Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Game Changer



Kirjoittanut: Annamari Aalto - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Blogiessee.

Kirjan nimi oranssiin kanteen vinosti kirjoitettuna kiinnitti huomioni kirjakaupassa. ”Game Changer”, kuulostaa lupaavalta. Olen itse aina lukeutunut niihin ihmisiin, jotka ajattelevat, että suurten muutosten tekeminen on mahdollista. ”Ne, ketkä ovat tarpeeksi hulluja uskoakseen, että se on mahdollista, ovat yleensä niitä, jotka muutoksia tekevät”, kuten sanonta kuuluu. Tunnistan itsessäni pientä maailmanparantajan vikaa, niinpä kirja tarttui kouraani alta aikayksikön.

 

Blancalla on suuri luotto sukupolveemme. Milleniaanit (synt. 1980-1995) ovat luonteeltaan hyvin erilaisia kuin edeltävä Z-sukupolvi. Milleniaanit ovat määrätietoisia, näkevät työelämän uudessa valossa ja tahtovat ratkaista ongelmia. Blanca näkee, että meidän sukupolvellamme ovat suuret mahdollisuudet käänteentekeviin muutoksiin maailman ongelmien ratkaisemiseksi. Kaikki tietävät ilmaston lämpenemisestä, energiantuotannon hiilidioksidiongelmasta, ylikansoittumisesta, nälänhädästä, epätasa-arvosta jne. Näitä riittää. Kuitenkin kirja tahtoo innostaa tarttumaan ongelmiin niiden ratkaisemiseksi niiden pakenemisen sijaan ja pään hautaamisen hiekkaan. Sukupolvemme työskentelyä luonnollisesti helpottaa myös nykyteknologia, jonka avulla voimme olla viiveettä yhteydessä lähes keneen tahansa maapallolla ja jakaa tietoa ja taitoa yhteisen hyvän edistämiseksi. Kello tikittää ja Blanca tahtoo innostaa ihmisiä tarttumaan toimeen.

 

Kirja on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä tarkastellaan ajatusta yleisesti olla ”pelin muuttaja”. Nykyteknologian aikana se on helpompaa kuin koskaan ennen. Meillä on siihen avaimet ja rahkeet, eikä sinun tarvitse tehdä sitä yksin. Valloillaan oleva vihreä liike veganismeineen on tästä hyvä esimerkki. Muutkin haluavat tehdä muutoksen. Sinä et ole yksin.

 

Toisessa osassa esitellään maailmassa vallitsevia ongelmia sekä lähestymistapojen niiden ratkaisemiseen. Olisin kuitenkin kaivannut tähän hieman syvällisempää otetta, kuin vain kertomalla mikä kaikki maailmassa on tällä hetkellä vinksallaan. Tämä kuitenkin antoi laajan näkemyksen siihen, minkälaisia erilaisia ongelmia on mahdollistaa alkaa ratkaista. Tärkeintä on, että tekee jotain. Jos yrittää tehdä kaikkea hyvää kaikelle, päätyy tekemään ei-mitään kenellekään. Valitse fokuksesi ja keskity siihen. Mikä sinua liikahduttaa? Kehittyvien maiden tukeminen, luonnon suojeleminen vai naisten ja lasten tilanteen auttaminen? Keskity siihen, mikä sinua sykähdyttää ja anna sille sydämesi.

 

Viimeisenä on inspiroivampi kappale siitä, kuinka hommiin voi tarttua. Olet valinnut ongelman, kuinka lähteä liikkeelle? Ajattele laatikon ulkopuolelta ja käytä tarinankerrontaa voimana. Rakenna brändi. Konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka lähteä liikkeelle. Pelin muuttajat lähtevät liikkeelle ongelman ratkaisusta, eivät itse tuotteesta. He vastaavat kysymykseen ”miksi?”. Blanca vertaa muun muassa Applen menestystä Nokiaan ja selittää, miksi entinen markkinajohtaja jäi omenan jalkoihin. Apple halusi ratkaista ongelman, kun Nokia taas keskittyi erilaisten speksien kehittämiseen. Blanca on ollut Nokialla töissä, joten näkemys asiasta on kokemuksiin perustuva.

 

Kaiken kaikkiaan kirja antaa mukavan yleisnäkemyksen ja inspiraation lähteä suuntautumaan erilaisten ongelmien ratkaisemiseen. Vaikka kyseessä on aihe, joka helposti saattaa tuottaa joillekkin ahdistusta, Blanca käsittelee teemoja rohkaisevasti ja innostaen, tuoden esille ratkaisuja, joita on jo alettu tekemään ongelmien ratkaisemiseksi. Näihin on helppo tarttua ajatuksen tasolla ja lähteä itse viemään asiaa eteenpäin.

Kommentit
  • Elina Merviö

    Mitä muutat omassa toiminnassasi luettuasi tämän kirjan?

    30.10.2017
Kommentoi