Tampere
20 Apr, Saturday
-5° C

Proakatemian esseepankki

Finesports “Harrastustoiminta” -sivu



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Finesports harrastustoiminta-sivu päädyttiin luomaan uudelleen vastaamaan paremmin harrastustoiminnan tulevia muutoksia. Voit käydä katsomassa sivun täältä: https://www.finesports.fi/harrastustoiminta/

Harrastustoiminta

Eurheilu harrastuksena

Eurheilu on yksinkertaisuudessaan videopelien pelaamista tavoitteellisesti, kilpailullisesti ja organisoidusti. Toisin sanottuna eurheilu on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua. Pelejä on monia, mutta yleensä tietyt pelit keräävät huomattavasti enemmän katsojia toisiin verrattuna. Jokaista peliä voikin ajatella eurheilussa omana lajinaan.

Mutta miksi eurheilu on urheilua? Tämä kysymys tuntuu esiintyvän aika useasti. Urheilua on aktiviteetit joita tehdään kilpailullisessa asetelmassa ja vaatii fyysistä kuntoa sekä taitoa. Yleinen näkemys eurheilusta on se, ettei pelaaja tarvitse fyysistä kuntoa ollakseen hyvä. Fysiikka on kuitenkin erittäin tärkeä osa eurheilun harrastamista. Pelaaminen vaatii paljon hienomotoriikkaa ja hyvä fyysinen kunto edesauttaa reagointia sekä keskittymistä.

Pelivalmennus

Suomalaiset on maailmalla tunnetusti kovia tekijöitä eurheilussa ja me halutaan pitää asia niin. Me luodaan Tampereelle laadukasta valmennusta, jossa kilpaillaan säännöllisesti muita vastaan ja kehitytään pelaajana. Tähän päästään kehittämällä säännöllisiä turnauksia ja yhdistämällä alalla vaikuttavia seuroja sekä yrityksiä, jotta harrastajalla on hyvä ympäristö kehittää taitojaan.

Eurheilu ei ole pelkkää tietokoneella istumista ledivalojen hohteessa, vaan siihen kuuluu myös fyysinen harjoittelu, jotta keho ja mieli pysyvät kunnossa. Kun sä voit hyvin – pelaat hyvin. Laadukkaalla valmennuksella mahdollistetaan pelaajan kehittyminen yksilönä sekä tiimin jäsenenä ja näin hyvä valmentaja on tukemassa pelaajan matkaa kohti ammattilaisuutta.

Pelaajan tavoitteet

Tavoitteina eurheiluvalmennuksessa on luoda pelaajalle syvempi ymmärrys pelistä, tiimin sisäisestä toiminnasta sekä mekaanisista taidoista. Kilpailutilanteista saadaan dataa tiimin sekä yksilön kehityskohdista, mikä mahdollistaa uusien tavoitteiden luomisen seuraaviin peleihin. Pelit on mahdollista tallentaa videomuotoon, mikä  helpottaa tiimiä ja pelaajaa ymmärtämään omaa sekä muiden käyttäytymistä pelissä.

Mekaaniset taidot ovat pelin sisäisiä taitoja, kuten tähtäämistä, liikkumista ja reaktiokykyä. Mekaanisten taitojen hallitseminen vastustajaa paremmin on avainasemassa niin yksittäisten tilanteiden kuin koko pelin voittamisen kannalta. Pelaajille luodaan yksilökohtaisesti tavoitteita kehityskohteista riippuen.

Tiimissä toimiminen on pelaamisessa tärkeä osa-alue, sillä suurin osa kilpailullisista peleistä pelataan tiimeissä. Tiimin sisällä kommunikointi on yksi tärkeimmistä taidoista pelin kulun kannalta.

Pelaamisen yleisiä yksilön kehityskohtia ovat silmä-käsikoordinaation taito, kommunikaatio- sekä reaktiokyky. Jokaisessa pelissä kehitetään myös yleistä game senssiä, eli pelinlukutaitoa. Silmä-käsikordinaatio on tärkeää peleissä onnistumisen kannalta monien pelien vaatiessat hiiren liikutusta tietyn objektin kohdalle mahdollisimman nopeasti ja tarkasti.

Harrastustoiminnan kehitys

Ollaan toteutettu Lempäälässä nyt vuoden verran harrastustoimintaa hyvällä menestyksellä ja tästä ollaan huomattu lajille olevan todellista kysyntää. Laji ei kuitenkaan etene ellei sitä kehitetä ja luoda lisää parempia mahdollisuuksia ottaa harrastusta omakseen. Tämä on meille erityisen tärkeää ja tästä syystä olemme ottaneet itsellemme tehtäväksi luoda sekä kehittää Suomeen oma kehittymispolku aloittavasta harrastepelaajasta ammattipelaajaksi.

Kommentit
  • Hanna Saraketo

    Hieno. Mites data? Onko kukaan lukenut tätä? Kannattiko kirjoittaa?

    30.11.2021
Post a Reply to Hanna Saraketo cancel reply