Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Facebook- ja Instagram-mainonta pähkinänkuoressa



Kirjoittanut: Sanni Turunen - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Facebook ja Instagram mainonta on tätä päivää ja on selvää, että digityökalujen oikeaoppinen hyödyntäminen ovat olennaisena osana firman toimintaa ja kehittämistä. Osallistuin isäni firman puolesta  Joensuu Business Digi.Grow yrityksen digikehitys-kurssille, jossa tuodaan lisäarvoa yrityksen digiosaamiseen, sekä opetellaan käyttämään oikeita työkaluja erilaisissa työpajoissa. Business Joensuu tarjoaa erilaisia palveluita, vankkaa osaamista ja tukea eri tilanteessa oleville yrityksille. Kävin kurssin keväällä 2021, ja kurssin sisältö paljastui intensiiviseksi, mutta erittäin hyödylliseksi. Kurssissa käytiin pintaraapaisu verkkosivujen hakukoneoptimoinnista, Facebook-, ja Google mainonnasta, sekä Google Analyticsin käytöstä. Aiheisiin olisi voinut paneutua vielä enemmän, mutta kurssin tavoitteena oli oppia perusteet ja ne myös koen oppineeni. Tämä essee käsittelee Facebook Businessin ja Instagramin hyödyntämistä markkinoinnissa.

Monet yritykset hyödyntävät markkinoinnissa Facebook mainontaa, mutta se kuinka markkinointi on kohdennettu (jos on ollenkaan) ja löytyykö oikea asiakassegmentti ovatkin toinen juttu. Kenet sinä haluat tavoittaa? Mikä häntä kiinnostaa? Minkälainen ihminen hän on? Somessa nimittäin pärjäävät ne, jotka onnistuvat aiheuttamaan reaktioita, eli kommentteja ja jakoja. Kaikista tärkeintä Facebook ja Instagram mainonnassa on käyttää Facebook Manageria tai Facebook Suitea.  Monet sortuvat heti aloitusvaiheessa ensimmäiseen virheeseen, eli mainostamalla jotakin julkaisua suoraan postauksesta. Tällä tavoin on mahdotonta kohdentaa tai seurata tuloksia kovin tarkasti.

Facebook-mainoksen luominen

Facebook kampanjan tavoitteen voi valita, jolloin voit tehdä kampanjan, sillä perusteella mitä haluat firmalle. Valitessasi viestit tavoitteeksi, mainoksen tavoite on tuottaa mahdollisimman paljon yhteydenottoja Facebook Messengeriin. Taas sitoutumisen valitseminen kamppanjaksi on järkevä valita, jos mainossisältönä on yrityksen seinälle valmiiksi tehty julkaisu ja tavoite on saada ihmiset nimenomaan reagoimaan erilaisin emojin, kommenteilla tai jakamaan julkaisun. Jos tavoitteena on saada ihmisiä enemmän tykkäämään firman sivuista, voit näin pyytää kaikkia julkaisuun reagoineita tykkäämään sivusta. Liikenne kampanjoita- ideana on suunnitella mainossisältö erikseen ja tavoitteena on saada yrityksen nettisivuille enemmän kävijöitä ja liikennettä.

Mainokseen tulee aina valita jonkunlainen budjetti ja tähän on useampia vaihtoehtoja. Itse on pyrkinyt aina luomaan kiinnostavan sisällön ja siihen max 100€ kokonaisbudjetin. Lopetuspäivän määrittäminen mainokseen on hyvä pistää, ettei mainos jää vahingossa pyörimään tarkoitettua pidemmäksi aikaa. Kohdennusta voi tehdä sijainnin, kielen tai mielenkiinnon perusteella. Voit myös hakea demografisiin tietoihin perustuvia tietoja esimerkiksi kohderyhmän ammattinimikkeen, parisuhde statuksen, työnantajan ja koulutustaustan. Voit myös kätevästi miettiä missä haluat, että mainoksesi näkyy? On hyvä huomioida, että kaikki mainokset ei sovi joka alustalle vaan tässäkin toimii suunnitelmallisuus. Jos mainokset näkyvät kaikissa mahdollisissa paikoissa, tämä voi johtaa huonoon näkyvyyteen. Samat kuva suhteet, tekstit ja sisällöt eivät vain sovi joka alustalle. Esimerkkinä sisältö joihin halutaan paljon kommentteja ja reaktioita, eivät välttämättä toimi Audience Networkissa eikä niitä voi näyttää Messengerissä.

Konversio-optimointi

Konversio-optimoinnin tarkoitus on tulosprosentin nostaminen halutussa toiminnassa. Konversio-optimoinnilla saat parhaat tulokset yrityksen kasvuun ja markkinoinnin tehostamiseen. Yrityksellä voi olla erilaisia tarkoituksia lisätä jotakin tiettyä toimintoa, esimerkiksi halutun tuotteen vieminen ostoskoriin ja ostaminen, klikkaus, uutiskirjeen tilaaminen yms. Konversio optimoinnilla pyritään ymmärtämään asiakasta, lisäämään verkkosivujen käyttömukavuutta ja edistämään ostoprosessia. Joskus nettisivuilla saattaa olla hyvinkin selkeä virhe, minkä voi taklata ymmärtämällä ostopolkua ja parantamalla käyttömukavuutta. Konversio-optimointi analysoi verkkosivuilla vierailevien käyttäytymistä ja tutkii mikä motivoi tiettyä markkinasegmenttiä sitoutumaan ja minkä markkinaelementin avulla. Optimointi houkuttelee yhä useampia ja useampia verkkosivuston kävijöitä tekemään halutun toiminnon verkkosivulla. Konversio-optimoinnin toimivuuden voi mitata laskemalla konversioprosentin. Facebook mainoksessa mukautetut kohderyhmät mahdollistavat konversio-optimoinnin. Voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi verkkosivuillasi käyneille ihmisille (tämä toiminto vaatii Facebook Pixelin), videoitasi katsoneille ihmisille tai vaikkapa liidilomakkeen täyttäneille tai avanneille ihmisille. Algoritmi seuraa meidän kaikkien toimintaamme koko ajan.

Suuria euroja ei välttämättä markkinointiin tarvita, kunhan jaksaa vähän nähdä vaivaa ja suunnitella sisältöä etukäteen. Tarinallistaminen ja arvo, jota kiinnostavalla sisällöllä luot asiakkaille on huomattavasti isommalla roolissa kuin se, kuinka ison summan euroja käytät markkinointiin. Hyvä vinkki on tehdä postauksissa esiintyvät henkilöt asiakasryhmälle tutuksi, jotta kohderyhmällä on tunne että ”Hei, tää on just meidän lähikaupan kauppias! Mä oon nähny ton monesti!”

Olen hyödyntänyt kurssilla saamaani oppia Tönön markkinoinnissa ja tulokset ovat olleet kerrassaan huippuja. Saimme kesän aikana hyvin pienellä vaivalla 500 seuraajaa instagrammissa ja lähes toiset 500 seuraajaa facebookissa. Mielestäni tärkeintä julkaisuissa on aitofiilis ja meininki. On hyvä miettiä, kuinka erotut kilpailijoista, miten haluat näyttäytyä asiakkaille ja kuinka luot yleisesti hyvää fiilistä.

Lähteet:

Conversion rate optimization. Luettu 1.12.2021.  https://moz.com/learn/seo/conversion-rate-optimization

Business Joensuu Digi Grow-kurssi. Kotilainen Joona. https://www.businessjoensuu.fi/

Kommentit
  • Caroliina Sievers

    Kiitos esseestä! Oli mukava palata ns. perustietoihin ja reflektoida näin omaa osaamista ja polkua akatemialla. Instagramissa tosiaankaan kannata mainostaa suoraan postauksessa kommenttisi oli mielestäni hyvä yleisohje, mutta esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnissa postauksessa mainostaminen on todella tehokasta. Postaukseen pystyy ulkopuolinen taho myös laittaa oikeudet siten, että markkinointia pystyy seuraamaan jopa eri käyttäjätililtä! Tämä tosin vaatii pientä kikkailua ja tämä asetus tuli syksyllä voimaan. Tästä ei kyllä löytynyt mitään suomenkielisiä ohjeita ja asiaa sain itsekin kaivella töiden takia, jonka vuoksi on todella ymmärrettävää ettei kaikki Instagramin mahdollisuudet ole tiedossa. Essee oli kattava ja hyvin jäsennelty. Sitä oli miellyttävä lukea! 🙂

    10.12.2021
Post a Reply to Caroliina Sievers cancel reply

Add Comment
Loading...

Vastaa käyttäjälle Caroliina Sievers Peruuta vastaus

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close