Tampere
23 Jan, Saturday
2° C

Proakatemian esseepankki

Hanskahommia



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

HANSKAHOMMIA

 

Aloitin pari kuukautta sitten projektin, jonka tarkoituksen oli aloittaa tuomaan markkinoille ja brändäämään uusia työhanskoja. Projekti on vielä vaiheessa, mutta olemme saaneet buukattua ensimmäiset asiakaskäynnit ja käyneet esittelemässä tuotettamme yrityksille. Aluksi ajatus siitä, että marssisin salkku täynnä hanskoja jonkin yrityksen omistajan eteen ja läväyttäisin tuotteen esille, tuntui ahdistavalta. Mitä jos sanon jotain väärää? Mitä jos nolaan itseni? Mitä jos mitä jos. Lopulta ymmärsin, että jossittelut eivät auta, vaan pelkästään tilanteeseen hakeutuminen kertoisi kuinka käy.

Asiakaskäynti sovittiin ja paikanpäälle piti mennä. Auto starttasi klo. 7.30 hanskasalkku kontissa ja oli mielenkiintoista, että jännitys oli kadonnut. Olin sisäistänyt jotenkin alitajuisesti tilanteen vakavuuden. Tai pikemminkin vakavuuden puutteen. Hetkinen. Olen matkalla vanhalla Saabilla kohti maansiirtofirmaa esittelemään salkullista hanskoja. Jotenkin se tilanne tuntui jopa humoristiselta.

Paikan päällä meidät otti vastaan nuorehko nainen, kättelimme häntä ja kerroimme homman nimen. Ainut ongelma oli, että hän ei odottanut mitään hanskahommia sille aamulle. Pieni hikikarpalo pyörähti otsalle, kun ajattelin tulleemme väärään paikkaan tai väärään aikaan. Odotteleeko oikea henkilö jossain muualla? Muutaman kuivan vitsin jälkeen nainen soitti esimiehelleen ja kysyi mikä homma. Puhelimen läpi kuuluvien äänähdysten kautta ei jäänyt epäselväksi, että henkilö ketä olimme tulleet tapaamaan, oli unohtanut koko homman! Mitäs nyt?

Hanskat joka tapauksessa oli menossa työntekijöiden käsiin, joten kysyimme heiltä minkä sortin hanskaa he tällä hetkellä käyttävät ja millaista hanskaa olisi hakusessa. Astelimme keittiöön työntekijöiden kanssa, avasimme salkun pöydälle ja löimme hanskat heidän käsiinsä. Erilaisten pohdintojen jälkeen saimme valittua muutaman hanskaparin, jotka kiinnostivat. Annoimme parin testikäyttöön esitteen kera ja sanoimme, että välittävät terveisiä ylöspäin.

Vaikka tilanne ei ole vielä johtanut tilaukseen, oli se silti voitto minulle. Suoriuduimme tilanteesta hienosti ja saimme sen johdosta sovittua uuden tapaamisen sen oikean henkilön kanssa. Yllätyin, kuinka rennosti sain aloitettua myyjän urani. Tilanteen hallinta valoi minuun aivan uutta uskoa omiin taitoihini ja sen myötä samanlaisiin tilanteisiin ajautuminen ei enää pelota. Kaikesta aina selvitään!

Ehkä ensin tulisi hyväksyä, että siinä vaiheessa, kun menee myymään jotain kasvotusten, voi tapahtua ihan mitä vain. Osaan niistä voi vaikuttaa itse, osaan ei. Niihin mihin voi itse vaikuttaa, kannattaa yrittää varautua. Pienellä valmistautumisella ja yllätyksien ajattelemisella pääse aika pitkälle. Jos käyt läpi erilaisia skenaarioita päässäsi asioista, mitä voisi tapahtua, osaat mahdollisesti toimia niissä tilanteissa paremmin. Yllätyksen sattuessa ei saa mennä paniikkiin vaan miettiä kuinka tilanteen voi kääntää parhaaksi. Positiivisuus auttaa todella moneen tilanteeseen! Minäkin varmaan olisin voinut luovuttaa ensimmäisen tapaamisen kanssa, mutta hyvä huumori pelasti tilanteen.

Joten, nyt sinä, joka pelkäät myyntiä kuollaksesi, teet niin kuin minä. Hakeudu siihen epämukavaan tilanteeseen. Lupaan, että sen myötä olosi helpottuu ja huomaat, että pelkosi oli täysin aiheeton. Myynti on taito siinä missä kaikki muukin. Sitä oppii vain tekemällä.

 

 

 

 

Lähteet:

http://learn2livefully.com/how-to-deal-with-unexpected-events-in-life/

 

Julkaistu LinkedIn:ssä

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close