Tampere
18 Apr, Thursday
0° C

Proakatemian esseepankki

Hakukoneoptimointi yrityksen sisältömarkkinointiin



Kirjoittanut: Toni Ryöppy - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Hakukoneoptimointi yrityksen sisältömarkkinointiin

Hakukoneoptimointi on yksi monista yrityksen markkinointikanavista, erityisen hyvä vaihtoehto se on pienyrittäjälle, jolla on aikaa mutta ei budjettia mainontaan.

Perehdyin tarkemmin aiheeseen ja pohdin käytäntöjä hakukoneoptimoidun sisällön julkaisuun niin, että käytetylle ajalle saa parasta vastinetta.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi on prosessi, jolla pyritään saamaan verkkosivuille enemmän kävijöitä orgaanisesti hakukoneissa. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkosivua pyritään nostamaan valituilla avainsanoilla mahdollisimman korkealle hakutuloksissa.

Haluttuun lopputulokseen voidaan päästä usealla eri tavalla.

Hakukoneoptimointia ei kannata mieltää liian hankalaksi prosessiksi. Tommi Aaltonen kuvailee prosessia hakukoneoptimointi blogikirjoituksessa seuraavanlaisesti:

“Pohjimmillaan hakukoneoptimointi on Googlen auttamista tarjoamalla käyttäjän hakuaikeeseen liittyvää, laadukasta ja relevanttia sisältöä käyttäjäystävällisellä ja toimivalla verkkosivustolla.”

Avainsanat ovat hakukoneoptimoinnin keskiössä

Oikeiden avainsanojen löytäminen on hakukoneoptimoinnin tärkein prosessi. Se saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta oikeaoppinen toteuttaminen vaatii aikaa sekä avainsanojen syvällisempää analysointia.

Avainsanoja kannattaa lähteä etsimään miettimällä yrityksen tuotteita tai palveluita kuvastavia hakusanoja.

Lisää ideoita saat googlettamalla nämä avainsanat ja hakemalla niiden avulla lisää, relevantteja avainsanoja avainsanatutkimukseen tarkoitetulla työkalulla.

Suomessa toimivia avainsanatyökaluja ovat mm. Google avainsanojen suunnittelija, Ahrefs sekä Semrush.

Nämä työkalut helpottavat prosessia huomattavasti, sillä niiden avulla ei tarvitse arvailla käytetäänkö kyseistä avainsanaa sekä niiden avulla löytyy avainsanoja, joita ei välttämättä osaisi edes ajatella.

Suosittelen myös käymään läpi Ahrefsin oppaan avainsanatutkimuksesta: https://ahrefs.com/blog/keyword-research/
Esimerkki avainsanatutkimuksesta

Esimerkkiyritys: Työaseman sähköjohtojen piilotukseen tarkoitettua verkkoa myyvä yritys.

Syötän Semrushin avainsanatyökaluun ongelmaa kuvaavan avainsanan “johtojen piilotus”, jonka avulla työkalu osaa ehdottaa seuraavia avainsanoja:

• Johtolaatikko: 700 hakua/kk
• Johtolaatikko prisma: 700 hakua/kk
• johtojen piilotus: 390 hakua/kk
• johdot piiloon: 480 hakua/kk
• johtojen järjestäminen: 110 hakua/kk
• peitelista tokmanni: 210 hakua/kk
• kaapelikerääjä: 210 hakua/kk
• johtokynnyslista: 210 hakua/kk
• johtokouru pöytään: 260 hakua/kk
• johtokori pöydän alle: 260 hakua/kk
• johtokotelo: 100 hakua/kk

Seuraavaksi Googletan jokaisen näistä avainsanoista, ja mietin, voisiko tuotteeni vastata jollain tavalla hakijan ongelmaan.

Tässä karkea arvio avainsanoista

Johtolaatikko: avainsanalla on runsaat 700 kuukausittaista hakua, mutta hakija etsii nimenomaan laatikkoa johon johdot voisi piilottaa. Avainsana ei täysin vastaa myytävää tuotetta, joten jätän sen myöhäisempää harkintaa varten.

Johtojen piilotus & järjestäminen: Avainsanalla haetaan informatiivista sisältöä, kilpailua ei käytännössä ole. Tälle avainsanalle voisin kirjoittaa sisältömarkkinointi artikkelin, jossa jaetaan vinkkejä johtojen piilottamiseen.

Johtokynnyslista & kaapelikerääjä: Nämä avainsanat eivät ole relevantteja tuotteelle. annan olla.

Johtokori pöydän alle: Hakuvolyymi ei ole yhtä kova kuin johtolaatikolla, arvioni mukaan pystyn kuitenkin kilpailemaan muiden hakutulosten kanssa. Johtoverkko on johtokoria kätevämpi valinta, joten se voisi kiinnostaa myös ostajaa. Annan tälle avainsanalle korkeimman prioriteetin, koska se tuo todennäköisesti eniten kauppaa.

Priorisoi helpot, kauppaa tuovat avainsanat

Avainsanoja etsiessä on helppo sokaistua kuukausittaisiin hakumääriin, mutta todellisuudessa parasta vastinetta ajalle saa aloittamalla “low hanging fruits” -avainsanoista. Vasta kun myynti ja verkkokaupan tunnettavuus alkaa kasvaa, kannattaa lähteä kilpailemaan haastavimmissa avainsanoilla.

Tämä pätee myös informatiiviseen sisältöön. Esimerkiksi tietokoneita myyvä liike saa todennäköisesti parempaa vastinetta käytetylle ajalle kirjoittamalla artikkelin “paras tietokone pelaamiseen” kuin kirjoittamalla pitkän artikkelin siitä, mikä tietokone on.

Sisällön kirjoittaminen

Kun sopivat avainsanat on valittu, on aika aloittaa sisällön tuottaminen. Jotta sisältö menestyy Googlen hakutuloksissa, sen täytyy olla laadukkaampaa kuin kilpailijoilla sekä tarjota vastaus hakijan ongelmaan.

Sisällön pituudeksi Yoast suosittelee vähintään 300 sanaa ja laadukkaammalle kirjoitukselle yli 1 000 sanaa, aihealue tulisi käydä riittävän tarkasti läpi. Mitä pidempi ja tarkempi sen parempi. Vältä kuitenkin jaarittelua!

Erilaiset sisältötyypit

Eri avainsanoille sopii eri sisältötyypit. Näitä voi olla esimerkiksi tuotteiden listaus, arvostelut ja oppaat. Paras tapa varmistaa avainsanalle oikea sisältötyyppi on tarkistaa mitä kilpailijat tekevät ja soveltaa sitä omaan sisältöön.
Jos esimerkiksi avainsanalla “paras pelitietokone” googlen kärjessä on listauksia 10 parhaasta pelikoneesta, suosittelen tuottamaan myös vastaavan listauksen, sen sijaan että kirjoittaisit oppaan pelitietokoneen valintaan.

Sisällön julkaisu

Kun sisältö on kirjoitettu on julkaisun aika. Julkaise artikkeli sekä lähetä sen URL osoite Google Search consoleen, näin pystyt nopeuttamaan sen ilmestymistä hakutuloksiin.
Yleensä sisältö ei sijoitu heti parhaille hakusijoille, vaan se nousee sinne pikkuhiljaa. Tämä vaihe voi kestää jopa kuukausia.

Sisällön julkaisun jälkeen on hyvä tarkkailla, esimerkiksi viikoittain, millä avainsanoilla se alkaa sijoittumaan googlessa, ja jos huomaat sen ilmestyvän jollain odottamalla avainsanoilla, harkitse kannattaisiko artikkelia hieman laajentaa ja näin saada sille enemmän hakukonenäkyvyyttä.

Kommentoi