Tampere
29 Jun, Wednesday
26° C

Proakatemian esseepankki

Facebook mainonnan perusteet.



Kirjoittanut: Elias Hämäläinen - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Facebook ads, the beginner guide to advertising on facebook platform
Dr. Michael C. Melvin
Esseen arvioitu lukuaika on 7 minuuttia.

Miksi facebook-mainonta?

 

Tähän on useita hyviä syitä. Valtaosa ihmisistä on joko Facebookissa tai instagramissa. Pystyt kohdentamaan mainontasi suoraan kohdeyleisöllesi esimerkiksi sijainnin tai mielenkiinnon kohteiden pohjalta käyttämättä markkinointiin loputtomasti rahaa. Toki budjetti on sinusta itsestäsi kiinni, mutta varsinkin alkuun pääsee jo verrattain edullisesti, jos vertaa esimerkiksi perinteisiin markkinoinnin keinoihin, bannereihin, lehti-ilmoituksiin, yms.

Myös muihin kilpaileviin alustoihin, kuten esimerkiksi Google adwords:iin verrattuna, pääsee liikkeelle halvemmalla (Melvin 2019).

 

Pystyt ohjaamaan mainonnallasi asiakkaat suoraan verkkosivuillesi ja seuraamaan, toimiiko mainoksesi halutulla tavalla. Tämä antaa mahdollisuuden muokata mainoksia ja kampanjoita myös kesken, jos huomataan että mainos tai kampanja ei toimi. Pystyt myös mainostamaan suoraan sivustollasi jo vierailleille henkilöille, jotka eivät vielä ensimmäisellä kerralla ostaneet, tai ottaneet yhteyttä. (Tätä varten tarvitsee olla faebook-pikseli asennettuna, lisää siitä myöhemmin.) On tutkittu, että jopa 40% asiakkaista palaavat ostamaan lisää tämän teknologian ansiosta (Melvin 2019).

 

Facebook -mainonnan haasteet

 

  1. Mainosten laatu

Facebook mainonnassa itse mainosten laatu näyttelee merkittävää roolia. Mikäli mainoksesi ovat huonoja, tai lähettävät väärää viestiä, ei tuloksia tule. Myös järjestelmä voi aluksi vaikuttaa varsin sokkeloiselta ja monimutkaiselta. Se on kuitenkin täysin opittavissa.

Jos alasi tai kohderyhmäsi on kilpailtu, niin mikäli ei laiteta aikaa ja panostusta relevanttien mainosten luomiseen, on helppo jäädä paremmin mainontaa toteuttavan kilpailijan jalkoihin.

  1. Brändisi voi altistua negatiivisille kommenteille Facebookissa.

Kuten kaikki tiedämme, sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstoilla on äärimmäisen helppo jättää negatiivisia kommentteja, eikä tämä poikkea siitä millään tavalla. On siis mahdollista ja jopa odotettavaa, että mainostuksen aloitettuasi saattaa negatiivisiakin kommentteja ilmaantua. (Melvin 2019)

 

Mitä tarvitsen aloittaakseni?

 

Ennen kuin on mahdollista mainostaa palveluitasi tai tuotteitasi facebookissa, on sinulla oltava luotuna Facebook- sivu. Tämän jälkeen sinun on mahdollista luoda Facebook mainostili, jota pystyt hallinnoimaan business managerissa. Business manageriin on ensin luotava oma henkilökohtainen tili, jonka avulla voi jo mainostaa. Tästä huolimatta olisi äärimmäisen hyvä luoda yrityksellesi erillinen yritystili business manageriin. Tämä sen takia, koska oma business manager -tilisi on henkilökohtainen. Eli jos keskität mainontasi henkilökohtaiseen tiliisi, sen siirtäminen toiselle henkilölle esimerkiksi tilanteessa, jossa olisi tarve luovuttaa koko tilin hallinta toisen henkilön haltuun ei välttämättä ole mahdollista. Yritystilin, joka on luotu business managerin sisällä voi luovuttaa kokonaan toiselle henkilölle siten, että alkuperäinen tilin luoja ei enää jatkossa ole tekemisissä kyseiseen tiliin. Tämä voi kuulostaa ja tuntua aluksi varsin epäselvältä. Business managerista lukee alla hieman lisää. Paras tapa ymmärtää kokonaisuutta on luoda tili, lähteä tutkimaan järjestelmää ja etsimään eri toimintoja käytännössä siten, että työkalu on nenän edessä auki. Tilin voit halutessasi luoda täältä: https://business.facebook.com/overview.

 

Aluksi.

 

Facebook -tilillesi (henkilökohtaiselle) olisi hyvä ottaa käyttöön kaksivaiheinen todennus sisään kirjautuessa. Koska mainostilejäsi ja kaikkia muita resursseja hallinnoidaan henkilökohtaisen faebook-tilin kautta. Myös mainostilin käyttöraja on hyvä käydä asettamassa, että virheen sattuessa on joku käyttökatto vetämässä käsijarrusta siten, että ei tule ikävää luottokorttilaskua. Kaksivaiheinen todennus löytyy henkilökohtaisen facebook -profiilisi asetuksista. Käyttöraja taas business managerin asetuksista.

 

Miksi en vain sponsoroisi julkaisua?

 

Jos sinulla on facebook -sivu ja tarve mainostaa, niin olet saattanutkin business suiten kautta näin tehdä. Mahdollisena ongelmana tässä on se, että facebook toimittaa sitä, mistä sille maksat. Jos siis sponsoroit julkaisua ja valitset esimerkiksi halutuksi lopputulokseksi näkyvyyttä tykkäysten ja kommenttien muodossa, facebookin algoritmit näyttävät mainoksia henkilöille, joiden somekäyttäytyminen on sen kaltaista, että he tykkäilevät julkaisuista ja kommentoivat niitä. He eivät välttämättä kuitenkaan ole ollenkaan sitä kohderyhmää, jolle haluat mainostaa. He eivät halua ostaa tuotettasi, tai välttämättä ole siitä edes kiinnostuneita. ”Facebook on todella älykäs, mutta se on robotti. Jos annat sille väärän tavoitteen, saat väärät tulokset.” (Orthopatients 2020)

Tämä ei kaikissa tapauksissa tarkoita sitä, että olisi ajan tai rahanhukkaa boostata julkaisuja, tai luoda nopeampaa mainosta Business suiten kautta. On vain tärkeää ymmärtää miten kyseiset työkalut toimivat ja arvioitava onko nämä linjassa omien tavoitteiden ja toivottujen lopputulosten kanssa. Tiimimme mainosti esimerkiksi Hiihtolomaviikolla toiminutta jääkahvilaa näillä edellä mainituilla työkaluilla hyvin tuloksin. Tarve oli saada tieto nopeasti ulos, missä olemme, mitä meiltä saa. Väki löysi paikalle ja letut maistuivat. Mainokset olisi voitu tehdä Businessmanagerin kautta, mutta koska mainostuksen tarve oli nopea, ja kyseinen pop-up kesti vain viikon mainostuksen aloittamisesta, ei laajemmasta datasta olisi ollut hyötyä, eikä sen puoleen sitä olisi ennättänyt tullakaan. Tämän kaltaisiin ”tapauksiin” se on nähdäkseni aivan toimiva työkalu. Kuitenkin, mikäli tuote, liike tai palvelu on ”pysyvä” ja mainostuksen tarve jatkuva, ei ole mitään järkeä keskittyä mainostamaan näitä väyliä pitkin. Se on mainosbudjetin hukkaan kaatamista.

 

Business manager ja Business suite.

 

Eri työkalut, eri tarkoitus. Business suite on tarkoitettu ensisijaisesti viestinnän työkaluksi. Saat yhdistettyä siihen eri sivut ja alustat. Kommentit yhteen paikkaan niin facebookista kuin instagramistakin. (Jason Gan 2021) Business suiten kautta on myös mahdollista luoda ja ajastaa julkaisuja molempiin alustoihin, sekä esimerkiksi luoda sisältökalenteri. Vaikka Business managerin kautta voi myös luoda ja ajastaa julkaisuita on se työkalu, joka on keskitetty mainosten luomiseen, kohdentamiseen, analysoimiseen ja hallinnoimiseen. Sen kautta saa dataa, joka käsittelee maksettua mainontaa. Mikäli mainonnan tarve on jatkuvaa, on Business manager ehdoton valinta facebook -mainonnan toteuttamiseksi.

 

 

Pikseli

 

Pikseli on lyhyesti mainittuna koodinpätkä, joka asennetaan verkkosivuille. Se kerää mainos- ja kävijädataa facebookin business manageriin. Se on asetettavissa esimerkiksi seuraamaan ostojen määrää verkkosivuilla, sekä mainostamaan sivuillasi vierailleille henkilöille tuotteitasi uudestaan, mikäli he eivät vielä ostopäätöstä tehneet. Mikäli sinulla on verkkosivut ja mainostat facebookissa ja instagramissa on pikseli tärkeä olla asennettuna sivustollesi.

 

 

Kampanjarakenne

 

Business managerin sisällä kampanjarakenne toimii kolmessa tasossa:

 

 

Tämä on ylimpänä. Ensimmäisenä mainostusta aloittaessa on valittava kampanjan tavoite. Esimerkiksi liidien luominen, konversiot, videoiden katselukerrat ym. Kunkin kampanjan kaikki alemmat tasot toimivat tämän valitun tavoitteen mukaan.

 

  1. Mainosjoukko

 

Tällä tasolla valitaan kohdennusasetukset. Yhden kampanjan alla voi olla useita mainosjoukkoja ja jokaisella mainosjoukolla voi olla erilaiset kohdennusasetukset. Tämä on hyvä tapa kokeilla mitkä asetukset toimivat sinulla.

 

  1. Mainokset

 

Mainokset ovat mainosjoukkojen alla. Jokaisen mainosjoukon alla voi olla lukuisia mainoksia. Tämä mahdollistaa esimerkiksi eri mainosten kokeilemisen. Voit näyttää samalle kohderyhmälle useita eri mainoksia, eri kuvilla ja teksteillä ja selvittää mikä toimii parhaiten.

 

Jos haluat useita mainosjoukkoja ja mainoksia luomasi kampanjan alle, hyvä tapa on ensimmäiseksi rakentaa yksi mainosjoukko mainoksineen valmiiksi. Älä kuitenkaan vielä tässä kohdassa käytä aikaa mainosjoukon kohdentamisen määrittämiseen. Tee kaikki muu valmiiksi. Mainokset, sijoittelut, tekstit ym. Tämän jälkeen tee mainosjoukosta yhtä monta kopiota, kun haluat eri kohdennusasetuksilla mainosjoukkoja. Tämän jälkeen käy jokaisen mainosjoukon kohdennusasetukset läpi. Näin säästät aikaa, mikäli haluat kokeilla samoja mainoksia useille eri kohderyhmille.

 

Jokaisella kampanjalla olisi hyvä olla useita mainoksia. Mielellään myös vähintään pari mainosjoukkoa. Tämä tuo sinulle huomattavasti enemmän dataa, kuin se, että asettaisit jokaisen kampanjan alle vain yhden mainosjoukon ja mainoksen.

 

 

 

Sijoittelut

 

Valitessasi mainostesi sijoitteluja tarkasta mainoksen koko. Esimerkiksi feed ja story -mainokset ovat keskenään eri kokoisia, ja voivat ilman muokkausta näyttää väärin valittuna huonolta. Kuva tai video esimerkiksi rajautuu siten, että ne ei ole kokonaisuudessaan näkyvillä. On myös hyvä miettiä, mikä sijoittelu palvelee kyseistä tuotetta ja palvelua parhaiten. Voit myös halutessasi valita, millä laitteilla mainoksesi on nähtävillä.

 

 

 

Kohderyhmät

 

Eli ihmiset, jotka mainoksesi näkevät. Businessmanagerissa pystyt kohdentamaan mainoksesi esimerkiksi iän tai kiinnostuksen kohteiden mukaan. Kohderyhmiä luodessa on hyödyllistä olla tietoinen asiakasprofiilista. Kuka on yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi asiakas? Tässä kohtaa helposti tulee ajatelleeksi tai sanotuksi ”kuka vain” tai ”kaikki”, mutta niin toimiessa tekee suuren virheen. Vaikka tuotettasi voisikin käyttää lähes kuka tahansa, on äärimmäisen tärkeää yrityksesi kannalta löytää asiakasryhmä, yksilö, jota se palvelee kaikkein parhaiten. Hän on asiakas, jonka mukaiselle profiilille kohdennat mainontasi. Melvin kehoittaa kirjassaan (2019) etsimään ja rajaamaan kohderyhmän mahdollisimman tarkaksi parhaimman tehokkuuden saavuttamiseksi. Tosin useat facebook -mainonnan asiantuntijat kehottavat facebookin algoritmien kehittymisen myötä nykyään jättämään kohdennusasetukset varsin laajoiksi. Hetken aikaa kampanjan rullattuaan facebook oppii löytämään asiakkaasi. Pääsemmekin neuvon äärelle, jonka sain markkinoinnin ammattilaiselta aloittaessani aiheeseen perehtymistä: tärkeintä on kokeilla, kokeilla ja kokeilla. Siten löydät ratkaisut, jotka toimivat parhaiten juuri sinun yritykselläsi. Tee samalle kampanjalle useampia mainosjoukkoja eri kohdennusvaihtoehdoilla, ja seuraa mikä toimii. Poista käytöstä kalliimmat ja huonommin toimivat ja kohdista budjettisi parhaiten suoriutuviin kohderyhmiin ja mainoksiin.

 

Kohderyhmiä miettiessä on myös tärkeä kiinnittää huomiota myös siihen, missä asiakkaasi asuu. Jos palvelusi on verkkokauppa, joka lähettää ympäri maan, voi kohdealueesi olla koko suomi. Kuitenkin mikäli palveluitasi tarjotaan vain kivijalkaliikkeessä Tampereella, ole tarkkana, ettet valuta budjettiasi Joensuuhun.

 

Kohdennusvalintoihin on myös tullut suuria muutoksia, kun facebook on poistanut suuren määrän kohdennusvalintoja vuoden alusta alkaen. Tämän johdosta monilta on hävinnyt vaihtoehtoja, joiden pohjalta on määrittänyt toimivat kohdejoukot. Huono uutinen on se, että tämä vaikeuttaa monien yritysten toimintaa. Hyvä uutinen kuitenkin on se, että samat asiakkaat ovat edelleen siellä. Heidät vain on löydettävä. (Ben Heath)

 

Vaihtoehtoina asiakkaiden löytämiselle, on esimerkiksi luoda samankaltaisuuteen perustuva kohdejoukko verkkosivuillasi vierailleista kävijöistä tai Facebook sivusi kävijöistä. Jos mainostilisi on jo ollut käytössä pidemmän aikaa ja facebookilla on ollut aikaa oppia asiakkaistasi, toinen vaihtoehto on asettaa kohderyhmä pelkästään sijainnin mukaan ja jättää kaikki muut kohdennusvaihtoehdot tyhjiksi. Tämä ei välttämättä toimi uusilla mainostileillä, mutta mikäli tililläsi on jo satoja tai tuhansia konversioita, niin kannattaa kokeilla. Kolmas vaihtoehto on miettiä muita tapoja saavuttaaksesi kohderyhmäsi. Esimerkiksi mitä vaikuttajia he seuraavat tai mitä podcasteja he kuuntelevat. Kokeiluvaiheessa on hyvä muistaa, että kaikkia munia ei kannata laittaa samaan koriin. Älä siis kaada koko markkinointibudjettiasi samaan tapaan. Tee useita eri mainosjoukkoja ja kokeile eri tapoja. Etsi mikä toimii sinulle ja yrityksellesi parhaiten. (Ben Heath)

 

 

Mainokset

 

Mainoksen kuvaa sekä tekstiä luodessa on myös äärimmäisen tärkeää muistutella mieleen, kenelle sitä kirjoitat. Mitä asiakkaasi haluaa kuulla, mitä hänen tarvitsee kuulla? Mitä hän ajattelee tai etsii? Tämän tietämällä on mahdollista valita kuvia, videoita ja tekstejä, joiden avulla voit palvella asiakkaitasi ja tuoda ratkaisuita heidän ongelmiinsa. Loppujen lopuksi, myynnin tulisi olla asiakkaan auttamista ottamaan askel suuntaan, johon he jo haluavat liikkua sen sijaan, että syydetään vain romua henkilölle, joka ei sitä edes tarvitse. Kenen ongelman sinun tuotteesi ratkaisee? Mihin suuntaan se auttaa asiakkaasi? Mitä henkilö, joka kaipaa ratkaisua kyseiseen ongelmaan miettii ja etsii? Sinulla on alle kaksi sekuntia aikaa pysäyttää asiakkaasi scrollaus. Jos et ole relevantti, jäät helposti jalkoihin.

 

 

Lopuksi

 

Jos olet pidempään tehnyt mainontaa, tiedät ettei tulokset tule yhdessä yössä tässäkään lajissa. Eräs markkinoinnin asiantuntija, jonka kanssa puhuin, kertoi, ettei itse solminut yhtään alle neljän kuukauden asiakassuhdetta, koska usein tulokset alkavat näkymään vasta viiveellä. Tämä toki on tapauskohtaista, sekä riippuu siitä, miten asiaa on aiemmin hoidettu. Muistuttaisin myös aiemmin mainitsemani jääkahvilan tapauksesta. Saimme tuloksia viikossa. On siis mahdollista saada nopeamminkin näkyvää kehitystä. Älä kuitenkaan suotta säikähdä, jos alkuviikolla aloittamasi kampanja ei ole vielä triplannut konversiomäärääsi. Se ei ole mitenkään epänormaalia. Kuitenkin, mikäli kuukausikaupalla mitään ei tapahdu, on hyvä miettiä mitä voisi tehdä toisin. Kokeilemalla uutta ja tekemällä erinäköisiä kampanjoita oppii löytämään ja analysoimaan mikä toimii.

 

Mainoksia analysoidessa on hyvä verrata kaikkia julkaisemiasi mainoksia keskenään. Katsoessasi pelkästään yhden mainosjoukon tuloksia, vertaat mainosta itseään vasten. Kun kurkistaa isompaa kuvaa, voi saada oivalluksia siitä, mikä toimii. (Melvin 2019)

 

Mikäli tämä essee oli sinulle avuksi, kerro se kommenttikentässä. Jos sinä tai yrityksesi tarvitsette apua mainonnan aloittamisessa tai toteuttamisessa, ota yhteyttä ja katsotaan hommat kuntoon.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lähteet:

 

Dr. Michael C Melvin, Facebook ads, the beginner guide to advertising on facebook platform. 31.7.2019

 

Facebook ads vs. Boosted posts, don’t make this mistake. https://www.youtube.com/watch?v=Ac6Xbc9AfZo

 

Jason Gan, Facebook business manager vs. business suite. https://www.youtube.com/watch?v=Ac6Xbc9AfZo

 

Ben Heath, Facebook Targeting Has Changed! Do THIS Now…

https://www.youtube.com/watch?v=2sfDwvY55JE

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close