Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Eroon puhelinmyyntikammosta



Kirjoittanut: Iidaliina Manninen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kirjoitin viime keväänä soluesseen myyntikammosta, ja siitä kuinka en uskaltanut tarttua puhelimeen kevään myyntipäivillä. Samana keväänä hyppäsin myös mukaan 24H loppunäyttötapahtuman projektitiimiin. Kun tapahtumaan haettiin projektitiimiä, en oikein tiennyt mistä on kyse, olin vain innokas järjestämään tapahtumaa.

 

Kevään 24H palavereissa meidän oli tarkoitus hankkia toimeksiantajia loppunäyttötapahtumaan, tietysti taas piti uskaltaa soittaa. Koska puhelinmyyntikammoni oli pahimmallaan tuolloin, en saanut soitettua kuin muutamalle tutulle yrittäjälle. Syksyllä olimme siinä tilanteessa, että meillä ei ollut vielä ainuttakaan toimeksiantajaa. Silloin tiedostin, että nyt minun on pakko uskaltaa ottaa puhelin käteen ja alkaa soitella.

 

Akatemialla palavereissa ollessa minun oli hankalaa soittaa, pelkäsin että joku kuulee. Eräänä päivänä kotona ollessani, päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja alkaa soittelemaan yrityksiä läpi. Ensimmäisen puhelun lopetettuani tajusin, että ei se niin kamalaa ollutkaan. Näppäilin saman tien seuraavan numeron puhelimeeni ja soitin uuden puhelun. Tein tuona päivänä n. 20 puhelua eri yrityksiin. Sen jälkeen uskalsin paremmin soittaa myös akatemian tiloissa, tosin halusin aina olla yksin.

 

Pian koittivat myös syksyn myyntipäivät ja niihin valmistautuminen. Tiedostin, että tehokkain tapa tehdä isoja kauppoja on hypätä mukaan puhelinmyyntiporukkaan. Myyntipäivien projektipäällikkö Sanni kävi useasti projektitiimimme palavereissa, ja yhdessä palaverissa hän sanoi, että itse miettisi meneekö ollenkaan ständille myymään, koska se ei ole kauhean tehokasta. Olin tiedostanut puhelinmyynnin tehokkaimmaksi myyntikeinoksi, ja Sannin kommentti vahvisti ajatuksiani. Puhelinmyynti olisi myyntipäivätuotteiden kohdalla todennäköisesti tehokkain keino myydä. Tietysti halusin tehdä mahdollisimman hyvää tulosta myyntipäivillä, ja se motivoi minua entisestään menemään epämukavuusalueelleni. Ständimyynti olisi ollut minulle se helpoin myyntikeino, mutta päätin haastaa itseäni ja hypätä epämukavuusalueelleni. Psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Ben Furman sanoo Hyvä Terveys -lehden artikkelissa, että ”mitä enemmän hyötyä jonkin asian oppimisesta on, sitä motivoituneempi ihminen on näkemään vaivaa sen vuoksi”. Furmanin mukaan ei riitä, että joku muu kokee asian hyödylliseksi, vaan se pitää tuntea sellaiseksi itse, jotta pieni riski tai epämukavuus muuttuu kan­nattavaksi. (Suominen 2015.)

 

Ennen myyntipäiviä vähän pelkäsin, miten selviän kolme pitkää päivää puhelinmyynnissä. Selvisin mielestäni kuitenkin hyvin, soittaminen ei ahdistanut kertaakaan, kunhan sain soitella rauhassa. En usko, että olisin pystynyt soittamaan myyntipäivillä ainuttakaan puhelua, jos en olisi ollut mukana järjestämässä 24H-tapahtumaa. Puhelinmyyntikammosta eroon pääseminen on isoin oppi mitä sain 24H projektista. Jälkikäteen jopa hieman huvittaa miksi olen pelännyt puhelinmyyntiä.

 

 

Lähteet

Suominen, E. 2015. Uskalla ulos laatikostasi! Luettu 21.11.2021 Uskalla ulos laatikostasi! | Hyvä Terveys (hyvaterveys.fi)

Kommentoi