Tampere
24 Nov, Tuesday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Facebook voittaa hävitessäänkin



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Osakekurssi lähes vapaapudotuksessa, Zuckerberg hikoilemassa Yhdysvaltain senaatin edessä ja facebookin käyttäjämäärät kasvavassa pudotuksessa viimevuodesta asti. Voisiko Facebookille käydä niin sanotusti Nokiat?

Lyhyesti? Ei, mutta avataan nyt kuitenkin vähän miksi.

Nokia kaatui aikanaan, koska se ei ymmärtänyt mitä kuluttajat oikeasti halusivat ja mihin suuntaan markkinat etenivät. Kilpailijat tulivat vasemmalta ja oikealta uuden paremman teknologian kanssa ohi ja sai suomalaisten uusimmat teknologiat näyttämään muinaisilta jo julkistustilaisuudessa. Applella ja Googlella oli kovin erilaiset visiot tulevaisuudesta kun Nokialla ja tiedämme tasan kuinka siinä kävi. Facebook ei kuitenkaan pelaa vastaavaa peliä kilpailijoidensa kanssa. Zuckerberg and co.lla on kristallipallo, jota kenelläkään sen kilpailijalla ei ole.

Dataa. Loputtomasti, kaikenlaista dataa kaikista sen käyttäjistä ja Senaatti istunnon perusteella myös miljoonista ihmisistä, jotka eivät edes ole facebookin käyttäjiä. Toisin kuin 2000-luvun alussa, jolloin yhtiön täytyi arvata ja luottaa tietävänsä mitä kuluttaja haluaa, voi facebook kirjaimellisesti tietää sen. Vaikka ihmiset kuinka kapinoivat ja eroavat palvelusta on tämä määrä kuitenkin marginaalinen verrattuna sen massiiviseen miljardien ihmisten verkostoon, joka ei todellakaan aio vaihtaa Veroon, Google+ palveluun tai mihinkään muuhun vaihtoehtoon, joka tarjoaa heikomman kokemuksen ja jossa menettää kaikki ne vuosien kuvat ja kokemukset, jotka ovat tallella vain facebookin servereillä.

Miksi?

Laiskuuden takia. Olemme laiskoja ja mukavuuden haluisia ja status quo tarjoaa meille mahdollisuuden kaikista helpoimpaan some fixiin pienimmällä effortilla. Miksi alkaa rakentamaan kaikkea sitä 10-vuoden työtä uudelleen jossain toisessa palvelussa, kun kyse on kuitenkin vain markkinointia varten kerätyistä tiedoista. Eihän meillä ole mitään salattavaa?

Okei, ehkä ei pelkästään sen takia. Kuten Antti Jokela kirjoittaa blogikirjoituksessaan aiheesta, facebook voi myös massiivisen 25miljardin vuosittaisten voittojensa avulla ostaa kaiken merkittävän kilpailun kuten WhatsAppin tai Instagramin markkinoilta ja sulauttaa sen osaksi Skynettiä. Tämän lisäksi he voivat kylmänrauhallisesti myös kopioida muiden palveluiden parhaat ominaisuudet omiinsa ja tällä tavoin tehdä kilpailijoista turhia ja jättää heidät hiljalleen kuolemaan pois, kuten Instagram Stories ominaisuus on tekemässä Snapchatille parhaillaan.

Loppujen lopuksi siis voimme todeta, että tämän päivän teknojätit eivät ole menossa mihinkään. Menneinä aikoina nousevien kilpailijoiden joustavuus ja taipuvuus auttoivat heidät nousemaan ykkösasemaan ohi isojen hitaiden jättiläisten, mutta tänä päivänä näillä jättiläisillä on etulyöntiasema, koska heillä on totuuden kertova kristallipallo, jota kenelläkään muullla ei ole. Jos kristallipalloa ei rikota, ei facebook tule valtaistuimeltaan putoamaan.

Lähde: http://parcero.fi/onko-facebookin-alamaki-alkanut

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close