Tampere
28 Mar, Thursday
6° C

Proakatemian esseepankki

Esport



Kirjoittanut: Arttu Vitikainen - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

Alkuun haluan korostaa, etten ole ammatiltani kilpapelaaja, enkä sellaiseksi tähtäämässä. Kuitenkin tuhansia tunteja eri pelejä pelanneena koin aiheen mielenkiintoiseksi aiheeksi esseelle.

Omaa taustaani lyhyesti sen verran, että ns. kilpapeleistä tuttuja ovat League of legends (noin 6000 tuntia), Dota2(noin 600 tuntia), CS(noin 100 tuntia) sekä osaltaan myös star craft ja PUBG. Tämän lisäksi monet fps pelit kun cod ja bf sarjat, sekä useat seikkailupelit.

E-urheilun maailma on ollut olemassa jo vuosien ajan, mutta Suomessa se on ollut esillä vasta muutamia vuosia. Lantrek ja assembly lanitapahtumia on järjestetty jo vuosikymmenten ajan, mutta silti isompien vaikuttajien ja valtamedian tuki lajilta on puuttunut. Vasta vuonna 2018 muutamat Suomen urheiluopistot tunnustivat E-urheilun tulemisen, kun jo vuonna 2010 Stac craftiä pidettiin epävirallisesti Etelä-korean kansallislajina. Suomessa tuon kansallisen hypen nosti esiin ENCE:n  CS joukkue, joka AleksiB:n johdolla on noussut nopeasti maailman eliittiin. Paljon töitä on tehty ja ENCEN:n historiasta löytyy ainakin CS kansalle tuttu ”Natu”.

”Millaista se sitten on pelata ammattilaisena ja eikö ne ole kaikki vain hikisiä nörttejä?”. Kyseisestä kysymyksestä ollaan onneksi jo aika hyvin päästy, kun pelien ja fanien tietoisuus on kasvanut valtavasti. Kuten urheilussakin, kyse on suorituskyvystä ja tarkkuudesta. Kun vaikka pyöräilyssä fyysisen kunnon on oltava kestävää ja tarvittaessa räjähtävää, niin CS:ssä käden ja silmän koordinaation on toimittava sadasosien tarkkuudella. Useissa peleissä myös joukkueen taktiikalla on merkitystä, ehkä jopa enemmän kuin jossain urheilulajeissa.

Eräs kaverini pelasi puolisen vuotta ammattilaisen League of Legendsiä(käytän jatkossa lyhennettä LoL), ja mm. häneltä on kuullut oman osansa kilpapelaamisen maailmasta, joten se ei itseä ole vienyt mukanaan, vaikka ehkä aikanaan olisi ollutkin hyvin mahdollista. Samoin kuin normaalin urheilun puolella, myös E-urheilun puolella mindset muuttuu, kun rakkaasta harrastuksesta tehdään ammatti. 8-10h päivässä pystyy pelailemaan kavereiden kanssa iloisesti lanittaen, mutta tuo määrä tunteja päivässä pelkästään voittoon ja oppimiseen tähtäävää pelaamista alkaa todella tuntumaan työltä. Mutta samanlaistahan se on vaikka jääkiekossakin. Jos ei ole pelejä, niin usein voi olla kahdetkin reenit päivässä, jossa hiotaan taktiikkaa ja haetaan toistojen myötä varmuutta tekemiseen.

Työltähän sen toisaalta pitää tuntuakin, jos miettii mistä summista siellä pelataan. CS:n majorien pääpalkinto oli tänä vuonna 500 000 dollaria. Se jää silti vielä todella kauas Dota2 palkintopöydästä, sillä international2018 voittajalle oli tarjolla 11 234 158 dollaria, kokonaispotin ollessa huikeat 24 800 000 dollaria. Lolissakin vastaava potti nousee yli kuuden miljoonan dollarin.

Mitä tuonne pääseminen sitten tarkoittaa. Internationalta2018, joka on siis Dota2 vuoden päätapahtuma, oli mukana 18 joukkuetta, joissa oli 90 pelaajaa. Kaksi vuotta aiemmin dota2 oli rekisteröityneitä pelaajia jo melkein 1,3 miljoonaa. Tuohon 90 pelaajan joukkoon pääseminen onkin todella kovan työn takana, ja siksi näitä palkintoja voidaankin alkaa pitää varsin ansaittuina.

En tiedä onko tämä väärin ajatella, mutta toivon Esport ilmiön osaltaan myös tasapainottavan varsinkin nuorten elämää. Yhä muistan ajan kun oli selkeästi ne, ketkä tykkäsivät juosta pallon perässä ja ne ketkä tykkäsivät pelata. Sitten olisi itseni kaltaiset mutaatiot, jotka tykkäs molemmista. Tuolloin ainakin noita videopelien pelaajia katsottiin vähän ihmetellen ja alta kulmien. Mutta ehkä he nyt nousevan Esport buumin myötä ovatkin niitä pihan kovimpia kavereita. En silti toivo CS:n syrjäyttävän jääkiekkoa.

Toivoisin myös vanhempien perehtyvän osaltaan pikkasien enemmän lajiin sillä ainakin omat kokemukseni vanhemman väestön suhtautumisesta ovat olleet kovin negatiiviset. Vaikka lapsesi ei olisikaan tuleva Selänne, hän voi ehkä olla tuleva ”Matumbaman”

Lähteitä tälle kirjoitukselle:

https://www.gosugamers.net/dota2/teams/4517-team-liquid

https://www.esportsearnings.com/tournaments

https://www.gamespot.com/articles/dota-2-the-international-tournament-prize-pool-set/1100-6461253/

https://fi.wikipedia.org/wiki/ENCE_eSports

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close