Tampere
23 Feb, Friday
2° C

Proakatemian esseepankki

Ensin myynti, sitten markkinointi ja lopulta brändi



Kirjoittanut: Arto Ala-Seppälä - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Yrityksen asiakasmarkkinointi
Bergström, S. & Leppänen, A.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

AIHE: Digitaalinen liiketoiminta
Luokitus: 2 esseepistettä, Yksilö essee
Kirjoittaja: Arto Ala-Seppälä (05.11.2023)

 

Johdanto

Opinnot lähestyvät nopeaa vauhtia loppuaan ja opinnäytetyötä viimeistellään parhaan mukaan. Näyttää siltä, että palautus jää viimeisille viikoille. Samaan aikaan tiimin loppunäyttö 24 h innovointi lähestyy ja opintomme päättää yhteinen Final Camp toimeksianto. Samassa sumassa kulkee työpaikkaneuvottelu ja bändien keikat viikonloppuisin. Kaiken muun hyvän lisäksi tulisi vielä kirjoittaa muutama essee opintojen päätteeksi.

Essee aiheet alkavat olemaan hieman hakusessa näin kolmen vuoden akatemia opintojen jälkeen. Sen vuoksi olen päättänyt kirjoittaa siitä mikä herättää ensimmäisenä mielenkiinnon, ja mitkä pohjustavat jollain tapaa tulevaa myyntiuraa. Hiljattain bongasin Instagramissa sponsorointimainonnan kautta videon yrityksen markkinoinnista. Tässä mainoksessa myynnin ja markkinoinnin ammattilainen Henrik Koskelo kertoo siitä, kuinka usein yrityksen markkinointi rakennetaan väärässä järjestyksessä. Suoramyynnin ammattilaisena tämä herätti tietenkin kiinnostukseni.

 

Ensin myynti, sitten markkinointi ja lopulta brändi

Proakatemian opintovuodet pitävät sisällään huikeita innovointeja tuotteista ja uusista palveluista. Näin pandemia ajan jälkeen on hienoa nähdä, miten uudet toimitilat on otettu käyttöön TAMK pääkampuksella. Tiimitiloissa ollaan mitä huikeimpien projektien kimpussa. Reilun kolmen vuoden aikana myös oma osuuskuntatiimi on kehitellyt upeita keksintöjä toiminnallisista pihapeleistä joulukalentereihin sekä sisällöntuotantopalveluista erilaisiin tapahtumajärjestelyihin. Kuitenkin usein haasteeksi muodostuu se, että jokaista upeaa ideaa ei saada lentoon tai ne kamppailevat ajasta opinto- ja projektituntien välillä. Siksi onkin erityisen tärkeää miettiä mihin lopulta vähäinen projektiaika halutaan fokusoida ja mitä projektin osalta tulee tehdä ensin.

Yli kymmenen vuoden kokemuksella pieni markkinointitoimisto Henrik Samuel on erikoistunut luomaan kasvua ja kauppaa verkossa. Lyhyessä infovideossa kiteytetään osuvasti, että usein kun markkinointia lähdetään rakentamaan, niin tehdään se vahingossa väärinpäin. Kun markkinointia lähdetään rakentamaan verkkoon, olisi se tärkeää tehdä käänteisesti ostopolkuun nähden. Ensin laitetaan myyntikuntoon, sitten markkinointi ja lopulta brändi. Aluksi huolehditaan siitä, että myynti ja yhteydenottokanavat ovat kunnossa. Sitten viilataan tuotteet ja palvelut verkkosivuille. Näiden jälkeen käynnistetään markkinointi mikä tähtää suoraan kauppaan verkkosivuilta. Näitä ovat Google Ads -hakusanamainonta ja Facebookin sekä Instagramin suoraan kauppaan tähtäävät mainokset.  Näiden jälkeen rakennetaan informatiivista sisältöä, kuten hakukoneoptimointia, artikkeleita ja blogipostauksia. Vasta tämän kaiken jälkeen kannattaa lähteä edistämään tunnettavuutta sekä brändiä. Tärkeää onkin tähdätä ensin siis verkkosivujen myynnin konvertointiin ja sitten vasta brändin kehittämiseen.  (Koskelo, 2023)

Tämä video sai pysähtymään ja miettimään sitä mikä liiketoiminnassa on olennaisinta ja miksi jokaisen olisi hyvä pysähtyä opiskelemaan myynnillisiä taitoja oman tuotteen ja palvelun parissa. Myös myyntitaitojen kertaaminen on hyvin tärkeää kokeneemmallekin myyjälle. Videossa tulee hyvin esille se, että mikäli myyntiä ei ole suunniteltu loppuun on mainontaa turhaa lähteä rakentamaan liian pitkälle. Jokaisen tuotteen ja palvelun kohdalla on erityisen tärkeää osata saattaa asiakas lopulta kauppaan, kun hän mainonnan kautta saapuu myynninalttarille. Muuten markkinointiin käytetyt resurssit menevät hukkaan, mikäli kauppa jää viimemetreillä toteuttamatta. Onkin tärkeää ymmärtää, mitkä myyntiroolit ovat oman tuotteen ja palvelun kannalta olennaisia.

Henkilökohtainen myyntityö jaetaan yrityksen asiakasmarkkinoinnissa seuraavasti neljään kategoriaan. Tilausten vastaanottajat, joita ovat omat myyjät ja asiakaspalvelijat sekä ulkoistettu tilausten vastaanotto. Varsinaiset myyjät, mitä ovat B-to-b-myyjät ja B-to-c-myyjät. Myynnin tukitoiminnot, joita ovat avustajat, neuvojat, sekä asiakaspalvelijat. Näiden lisäksi myynnin tukitoimiin kuuluvat tekninen tuki ja markkinointituki. Neljäntenä tuleva myynnin edistäjät. (Bergström & Leppänen 2018, 373)

On toki tärkeää muistaa, että Proakatemialla olemme oppimassa liiketoiminnan eri osa-alueista ja siksi on todella hyvä kokeilla paljon erilaisia mahdollisuuksia. Projektien kautta joku voi löytää innostuksen myynnistä, toiset markkinoinnista ja toiset sisällöntuottamisesta. Tämän lisäksi opitaan samalla tiimitaitoja ja usein ryhmästä nousee luontainen johtajuuskin esille. Sen vuoksi on tärkeää vain lähteä rohkeasti tekemään ja kokeilemaan erilaisia projekteja yhdessä tiimin kanssa. Kuitenkin Henrikin videoviestissä on todella paljon sanomaa liiketoiminnan kehittämiseen ja se kiteyttää selkeät toimintavaiheet markkinointisuunnitelman laatimiseen.

 

Pohdinta

Näin opintojen loppumetreillä voin todeta, että monta asiaa olisin tehnyt toisin, mikäli minulla olisi se tieto mitä olen ehtinyt Proakatemian opintojen aikana keräämään. Mikäli olisin tehnyt asiat kuitenkin toisin, niin en olisi tällä suunnalla mihin olen parhaillani erikoistumassa. Harhailu eri projekteissa opintojen keskellä kuuluu prosessiin. Perään kuulutankin keskeneräisyyden sietämistä.

Keskeneräisyyden keskeltä usein löytyy asiat mitkä osoittautuvat itselle tärkeäksi ja merkitykselliseksi. Liiketoiminta vaatii kuitenkin paljon osaamista ja siksi onkin tärkeää miettiä, mitkä asiat ovat valmis opettelemaan ja tekemään, sekä mihin etsiä osaajat omasta tiimistä tai organisaation ulkopuolelta.

 

 

Lähteet:

Koskelo, H. 2023. Huomaan liian monesti, että markkinointia rakennetaan väärässä järjestyksessä. Instagram. Viitattu 5.11.2023
https://www.instagram.com/reel/CyNVMZVMsSP/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

 

Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 16. painos. Helsinki: Edita.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close