Tampere
29 Oct, Thursday
9° C

Proakatemian esseepankki

Gugguun markkinoinnin salaisuuksia



Kirjoittanut: Svetlana Staaf - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Missä arvo syntyy
Mika Pajarinen
Petri Rouvinen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Muutama vuosi sitten törmäsin yhteen suomalaiseen lastenvaatebrändiin nimeltään Gugguu. Siitä lähtien olen innolla seurannut brändin kasvua, koska mielestäni Gugguun markkinointikeinot ovat todella esimerkillisiä muille yrityksille, ja niistä olisin halunnut kertoa myös muille.

Kaikki Gugguun vaatteet valmistetaan pelkästään ekologisista materiaaleista. Ne ovat yksinkertaisia, yksivärisiä ja korkeahintaisia. Yhden Gugguun hupparin hinnalla voi ostaan 4 hupparia tavallisesta massmarketista. Mielenkiintoista on se, että vaikka nämä vaatteet maksavat älyttömän paljon, silti niitä löytyy joka toiselta tänä päivänä. Mikä asia tekee niistä vaatteista niin haluttuja ja arvokkaita? Onko se materiaali, design vai imago? Mikä saa asiakkaita heräämään aikaisin ja tulla jonottamaan klo 6 Pop Up myymälään saadakseen Gugguun vaatteita pienellä alennushinnalla? Tästä kaikesta minä kerron teille.

1. Porrastettu lanseeraus

Gugguun valikoimaan kuuluvat lasten vaatteita ja asusteita. Mallistoa lanseerataan noin 2-4 kertaa vuodessa ja aina ”Drop”-systeemillä, eli ei laiteta myyntiin koko mallistoa kerralla, vaan lisätään kategorioittain, esimerkiksi ensin tulee myyntiin syysmalliston sisävaatteita, sitten asusteita ja sen jälkeen ulkovaatteita. Mielestäni tämä on loistava keino saada asiakasta palaamaan ja ostamaan lisää.

2. Rajoitettu määrä tavaraa

Ennen uuden malliston lanseerausta sitä aina esitellään somessa ja kerrotaan päivämäärän ja kellonajan, kun mallisto tulee myyntiin. Vielä muutama vuosi sitten vatteita valmistettiin aika vähän kappalemääräisesti, jonka syystä lanseerauspäivänä oli todella vaikeaa saada sitä mitä haluat, koska vaatteita myytiin muutamassa minuutissa. Tämä systeemi nostaa yrityksen kannattavuutta ja tuotteiden arvoa. Jotkut asiakkaat ostivat tuotteita vain sen takia, että kokoa oli vielä jäljellä, vaikka tarvetta tuotteeseen ei oikeastaan ole. Tämä asia yleensä selviää myyntipäivän jälkeen, kun ihmiset saavat tuotteita postitsee ja laittavat niitä saman tien myyntiin esimerkiksi Facebook-kirppisryhmään, ja jopa kalleimalla hinnalla.

3. Pitkät jonot verkkokauppaan

Malliston lanseerauspäivänä oli myös todella vaikea päästä verkkokaupan sisään, koska sivulle tullessaan joudut automaattisesti jonoon. Jonotusnumerosi saattaisi olla 8526 ja arvioitu jonotusaika noin tunti. Se johtuu siitä, että verkkokauppaan yrittivät päästä todella monta ihmistä samaan aikaan, eikä nettisivu sellaista kestä ja menee jumiin. Ratkaisuksi oli keksitty tämä jonotus-systeemi, joka jostain syysti silti vähän epälyttää minua, oliko tämä tehty tahallaan kannattavuutta nostamiseksi vai oikean teknisen ongelman ratkaisemiseksi?

Pitkän odotusajan jälkeen useasti käy niin, ettei haluamasi tuotetta enää ole. Useasti asiakas voi ostaa jotain ihan muuta mitä on jäljellä.

Näin Gugguu myy lyhyellä ajalla koko malliston.

4. Pop-Up myymälä

Gugguu järjestää kaksi kertaa vuodessa outlet-päivät, missä myydään paljon kakkoslaatuisia tuotteita puoleen hintaan ja lisäksi uutta mallistoa pienellä alennuksella. Tapahtuma kestää noin kaksi päivää.

Muutama vuosi sitten, kuin Gugguun vaatteita oli paljon vaikeampi saada, ihmiset tulivat jonottamaan pari tuntia ennen tapahtuman alkua

päästäkseen ensimmäisenä sisään ja ostaakseen parhaimpia tuotteita. Sisään päästettiin vain pienillä ryhmillä ja muut joutuivat odottamaan ulkona omaa vuoroaan. Jotkut asiakkaat tulivat muista kaupungeista ja olen itsekin käynyt sellaisessa tapahtumassa pari kertaa.

5. Tarina ekologisesta ja vastuullisesta tuotannosta

Ekologinen tuotanto on tätä päivää. Mainitsin jo, että Gugguun tuotteita valmistetaan eettisesti ja laadukkaista materiaaleista. Jos asiakkaalta kysyä ”mikä on Gugguu?”, hän varmasti kertoo, että Gugguu on brändi, joka valmistaa ekologisia lasten vaatteita. Ekologisuus on aina ollut yrityksen ykkösprioriteettinä, ja siitä on mainittu kaikkissa Gugguun liittyvissä artikkeleissa ja niiden kotisivuilla. Kaiken lisäksi tämä on hyvä nykyaikainen markkinointikeino, joka herättää huomiota ja arvostusta. Se antaa asiakkaalle varmuutta siitä, että hän tekee oikean valinnan vaikka hinta on korkea muttei ratkaiseva enää.

6. ”Made in Finland”

Gugguu on kahden siskoksen yritys, jotka eivät löytäneet tavallisista kaupoista hyviä lastenvaatteita ja päättivät perustaa oman yrityksen. Ensin kaikki tuotteet olivat valmistettu Suomessa, mutta kun yritys oli kasvanut isoksi, tuotanto siirrettiin ulkomaille, mikä mahdollisti liikevaihdon kasvua aika merkittävästä. Suomalaisille tämä brändi silti jää ”kotimaiseksi”, vaikka todellisuudessa vain suunnittelu tapahtuu Suomessa ja kaikki muut vaiheet ulkomailla.

Mielestäni yrityksen, joka valmistaa pieniä määriä laadukkaita tuotteita, kannattaa aina tuottaa täällä Suomessa, koska ”kotimaisuus” toimii tosi hyvin markkinoinnissa.

7. Arvonta

Gugguu järjestää facebookissa arvonnat muutaman kerran vuodessa, joista voi saada noin 150€ – arvoisen lahjakortin vain kommentoimalla

kuvan alle, että olet mukana arvonnassa. Siihen tulee kymmeniä tuhansia kommenteja. Tämän avulla yritys saa paljon näkyvyyttä, koska laittamalla kommentin kuvan alle se näkyy kaikille sinun Facebook-kavereille.

Kaikki nämä keinot, joita Gugguu käyttää hiljattain, ovat todella toimivia. Haluaisin itsekin kokeilla niitä, kun oma tuote tulee joskus myyntiin. Olen vuosia seurannut Gugguu-yrityksen toimintaa ja voin sanoa, että haluaisin nostaa heille hattua!

Mielestäni tulevaisuudessa tämänkaltaisia yrityksiä tulee syntymään paljon enemmän. Tällä hetkellä on olemassa muitakin lasten brändejä jotka ovat kopioineet kyseistä toimintaa ja ovat myös todella arvostettuja yrityksiä, koska nämä keinot ovat toimivia.

 

Lähteet: https://www.gugguu.com/pages/tietoa-meista https://y-studio.fi/yrityksen-kasvu/yrittajyys/paatos-pistaa-paukut-verkkoon-kannatti/

”Missä arvo syntyy?” Mika Pajarinen, Petri Rouvinen, Pekka Ylä-Anttila

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close