Tampere
24 Jun, Thursday
15° C

Proakatemian esseepankki

Etätyöskentely



Kirjoittanut: Annika Äijälä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Meidän kaikkien arki on muuttunut korona-tilanteen myötä. Asiat, joita pidimme aiemmin ehkä jopa itsestäänselvinä, näyttävät nyt todellisen arvonsa. Kahvipöytäkeskustelut ovat kadonneet, ja välillä tuntuu että toimintaa määrittelee vain tehokkuus ja to-do-listojen voittaminen. Sosiaalisten kanssakäymisten rajoittamisella on myös vaikutuksensa jaksamiseen; välillä tuntuu todella yksinäiseltä puurtamiselta, kun toisia ei voikaan yhtäkkiä nähdä.

 

Nyt kun tätä tilannetta on jo jatkunut viikkoja, on ollut aikaa miettiä omaa ajankäyttöä ja tapaa työskennellä. Aikataulutuksen ja ennakoinnin merkitys on kasvanut, ja olenkin löytänyt uusia työkaluja työn tehostamiseen. Olen ymmärtänyt, että visuaaliset työkalut, kuten erilaiset canvat, toimivat minulla ajattelun hahmottamisessa mainiosti ja konkretisoivat päivän tavoitteita. Myös toimivan arjen rakentaminen on saanut uuden merkityksen. 

Luin artikkelin tuottavuusvinkeistä etätyöskentelyyn ja haluankin jakaa siinä nousseita ajatuksia kaikille.

 

  1. Herää aikaisin

Moni saattaa ajatella, että nyt on mahdollisuus nukkua myöhään ja luoda omat aikataulut työlle. Tämä on myös totta ja saattaa toimia joillakin, mutta itselläni pitkään nukkuminen näkyy myöhään iltaan asti venytettynä työpäivänä. Päivän rytmittäminen samalla tavalla kuin normaaleina ”toimistopäivinä” auttaa pitämään arjen selkärangan suorassa, ja työn ja vapaa-ajan tasapaino pysyvät normaalilla päivärytmillä.

  1. Laita valaistus kuntoon

Toinen ehkä itsestäänselvänäkin pidetty asia, mutta oleellinen jaksamisen kannalta. Keskitymme paremmin oikeanlaisessa valaistuksessa. Aikaisemmin tein töitä sohvalta, ja meidän olohuoneessamme valaistus on kaikinpuolin surkea. Ei ihmekään, että keskittyminen sakkasi! Siirryin makuuhuoneen työpöydälle, ja pistin pöytälampun päälle. Kummasti jaksaa paremmin, kun tekee töitä hyvässä valossa.

  1. Lopeta multitasking

Olen sitä kuppikuntaa, joka on elänyt multitaskingin hengessä ja olen uskonut että se on ihan yhtä hyödyllistä, kuin yhteen asiaan keskittyminen kerrallaan. Tämä multitaskingin malli toimii minulla ehkä työpaikallani K-Marketissa, missä ei yksinkertaisesti ole mahdollista tehdä yhtä asiaa kerralla loppuun saakka. Nyt kotona olen minimoinut ärsykkeet ja määrittänyt päivälle aina omat tehtävänsä, jotka pyrin tekemään kerralla loppuun saakka, enkä vanhalla mallilla, että poukkoilen sinne tänne ja teen kymmenen minuuttia kerrallaan jotain ja siirryn sitten seuraavaan kohtaan.

Monet tutkimuksetkin todistavat, että multitasking ei ole tehokasta.

  1. Luo rutiini asettamalla päivätavoitteet

Tätä vähän sivusinkin jo aikaisemmissa kohdissa, mutta uuden rutiinin luomisen merkitys on suuri. Määrittele mitä sinun tulee päivän aikana tehdä, jotta hommat rullaavat, eikä tehtäviä kasaannu järkyttävää määrää loppuviikolle.

”Merkkaa kalenteriin viikottaiset tehtävät, jotta tekemistä ei tarvitse keksiä lennossa. Tavoiteasetannassa kannattaa muistaa S.M.A.R.T -kaava, eli tavoitteiden tulee olla: Specific, Measurable, Assignable, Realistic & Time-related.”  (Kotakorpi, 2020)

 

  1. Pidä kotisi siistinä ja pukeudu kuin olisit menossa töihin

Psykologinen kikka, jolla virittäydyt tehokkaaseen mielentilaan. Kun koti on siisti, ei tule häiriötekijöitä alkaa yhtäkkiä siivoamaan (mikä omituinen piirre, silloin siivotaan kun pitäisi tehdä jotain muuta, vaikka oikeasti siivoaminen muulloin ei kiinnosta). Kun olet pukeutunut kuin toimistolle mennessä, mielesi yhdistää pukeutumisen tehokkuuteen. Jos olet vain lempparihöntsyissäsi, olotilasi on rennompi ja aivosi yhdistävät tämän vain kotoiluun. Tietenkin tässä on poikkeuksia, mutta itselleni toimii kun pistän jotain muuta päälle kuin ikuiset höntsyt.

  1. Käytä old school-metodeja

Jatkuva läppärin näytön tuijottaminen passivoi ja rasittaa aivoja. Nyt kun pajatkin käydään Zoomin tai Teamsin välityksellä, ei pajavihkoa tule enää käytettyä samalla tavalla kuin aikaisemmin. Myös esseiden mindmapit on tullut tehtyä koneelle, mutta heräsin tähän seikkaan pari viikkoa sitten ja aloin kirjoittamaan asioita taas vihkooni. Ajatus lentää luovemmin, kun ei tarvitse koko aikaa kykkiä koneen näytön äärellä.

  1. Harrasta liikuntaa

Liikunta auttaa pitämään aivojen verenkierron ja hormonitasapainon korkeana, jolloin keskittyminen, mieliala ja tuottavuus kasvaa.” (Kotakorpi, 2020)

Jos huomaat jumittaneesi jo monta tuntia putkeen työntouhussa, lähde ulos. Kävelylenkki tekee ihmeitä! Olen myös huomannut kaipaavani tanssia ja siitä saatua energialatausta, joten välillä pistän koneen lepotilaan, tanssin pari kertaa koreografian läpi, juon lasin vettä ja palaan sorvin ääreen. Ajatus kulkee ihan eritavalla tämän jälkeen.

  1. Palkitse itsesi tauoilla

Tauottaminen on oleellista. Kotona helposti tulee tehtyä hurjia tuntimääriä töitä yhtäsoittoa. Olen alkanut opetella pomodora-tekniikkaa, jossa tauot tulevat kuin itsestään ja keskeyttävät työnteon tehden siitä tehokkaampaa. Vahva suositus tälle tekniikalle!

Meidän kaikkien on nyt sopeuduttava. Mietittävä asioita ihan uudelta näkökulmalta ja löydettävä oma tapamme toimia tässä tilanteessa. Itse koen että nämä pienet, mutta tehokkaat ohjeet hyödyttävät arkeani, ja toivottavasti sinäkin löydät itsellesi hyvän ja toimivan rungon näiden outojen aikojen ylitse.

Lähteet:

Kotakorpi. 11.5.2020. 10 tuottavuusvinkkiä etätöitä tekevillle.

https://www.adeptus.fi/myyntiesteet/10-tuottavuusvinkki%C3%A4-et%C3%A4ty%C3%B6t%C3%A4-tekeville

Luettu 11.5.2020.

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close