Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Erottuminen ja muistijäljen jättäminen



Kirjoittanut: Pyry Paaso - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
EXIT Vol. 2
Anssi Kiviranta
Matias Mäenpää
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Erottuminen ja muistijäljen jättäminen

 

 

Exit vol. 2 kirjaa aloitellessani oli minulla heti mielenkiinto Peter Vesterbackan tarinassa. Hänestä on paljon kuullut sieltä ja täältä, että on oikein mukava ja aikaansaava herra. Olen myös huomannut tässä, kun Proakatemialle on tuota uutta Influencer Academya aloiteltu, että Vesterbacka on ollut myös siellä häärimässä. Tämä on jopa hieman ihmetyttänyt minua, että mitä pelialan tekijä tekee koulutusmaailmassa.

 

Peter Vesterbacka sanoin kannattaa tehdä asioita, joihin on intohimoa. Kun on intohimoa, on asioiden eteen valmis tekemään menestykseen tarvittavat lisäprosentit. Ja harjoitusta kun taas tulee reilummin, on myös niin kutsuttu säkä useammin puolellamme. Voidaan siis sanoa, että esimerkiksi huippu-urheilijat luovat oman säkänsä hurjalla määrällä harjoittelua. Oman onnensa seppiä siis.

 

Peter on ollut nuoresta asti jo myynti- ja markkinointihenkinen. Alkaen aina Pori jazzeilla penskana pulloja keräillen. Hänellä on myös ollut vahva intohimo myynti- ja markkinointipuoleen nuoresta iästä alkaen. Sittemmin myös verkostoituminen on tullut hänelle todelle tärkeäksi.

 

Kirjassa oli mielenkiintoinen tarina Peteristä yläaste ajoilta, kun hänen piti pitää luokalleen esitelmää. viivakoodeista. Siinä missä moni muu olisi mennyt vain luokan eteen ja puhuvana päänä kertonut viivakoodien sielunmaisemasta. Peter halusikin jättää hänen esitelmästään muistijäljen. Muistijälki tässä Peterin tapauksessa oli maitopurkki. Hän siis laittoi pöydälle eteensä ennen esitystä maitopurkin ja alkoi sitten kertomaan viivakoodeista. Kyllä on varmaan moni miettinyt jälkikäteen, mikä ihmeen maitopurkki. Tämä lieneekin tarinan opetus. Miten saada yritystoiminnassa herätettyä muissa ihmisissä; asiakkaissa, yhteistyökumppaneissa ja kilpailijoissa muistijälki. Monesti elintärkeää yritykselle onkin erottua omalla tekemisellään joukosta ja olisi hyvä myös osata kertoa miksi se oma palvelu on ainutlaatuinen.

 

Vesterbackan vinkki onkin, että pitää vaan jaksaa yrittää ja löytää se oma juttu, jolla erottua muista ja jos onnistut tekemään semmoisia asioita mitkä herättävät jotain reaktioita ja mielellään kysymyksiä, olet oikean asian ytimessä. Ja kun jotain halutaan saada aikaiseksi kannattaa hakeutua niiden ihmisten kanssa keskustelemaan, jotka pystyvät sinua auttamaan. Mitään hävittäähän tässä ei ole.

 

Vesterbacka karsastaa ajatusta, että pitäisi sopia yhteisöön ja ryhmään vastoin omaa halua ja identiteettiä. hänen mielestään pitäisi toimia ja käyttäytyä ja sanoa samalla tavalla kuin olisi parhaiden ystävien kanssa, sellaisella mentaliteetilla että tämä on maailman siistein juttu. Ja sitten toinen yleinen hokema mitä olemme varmasti kaikki kuulleet jo korvamme puhki; ”Näin on aina ennenkin tehty”. Tähän Peterin vastaus lienee olisi: ”Niin ei sitten ainakaan tehdä, löytyy varmasti jokin parempi vaihtoehto tehdä tämä yhdessä”.

 

Kun tavoitellaan isoja tavoitteita kuten Peter sanoi: ” muiden ihmisten naureskelu on merkki tarpeeksi korkeasta tavoitteesta”. Tulee matka varrelle myös paljon epäonnistumisia, projekteja, jotka ovat kasvattaneet siihen pisteeseen missä olemme nyt. Peter tuumaakin, että ei hänen tarvitse muistaa suurinta epäonnistumistaan, niistä on opittu ja jatkettu viisaampana eteenpäin.

 

Yksi piirre erityisesti, jota haluaisin Peteriltä oppia, on asioiden priorisointi. Hän ilmeisesti on siinä niin taitava, että onnistuu tekemään vain välttämättömät ja siksi hänen ei tarvitse stressata asioista. Ei sillä, että itse olisin stressaaja. Vaan enemmänkin fokuksen pitäminen priorisoimalla, jotta ei tarvitsisi liikaa töitä tehdä. Varmasti tässäkin paljon myös kokemuksen kautta opittua.

 

Matka ja määränpää ovat molemmat merkityksellisiä ja onkin mielenkiintoista, miten elämä tuo mahdollisuuksia eteen. Peterin tapauksessakin oli hän tavannut sittemmin Rovion yhtiökumppanit jo kymmenen vuotta aiemmin pelieninnovointikilpailuissa ja ohjeistanut poikia seuraamaan intohimoaan pelien tekoa kohtaan ja sitten tuon kymmenen vuoden jälkeen heidän polkunsa kohtasivat jälleen, ja tästä syntyi Rovio sekä Angry Birds.

 

On mielenkiintoista, miten saadaan rakennettua noin laajalle tunnettu brändi. Saadaan tehtyä brändin käyttäjistä brändin faneja.

Kommentit
  • Jenna Korpi

    Ajatuksia herättävä essee! Hyvin käytetty esimerkki tilannetta hyväksi. Kappale jako olisi voinut olla erilainen, esseessä paljon lyhyitä kappaleita!

    9.9.2022
Kommentoi