Tampere
29 Mar, Friday
6° C

Proakatemian esseepankki

Hakukoneoptimoinnin kankeaa ihastelua



Kirjoittanut: Jasmi Koskela - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Hakukoneoptimoinnin kankeaa ihastelua

 

Hakukoneoptimointi eli SEO

Oppimissopimukseni yksi kevään tavoitteista on oppia lisää hakukoneoptimoinnista sekä sen tekemisestä. Hakukoneoptimointi nousee usein esille digimarkkinointia tehdessä ja haluan oppia siitä lisää, jotta myös oma asiantuntemukseni markkinointialan asiantuntijana paranisi. Hakukoneoptimointia voi tehdä muun markkinoinnin ohessa tai omana taiteen lajinaan. Tässäpä siis essee, jossa väännän hakukoneoptimoinnin alkeita rautalangasta!

 

Mitä hakukoneoptimointi on?

Googlaillessani aihetta vastaan tuli Tommi Aaltosen (2023) hakukoneoptimointia käsittelevät verkkosivut, jossa oli mukavan selkeästi kerrottu hakukoneoptimoinnista: Hakukoneoptimointia pidetään usein paljon vaikeampana kuin se loppupeleissä onkaan. Hakukoneoptimointi on monipuolista ja pitkäjänteistä työtä, jonka tarkoituksena on saada yritykselle enemmän näkyvyyttä digitaalisissa kanavissa, kuten googlen hakukentissä. Hakukoneoptimointia tehdään siksi, että hakukoneet ymmärtäisivät mistä sivustoillamme onkaan oikeastaan kyse. (Aaltonen 2023.)

 

Hakukoneiden hieno puoli on se, että lähtökohtaisesti heillä on sama tavoite kuin hakukoneoptimoinnin tekijällä. Tavoitteena on luoda asiakkaalle paras mahdollinen käyttökokemus sekä auttaa häntä löytämään juuri se, mitä hän etsiikin. Myös asiakkaat ovat siis hakukoneoptimoijan puolella. Kun asiakas etsii esimerkiksi Googlesta tietoa tuotteista tai palveluista, hänellä on lähtökohtaisesti jokin intressi aihealuetta kohtaan. (Aaltonen 2023.) Asiakkaat ovat siis jo jossain määrin valmiita löytämään sinut ja ostamaan palvelusi. Tärkein hakukoneoptimoijan työtehtävä onkin siis saada potentiaalinen asiakas ja palveluntarjoaja linkitettyä toisiinsa.

 

Yksityiskohtia hakukoneoptimoinnista

Hakukoneoptimointiin liittyy omaa ammattisanastoa:

  • Title, eli otsikko on sivustosi tärkein otsikko, jonka haluat näkyvän hakutuloksissa.
    Monesti otsikko on sama kuin sivun tai sen tekstin otsikko, mutta sen voi vaihtaa myös muuksi. Tärkeää olisi, että siinä toistuisi toiminnallesi tärkeitä avainsanoja. (Aaltonen 2023.)
  • Avainsanat ovat sanoja, jotka ovat oleellisia yritystoimintasi kannalta.
    Näitä voivat olla esimerkiksi sijainti, päätoimialaan liittyvät sanat, kuten tuotteiden tai palveluiden nimiä. Avainsanoja kartoitetaan avainsanatutkimuksen avulla. (Aaltonen 2023.)
  • Meta description tarkoittaa otsikon alla näkyvää lyhyttä kuvaustekstiä, joka näkyy hakutuloksissa.
    Kuvauksen kannattaa olla ytimekäs ja mahdollisimman hyvin sivun sisältöä kuvaileva. (Aaltonen 2023.)
  • H1, H2 ja H3 ovat pääotsikoita.
    Otsikkoihin ja erityisesti tärkeimpään otsikkoon H1 kannattaa sijoittaa tärkeimmät avainsanat. (Aaltonen 2023.)
  • ALT-tagit kertovat millaisia kuvia sivustolla on (Aaltonen 2023).
  • Featured snippet tarkoittaa lyhyttä katkelmaa sivustollasi, joka vastaa nopeasti asiakkaan kysymykseen hakutuloksissa (Aaltonen 2023).

 

Jos nämä osa-alueet ovat hanskassa, pitäisi myös tulosta tulla

Hakukoneoptimointi kannattaa pitää samaan aikaan mahdollisimman yksinkertaisena, mutta monipuolisena. Kolme seuraavaa osa-aluetta tukevat toisiaan kattavaa hakukoneoptimointia tehdessä:

  1. Sisäinen hakukoneoptimointi
  2. Ulkoinen hakukoneoptimointi
  3. Avainsanatutkimus ja sisällöntuotanto

 

  • Sisäinen hakukoneoptimointi
    Sisäisellä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan verkkosivun sisäisiä toimia, joissa optimoidaan sisältöä, käytettävyyttä ja sisäistä koodikieltä (Aaltonen 2023). Sisäisellä optimoinnilla kuvaillaan hakukoneille sivuston käyttökokemusta ja erityisesti sitä, miten sivusto toimii ja onko se helppokäyttöinen. Tekninen optimointi puolestaan tarkoittaa sivuston nopeuteen, SSL-sertifikaattiin sekä hakurobottiin liittyvää optimointia. Sisäisen hakukoneoptimoinnin tärkein tehtävä on yhdistää käyttökokemuksiltaan oikeanlaisia sivustoja oikeanlaisten hakijoiden kanssa.

 

  • Ulkoinen hakukoneoptimointi tapahtuu oman sivun ulkopuolella
    Ulkoisessa hakukoneoptimoinnissa tavoitteena on kohottaa omien sivujen näkyvyyttä hakusivustoilla ulkoisten tekijöiden kautta. Ulkoinen optimointi voi olla esimerkiksi muiden sivuille vieraskommentointia tai omien muiden digimarkkinonnin keinojen hyödyntäminen. Ulkoisessa optimoinnissa hyödynnetään linkkien rakentamista, joka ohjailee hakukoneille tietoa siitä, onko sivustomme hyödyllinen ja arvokas vai ei. (Aaltonen 2023.)

 

  • Avainsanatutkimus ja sisällöntuotanto
    Sisällöntuotannon hakukoneoptimointiin vaikuttaa avainsanatutkimuksen tulokset. Käyttämällä toistuvasti yritystoiminnalle ja verkkosivuille hyödyllisiä avainsanoja sisällöntuotannon julkaisujen näkyvyys paranee verkossa. (Aaltonen 2023.)

 

Pohdintaa

Tässä blogiesseen verran alkupohdintaa hakukoneoptimoinnin maailmasta. Tutustuessani aiheeseen tajusin sen olevan laajempi mitä kuvittelin. Huomasin myös pitkästä aikaa turhautuvani, sillä en tajunnut tai ymmärtänyt kaikkea. Toisaalta se on hyvä asia, sillä turhautuminen opettaa aina jotain. Olen kokenut hakukoneoptimoinnin hieman epämielekkääksi, sillä se on aika teknistä. Toisaalta se on olennainen osa tulevaisuuden unelmatöitäni, joten täytyy löytää motivaatiota jostain lisää. Yleensä nautin eniten luovien sisältöjen luonnista ja tekniset ominaisuudet, jotka hidastavat tekemistä saavat minut turhautuneeksi. Palaan aiheeseen kuitenkin satavarmasti vielä tulevaisuuden esseissäni – Tätäkään kun ei opi muuta kuin tekemällä.

 

LÄHDE:

Aaltonen, T. 2023. Hakukoneoptimointi – Kaikenkattava opas. Nettiartikkeli. Viitattu 13.2.2023.

https://tommiaaltonen.fi/hakukoneoptimointi/#ulkoinenhakukoneoptimointi

 

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close