Tampere
28 Mar, Thursday
10° C

Proakatemian esseepankki

Facebook ja Linkedin markkinointi



Kirjoittanut: Jasmeet Saini - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Academic Adventures

Meillä Academic Adventuresissa on käytössä aika vahvasti Facebook markkinointi. Aaron on käynyt koulutuksissa ja samalla haastatellut Proakatemian alumneja.

 

Aivan ensimmäisenä ASENNA FACEBOOK PIKSELI nettisivuille!

  1. Prospecting

Prospecting eli uusasiakashankinta. Tarkoituksena luoda tietoisuutta tapahtumasta ja herätellä mielenkiintoa mahdollisissa asiakkaissa. Prospecting vaiheessa ei ole tarkoitus vielä myydä mitään. Tarkoituksena lisätä nettisivujen liikennettä. Laatu eli oikeanlaisten ihmisten määrä ratkaisee. Facebookissa ei tarvitse mainostaa kaikille, sillä kohdentamisen avulla tavoitetaan oikeat ihmiset.

Kohdentaminen

Uusasiakashankinnalla haetaan ihmisiä, jotka eivät ole vielä käyneet halutuilla nettisivuilla.

Prospectingin kohdentamisvaiheessa voidaan siis sulkea jo sivuilla käyneet henkilöt.

Prospecting-vaiheessa asiakkaitamme ovat eurooppalaiset opettajat, jotka ovat kiinnostuneita yrittäjyydestä sekä opetuksen kehittämisestä.

                      Kohderyhmä menee ikähaarukkaan 25-65+ vuotiaat

Valitaan maa-alueeksi:

Eurooppa

Kiinnostuksen kohteiksi valitaan:

Oppiminen, Yrittäjyys, Pedagogiikka tai Opettaja

Tehtävänimike: Teacher

Facebook näyttää mainosta yhdelle kohderyhmän jäsenelle yhden (1) kerran seitsemässä (7) päivässä.

 

Mainoksen luominen

Prospecting vaiheesa luodaan mainos, joka herättää mielenkiintoa ja saa oikeat ihmiset klikkaamaan.

Luodaan esimerkiksi yksi teksti sekä yksi kuva.

Academic Adventuresin Prospecting mainoksen ensisijainen teksti on:

“If You Want To Go Quickly, Go Alone. If You Want To Go Far Go Together.” – African Proverb

Kuvauksessa tekstinä on:

Academic Adventures is an international teamwork training week about for staff and teachers all over the world in Tampere, Finland, 25. -29. 5. 2020.

Otsikkona teksti:

How to master teamwork.

Tässä vielä kuva kyseisestä mainoksesta.

 

  1. Retargeting

Näytetään mainoksia niille käyttäjille, jotka ovat jo käyneet halutulla nettisivulla. Tässä kohtaa liikenne muutetaan rahaksi. Tätä toimintoa varten täytyy luoda Facebook Catalog, eli tuote luettelo. Voit luoda luettelon Facebookin Business Managerissa

Kohdentaminen

Kohderyhmäksi valitaan sivuillasi vierailleet ihmiset. Facebook Pikseli on seurantakoodi, joka mahdollistaa markkinoinnin mittaamisen sekä retargetingin.

Kun olemme luoneet jonkin kohderyhmän ja huomaamme sen toimivan, voimme luoda Facebookissa samankaltaisuuteen perustuvan kohderyhmän. Facebook etsii samankaltaisia ihmisiä, kuin määritelty kohderyhmäsi on ja alkaa tarjoamaan mainoksia heille.

Mainoksen luominen

Tässä vaiheessa on hyvä käyttää ”Dynaamista luovaa sisältöä”. Tämän työkalun avulla Facebookin voi laittaa tekemään toimivan mainoksen puolestamme.

Luodaan viisi (5) Ensisijaista tekstiä mainostekstiä

Annetaan kymmenen (10) kuvaa

Luodaan viisi (5) kuvausta mainokselle

Annetaan viisi (5) toimintokutsua mainokselle

Annetun aineiston pohjalta Facebook luo yhteensä yli tuhat (1 250) mainosta ja datan perusteella näyttää parhaiten menestynyttä mainosta. Tämä toki vaatii jonkin verran aikaa, jotta saadaan tarpeeksi dataa.

 

Retargeting (DPA), eli Dynamic Product Ads, menetelmän avulla voidaan kohdentaa mainontaa seuraavasti: asiakas katsoi ryhmää ”ale tuotteet”, tämän jälkeen mainostetaan kaikkia ale tuotteita. Tämä menetelmä on todistetusti kannattavin markkinointitapa. Sen avulla pystytään luomaan kustannustehokkainta markkinointia ja saadaan suurin return of investmen eli ROI. Tämä menetelmä vaatii vähintään neljä (4) tuotetta, jotta mainoksia voidaan luoda.

Academic Adventuresin tapauksessa tällaisen mainoksen tekeminen on melkeinpä mahdotonta, sillä meillä on vain yksi tuote.

 

Retargetin (reach) menetelmän avulla voidaan kohdentaa mainontaa seuraavasti: asiakas käy sivulla ”Myymälä”, näytetään mainos tekstillä ”Tule myymälään”. Jos asiakas käy nettisivulla voidaan näyttää karusellimainos sesonkituotteista.

 

  1. Re-engagin

Näytetään mainoksia jo ostaneille asiakkaille ja pyritään saamaan heistä kanta-asiakkaita.

Kohdennus voidaan tehdä esimerkiksi kriteereillä:

Sulje pois asiakkaat, jotka ovat ostaneet viimeisen 30 päivän aikana.

Mainostetaan asiakkaille, jotka ovat ostaneet viimeisen 1-6kk aikana

 

Linkedin markkinointi

 

Me ei olla vielä panostettu rahallisesti Linkedin mainoksiin. Otetaan vielä selvää, mitenkä se toimii ja onko siitä oikeasti hyötyä meille projektin näkö kannasta. Tämä jää Aaronin päätettäväksi, sillä hän vastaa markkinoinnista ja tekee meillä kaikki pestaukset.

 

  1. Rakenna ammattimainen ja henkilökohtainen tuotemerkki

Ensimmäinen asia millä Linkedinissä lähdetään liikenteeseen, on tunnettavuus ja ammattimainen rakenne. Varsinkin kun on kyseessä pieni yritys, pitää olla selvästi näkyvillä ketkä sen omistaa. Sillä luodaan sitä tunnettavuutta yrityksille jo niinkinpienestä ryhmästä, kun sinun tuttusi. Sillä saadaan omien postauksien ja mainoksien levikki isommalle porukalle sillä yleensä kaverit ja tutut tykkäävät postauksista. Linkedin boosti idea on saada postaukset tai mitä ikinäänkään haluaa nopealla jakelulla suuren yleisön eteen. Yleensä kun pienissä yrityksissä on erittäin tärkeätä se että henkilöt näkyvät sivuilla ketkä omistavat sen yrityksen ja yrityksenkin sivuilla kaikki asiat mitä sinne laitetaan ja informaatio pitää olla ammattimaista. Vielä tärkeämpää on yrityksen henkilökunnan profiilit, sillä niillä luodaan inhimmillisyyttä yrityksille ja kertoo myös sen, että jopa yrityksen työntekijät ovat valmiita näyttämään, että on töissä siellä ja samalla millaista ammattitaitoa heillä löytyy. Meillä Proakatemialla, kun on kyse projektista, joka on jatkuva pitää muistaa korjata pois kaikki vanhat työntekijät ja laittaa uudet tilalle ja samalla pitää huoli, että meidän omat profiilimme ovat ajan tasalla.

 

Tänä päivänä, kun luo luottamusta netin välityksellä pitää olla aika paljon ja hyvin kirjoitettuja juttuja omilla sivuilla. Sekä pitää tosi nopeata luoda luottamus. Ihmiset yleensä ostavat tuotteita tai palveluita ihmisiltä kenet he tietävät, pitävät tai luottavat. Silloin kun me liikutaan internetissä meidän, digitaalisen markkinointini on vaikeata. Sillä että meidän profiilimme on huollettu ja antaa näyttää meidän persoonaamme luomme sen luottamuksen helpommin ja sillä tavalla pääsemme helpommin jopa yrityksen kannalta nopeammin siihen joko tuntemisen kautta, ihmiset rupeavat pitämään sinusta tai sitten herätät luottamusta.

 

 

  1. Toiseksi luo auktoriteetti aiheeseesi

Strategian idea on vahvistaa tuntemisen, tuntemuksen ja luottamuksen tunnetta oikeassa halutussa asiakas ryhmässä ja verkostoissasi tuotemerkkiäsi kohti. Jotta voi voittaa heidän luottamuksensa pitää osoittaa se, että tiedän mistä puhun. Tämän voi tehdä jakamalla sisältöä tai osaamista muille sellaisia asioita mistä on oikeasti hyötyä kohderyhmälle, jota yrität tavoittaa. Meidän tilanteessamme tämä on sama kuin Facebook markkinoinnissa.

 

Sisältö mikä laitetaan omille yrityksen sivuille pitää näyttää ammattimaiselta ja ratkaista ongelma tai haaste ihanteelliselle asiakkaalle. Sisällössä pitää olla myös omaa näkökantaa, joka antaa asiakkaille ainutlaatuista sisältöä ja sillä jäät mieleen, kun he tarvitsevat apua tulevaisuudessa. Tämän avulla pääset luomaan auktoriteetti asemaa.

 

Se onnistu vain, jos tiedät asiakkaan ongelmat ja haasteet, jolloin pääset luomaan sisältö, joka tarjoaa ratkaisua näihin. Silloin kun vielä ymmärrät heidän lähtökohtansa ja motivaation pystyt puhumaan heidän kieltänsä postauksissa sekä mainoksissa, joka vahvistaa luottamusta.

Yleensä ihmiset miettivät miksi jakaisin mitään ihmisille, jotka maksavat minulle siittää. Sillä pystyt luomaan asiakkaita sillä, vaikka he pystyisivät kopioimaan ideoita he ei pysty kopioimaan sinun intohimoasi. Yleensä ihmiset jossain vaiheessa tarvitsevat apua ja silloin he kääntyvät puoleesi ja ovat valmiita maksamaan siitä palvelusta. Aina löytyy se ihmis ryhmä kenellä ei ole aikaa tutustua syvemmin tai sitten ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta ja haluavat maksaa sinulle ammattitaidosta.

  1. Luo uusia näkymiä ja asiakkaita

 

Pienelle yritykselle on aina tosi tärkeätä olla myymässä onneksi Linkedinissä pystyy kasvattamaan asiakas kantaa sekä markkinoide helposti omia palveluita tai tuotteita.

Siinä vaiheessa, kun olet luonut itsellesi tuotemerkin ja auktoriteetti aseman Linkedinissä pääset kolmannelle portaalle strategian luomisessa: luoda uusia näkymiä ja asiakkaita

 

Yksi tärkeimmistä asioista mitä pitää olla on avainsanat millä asiakkaat löytävät sinut. Meidän pitää Academic Adventuresissa selvitellä mitä ne ovat ja se helpottaa meidänkin markkinointiamme.

 

Silloin kun on löytänyt avainsanat millä saa hyviä tuloksia kannattaa käydä luettelo läpi ja katsoa mitenkä sellaisiin asiakkaisiin pitää parhaalla tavalla yhteyttä. Yleensä sellaisiin ihmisiin kannattaa käyttää tuttavia. Esimerkiksi jotain yhteistä kontaktia ja pyytä häntä esittelemään sinua. Sillä tavalla pystyy helpommin rakentamaan luottamuksen. Tietenkin pitää eka tarkistaa onko se yhteinen kontakti oikeasti nähnyt sen henkilön vai onko vain Linkein kontakti. Ostajat suhtautuvat sinuun viisi kertaa todennäköisemmin lämpimän kontaktin kautta ja 84 % B2B-päätöksentekijöistä aloittaa ostoprosessinsa suosituksella.

 

Pitää myös muistaa samalla mitenkä pyydät sen esittelyn. Suurin osa ihmisistä voivat pilata lämpimiä kontakteja olemalla kiitämättömiä. Pitää silti muistaa, että se on palvelus, kun toinen esittelee sinut ihmiselle, keneen sinun piti tutustua. Ole siis kiitollinen siitä.

Noudata seuraavia parhaita käytäntöjä lisätäksesi menestystäsi pyytäessäsi esittelyä:

  • rakenna raportti
  • selitä miksi pyydät esittelyä
  • tee siitä helppoa heille
  • anna heille lupa sanoa ei
  • Lähestyminen suoraan yhteyshenkilöä
  • Vaikka on ihanteellista tutustua mahdolliseen asiakkaaseen, useimmiten se ei ole mahdollista. Tällöin sinun on lähestyttävä potentiaalista asiakasta suoraan. Lähetä heille henkilökohtainen yhteyspyyntö, joka vastaa kysymykseen, joka heillä tulee mieleen, kun he vastaanottavat sen: “Kuka tämä henkilö on ja miksi he yrittävät muodostaa yhteyden minuun?” Sinulla on vain 300 merkkiä tähän.

 

Pienen profiili tutkiskelun ja viestien tulkitsemisen jälkeen pystyt helpommin rakentamaan yksilöllisiä viestejä ihmiselle, kenen kanssa juttelet tässä, on vielä vinkkejä siihen.

 

  • Kommentoi jotain hänen Profiilissaan
  • Kommentoi hänen jakamaan sisältöön
  • Kehu heidän yritystänsä
  • Kehu heitä
  • Sitten kun ihminen on hyväksynyt sinut ala rakentamaan raporttia ja juttelemaan heidän kanssansa dialogimaisesti

 

  1. Luo kumppanien ja myyjien verkosto

Yksi tapa millä pystyy erottumaan muista yrityksistä Linkedinissä on yhteystyö kumppanit. Miksi ei rakentaisi sellaista verkkoa myös sinne mitä on käytetty jo monia vuosia oikeassa elämässä. Tässä kannattaa käyttää verkostokarttaa ja lähteä rakentamaan verkkoa lämpimien kontaktien kautta. Yleensä nämä yritykset eivät ole kilpailijoita vaan teidän palvelunne täydentävät toisiaan. Sen jälkeen voit laajentaa kumppanin hakua käyttämällä Linkedinin-tarkenettua hakua.

 

Silloin kun löytyy hyvä pari yritykselle, lähetä heille tiivis, henkilökohtainen yhteystyöpyyntö ja aloita keskustelu osoittamalla kinostusta heidän liiketoimintaansa.

 

  1. Pysy ajan tasalla toimialassasi

Voi olla haastavaa pysysä ajan tasalla uusimmista uutisista ja suuntauksista, jotka vaikuttavat yritykseesi ja asiakkaisiisi. Linkedin on ovia tapa, jolla pystyt helpommin pysymään ajan hermoilla.

Tässä on muutama tapa millä pysyä ajan hermoilla

Lue Uutsisyöteesi: Käy läpi mitä kaikkea sinun verkostosi on postaillut verkkoon ja mikä herättää tällä hetkellä paljon puheen aihetta. Pystyt katsomaan joko uudet postaukset tai sitten suosituimmat postaukset

Seuraa ihmisiä, jotka vaikuttavat tällä hetkellä parhaiten: Kannattaa seurata ajattelujohtajia ja vaikuttajia, samoin kuin niitä, jotka palvelevat oman markkinoitasi tavoitetta pysyäkseen johtavien trendien ja markkinoiden madollisuuksien kärjessä.

Seuraa yrityksiä ja organisaatioita: Löydä alasi johtavimmat yritykset ja organisaatiot sekä kaikki sääntele elimet.

Seuraa kilpailijoita: Seuraa kilpailijoita saadaksesi käsityksen siitä, mitä he tarjoavat, kenelle he tarjoavat, mitä he jakavat ja mikä on heille tärkeää. Voit selvittää, mitä markkinoilla tarjotaan paljon ja mitä vähän, jonka kautta pystyt paremmin tarjoaman sellaista mitä moni ei tarjoa.

Seuraa hashtageja: etsi ja seuraa hashtageja, joita alan ammattilaiset, yritykset ja organisaatiot käyttävät yleisimmin LinkedInissä. Tällä tavalla uutisvirtasi täytetään vain yrityksesi kannalta parhaiten liittyvillä aiheilla.

 

Lähteet:

https://topdogsocialmedia.com/5-essential-linkedin-strategies-for-small-businesses/

Facebook markkinointi koulutus

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close