Tampere
16 Jun, Wednesday
11° C

Proakatemian esseepankki

EXIT Vol 2



Kirjoittanut: Niko Kalliolepo - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
EXIT
Anssi Kiviranta
Matias Mäenpää
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Johdanto

Lähdimme kirjoittamaan soluesseetä kirjasta EXIT Vol 2, joka kertoo 15 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka tekivät omaisuutensa yrityskaupoilla. Eri ikäiset, eri taustaiset yrittäjät puhuvat avoimesti onnistumisistaan ja menestyksestään, mutta myös vaikeista hetkistään ja epäonnistumisistaan. Kirjan tarinat vievät lukijan yrityskauppaneuvottelujen kulisseihin ja avaavat, miten yrittäminen ja omasta yrityksestä irtautuminen ovat vaikuttaneet yrittäjän elämään. Kirjassa on siis jokaisen yrittäjän matka yrityksen alkutaipaleelta siihen asti, kun yritys on myyty, listattu pörssiin tai mukaan on tullut merkittävä sijoittaja.
Tässä esseessä pureudumme syvemmin neljän eri yrittäjän tarinaan, joissa kerromme tarkemmin millaisia ja mitä eri vaiheita yrityksen taipaleella on nähty ennen exitiä. Tarinat tässä esityksessä on vain pintaraapaisu, siksi suosittelemmekin lukemaan tämän mielenkiintoisen teon yrittäjyystarinoista. Kirja on sopivan pitkä, eikä siihen vaadita päiväkausien lukemista. Lukijalle kirja on sopivan pitkä, helppolukuinen ja kiinnostava alusta loppuun. Halusimme avata meidän mielestämme 4 mielenkiintoisinta tarinaa, joilla yrittäjät rikastuivat ja loivat suuret brändit Suomessa. Kaikkia tekstissä esitettyjä yrittäjiä yhdistää yksi asia: työnteko. Kirjassa tulee ilmi, ettei ilman pitkää ja kovaa työntekoa voi saavuttaa mitään, vaikka hyvää tuuria pitää olla aina matkalla menestykseen.
Kirjoitusta miettiessä oli vaikea päättää mitkä tarinat rajata osaksi työtä, sillä jokainen kirjan tarina on omanlainen matka, tarina tai vaihe kohti yritysmaailman halutuinta määränpäätä eli yrityskauppaa. Jokaisessa tarinassa yrittämisestä haaveileva ihminen kokee valtavan motivaatiopiikin, joka on mahtava tunne ja antaa paljon lisää esimerkiksi innovointiin. Jokaisesta meistä kolmesta kirjan lukeneesta huokui motivaatio lähteä työstämään tätä esseetä ja luomaan matkaa kohti samaa päämäärää.
Seuraavaksi kerromme neljä kiinnostavaa matkaa, yrittäjien itsensä kertomana.

 

 

 

EXIT – Bolt

Vuonna 2014 Silventola teki elämänsä ensimmäisen exitin aloittamastaan yrityksestä kalkuxista ja samana vuonna löi lapionsa kultasuoneen. Silventola luki Singaporessa erästä Artic Startupin artikkelia, joka käsitteli Tallinassa perustettua Taxify yritystä. Kyseessä oli 19-vuotiaan nuorukaisen Markus Villigin perustama start up yritys. Mikko kiinnostui ideasta siltä istumalta ja soitti heti Markukselle. Puhelu oli virtaviivainen, noin vartin kestävä. Villig kertoi seikkapohjaisesti ideasta ja tavoitteista ja Mikko taas kiinnostuksestaan sijoittaa startuppiin.

 

Markkinalla dominoi kaikkien tuntema Uber ja Taxify oli pieni lilliputin kokoinen tekijä siihen verrattuna. Taxify oli vielä niin pieni, että sen perustaja Villig käveli Tallinnan kaduilla jutellen taksikuskeille, yrittäen saamaan kuskeja verkostoon ajamaan ihmisiä paikasta toiseen. Tästä seikasta huolimatta Silventola oli haistanut potentiaalin ideassa. Taxifyn valuaatio vuonna 2014 oli noin 600 000 euroa ja Silventola oli ainut merkittävä sijoittaja tiketillään. Kun Taxify oli saanut jalansijaa Tallinnassa lähdettiin laajentamaan Helsinkiin. Laajentaminen oli alusta alkaen kuoppaista ja vaikeaa, eikä siitä tullut muuta kuin huutoa. Kyyti oli kylmää, sillä sen toiminta nähtiin kyseenalaisena. Silventola uskoo taksiliittojen ja muiden alan toimijoiden lobanneen Eduskuntaa. Helsingistä on lähdetty jo kahteen kertaan vähin äänin.

 

Koko touhu lähti rakettina kuuhun, kun lähdettiin laajentamaan Afrikkaan. Laajennus sai alkunsa Silventolan ja Villigin yhdestä Skype puhelusta tulevalle maajohtajalle Johannesburgiin. Verkostot kasvoivat ja homma lähti räjähdysmäisesti liikkeelle. Taxify aloitti selkeän strategian, jossa keskityttiin isoihin kaupunkeihin ja Uberilla oli siellä selkeä monopoly. Sitten Taxify ”hyökkäsi” sinne paremmalla teknologialla, palvelulla ja halvemmilla hinnoilla vieden Uberin asiakkaat.

Kasvu oli hurjaa. Se oli niin hurjaa, että rahoituskierroksia jouduttiin laittaa jäihin, sillä yhtiön valuaatio kasvoi niin nopeasti. Vuonna 2017 Taxifysta tuli toiseksi suosituin matkasovellus Etelä-Afrikassa sekä suosituin Keniassa ja Nigeriassa. Vain vuotta myöhemmin Taxify ohitti Uberin suosituimpana matkasovelluksena Afrikassa yli 10 miljoonalla asiakkaallaan. Syksyllä 2018 Taxify lanseerasi uuden tuotteen, sähköpotkulaudan, jonka pystyi vuokraamaan itselleen kulkupeliksi. Samana vuonna yhtiöstä tuli yksisarvinen eli yhtiön valuaatio ylitti yhden miljardin euron. Alkuvuonna 2019 Taxify uudelleen brändättiin ja siitä tuli Bolt. Loppuvuodesta Bolt lanseerasi uuden palvelun Bolt Foodsin. Bolt Foodsilla pystyit tilaamaan ruokaa kotiisi. Alalla on kova kilpailu yhdessä Uberin ja muiden toimijoiden kanssa, mutta Bolt on päässyt kilpailemaan parhaimpien joukkoon.

 

Silventola teki pienimuotoisen exitin Boltista vuonna 2019 myytyään muutaman prosentin omasta osuudestaan. Boltin kintereillä on ollut jatkuvasti isoja sijoittajia. Silventola ei ole aikeissa myydä omaa osuuttaan hetkeen, sillä hän haluaa katsoa tämän kortin loppuun saakka. Mikolla ja Markuksella on molemmilla tavoite kasvattaa Boltista Euroopan suurin teknologia yritys. Boltista on tulossa super appi, josta voi tilata kaiken yhdestä sovelluksesta.

 

”Pienistä puroista kasvaa suuri joki”

 

Mikko Silventola, osittainen EXIT Boltista vuonna 2019

 

EXIT – Trulia

 

Kaikki alkoi siitä, kun Inkinen laittoi työ- ja opiskeluhakemuksen Kaliforniaan. Hänet valittiin molempiin. Inkisellä oli jo diplomi insinöörin paperit ja hyvä palkkainen työ suomessa. Hänen yksi isoista unelmista oli silti päästä Amerikkaan ja verkostoitumaan. Inkisen läheiset pitivät häntä jopa hulluna lähdön vuoksi. Inkisellä oli edessä kahden vuoden business koulu. Sami oli jo varhain tajunnut verkostoitumisen tärkeyden ja aloitti heti tutustumisen 200 henkilön start up yhteisössä. Ei mennyt vuottakaan, kun Inkinen veti tätä yhteisöä. Inkisen startup rinkiin liittyjät eivät tienneet kuinka kannattavaan juttuun olivat lähteneet. Inkinen tutustui Trulian toiseen perustajaan Michael Flinttiin. Sami ja Michael jakoivat samanlaiset visiot yrittämisestä, joten he olivat hyvä pari.

 

Idea Truliasta lähti Inkisen ja Flintin turhautumisesta ja halusta ratkaista ongelma. Vielä vuosituhannen alussa asunnon etsiminen verkossa oli hidasta ja haastavaa, sillä myyntitiedot olivat kiinteistövälittäjä yritysten ja useiden google hakujen takana. Kuluttajilla ei ollut pääsyä niihin tietoihin, joilla oli oikeasti merkitystä asunnon ostossa. Esimerkiksi kuinka pitkä matka on lähimpään kouluun, työmatkan pituus ja vaikka alueen rikollistilastot. Inkistä ei niinkään kiinnostanut kiinteistöala, mutta hän näki siinä markkinaraon johon oli tartuttava. Kuluttajan vinkkelistä tälläistä objektiivista sivua ei ollut ja sellainen oli tehtävä. Perustaja halusivat tuoda sivulle kaikki pienetkin yksityiskohdat ja sisäpiiritiedot kaikkien luettavaksi, jolloin asiakas voisi tehdä parhaimman mahdollisen valinnan asunnon oston vuoksi.

 

Trulia Oy perustettiin vuonna 2005. Yritykselle tarvittiin rahaa ja sitä lähdettiin etsimään eri sijoittajilta. Se oli vaikeaa aikaa, sillä pelkkä sähköpostiyhteyden saaminen mahdolliseen sijoittajaan oli vaikeata. Inkisellä kului keskimäärin 50 yhteydenottoa, että sai yhden tapaamisen sovittua. Ensimmäisten sijoittajien mukaan tuleminen sai pyörät pyörimään. Trulian nettisivuilla oli noin 3000 kuukausittaista käviää. Raha saatiin sijoituskierrokselta kerättyä noin kaksi miljoonaa dollaria ja kehitystyötä päästiin jatkamaan. Ongelmat seurasivat heti kulman takana, sillä kiinteistövälitys yritykset alkoivat haastaa Truliaa oikeuteen heidän tietojensa julkaisemisesta. Juridisesti Trulialla ei ollut mitään ongelmia. Inkinen alkoi myöhemmin sitoa näiden tarkkaan valittujen yritysten kanssa yhteistyösopimuksia. Kun Inkinen oli saanut isot kiinteistövälitys yritykset mukaan touhuun, oli pienten seurattava perässä, jotta he pysyisivät kilpailussa mukana. Trulian vauhtia hidasti vuoden 2008 finanssikriisi, mutta siitä selvittiin voittajina. Finanssikriisi puhdisti pyödän totaalisesti. Alalla oli enää kaksi kilpailevaa, Trulia ja Zilow. Vuonna 2010 yli puolet Trulian liikevaihdosta siirtyi mobiiliin. Siirtoliike mobiiliin täytyi tehdä nopeasti ja siinä onnistuttiin. Inkinesen tarina Trulian operatiivisessa arjessa loppui vuonna 2012, kun Trulia listautui pörssiin. Syy tälle oli kiinnostuksen loppuminen kiinteistöalaan.

 

”Get uncomfortable”

 

Sami Inkinen EXIT Truliasta vuonna 2012, listautuminen pörssiin

 

 

 

EXIT- Bo LKV

 

Sirena ja Anssi Kiviranta olivat vuonna 2014 viettämässä iltaa ystäviensä kanssa, jolloin keskusteluihin nousi voimakas ajatus oman kiinteistövälitysyrityksen perustamisesta. Sirenalla oli takana liian monta välinpitämättömästi hoidettua asuntokauppaa ja silloin hän päätti hankkia alan koulutuksen ja perustaa oman toimiston.

Niimpä Bo LKV, uudenlainen välitysyritys näki päivänvalon vuonna 2015 alkuvuodesta. Perustajat halusivat asiakkailleen ajankohtaisempaa, visuaalisempaa ja henkilökohtaisempaa palvelua. Bo halusi erottua kilpailijoista uudenlaisella otteella ja tyylillä, joka toimii. Jo vuonna 2005 kivirannan muuttaessa Helsinkiin hän sai ikävän kokemuksena asuntokaupoista ja ajatteli miten itse hoitaisi tilanteen välittäjänä. Espanjassa asuessaan ja uutta kotia etsiessään hän halusi tutustua alaan tosissaan. Sirena päätti hankkia LKV-tutkinnon, tilasi tenttikirjas, ilmoittautui kokeeseen ja varasi lennot. Koe meni läpi ja tällöin Kiviranta oli valmis aloittamaan. Myös Anssi innostuin alasta ja he päättivät perustaa Espanjaan oman välitysliikkeen, Blanco Homesin. Vuonna 2014 he kuitenkin päättivät muuttaa takaisin Turkuun.

Syyskuisessa illassa he päättivät ystävä pariskunnan kanssa perustaa Bo LKV:n.

He eivät tienneet alasta tai työntekijöiden tavoista paljoa, mutta työllä ja esimerkiksi toisella työhaastattelussa käymisessä he saivat arvokasta tietoa. Bo lähti todella vakuuttavasti käyntiin. Alussa tiimiin saatiin Turun parhaita välittäjiä, jotka toivat uskottavuutta asiakkaille. Alkuinvestointeina jokainen osakas laittoi 5000 € yrityksen kassaan. Alussa kaikessa pyrittiin säästämään, paitsi tiimiläisten tyytyväisyydessä. Heti avajaispäivänä tehtiin Bo:n ensimmäinen kauppa ja asiakkaita riitti. Yksi merkittävimmistä rekrytoinneista oli Jutta Tanninen, joka teki myytäviin kohteisiin upeita stailauksia. He halusivat antaa somessa tietyn mielikuvan Bo:sta.

Ensimmäisenä vuotena yritys lähti käyntiin todella hyvin ja liikevaihto olikin 1,3 miljoonaa euroa. Kivirannan mukaan työn takana oli silti paljon tuuria ja täydellinen ajoitus.

Bo LKV alkoi laajentamaan ja Helsinkiin toimiston avaaminen tapahtui maaliskuussa 2016. Bo rekrysi seitsemän huippuvälittäjää, jotta Helsinkiin saataisiin samanlainen pöhinä kuin Turussa. Siihen aikaan hyvien välittäjien pitäminen yrityksessä oli vaikeaa, sillä monet halusivat perustaa oman yrityksen. Kun Turku ja Helsinki alkoi pyöriä, oli aika seuraavaksi laajentaa Tampereelle. Näin olisi Suomen kolme isointa kaupunkia valloitettu. Tuomas Mäkelä lähti luotsaamaan Tampereen toimistoa, mutta palasi kotiin tyhjin käsin. Tampereella siihen aikaan eniten myyvä välittäjä oli Huom! välitysliikkeen Sami Nyman, jonka Kiviratna muisti värvänneensä yöllä hotellin aulabaarista. Nyman otti muutaman huippuvälittäjän mukaansa ja niinpä Bo Tampere aukesi 8.3.2017. Sen jälkeen he rupesivat avaamaan eri kaupunkeja sen mukaan mitä välittäjiä löytyi.

Bo kasvoi muutamassa vuodessa suomen johtavimmiksi välitysliikkeiksi. Vuonna 2019 liikevaihto oli jo 23 miljoonaa euroa ja työntekijöitä 200.

Syksyllä 2019 Saari Partners osti enemmistöosuuden Bo Family Groupista. Kivirannoille jäi kaupassa 13% osuus Bo LKV:stä.

Tämän jälkeen Kivirannat muuttivat Espanjaan ja perustivat uuden välitystoimiston, Strand Propertiesin. Myös yhteinen pääomasijoitusyhtiö Kiviranta Group Oy työllistää häntä.

Kivirannan mukaan matka Bo:n yrittäjänä oli opettavainen, yllätyksellinen ja viimeisinä vuosinaan melko raskas. Kuitenkin hän pitää sen perustamista parhaana päätöksenään.

 

“Old ways don’t open new doors”

 

Sirena Kiviranta, EXIT Bo Family Groupista vuonna 2018

 

 

Pohdinta

Kirjan luettuamme ja 15 menestyksekkään tyhjästä rakennetun yrityksen tositarinan jälkeen kehossa virtaamamme adrenaliinin määrä kasvoi hengenvaarallisen suureksi. Olimme motivoituneita. Kaikkien näiden tarinoiden jälkeen, halusimme vain siltä istumalta ryhtyä tuumasta toimeen. Pyörittää ja kasvattaa omaa yritystä, tehdä töitä yötä myöten ja tuoda omalle yritykselle arvoa. Jonka kautta mennä kohti sitä ensimmäistä yrityskauppaa ja kauppalehden etusivua otsikolla ”Yrityskaupalla miljoonia tehneet kaksi nuorta kertovat nyt tarinansa menestykseen”.

Kirjasta myös opimme paljon uutta hyödyllistä tietoa. Opimme tarinoista esimerkiksi sen, että mikään näistä yrityskaupoista ei ole tullut ilmaiseksi. Jokaisessa tarinassa on ollut omat ylä- ja alamäet. Monissa on oltu niin lähellä konkurssia, että on myyty omaa omaisuutta, jotta on saatu pidettyä yritys pystyssä. Tämä on vaatinut sekä rohkeutta, että uskoa siihen omaan ideaan. Kiteytettynä, jos itse uskoo siihen ideaan ja sen toimivuuteen ei ikinä kannata lakata uskomasta siihen, vaan vie sen niin pitkälle kuin vain on mahdollista. Kirjasta muita oppeja on myös se, että kaikkea ei voi hoitaa itse. Kannattaa aina olla hyvä porukka kenen kanssa lähtee tekemään.

Hämeen Laaturemontin tarinassa Kimmo Riihimäki kärsi alkoholismista ja oli niin pohjalla yhdessä välissä, että hänen kaikki toverinsa irtisanoutuivat. Silloin hän tajusi miten huonosti asiat olivat, kun kaikki olivat lähteneet ympäriltä. Loppuen lopuksi Kimmo ryhdistäytyi ja sai konkurssivalmiin yrityksensä taas nousuun. Vanhat kollegat tulivat takaisin töihin ja yritys myytiin hyvällä hinnalla. Tästä opimme sen, että yrittäjän polku saattaa olla kuoppainen. Tulee onnistumisia ja epäonnistumisia, mutta ikinä ei saa luovuttaa tuli kuinka vaikeata tahansa.

Kirja on hyvä tulevaisuutta ajatellen pitää visusti kirjahyllyssä. Kun tulee sellainen hetki elämässä, että ei tiedä mitä tehdä tai ajatella. Silloin tulee lukea tämä kirja muistutuksena siitä, että kaikki on mahdollista ja ikinä ei saa lopettaa uskomista siihen omaan tekemiseen. Asenne ratkaisee.

Lähteet:

’Anssi Kiviranta, Matias Mäenpää & Petteri Poukka, EXIT Vol. 2, 2020, Leap Investors, Turku

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close