Tampere
27 Nov, Sunday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Facebook markkinointi pähkinänkuoressa



Kirjoittanut: Rasmus Janakka - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Facebook-markkinointi - käytännön opas
Harri Junttila
Kristian Olin
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Internet markkinointi on yrityksen voimavara siinä missä suoramyyntikin. Onnistunut markkinointi kampanja voi olla jopa tehokkaampaa kuin tavallinen kylmä soittelu tai mainos lappujen jakaminen. Markkinointi on erittäin tärkeää tunnettavuuden takia, mutta se myös herättää asiakkaissa luottamusta oikein tehtynä. Hyvin onnistunut markkinointi voi tuottaa yritykselle enemmän rahaa kuin itse markkinointiin on kulunut rahaa. Facebook on mainio markkinointi kanava niin vasta aloittaneelle kuin isommallekin yritykselle, jolla on monien tuhansien eurojen markkinointi budjetti kuukausittain. Nyt kerronkin kuinka onnistut tekemään yksinkertaisen, mutta toimivan mainoksen tai markkinointi kampanjan Facebookin ominaisuuksia hyödyntäen.

 

Facebook mainokseen pätee pitkälti samat säännöt kuin markkinointiin monessa muussakin kanavassa kuten lehtimainoksessa. Otsikko ja kuva ovat kaikki kaikessa. Niiden avulla herätät asiakkaittesi mielenkiinnon, sekä mahdollisesti vetoat heidän tunteisiinsa. Otsikon on hyvä olla selkeä, ytimekäs ja puhutteleva. Muussa tapauksessa potentiaalisilla asiakkaillasi on iso todennäköisyys vain rullata mainoksesi ohitse puhelinta selaillessaan. Olisi hyvä, jos mainoksen teksti kehottaa ja saa asiakkaan toimimaan eli siinä olisi niin sanottu ”click to action” kehotus. Tällä tavalla asiakas siirtyy mainostasi painamalla joko mainostamallesi sivulle tai voi ostaa suoraan mainostamasi tuotteen. Facebookissa mainoksen ei kuitenkaan pidä olla liian tyrkyttävä ja liian myyntihenkisiä, koska muuten alustan käyttäjät ajattelevat mainoksesi olevan roskapostia (Junttila & Olin, 7). Oikeanlaisen sisällön avulla tavoitat varmasti oikean kohderyhmäsi.

 

Kohderyhmän valitseminen onkin yksi isoimmista avaimista menestykseesi. Kun luot Facebookissa mainosta niin oikean kohde ryhmän löytäminen ja tavoittaminen on kaiken A ja Ö. Oikean kohderyhmän valitseminen edellyttääkin ensin oman asiakaskunnan tuntemista. Facebookissa omaa kohderyhmää voi rajata hyvinkin tarkasti, mikäli vain tietää mitä haluaa. Mainosta luodessa voit rajata ja vaikuttaa näkyvyyteen, sijainnin, kiinnostuksenkohteiden, iän, sukupuolen ja oman budjettisi perusteella. Mikäli sinulla on vaikkapa pieni yksittäinen polkupyörien huoltoon erikoistunut kivijalkamyymälä Tampereella Kalevassa sinun kannattaa rajata kohderyhmäsi suhteellisen pieneksi. Tavoitat todennäköisesti paremmin asiakkaita Kalevan alueelta kuin, että mainostaisit koko Tampereen, saati Pirkanmaan alueella. Yksi syy tähän on puhtaasti se, että monet asiakkaat kokevat varmasti helpommaksi viedä pyöränsä huoltoon hieman lähemmäksi omaa kotiaan, mikäli he eivät asu Kalevan läheisyydessä. Varsinkin jos pyörässä on esimerkiksi rengas puhjennut ja asiakkaalla ei ole mahdollista kuljettaa pyörää mukanaan niin hän ei varmasti jaksa taluttaa pyörää monia kilometrejä.

 

Markkinointi voi maksaa kymmeniä, satoja tai tuhansiakin euroja riippuen paljon olet valmis käyttämään rahaa siihen ja kuinka paljon kohdeyleisöä tahdot tavoittaa mainoksellasi. Facebookissa voit kuitenkin mainostaa eritavoin riippuen tuotteesta tai palvelustasi. Usein esimerkiksi omankaupunkisi Facebook ryhmissä ihmiset kyselevät erilaisia palveluita tai tuotteita. Välillä voit julkaista sinne postauksen omasta palvelusta tai tuotteestasi. Ihmiset yleensä tykkäävät paikallisista tuotteista ja palveluista, kunhan ilmoitus ei ole liian myyntihenkinen puhdas mainos. Mikäli julkaisusi saa nopeasti tykkäyksiä ja kommentteja niin Facebookin algoritmit nostavat nopeasti julkaisusi näkyvyyttä ja vieläpä ilmaiseksi. Facebook toimii nimittäin myös sillä periaatteella, kun tykkäät jostain julkaisusta niin sinun ystäväsi saattavat nähdä sen, jonka jälkeen heilläkin on pienempi kynnys tykätä julkaisusta, ja sama kaavio toistuu uudestaan ja uudestaan.

 

Toinen hyvä ja edullinen tapa on luoda Facebookissa arvonta omasta tuotteesta tai palvelustasi. Itselläni on hyviä kokemuksia parista eri arvonnasta. Olen arponut mm. SUP-lautoja asiakkailleni. Arvonnassa asiakkaat tykkäävät yleensä julkaisusta ja sivustasi sekä kommentoivat kuvaasi. Tällä tavalla saat paljon näkyvyyttä ja potentiaalisia asiakkaita. Samalla teet myös yhden tai useamman asiakkaasi erittäin iloiseksi heidän voittaessaan pääpalkinnon. Oma arvontani keräsi, jopa 50 000 näyttökertaa Tampereen alueella. Yhden päivän mainos Facebookissa vastaavalle kohderyhmälle voi maksaa jopa 500 € ja sekään ei takaa yhtä laadukasta sitoutumista julkaisuun kuin arvonta. Arvonnassa pitää muistaa vain luoda selkeät ohjeet sekä varmistaa, että arvonta on Facebookin sääntöjen mukainen.

 

Mainostaminen voi olla hyvinkin tehokasta Facebookissa, kunhan vaan teet sen oikein. Tällä hetkellä kaikista kasvavin kohderyhmä on 55–65-vuotiaat naishenkilöt. Mikäli tuotteesi tai palvelusi palvelee heitä, niin Facebook on varmasti loistava alusta sinua varten. Mikäli tavoittelet nuorempaa käyttäjä kuntaa teini-ikäisiä ja nuoria aikuisia niin esimerkiksi TikTok voi olla silloin parempi kanava sinulle. Joka tapauksessa Facebookissa on erittäin laaja käyttäjäkunta niin potentiaalisia sinun kohderyhmääsi sopivia asiakkaita, löytyy varmasti sitä kautta. Ainakin voin itse suositella Facebookia tuoreella ja kasvavalle yrittäjälle.  Saat varmasti sitä kautta ensimmäisiä asiakkaitasi kustannustehokkaasti tai jopa pelkästään oman aikasi ja työsi hinnalla. Toivotankin sinulle onnea ja menestystä Facebook markkinointiin!

 

Lähteet:

Junttila, H & Olin, K. 2020 Facebook-markkinointi käytännön opas. E-kirja: Alma Talent

Arvonnan esimerkki tuote: https://vuokratori.com/tuotteet-sup-laudat/

Kommentit
  • Jenna Korpi

    Hyvää pohdintaa facebookista markkinointi alustana. Mieleeni jäi uutena terminä “Click to action”!
    Olisin kaivannut lähdettä väitteelle “kasvavin kohderyhmä on 55-65-vuotiaat naiset”

    9.9.2022
  • Julius Honkanen

    Hei Rasmus!
    Kokonaisuudessaan essee oli hyvä. Markkinointi on todella mielenkiintoinen aihe ja esseestäsi saa hyvän peruskuvan Facebook markkinoinnista. Pidin myös esimerkistäsi rahattomasta markkinoinnista eli Facebook arvonnasta. Facebookissa on todellakin mahdollista tavoittaa suuria määrä ihmisiä ilman maksettua mainontaa. Toitkin esseessäsi esiin oman kokemuksesi mutta toinen hyvä esimerkki on Jounin Kauppa, joka on kerännyt suuren suosion Facebook arvontojen kautta ja on tänä päivänä yksi seuratuimpia suomalaissivustoja Facebookissa. Millaisia muita ilmaisen markkinoinnin keinoja Facebookissa voi hyödyntää? Olisin kaivannut vielä tietoa Business managerista, joka on tarkoitettu nimenomaan yrityksille, jotka tarvitsevat järeämpää alustaa Facebook-markkinointiin ja sivujen ylläpitoon. Esseestäsi jäi erityisesti mieleen ’’click to action’’ kehotus, joka saattaa monelta unohtua mainosta tehdessä ja jota itsekin pidän tärkeänä. Muutamia huomioita esseen rakenteesta. Lukijan näkökulmasta olisi selkeämpää, jos esseen sisältö olisi jaoteltu väliotsikoiden alle. Lisäksi teksti olisi hyvä lukea kertaalleen läpi ennen julkaisua ja tarkistaa oikeinkirjoitus. Virheitä ei kuitenkaan ollut paljon ja kirjoitustyylisi on selkää ja helppolukuista.

    19.9.2022
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close