Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Ensin oli idea, sitten cocktail



Kirjoittanut: Henna Koivula - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Kirjoittanut: Henna Koivula ja Annika Äijälä

 

Olemme nähneet useita erilaisia drinkkilistoja elämämme aikana. Mieti nyt yhtä niistä. Muistatko, miltä se näytti? Uskallan väittää, että todennäköisesti et.

Harvoin mikään niinkään yksinkertainen asia, kuin drinkkilista, jää mieleemme. Sehän on vain pakollinen asia, josta voimme poimia jonkun mieleisemme drinkin, sen suuremmin keskittymättä asiaan. Listaa ei ajatella yhtenä suurena tekijänä brändin tukijana, se on vain tapa esittää paikan valikoima hintoineen, usein myös hyvin tylsällä ja pelkistetyllä tavalla. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla vain yksi työkalu muiden joukossa.

“Juomien kuvailu drinkkilistalla on yksi varmimmista tavoista vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen ja -kokemukseen. Tarinallisuus on tärkeää ja osa cocktailbaarin brändiä ja viihdearvoa asiakkaalle, mutta sen ei tarvitse sulkea pois selkeyttä ja helppolukuisuutta”(Hujanen, 2019, Suunnitteletko drinkkilistaa itsellesi tai asiakkaallesi).

Oma kokemukseni tarinallistetusta drinkkilistasta on jäänyt vahvasti mieleeni. Ollessani harjoittelussa cocktailbaari Tiimassa, ensimmäinen asia, joka taottiin minulle päähän, oli asiakaskokemus. Tiimassa asiakaskokemus oli viety niin pitkälle, että jo pelkästään drinkkilistat olivat kokemus itsessään. Niihin saattoi uppoutua pitkäksi aikaa ja lukea niitä kuin kirjaa, ja oli uskomatonta huomata, kuinka paljon keskustelua pelkästään drinkkilistoista saattaa asiakkaiden välillä herätä. Tähän yhdistettynä paikan salakapakkamainen tunnelma, kertomukset kellojen pysähtymisestä, sekä hämyinen valaistus, saivat aikaan aivan täysin uudenlaisen asiakaskokemuksen jo ennen kuin asiakkaat olivat edes cocktaileitansa saaneet.

Visuaalisuus, sekä nerokas yhdistäminen tunnelmaan höystäen kokemusta asiakaspalvelulla, takaavat parhaan lopputuloksen. Pureudutaan nyt syvemmälle itse listan suunnitteluun vaikuttaviin elementteihin.

Asiakas on aina tärkein, ja on ehdottoman tärkeää tuntea asiakkaansa. Vaikka suomalainen drinkkikulttuuri onkin kehittynyt jonkin verran viimeisien vuosien aikana, cocktailmaailma on silti vieras useimmille. Listan tarvitsee olla tarpeeksi selkeä, jotta asiakkaalle ei aiheudu liikaa päänvaivaa kaikkien viinankatkuisten nimien kesken, mutta kuitenkin tarpeeksi nerokas ja yllätyksellinen, jotta kokemus jäisi vahvasti mieleen. Kuulostaako dilemmalta?

Makuprofiilit

Jos tilaat Whiskey Sourin, millainen makukokonaisuus tulee mieleesi? Ensimmäistä Whiskey Souria tilatessani uskoin, että se on jotain savuista ja kamalaa. Makuprofiililtaan se oli kuitenkin sopivan kompleksinen, ja hunajaisen savuinen viski sai hienon sivumaun kananmunavaahdosta ja katkeroista. Tämä on kärjistetty esimerkki yhdestä makuprofiilista ja näitä on hyvä hahmotella muutamia, ennen kuin alkaa edes miettimään listaa. Mitkä ovat yleisimpiä makutottumuksia, mitkä taas trendejä maailmalla?

Itse koen, että 2Tastyn makuprofiileita olisi neljä. Katkerat, raikkat, makeat, sekä kompleksiset. Näihin kun yhdistellään hedelmäisyyttä, uutta makukokonaisuutta esimerkiksi villiyrttien sekä vegaanisten vaihtoehtojen kanssa, syntyy kattava, mutta tarpeeksi yksinkertainen pohja itse listalle.

Mitä listassa on hyvä olla?

Yletön ammattislangi ei kostuta kenenkään kurkkua, ja saattaa aiheuttaa paljon päänsärkyä. Yksinkertaisuus on kaunista, ja yksinkertaisilla elementeillä saadaan rakennettua houkuttelevampi kuva cocktailista. Oleellista on tietenkin kertoa, että esimerkiksi ”Miljoonan dollarin drinkki” on paahteinen ja aromikas, mikä avaa asiakkaan makuhermojen ovet.

Raaka-aineista on hyvä kertoa jotain, mutta on lähestulkoon hyödytöntä kuvailla, kuinka akvaviitti sekoittuu loistavasti Mezkalin kanssa monivivahteiseksi nirvanaksi. Ennemmin kuvailee tarinallistamisen kautta, kuinka akvaviitti on Pohjolasta kotoisin oleva perunatärkkelyksestä tehty viinas, jossa maistuu revontulet ja suomalainen sisu.

Listan lisäksi on hyvä olla ”lista listan ulkopuolella”. Itse en haluaisi tehdä mitään jäähiledrinkkejä, mutta jotkut asiakkaat vain rakastavat jäähileisen vääryyden kokenutta Margaritaa. Kannattaa määrittää perusraaka-aineet, joista voi loihtia drinkkejä listankin ulkopuolelta. Asiakas kokee itsensä samalla erityiseksi, kun juuri hän saa cocktailin, mitä meillä ei listassa lue.

 

Asiakas osaksi prosessia

Osallistaminen toimii mainiosti sitouttamisen työkaluna. Usein ihmiset, jotka pääsevät vaikuttamaan konkreettiseen lopputulokseen, valitsevat mieluusti paikan jossa oma kädenjälki näkyy. Olisihan se siistiä kertoa kavereille, että ”Hei, mä olinkin mukana suunnittelemassa 2Tastyn Mieluisa-drinkkiä, maistakaa!”.

Asiakkaalle saattaa jopa syntyä omistussuhde drinkkiin, mikäli osallistaminen on tehty tarpeeksi vahvasti.

Yksi hyvä keino osallistamiseen on järjestää vaikka 10 hengelle suljettu tilaisuus, jossa on mahdollisuus maistella erilaisia cocktaileja, sekä kokeilla omia versioitaan. Hyvällä tuurilla asiakas innostuu jo ennen uuden listan julkaisemista, ja postaa sosiaaliseen mediaansa julkaisuja suunnittelutilaisuudesta. Markkinointi onkin alkanut jo ennen listan julkaisemista!

Vaihtoehtoisia ratkaisuja

Asiakaspalvelun roolia ei kannata vähätellä. Sillä saadaan lisäarvoa listaan, kuten itse huomasin harjoittelussani. Työntekijöiden kuului kertoa uusille asiakkaille aina tarina, samalla kun heille esiteltiin lista ja tehtiin olo ainutlaatuiseksi. Asiakaspalvelijan on hyvä osata suositella listalta jotain, mikä joko ohjailee asiakasta valintaansa, tai vastaa suoraan tämän omaan makuprofiiliin. Asiakaspalvelijalla on puolellaan myös yllätyksellisyyden tuoma etu; lista on konkreettinen ja luettava, mutta asiakaspalvelija vie palvelukokemuksen uudelle tasolle pelisilmällä ja tietotaidollaan.

Käytäntö

B2B-myynnissä ja toteutuksessa olemme suunnitelleet cocktailin yrityksen ympärille. Aikaisemmassa esseessämme pohdimme, miltä mikäkin yritys maistuu ja näyttää, ja mitä asiakas haluaa viestiä juomallamme. Alla on muutama esimerkki siitä, miten loimme kokonaisvaltaisemman kokemuksen, emmekä antaneet pelkästään drinkin puhua puolestaan. Kokonaisuus ratkaisee, ja usein juuri pienet yksityiskohdat ja nähty vaiva ovat niitä osia, joista hyvä asiakaskokemus koostuu.

 

 

Mieluisa-drinkissä halusimme nostaa esille Mielan värejä, sekä arvoja ja myymälän visuaalista ilmettä. Suomalaisuus ja vegaanius olivat keskeisiä teemoja, vasta heräävän kevään lisäksi. Asetimme tämän flyerin tarjoilupöytään puupidikkeeseen, ja tämä loi viimeisen silauksen kokonaisuuteen.

Mieluisa-drinkki oli ensimmäisiä 2Tastyn omia cocktaileja ja me todella opimme tästä kokemuksesta kantapään kautta. Mieluisa-drinkki vaati monia yhteisiä iltoja, joina testailimme ja maistelimme erilaisia yhdistelmiä. Monet kommellukset ja hauskat hetket yhdessä saivat aikaan Mieluisa-drinkin. Olimme tyytyväisiä lopputulokseen ja iloisin mielin heräsimme Mielan avajaispäivänä. Muutama tunti ennen h-hetkeä tilanne näytti kuitenkin huolestuttavalta, silloin jos koskaan oli näiden kahden rämäpään pakka sekaisin. Mielan alakerrassa vallitsi cocktailkaaos, kun shakeri ei toiminut ja drinkeistä ei tahtonut tulla sitä mitä piti. Nokkelina kuitenkin selvisimme esteistä ja saimme drinkit asiakkaita varten pöytään. Kaikki se työ todella sai ansaitsemansa kiitoksen palautteena. Asiakkaat olivat todella tyytyväisiä niin makuun kuin ulkonäköönkin ja tämä sai meidät hihkumaan innosta.

 

Millainen Mieluisa-drinkistä sitten tuli:

Mieluisa

 

4cl Gordons Pink Gin

Itsetehty vadelmasiirappi kanelihöysteellä

Tuore sitruunamehu

½ Mintunlehti

Aquafaba

 

 

Mihin lasiin?

Cocktailkulttuurissa on kyse kokonaisuudesta ja vahvana osana kokonaisuutta on lasit. Mistä laseista kuuluu juoda, mikä drinkki kuuluu mihinkin lasiin?

 

Shottilasit

Shottilaseihin mahtuu yksi baarimitta eli 4cl juotavaa, joten nimensä mukaisesti niistä juodaan shotit ja shooterit. Vinkkinä: shottilaseja on helppo käyttää myös baarimittana, jos oikea mitta on kadoksissa. (Kuplivat ja kirpeät- yli 200 helppoa cocktailia. 2012. Otava.)

 

Old Fashioned -lasi

Old Fashioned -lasi on tukeva lasi, josta tarjoillaan lyhyet jäiden kanssa tarjoiltavat juomasekoitukset. Myös viskit ja soodan kaltaiset juomat nähdään näissä laseissa. Tilavuudeltaan se on 350 millilitraa. (Kuplivat ja kirpeät- yli 200 helppoa cocktailia. 2012. Otava.)

 

Highball -lasi

Nämä lasit ovat korkeita ja ohuita. Highball -laseista tarjoillaan pitkiä cocktaileja ja ne ovat kooltaan yli 350 millimetriä. (Kuplivat ja kirpeät- yli 200 helppoa cocktailia. 2012. Otava.)

 

Totilasi

Totilasit kestävät kuumaa ja siksi niistä tarjoillaan kuumia juotavia. Totilaseissa voi valita viinilasin muotoisen Irish Coffee -lasin tai korkean latten tarjoiluun tarkoitetun lasin. (Kuplivat ja kirpeät- yli 200 helppoa cocktailia. 2012. Otava.)

 

Viinilasi ja kuohuviinilasi

Nämä lasityypit ovat lähes välttämättömiä valikoimassa. Näissä laseissa ei ole varsinaisia rajoituksia, kuten muissa laseissa. Tyypillisesti nämä lasit sopivat hienostelevaan tyyliin. (Kuplivat ja kirpeät- yli 200 helppoa cocktailia. 2012. Otava.)

 

Martinilasi

Martinilasit ovat lasit, jotka aloittelijan tulee hankkia. Pitkällä varrella lasit ovat todella näyttäviä ja näin ollen drinkeistä on mahdollista tehdä todella hienoja. Martinilaseihin drinkki sekoitetaan tai ravistetaan jäiden kanssa. Juoma siivilöidään ja tarjoillaan sitten ilman jäitä. (Kuplivat ja kirpeät- yli 200 helppoa cocktailia. 2012. Otava.)

 

Margarita -lasi

Margarita -lasia pidetään yleisesti ottaen tarpeellisena lasina. Tämä ei kuitenkaan ole välttämättömyys kokoelmassa. (Kuplivat ja kirpeät- yli 200 helppoa cocktailia. 2012. Otava.)

 

Hurrikaanilasi

Nämä lasit ovat monikäyttöisiä ja niitä saa monen muotoisena sekä monena eri kokona. Hurrikaanilaseista on tapana tarjoilla boolit sekä frozen-drinkit. (Kuplivat ja kirpeät- yli 200 helppoa cocktailia. 2012. Otava.)

 

Meille 2Tastyn lasivalinnat todella tuottivat päänvaivaa. Sovittuamme ensimmäisen keikan, ymmärsimme, että eihän meillä ole edes vielä laseja, mistä cocktailit tarjoillaan. Paniikin iskiessä me suuntasimme Ikeaan. Muistan edelleen, kuinka me hyllyjen välissä pähkäilimme, mitä laseja otetaan. Paljonko niihin mahtuu ja mitä ne nyt oikeastaan edes tarjoilemme. Rahaa kun ei ollut kuin yhtiin laseihin. Huumorillahan se täytyi ottaa ja niin vain siitäkin reissusta saatiin ikimuistoinen. Jälkikäteen hieman viisaampina olemme pohtineet, kuinka olisimme myös voineet esimerkiksi vuokrata lasit, kuten me sitten seuraavalla keikalla teimme.

 

Liekityksellä säväytetään

Liekitys ei itse asiassa tarkalleen ottaen kuulu drinkkien valmistusmenetelmiin. Sen avulla on kuitenkin helppoa muuttaa asiakaskokemuksesta entistä vakuuttavampi. Liekityksellä todella saadaan aikaan vau-efekti. Jotta liekitys onnistuu, on alkoholin oltava yli 40 prosenttista, sillä muuten se ei syty palamaan. Liekkiä ei ole aina helppo saada tarttumaan, joten aluksi on syytä muistaa lämmittää lasia kuumalla vedellä. Suuri prosenttiset alkoholit eivät lasin lämmitystä kuitenkaan vaadi, sillä niihin liekki tarttuu paremmin. Liekityksen kanssa tulee aina olla todella varovainen, sillä toisinaan vahvat alkoholit ja liekki suhtautuvat toisiinsa yllättävästi. Liekittäminen pullosta on vaarallista ja niin ei koskaan tule tehdä.

 

Mitä 2Tastylle kuuluu nyt

Me tytöt olimme todella innoikkana jatkamassa ja kehittämässä toimintaamme, mutta jostain syystä toiminta lopahti. Olimme pitkään miettineet, että millaisena jatkamme toimintaamme tulevaisuudessa. Saimme monia hyviä uusia ideoita ja paljon sparrausta liiketoimintaamme. Pohdimme paljon haluammeko kierrellä keikkamaisesti tekemässä coktailkeikkoja vai haluammeko kenties omaa pysyvää liiketilaa, johon perustaa cocktailbaari. Erilaiset virkistystapahtumat ja koulutustilaisuudet kävivät mielessämme. Monesta syystä toiminta kuitenkin keskeytyi. Opimme hetkessä todella paljon ja koimme todella lyhyessä ajassa paljon vastoinkäymisiä. Meidän lähtötasomme cocktaileja kohtaan oli todella erilainen ja se vaikeutti jonkin verran yhteistä tekemistä. Me todella kokeilimme pää edellä puuhun taktiikkaa ja siitä huolimatta jälkimaku koko toiminnasta on hyvä. Vieläkin 2Tasty on huulilla ja ehkä jonakin päivänä se herätetään taas henkiin.

 

 

LÄHTEET

Hujanen,L. 2019. Suunnitteletko drinkkilistaa itsellesi vai asiakkaalle. Luettu 4.3.2019.

https://shakerlehti.fi/artikkelit/-suunnitteletko-drinkkilistaa-itsellesi-vai-asiakkaalle/

 

Kuplivat ja kirpeät- yli 200 helppoa cocktailia. 2012. Otava.

 

 

 

 

Kommentoi