Tampere
28 Mar, Thursday
7° C

Proakatemian esseepankki

Henkilöbrändäys



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Personal Branding: A Comprehensive Beginners Guide for 2020
Ben Smith
Clement Lim
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Meillä Apajassa puhuttiin henkilöbrändäämisestä joskus syksyllä. Sanottiin, että meidän kaikkien tulisi tehdä sitä, jotta oltaisiin uskottavia. Mulle se tuntu aivan turhalta, eikä mulla herännyt kiinnostusta asiaa kohden ollenkaan. En päivittele sosiaalisia medioita juuri ollenkaan, joten mulle tuntuis kaueelta taakalta ruveta luomaan kontenttia sinne. Saatika brändäämään itseäni siellä.

 

Asiasta puhuttiin, mutta kukaan ei oikeesti selittänyt mitä henkilöbrändäys on. Luin nyt Ben Smithin kirjoittaman kirjan, Personal Branding: A Comprehensive Beginners Guide for 2020, ja siitä sain jonkinlaisen käsityksen henkilöbrändäämisestä. Kirja oli todelakin aloittelijan opas, mikä opasti erittäin pintapuolisesti asiaa. Kuitenkin oivalsin, että jokaisella meistä on olemassa henkilöbrändi. Se vaan vaatii itsensä ymmärtämistä sen löytämiseksi.

 

Me kaikki viestitään ja toimitaan omalla tavallamme. Toiset on super rentoja olemukseltaan ja toiset oman alansa tiukkoja eksperttejä. Jotkut on näitä huomaamattaankin. Ite ehkä oon jonkin sortin hiljanen ajattelija. Henkilöbrändin luomsiessa onkin tärkeetä mennä syvälle itseen ja lähtee miettimään niitä omia vahvuuksia ja niitä asioita mitkä tekee musta just mut.

 

Aluksi henkilöbrändäys sanana herätti juuri sen, että rupeen luomaan jotain super hienoo instagram tiliä missä näkyy vaan kalliita kelloja ja superautoja. Tuntu, että se meinaa itsensä feikkaamista ja muille näyttämistä. Mutta asia on aivan päinvastoin. Henkilöbrändäämisessä tahdotaan olla mahdollisimman rehellisiä itselle ja muille. Se on itsellekkin helpompaa, kun ei tarvii aina esittää jotain julkisilla paikoilla. Kun ymmärretään ensin millaisia me ollaan, voidaan tarttua meidän vahvuuksiin. Missä sä oot hyvä? Kun ne asiat saa listattua, on henkilöbrändiä paljon helpompi rakentaa.

 

Henkilöbrändäys tarvis myös tavotteen. Yleensä sitä pitäis tehdä sen takia, että koitetaan saavuttaa jotain. Esimerksi lisää kauppaa. Jos joku tietää millasia me ollaan, sillon niiden on paljon helpompi luottaa meihin. Ne tuntee meidät. Ja jos henkilöbrändi oikeesti täsmää suhun ittees, pysyy luottamus sillonkin kun tapaa kasvotusten niitä henkilöitä keneen brändi on vaikuttanut. Kun ihminen luottaa suhun enemmän kun sun kilpailijaan, saat varmemmin kaupan tehtyä.

 

Jos tavoitteena on vaikkapa myydä asuntoja keskivertoa varakkaammille keski-ikäisille henkilöille, tulisi brändi rakentaa siihen suuntaan. Ei ole tarkoitus muuttaa itseään, vaan korostaa niitä piirteitä mitkä toimivat kohderyhmälle ja valita viestintä kanava mitä he seuraavat.

 

Brändi voi olla myös kohdennettu laajemmalle yleisölle. Jos vaikkapa tahot olla Suomen tunnetuin kiinteistönvälittäjä niin silloin on otettava monta eri mediaa haltuun. Eri somejen kautta tavoitetaan eri kohderyhmää. On tärkeetä ymmärtää millä tavalla millekkin kohderyhmälle viestitään. Eri medioissa viestitään eri tavalla. Kuitenkin niin, että sun keskeiset viestit pysyy samana. Ihmisille ei saa tulla ristiriitaisia tunteita susta. Korostat vaan niitä kohtia itsessäs enemmän, mitä juuri se kohderyhmä tahtoo kuulla, kuitenkin puhuen totta.

 

Clement Lim kertoo myös hyviä neuvoja artikkelissaan, minkä hän kirjoitti entrepreneur.comiin. Hän sanoo melko pitkälti samaa: Ensiksi pitää tutkia itseään. Brändi on helpompi rakentaa kun tietää omat arvot ja kokemuksen. Hän myös painottaa tutkimaan kilpailijoiden brändejä ja asiakkaiden tarpeita. Se onkin hyvä pointti. Eri someistta on helppo löytää, että minkä ikäiset ja tyyppiset henkilöt niissä pyörii, mutta ilman tutkimusta ei voi olla täysin varma heidän tarpeistaan tai ongelmista. Kun ne on kartoitettu on sun helpompi tarjota itseäsi heille. Ja tutkimalla kilpailijoita, tiedät miten he viestivät. Kilpailijoita ei kuitenkaan pidä kopioida, mutta heiltä voi oppia jotain. Miten voit olla parempi kun he?

 

Lin heitti hyväksi vinkiksi käydä potenttiaalisten kohderyhmäläisten kanssa vaikkapa kahvilla. Siinä on helppo rupatella ja saada hyvää tietoa heidän arvoista ja asioista mitkä on heille tärkeitä. Vaikka koittaisit Suomen tunnetuimmaksi kiinteistönvälittäjäksi, ei se meinaa, että koko Suomi on sun kohderyhmää. Tunnista ne ketkä kuuluvat siihen ja opi mahdollisimman paljon heistä.

 

Tuntuu, että henkilöbrändin luominen ei olekkaan niin vaikeeta, kun mitä aluks ajattelin. Periaatteessa siis pitää vaan tietää kenelle mä brändään itteeni, millaisia he ovat ja miten niile pitää viestiä. Millainen mä oon, mitkä mun taidot ovat ja mikä mut erottaa muista. Näillä tiedoilla pitäis pystyä tekeen hyvää brändiä. Mietinkin, että pitäiskö ruveta brändäämään itseään? Luulen, että sitä kannattaa tehdä sitten, kun on varma siitä mitä oikeesti haluaa. Vai mitä mieltä?

 

Toisaalta, enhän mä muutu mihinkään vaikka mun ala muuttuisi. Uskon, että mun henkilöbrändi voisi toimia myin sitten hanskoja vai oonko esport-organisaation johdossa. Rauhalliselle ajattelijalle varmasti löytyy molemmista paikka ilman ristiriitoja.

 

Kommentit
  • Emilia Kovanen

    Moi Rasmus!
    Kiitos sun esseestä! Itse en ole myöskään sen virallisemmin perehtynyt henkilöbrändäykseen, ja siksi olikin ilo lukea sun ajatuksia. Jaan kanssasi paljon samoja pointteja, ehkä suurin ja kaikista koskettavin aihe on aitous ja luonnollisuus. Olen ajatellut itseni kohdalla, että mitä haluan jakaa maailmalle ja mistä se kaikki kumpuaa. Ja se tärkein pointti: onko se autenttista? Kuten mainitsit esseessäsi, jos henkilöbrändi täsmää henkilöön, niin tällöin luottamus on tällöin vahvempi, ja se vain kasvaa jos kohtaa kasvotusten. Tähän aion pyrkiä.

    Tuntuu että takana on aina oma mielikuva kyseisestä asiasta: mitä sana henkilöbrändi herättää? Jos se on negatiivinen, niin ei ihme ettei aihe hetkauta.

    Jos tavoitteena on ainoastaan hieno henkilöbrändi ja menestys, niin asiat tuskin napsahtavat kohdilleen mitenkään kauniisti. Tästä tuli mieleen sinun aikaisempi kuvitelma kelloista ja kliseisestä instagram tilistä, huh! Ja nimenomaan, henkilöbrändäyksen kuuluu olla aitoa ja rehellistä. Sitä myös kaivataan.

    Uskon että henkilöbrändi rakentuu suurimmaksi osaksi itsestään ja luonnostaan, jos osaa tiedostaa omat taitonsa sekä intressinsä ja elää niitä todeksi. Ei minkään roolin tai ulkopuolelta tulevan tavoitteen vuoksi, vaan itsensä. Tavoitteet ovat hyvästä, kunhan on tietoinen omista motiiveista ja siitä, kuinka hyvin ne itseään palvelevat.

    Kysymys siitä, täytyykö olla täysin varma siitä mitä haluaa ja tekee, ennen kuin lähtee brändäämään itseään, niin ei minun mielestä tarvitse olla. (Samaan aikaan mietin että mitä hittoa sä Emilia siinä sitten huijaat ittees!). Joo, toki voi olla varma, mutta ei tarvitse olla täysin varma. Peilaan tätä omaan kipukohtaan, valmiuteen ja tyytymättömyyteen. Sanoisin kun alkaa vain tekemään niitä asioita mitkä ovat omaa sydäntä lähellä, niin ei siitä voi syntyä kuin jotain hyvää.

    Käy kurkkaa mun essee perfektionismista jos vaativuus aiheena resonoi: (https://esseepankki.proakatemia.fi/mieli-huijasi-minua-olenko-sittenkin-perfektionisti/)

    Miten sä näet tänään henkilöbrändäyksen omalla kohdallasi?

    Terkuin ja halein, Emilia

    17.12.2020
Post a Reply to Emilia Kovanen cancel reply

Add Comment
Loading...

Vastaa käyttäjälle Emilia Kovanen Peruuta vastaus

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close