhtä hyvin. Nykypäivänä, kun digitaaliset ympäristöt tuovat mahdollisuuksia vuorovaikuttaa anonyymisti avatarien kautta, niin helpottuu myös introverttien ja sosiaalistamediaa välttelevien kynnys lähteä rakentamaan henkilöbrändiä niissä kanavissa.

VR, eli virtual reality tuo mukanaan alustoja, joissa voit liikkua digitaalisessa maailmassa omalla avatarilla, joka voi olla, mitä vaan sammakosta jättiläiseen ja voit luoda omalle hahmollesi sosiaalisenmedian profiilit ja luoda tunnettavuutta omalle avatarille ja luoda tämän avatarin kautta henkilö- ja asiantuntijabrändin. Myöhemmin, kun olet saanut tarpeeksi tunnettavuutta ja kasvattanut oman avatarin henkilöbrändiä voit luoda avatarillesi luotujen sosiaalistenmedioiden kautta rahavirtaa.

 

Esimerkkejä henkilöbrändeistä

Henkilöbrändin rakentamisessa auttaa myös, kun käy seuraamassa, miten muut vaikuttajat toimivat sosiaalisissamedioissa, miten he kirjoittavat, miten he puhuvat videoilla ja etsiä benchmarkata niistä omia tapoja toimia. Bonfire.fi sivustolta löytyy liuta suomalaisia vaikuttajia, joista voi valita itseä kiinnostavimmat ja jotka mahdollisesti tekevät samaa kuin, mihin itse olet ajatellut suuntautua. Tutki ajan kanssa näitä vaikuttajia, miten he toimivat, onko heidän puketumisensa huomioitu jotenkin henkilöbrändin rakentamisessa, puhetyyli tai sisältö, mitä he jakavat.

Hyvä esimerkki siitä, miten puketumisella vaikutetaan positiivisesti henkilöbrändin rakentumiseen, on Peter Vesterbacka, joka muun muassa tunnettan punakeltaisesta Angry Birds hupparista, joka hänellä on usein päällä. En tiedä onko kyseessä tarkoituksen mukaisuus vai oma mieltymys, mutta joka tapauksessa se on selvästi toiminut. Andrei Koivumäki on tullut tunnetuksia kiinteistövälitysalan suunnan muuttajana ja on mielestäni erinomainen esimerkki henkilöbrändin rakentamisesta.

 

Yhteenveto

Henkilöbrändiä ei kannata pitää minkäänlaisena hipsteri touhottamisena. Se on työkalu siinä, missä ruuvimeisseli sähköasentajalle. Jos harkitset henkilöbrändin tekemistä, mieti ensin onko se relevanttia liiketoimintasi kannalta vai saattaako se jopa haitata sitä. Yrityksesi brändi ja henkilöbrändisi saattavat olla kaksi hyvin eri asiaa ja jolloin henkilöbrändisi saattaa hallata liiketoimintaa. Tarkoituksena ei ole tehdä postausoksennusta vaan keskittyä oman asiantuntijuuden esille tuontiin ja olemalla puhtaasti oma itsensä. Keskity henkilöbrändillä arvon tuottamiseen omille kuulijoille.

 

 

Lähteet

https://www.meltwater.com/fi/blog/mita-ovat-henkilobrandi-ja-asiantuntijabrandi/

https://www.youtube.com/watch?v=2bi2iSR68H0&t=3251s

https://www.bonfire.fi/vaikuttajat/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close