Tampere
16 Jan, Saturday
-15° C

Proakatemian esseepankki

Hakkeroi oma kasvusi 2019



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Monen yrityksen ajatusmaailma markkinoinnin suhteen on melko yksinkertainen: Pistetään lehteen mainos ja yritetään epätoivoisesti näkyä somessa. Verkkosivutkin löytyvät, mutta niiden tarkoitusta ei ole edes mietitty. Joskus saatetaan jopa pitää jonkin sortin mainoskampanja torilla. Markkinoinnista on yleensä maalattu kallis kuva jokaisen mieleen ja moni toivookin kalliiden, tehottomien, lehtimainosten tilalle parempia ratkaisuja. Jo jonkin aikaa ilmassa on leijunut huhu kasvuhakkeroinnista, mutta harvat edes tietävät mistä on kyse, eikä näe tarpeelliseksi tutustua asiaan. Nyt on kuitenkin aika ottaa asiasta selvää todella!

 

Asiasta ensimmäistä kertaa kuulevaa saattaa johtaa harhaan nimi, kasvuhakkerointi. Hakkeroinnista varmasti poikkeuksetta ensimmäinen oletus on tietokoneen ääressä istuminen ja koodinkirjoittaminen, aikeena tehdä kiusaa muille internetin käyttäjille. Hakkeri sana saikin alkunsa opiskelijoiden kepposten seurauksena, mutta sana alkoi yhdistymään teknilliseen osaamiseen ja tekijän kekselijäisyyteen. Hakkeri kykeni tavoittamaan päämääränsä tietokonejärjestelmien rajoituksista huolimatta. Media usein kutsuu tietojärjestelmiin murtautujia hakkereiksi, vaikka alan harrastajien keskuudessa heitä kutsutaan kräkkereiksi. Hakkeri on siis henkilö, joka saavuttaa päämääränsä rajoitteista huolimatta. Markkinoinnissa tälläinen rajoitus ei yleensä ole käyttöjärjestelmä, vaan raha.

 

Kasvuhakkeri siis pyrkii kasvuun rajoitteista huolimatta, eikä hän toimi vain tietyllä osa-alueella, kuten somessa, vaan hallitsee monet eri markkinointialustat. Tämä vaatii hieman järkeilyä, asioiden katsomista uudesta näkökulmasta ja perehtymistä uusiin asioihin. Kasvuhakkeroinnista erittäin hyvä esimerkki oli viime vuonna mediaan noussut Initiative-Q.

 

Initiative-Q on viime vuonna tuulta siipiensä alle saanut kryptovaluutta, jolla ei vielä ole mitään käytännön arvoa. Kuitenkin tavoitteena on saada siitä globaali ja vakaa valuutta. Kyseinen valuutta sai nopeasti miljoonia kannattajia, mutta kuinka?

 

Growtheeurope.com julkaisi viime syksynä artikkelin, joka käsitteli Initiative-Q tapoja kasvaa. He listasivat 11 pykälää, joiden avulla Q saavutti nopeasti miljoonia käyttäjiä. Mielestäni näitä voisi hyödyntää monessa muussakin tapauksessa.

 

  1. Luotettavat lähteet:

Moni sai ensimmäisen tiedon Initiative-Q:sta jonkun luotettavan lähteen kautta, kuten erilaisten asiantuntijoiden postauksien tai tuttavan kautta.

 

  1. Pelko jäädä junasta:

Kun moni kaveri tai tuttu lähtee mukaan, tulee itsellekkin tunne, että on päästävä mukaan.

 

  1. Kutsun kautta liittyminen

Sama ilmiö mikä tulee yökerhoilla, joihin pääsee vain jos on VIP-listalla tai kutsulistalla. Jokainen meistä taihtoisi olla kuulua sille listalle. Initiative-Q käytti tätä vielä ovelasti; jos et saanut kutsua, pystyit pyytämään sitä linkin kautta.

  1. Rajoitus

Jokainen kutsuttu henkilö voi kutsua korkeintaan viisi uutta henkilöä. Tämän kautta niille, kenellä ei vielä ollut kutsua, tuli tarve saada sellainen mahdollisimman nopeasti.

 

  1. Bonus

Jokaiselle liittyneelle luvattiin tuhansien eurojen edestä tulevaisuuden valuuttaa. Lisäksi taustalla toimi vielä ajatus tulevaisuuden BitCoininsta.

 

  1. Mielihyvä

Käyttäjä saa lisää valuuttaa, jos hän kutsuu muita käyttäjiä. Käyttäjä myös näkee koko ajan oman valuutta määränsä ja mahdollisen määrän.

 

  1. Jakamisen helppous

Kutsulinkin jakamisesta on tehty tarpeeksi helppoa, jokainen löytää kutsulinkin helposti ja sen pystyy suoraan välittämään WhatsAppiin tai Facebookiin. Kaiken lisäksi kutsulinkin yhteydessä on toimiva viesti linkin saajalle.

 

  1. Helppous liittyä

Käyttäjän ei tarvitse antaa muuta, kuin oman nimensä, sähköpostinsa ja luoda salasana. Kutsun saaja ohjataan rekisteröitymissivulle, mikä näyttää keneltä olet saanut kutsun ja kuinka paljon valuuttaa sinulla on mahdollisuus saada, jos rekisteröidyt nyt.

 

  1. Luottamus

Initiative-Q:ta markkinoitiin ex-PayPalin poikien uudeksi tuotteeksi. PayPalin mainitseminen luo käyttäjälle jo luotettavan kuvan.

 

  1. Etukäteen kasvaminen

Moni yrittää valmistaa ensin tuotteen ennen sen merkkinoimista. Tässä tapauksessa tuote myytiin ensin käyttäjälle, ennen kuin mitään konkreettista edes oli luotu.

 

  1. Erottuva toisto

Kutsulinkin yhteyteen on lisätty simppeli toimiva teksti, joka kertoo tuotteesta kutsun saajalle. Sama viesti toistuu verkkosivulla ja sähköposti viesteissä. ”Ex-PayPalin pojat ovat luoneet uuden valuutan, jota nyt saat ilmaiseksi. Mukaan pääsee antamalla vain nimen ja sähköpostin.”

 

11+1. Ajattele isosti…

Annetaan käyttäjälle kuva, että hän on luomassa jotain uutta ja isoa.

 

Initiative-Q:n tapauksessa kasvuhakkerointi on ehkä helppo toteuttaa, sillä myytävä kohde kiinnostaa suurinta osaa kansasta, eli raha. Muissa tapauksissa yleensä pyritään saamaan kuluttaja luopumaan rahastaan saadakseen rahaa arvokkaampaa palvelua tai tuotetta. Tiettyä tuotetta markkinoidessa tulisi siis löytää kohderyhmä, ketkä ovat kiinnostuneita tuotteesta esim. ravintolan tulisi löytää ruuasta kiinnostuneita kuluttajia. Kasvuhakkerin tehtävänä olisi tavoittaa ja keksiä ruuasta kiinnostuneille tie ravintolan eteen. Ehkä tämän tien voisi löytää somen kautta, tietoisesti tähtäämällä ravintolan sometilin sisältö ruuasta kiinnostuneiden ihmisten profiiliin. Hänen tulee myös löytää kaikista tehokkain tapa saavuttaa asiakas erilaisten lähestymistapojen kautta, mittaillen, vertaillen ja testaten. Lopputulos on yleensä tehokkain tapa. UKKO.fi:n mukaan kasvuhakkeri on henkilö, joka:

 

-osaa käyttää Google Analyticsiä ja muita analytiikkatyökaluja

-käyttää päivittäin Google Analyticsiä

-Ymmärtää kuinka markkinat toimivat tänään ja huomenna

-Kokeilee erilaisia strategioita välittämättä siitä, että suurin osa epäonnistuu

-Tietää mikä on teknillisesti mahdollista

-Pystyy todistamaan arvonsa päivästä toiseen

-Haluaa jatkuvasti oppia uutta

 

Millä tavalla voitaisiin siis saavuttaa oikea kohderyhmä? Aluksi se oikea kohderyhmä tulisi tunnistaa. Se tapahtuu yleensä palvelumuotoilun kautta tekemällä kyselyjä ja selaamalla tilastoja.

Kun kohderyhmä on valittu, mietitään järkevä tapa saavuttaa kohderyhmä, yleensä sosiaalinen media on hyvä tapa aloittaa. Somessa kohderyhmän saavuttaminen vaatii kyseisen alustan algoritmin toiminnan ymmärtämistä. Esimerkkinä Instagram. Instagram luokittelee käyttäjän hänen aktiivisuuden, seuraajien määrän ja seurattujen kohteiden mukaan. Jos seuraat jalkapallo aiheisia tilejä, luokittelee Instagram sinut jalkapallosta kiinnostuneeksi henkilöksi ja näyttää explore-sivulla sinulle jalkapallo aiheisia kuvia. Jos postaat paljon kuvia ja olet aktiivinen, luokittelee Instagram sinut A-luokan käyttäjäksi. Kun olet A-luokan käyttäjä ja seuraat paljon jalkapallo-aiheisia tilejä, luokittelee Instagram sinut A-luokan jalkapallosta kiinnostuneeksi henkilöksi. A-luokituksella näyt explore-sivulla ja kiinnostuksen kohteella näyt muille ihmisille, joilla on sama kiinnostuksen kohde. Kuvittele, että omistat oman ravintolan. Nyt kun pistät jalkapallon kohdalle ravintolan tai ruuan, tavoitat Instagramista oman kohderyhmäsi ja näyt heille.

Toki oman sivustosi tulee liittyä jollain tavalla aiheeseen, jotta saat ihmiset vielä seuraamaan omaa tiliäsi ja siirtymään yrityksesi verkkosivuille sen kautta.

 

Jokainen meistä on varmasti tehnyt jossain määrin kasvuhakkerointia tietämättään, mutta tulevaisuudessa siihen voisi alkaa kiinnittämään tiedostetusti huomiota. Kasvuhakkeri sanaa ei tulisi pelätä vai tehdä parempaa tuttavuutta sen kanssa, kenties jopa palkata kasvuhakkeri omalle yritykselle. Internet on täynnä aina parempia ja parempia tarinoita kasvuhakkeroinnin saavutuksista. Niihin perehtymällä ja oppimalla niistä, voi meistä jokaisesta tulla huippu markkinoijia. Mutta kuka tulevaisuudessa erottuu, kun jokainen tekee toinen toistaan rajoja rikkovampia markkinointi kampanjoita?

 

 

 

 

 

 

 

 

Lähteet:

Kopakkala, H. 2015. https://www.ukko.fi/tata-on-kasvuhakkerointi-ja-nain-teet-silla-miljoonia/

Vesa,2016. https://genero.fi/growth-hacking-kasvuhakkerointi/

https://www.growtheurope.com/blog/initiative-q-11-things-you-can-learn-from-the-best-growth-hack-2018/#1

Ville Tapani, 2014. https://digitalist.global/talks/mika-ihmeen-kasvuhakkerointi/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hakkeri

Jaakko. https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/uuden-yrityksen-markkinointi

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close