Tampere
15 Jan, Friday
-15° C

Proakatemian esseepankki

Gymshark Black Friday: kampanjan analyysi



Kirjoittanut: Irina Klimova - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Black Friday
Gymshark
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Marraskuu monesti tunnetaan kansainvälisestä Black Friday -kampanjasta, jolloin eri yritykset tarjoavat asiakkailleen alennuksia tuotteistaan sekä palveluistaan. Samaan aikaan se synnyttää suurta kilpailua yrityksien välissä, sillä alennuksia on kaikilla, mutta kenet asiakas loppujen lopuksi valitsee, jos budjetti on rajattu?

 

Lähdin tutkimaan Black Friday -kampanjastrategiaa, jonka kuuluista urheiluyritys nimeltään Gymshark käytti vuonna 2020. Seurasin heidän kampanjatoimintaansa alusta loppuun, mistä nousi mielenkiintoisia pointteja siitä, kuinka voi erottautua joukosta sekä kuinka niin sanottu ”hypetys” voi luoda. Gymshark on nopeasti kasvanut yritys fitnessharrastajien keskuudessa, joka valmistaa trendikkäitä treenivaatteita, joita moni yritys tänä päivänä yrittää kopioida.

 

H-hetken valinta

Black Friday on vuosien varrella muuttunut sen verran joustavaksi, että yritykset voivat halutessaan pitää vaikkapa kokonaisen Mustan Viikon, jolloin alennukset ovat voimassa kauemmin kuin yhden päivän verran. Gymshark lähti toteuttamaan strategiansa niin, että heidän Black Friday alkoikin jo viikkoa ennen varsinaista päivää. Se sai tilannemukaisen nimityksen eli Early Black Friday Sale, vaikka alennukset kestivät vielä seuraavat pari viikkoa. Syy siihen on todennäköisesti se, että aloittamalla alennusmyynti jo viikkoa ennen kuin kaikki muut yritykset, voi osua siihen hetkeen, kun ihmiset eivät vielä ehtineet tuhlata kaikki rahansa muihin ostoksiin. Silloin on vielä varaa ostaa tuotteita, joilla ei sillä hetkellä ole kilpailijoita.

 

Kampanja oli suunniteltu viimeisen päälle. Alkamisajankohta oli myös päätetty niin, että ihmiset olisivat varmasti tietokoneen äärellä jännittyneenä odottamassa starttia. Gymsharkin Big Deal Energy Sale alkoi 13. marraskuuta klo 19:00 GMT. Siihen aikaan ihmiset yleensä ovat jo päässeet töistä, ja voivat rauhassa keskittyä nettishoppailuun. Tuntia ennen kampanjan alkamista, koko verkkokauppa meni kiinni, ja etusivulla näkyi pelkkä ajastin, mikä lisäsi jännitystä.

 

Mitä tapahtui somessa?

Kampanjan markkinointi alkoi jo hyvissä ajoin ennen varsinaista mustaa perjantaita. Sille kehitettiin omanlainen yleisilme ja teema, joka oli helposti tunnistettavissa. Blogipostaukset, Instagram-storyt sekä kaikki mainokset tehtiin siihen tyyliin. Gymsharkilla on myös paljon omia brändilähettiläitä eli ambassadoreita, jotka saivat yhdenmukaisen ohjeistuksen kampanjan mainostamiseen. Melko samaan aikaan kaikki ambassadorit julkaisivat Instagramissaan sekä YouTube kanavissaan videoita omista suosikeista, jotka ovat alennuksessa Black Friday aikana. Melkein kaikki kuitenkin näyttivät aika samanlaisia tuotteita, vaikka alennuksissa niitä oli paljon enemmän. Samoin omissa Gymsharkin sosiaalisissa medioissa mainostettiin nimenomaan niitä samoja tuotteita.

 

Kaikkialla oli käytössä yksi iso argumentti, että kyseessä ovat kaikkien aikojen suurimmat alennukset eli 50%, vaikka vuosi sitten alennukset olivat jopa 70%. Se paljastui kommenteista, joita ihmiset jättivät mainosjulkaisujen alle. Ihmiset, jotka eivät niitä lue, joutuvat helposti siihen harhaan, että nyt on viimeinen mahdollisuus saada heidän tuotteita niin halvalla. Lisäksi koko ajan panostettiin siihen, että tuotteita on rajattu määrä, joten täytyy toimia nopeasti. Eli käytännössä pelattiin tunteilla, jotta ihminen ei ehtisi ajatella omia ostoksia, vaan voisi tehdä päätöksiä etukäteen ainoastaan saatujen mainoksien perusteella.

 

Mitä verkkokaupassa tapahtui?

Black Friday verkkokaupassa automaattisesti merkitsee sitä, että kävijöiden määrä monikertaistuu. Se voi johtaa siihen, että koko nettisivu voi kaatua, jos siinä yhtä aikaa tapahtuu liian monta toimintoa. Gymshark kehitti asiaan sellaisen ratkaisun, että sulki verkkokaupan tuntia ennen kampanjan alkua. Silloin verkkokaupan ylläpitäjät saivat rauhassa laittaa kaikki alennukset päälle ilman mitään häiriötekijöitä. Myös sen tunnin aikana kaikkien kävijöiden ostoskorit nollaantuivat, jotta kukaan ei voisi etukäteen varata joitakin tuotteita.

 

” Adding an item to your cart does not reserve the stock for your final checkout. Stock is only allocated once a payment has been confirmed. If an item does happen to go out of stock by the time you reach checkout, we recommend proceeding with your payment for the remaining items in your cart. If you go back to add another item, you risk the website resetting your place in the queue. Please note that any items in your cart prior to the sale will be removed when the website updates on November 13th, for the launch of our early Black Friday sale.” -Gymshark info (06.11.2020)

 

Tasa-arvon luomiseksi myös tuotteiden varaus oli pois päältä, mikä tarkoitti, että kuka tahansa pystyi ostamaan ne tuotteet, jotka olivat jo toisen ostoskorissa. Tuote laskettiin myydyksi vasta, kun kaupat olivat tehty. Osa maksutavoista oli myös otettu pois ensimmäisen päivän ajaksi. Esimerkiksi Klarna tuli käyttöön vasta, kun ruuhka oli loppunut. Kampanjan ajaksi oli myös kehitetty aivan uudet ja kaiken lisäksi ilmaiset toimitustavat, joiden avulla paketit tulivat perille alle kolmessa päivässä.

 

Mitä itse koin kampanjan aikana?

Kyseisen brändin aktiivisena käyttäjänä, seurasin innoissani heidän kampanjaansa alusta loppuun. Oli hauskaa huomata, että millaisia markkinointikikkoja he käyttivät, ja ihan tarkoituksella menin heidän käsikirjoituksen mukaan, jotta pystyisin analysoimaan, että mitä tunteita asiakkaissa voi herätä. Heti, kun kampanja alkoi, etusivuni täyttyi erilaisten fitnessbloggaajien mainoksilla, joissa he esittelivät omia suosikkituotteita, jotka ovat pian alennuksessa. Ensin ajattelin, että ne on oikeasti suosikkeja, kunnes näin niitä samoja tuotteita aivan jokaisella. Minulle tuli sellainen mielikuva, että ainoastaan ne ovat alennuksessa eikä mitään muuta. Joten päätös piti tehdä ainoastaan mainoksien perusteella. Tiesin, että jos asia on niin, monta muutakin jäävät odottamaan samoja tuotteita, ja ne loppuunmyydään sitten ihan hetkessä.

 

Valmistauduin Black Friday kampanjaan niin, että katsoin monen ambassadorin tuote-esittelyt läpi, kirjoitin ylös haluamani tuotteet ja pistin muistutuksen puhelimeen, jotta voisin tilata kaiken haluamani heti ensimmäisten joukossa. Mainoksien avulla sain myös sellaisen jännityksen, että nyt pitäisi toimia nopeasti. Erilaiset ajastimet Gymsharkin instastooreissa sekä hypetys ihan joka paikasta saivat minut oikeasti odottamaan kampanjan alkua. Tiesin, että se on vain kovaa markkinointia, mutta en enää pystynyt hallitsemaan omia tunteita. Tuijotin verkkokaupan etusivulla olevaa ajastinta ja laskin sekunnit alennuksien alkuun. Kun iski se H-hetki, menin kovan jännityksen alla lisäämään ostoskoriin ne tuotteet, joita olin etukäteen kirjoittanut ylös. Siinä kiireessä en edes huomannut, että melkein koko verkkokauppa oli alennuksessa. Näin ainoastaan eniten mainostettuja tuotteita.

 

Alle viidessä minuutissa olin jo tehnyt oman ostoksen, jonka jälkeen menin katsomaan mitä muuta alennuksista löytyy. Yllätyin, että melkein kaikki, paitsi uutuusmallistot, olivat alennuksessa! Niitä ei mainostettu missään, vaikka kyseessä oli todella suosittuja tuotteita. Tarkistin noin puolen tunnin välein, että mitkä tuotteet olivat jo loppuunmyytyjä. Aika nopeasti loppuivat juuri ne tuotteet, joita ei mainostettu missään, mutta joissa oli suurin alennus. Ajattelin, että koko kauppa loppuunmyydään yhden illan aikana. Kun tarkistin verkkokaupan tilanteen muutaman päivän päästä uudestaan, järkytyin siitä, mitä näin. Kaikki eniten mainostetut tuotteet olivat edelleenkin myynnissä, ja niistä oli melkein kaikki koot saatavilla! Silloin vasta tajusin, että tässäkin tapauksessa oli luotu sellainen harha, että näitä tuotteita pitäisi ostaa todella nopeasti, koska kaikki haluavat niitä, mutta todellisuudessa juuri niiden kohdalla varastotilanne oli todella hyvä. Eli käytännössä Gymshark varautui siihen, että juuri näitä tuotteita menee eniten kaupaksi juuri sillä periaatteella, että ihmiset ostavat niitä ennen kuin ehtivät edes ajatella.

 

Kampanjaa oli hauskaa analysoida sekä jälkeenpäin katsoa, että mihin lankoihin olin itse mennyt. Mielestäni se on oikein esimerkillinen tapa luoda ihmisten kiinnostus omaa tuotetta kohtaan, jotta siitä yhtäkkiä tulisi kaikista halutuin. Sosiaalisen median voima näkyi tässä erittäin paljon, mitä aion viedä jatkossakin käytäntöön omien projektien kohdalla.

 

Lähteet:

https://central.gymshark.com/article/gymshark-black-friday-all-you-need-to-know

https://central.gymshark.com/article/gymshark-black-friday

https://www.youtube.com/watch?v=dwXNg7MjLsQ

https://www.youtube.com/watch?v=dOvRPg_NkHI

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close