Tampere
22 May, Sunday
12° C

Proakatemian esseepankki

Havaintoja kahvila yrittäjyydestä, brändi ja markkinointi



Kirjoittanut: Jenna Korpi - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Brändikäsikirja
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Työskentely ravintola alalla on avannut silmiäni brändin sekä markkinoinnin suhteen. Sillä välin kun kahvila Lempi siirtyi meille ja Saawlaiset työskenteli sen parissa, minä otin työn vastaan omalta paikkakunnaltani juuri avatusta kahvilasta. Olin kyllä lemmen toiminnassa mukana mutta en kokenut olevani työntekijää suuremmassa asemassa.  Tätä en koe virheeksi koska opin hyvin paljon juuri aloittaneelta kahvila yrittäjältä sekä pääsin osaksi kahvilan markkinointia. Olen työskennellyt myös isossa kahvila ketjussa ja onkin opettavaista vertailla brändin merkitystä sekä sen tärkeyttä kun kokemusta on erilaisista paikoista. Kaikkea oppimaani voi hyödyntää tulevissa kahvila alan projekteissa!

 

Markkkinointi

Kun avataan uusi paikka on sitä markkinoitava kahta kauheammin. Asiakkaiden tulee löytää kahvila pienellä vaivalla eikä opasteita voi olla liikaa. Paikallisessa lehdessä näkyminen auttaa luonnollisesti tunnettuuden lisäämisessä, yrittäjän arjen tuomalla osaksi markkinointia luot luotettavuutta sekä mielikuvaa jonka asiakas tahtoo monesti ostaa. Nettisivut ovat tärkeä osa aloitusta ja niihin panostamalla luot hyvän pohjan viestinnälle. Kuvat kulissien takaa alku vaiheessa kaappaa seuraajasi sosiaalisessa mediassa mukaan matkalle. Pääsin matkan varrella olemaan osa markkinointia sosiaalisen median markkinointi materiaalien suhteen. Tärkeää on tietysti sosiaalisessa mediasssa näkyminen sekä ajankohtaisen tiedottamisen hoitaminen hyvin. Kaikkeen ei tarvitse lähteä mukaan, mikäli asiakkaasi ei ole tiktokissa tarvitseeko sellaista perustaa? Paikallisiin tapahtumiin osallistuminen auttaa näkyvyyden saavuttamisessa sekä monesti myös asiakaskunnan laajentamisessa. Osallistuimme mm. tori tapahtumaan joka sijaitsi kivenheiton päässä kahvilasta. Siellä kohtasimme asiakkaita jotka tiesivät kyllä kahvilan toiminnasta mutta eivät jostain syystä olleet testanneet tuotteitamme. Tällaiset asiakas kohtaamiset tuovat uusia asiakkaita maistatuksen tapaan. Tällainen markkinointi toimii kyllä mikäli missiosi keskittyy herkulliseen ruokan tarjoamiseen.

 

Brändi

Tutustuin brändikäsikirjan mukaisesti brändin kiteytykseen. On tärkeää tietää miksi ollaan, ketä varten ollaan ja mitä tavoitellaan. Brändin tulisi näkyä sekä välittyä henkilökunnasta jonka huomasin olevan avain asemassa kahvila työssä. Vision esittäminen jokaiselle työntekijälle on tärkeää jotta yrityksen arvot ja tavoitteet voivat näkyä jokapäiväisessä toiminnassa. Visio vastaa kysymykseen mikä on yrityksen tavoite? Yrityksen missio on taas kertoo mitä yritys loppujen lopuksi tekee. Se tarkoittaa sen määrittämistä “mitä hyödyt merkitsevät asiakkaalle”. (brändikäsikirja) Kahvila toiminnassa missio voisi olla makumatkan tarjoaminen tai unohtumaton elämys riippuen  liiketoiminnan luonteesta. Kahvila lempi tarjoaa asiakkaalle kokemuksen kauniina kesä päivänä Tampereen keskustassa. Tätä emme kuitenkaan lemmen kohdalla sanoittanut tarpeeksi vahvasti ja mission sekä vision puuttuminen toiminnasta hankaloitti liiketoimintaa. Työskennellessäni toisessa kahvilassa visiota ja missiota oltiin mietitty jo pidemmälle mutta mielestäni sen sanoittaminen sekä jalkauttaminen henkilökunnalle olisi voinut olla selkeämpi. Opin ehdottomasti näistä kahvila kokemuksista sen että visiosta sekä missiosta kuuluisi kaiken lähteä eikä niiden kuulu muodostua matkan varrella. Työskennellessäni vahvan brändin isossa kahvila ketjussa tietynlaisen asiakas kokemuksen tuottaminen oli pitkälle suunniteltu. On tärkeää paneutua peruspilareihin varsinkin kun ollaan perustamassa uutta liiketoimintaa!

 

Kokemuksestani kahvila työskentelystä sekä yrittäjyydestä on hyödyksi mikäli ryhdyn tulevaisuudessa ravintola alan projekteihin. Jos lähdemme kehittämään kahvila Lemmen toimintaa olen varma että brändin sanoittamiselle sekä suunnittelu työlle otetaan aikaa. Markkinointi sekä näkyvyys eri kanavissa on ollut avain asemassa jokaisessa kahvilassa missä olen työskennellyt ja siihen tuleekin kiinnittää huomiota jatkossa projektien parissa.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close