Tampere
29 Mar, Friday
6° C

Proakatemian esseepankki

Erilaisuuden tärkeys liiketoiminnassa ja brändäyksessä



Kirjoittanut: Inga Keski-Heikkilä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kommenttiessee

Luin esseepankista Hurman Juhon ja Promisasta Minnan sekä Jessen esseet. Valikoin Juhon esseen siksi, että sana ongelmanratkaisu otsikossa herätti mielenkiintoni. Juholla oli hyvää pohdintaa tiimityössä tarvittavasta erilaisuudesta ja tekstissä oli hyvin avattu tiimin monimuotoisuuden tärkeys sekä minulle aivan uusi termi Neurodiversiteetti, joka tarkoittaa aivojemme eroavaisuutta rakenteellisesti ja toiminnallisesti. Oli myös mielenkiintoista lukea ADHD:sta tiimityöskentelyn etuna, koska harvemmin itse luokittelen sitä ”ongelmaa” etuna.

Minnan essee kertoi brändäyksestä ja luin sen siksi, että halusin palauttaa mieleen kirjaa. Halusin myös tietää mitä Minna on pitänyt kirjassa tärkeänä, ja mitä ajatuksia Minna poimi kirjasta. Onneksi luin, sillä olin jo unohtanut meidän brändipalaverin pidon ja ajattelinkin, että voisimme lähteä kesällä Mielan kanssa mökille tms. Reissun jälkeen voisimme pitää aisiakasillan, jossa otamme asiakkaita mukaan brändin kehittämiseen.

Viimeisenä luin Jessen ajatuksia verkkokaupasta ja kivajalkaliikkeistä. Yllätyin siitä, että jopa 86% kauppakeskuksien johtohenkilöistä olivat huolissaan verkkokauppojen yleistymisestä ja siitä, että ne saattavat viedä asiakkaat. Itse en olisi siitä niinkään huolissani, kunhan pidämme huolta asiakaspalvelun laadusta ja käytämme verkkokauppaa mieluummin lisäarvoa tuottavana palveluna, kuin asiakkaita syövänä kilpailijana. Olin myös iloinen lukiessani siitä, että Jesse haluaa mieluummin käydä kivijalkakaupassa, missä saa palvelua, kuin tilata sama tuote muutama euro halvemmalla netistä.

 

http://esseepankki.proakatemia.fi/monitasoista-monimuotoisuutta-tiimityo-ja-jaettu-ongelmanratkaisu/

Moikka Juho!

Ensinnäkin, todella hyvää ja ymmärrettävää tekstiä!

Hyvää pohdintaa siitä, miten tärkeää on se, että tiimissä on erilaisia ihmisiä. Se on kyllä tullut todistettua oikeaksi tämän Proakatemia -matkan aikana. Minut vain yllätti se, että ADHD diagnoosi aikuisilla olisi harvinainen. Minulla on siis todettu se aikuisiässä ja muistelin sen olevan melkoisen yleistä, mutta en sitten tiedä todetaanko sitä useammin vain lapsilla. Alkuun oli kyllä vaikea hyväksyä omat puutteensa, mutta ajan saatossa on oppinut löytämään omat työskentelytavat ja vahvuudet jossa voin vain iloita, että olen keskittymishäiriöinen. 😀 Tärkeää on vain osata tunnistaa itselleen oikeat työskentelytavat ja oppia, että meitä on monia ja se on se jutun suola! Ilman erilaisuutta asiat ei kehittyisi ja terävin kärki jäisi ehdottomasti puuttumaan. Hauskaa oli myös lukea siitä, että toisia auttaa musiikki ja toisia hiljaisuus. Itse en tykkää hiljaisuudesta vaan lukiessa tai kirjoittaessa taustalla soi aina musiikki. Sitten taas liiallinen melu ympärillä kuluttaa todella paljon. Erilaisuus on rikkaus, joten hyödyntäkäämme sitä! Jee!

 

http://esseepankki.proakatemia.fi/brandi-bisneksena/#comment-35050

Moikka Minna!

Kiitos muistutuksista, olen lukenut tämän saman kirjan viime syksynä ja pidin sitä todella hyvänä kirjana. Kirjassa on todella paljon ajattelemisen arvoisia kohtia, joita ei saisi unohtaa kaiken takemisen keskellä. Jokaisessa yrityksessä tulisi kyllä ottaa käytäntöön “brändipalaverit”, jossa tarkastellaan yrityksen brändiä sisältä ja ulkoa. Todella herkullista olisi myös kokeilla ottaa asiakkaat mukaan palaveriin. Täytyy kyllä ehdottomasti kokeilla tätä Mielassa! Brändin rakentaminen on kyllä todella monen palasen palapeli, mutta hyvällä perustalla saa loistavan alun brändäykselle. Kunhan vain muistaa jatkuvasti tarkkailla omaa tekemistä ja analysoida kaikkia osa-alueita ja kehittää niitä.

 

http://esseepankki.proakatemia.fi/blogi-ostokset-netissa-vai-liikkeessa/#comment-35054

Moikka Jesse!

Kuulemani ja näkemäni mukaan ihmiset nimenomaan alkavat arvostaa kivijalkakauppoja ja asiakaspalvelua. Meidän kaupalla todella moni sanoo, että “hei olenkin nähnyt tämän netissä, mahtavaa kun pääsen nyt testaamaan ja näkemään tämän livenä”. Toki netistäkin voi aina tilata ja palauttaa, mutta luulen julki tulleet verkkokauppojen palautustuotteiden roskiin heitto -uutisoinnin muuttaneen myös ihmisten käyttäytymistä. Itse usein selaan verkkokauppoja inspiraatiota hakiessa, mutta lopullisen tuotteen ostan aina kivijalasta sen ollessa mahdollista. Siksi näen verkkoakupan myös lisäarvona asiakkaalle. Verkkokauppojen suosio todennäköisesti tulee menemään aalltoina, mutta on hienoa, että samat tuotteet voidaan saada ihmisille, jotka eivät asu palveluiden läheisyydessä ja ihmisille, jotka eivät pidä ihmiskontakteista. Vuorovaikutus on kyllä äärimmäisen tärkeää, ja se on se, millä asiakkaat saa palaamaan. Meilläkin on Mielassa tapana laittaa verkkokauppatilausten mukaan käsinkirjoitettu postikortti asiakkaalle, jotta saamme tervehdittyä häntä muullakin tavalla kuin vain automaattisten verkkoviestien avulla.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close