Tampere
20 Apr, Saturday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Ensiaskeleet hakukoneoptimointiin



Kirjoittanut: Rasmus Piiroinen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Hakukoneoptimoinnin aloitusopas
Google Webmasters
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

 

Huomattiin, että meidän Jyryn verkkokaupassa käy tosi vähän ihmisiä orgaanisesti hakukoneen kautta. Ylipäätänsä meidän verkkokauppaa ei oikein tahdo löytyä Googlen hausta, ellei sitä osaa hakea oikein. Otin haasteen vastaan ja rupesin tutustumaan verkkosivun hakukoneoptimointiin, eli siihen, kuinka hyvin Google osaa ehdottaa tiettyä sivua juuri oikealle henkilölle.

Ensimmäistä artikkelia lukiessa kävi ilmi, että periaatteessa tahdotaan verkkosivulle mahdollisimman paljon avainsanoja, jotka hakukone tunnistaa. Avainsanoja on helppo etsiä käyttämällä apuna erilaisia alustoja, jotka näyttävä kuinka paljon milläkin hakusanalla on etsitty hakukoneesta vastauksia. Tällaisia alustoja ovat esimerkiksi Wordtracker.com ja keywordtool.io. Molemmat vaatisivat maksullisen version, jotta käyttäjä saisi enemmän dataa haustaan. Avainsanoiksi sain Jyrylle hanskoihin liittyviä sanoja, kuten työhanskat, nahkahanskat ja parhaat työkäsineet.

Sen jälkeen, kun avainsanat oli kartoitettu, piti etsiä, minne aloitan lisäämään näitä sanoja ja miten. Latasin WordPressiin Yoast SEO pluginin, jonka avulla avainsanojen lisääminen helpottui. Yoastin avulla pystyin luomaan helposti sivuston titlejä ja luomaan metatekstejä. Seuraavassa kuvassa näkyy miltä Yoastissa näyttää meidän etusivun muokkaaminen.

 

SEO Titleä mokkaamalle vaihtuu hakukoneessa meidän linkkimme näkymä. Eri ”Snippetit” on erikseen määriteltyjä sanoja, joita voidaan käyttää jatkossa nopeamminen, kun käytetään Yoastia.

Esimerkiksi ”Site titlen” määrittelin Jyry Hanskaksi ja ”Separator” on ”|”.

Metatekstillä on iso merkitys hakukoneen sijoituksen kannalta. Mitä enemmän se sisältää sanoja, joita kohderyhmä käyttää, sitä todennäköisemmin hakukone näyttää sivua. Sen myös tulee olla omaperäistä tekstiä, mitä ei löydy muilta sivuilta.

Yoastilla tekemäni muutoksien jälkeen rupesin miettimään, millä mittaan tekemistäni? Verkkosivuillamme oleva plugini kertoi jonkin verran asioita, mutta pienellä googlettamisella löysin Google Search Consolen. Se on suoraan Googlen luoma työkalu, millä voit esimerkiksi katsoa millä tavalla Googlen botti näkee sinun verkkosivut. Sen kautta saa myös erilaista dataa hakukoneessa näkymisestä. Hauskinta ehkä tässä oli se, että Google tarjoaa ilmaisen, suomenkielisen ohjeen hakukoneoptimointiin. Sen kautta sain tietooni tismalleen, mitä mun pitäis tehdä, jotta meidän sivusto pärjäisi paremmin hakukoneessa.

Ensimmäisenä ohjeissa kerrottiinkin jo asiat, jotka olin Yoastilla tehnyt, mutta paljon oli (ja on vieläkin) tehtävää. Yksi asia minkä tein melkein heti Googlen ohjeiden lukemisen jälkeen, oli sivustolla sijaitsevien kuvien kuvauksen lisäämiset. Googlebot (Googlen botti, mikä tulkitsee verkkosivujen hakukoneoptimoitavuutta) ei välttämättä osaa tulkita mitä kuvassa tapahtuu, joten on tärkeää, että kuvan nimi on kuvaa kuvastava. Lisäsin myös lyhyen selitteen jokaiselle kuvalle, missä kerrotaan syvemmin kuvan tarkoitus. Tämäkin tapahtui helposti Yoastilla!

Googlebot myös arvottaa sivustoja sen mukaan, kuinka monesta muusta lähteestä löytyy linkki sivustolle. Esimerkiksi meidän Jyryn verkkosivulle löytyy vain yksi linkki, mikä sijaitsee Apaja Crew:n verkkosivuilla. Näitä pitäisi saada lisää, jotta meidät tulkittaisiin luotettavampana. Tässä tosin käy melkein kaikki sivut mitkä vain linkittävät meidät, kuten vaikkapa vertaa.fi. Meidän tulisi kartoittaa hieman lisää, kuinka näille sivustoille pääsisi, mutta veikkaan ettei se kovin vaikeaa voi olla.

Ulkoisena linkkinä voisi toimia myös blogit. Yksi mahdollisuus olisi olla yhteydessä joihinkin rakennusbloggareihin, jotka tekevät paljon käsillä. Voitaisiin lähettää parit hanskat heille joista he voisivat kirjoittaa blogiinsa vaikkapa arvostelun ja linkittää sivustomme heidän blogiinsa. Vasta lahjana voitaisiin toki tarjota rahaa, mutta sen lisäksi voisimme lisätä suoran linkin heidän blogiinsa meidän sivustollemme, jolloin Googlebot tulkitsee meidän välisen kontaktin vielä vahvemmaksi.

Hakukoneoptimoinnin kannalta on myös tärkeää, että sivutolla on tarpeeksi omaperäistä tekstiä. Sellaista, mitä muualta ei löydy. Voisi siis olla parempi, että me kirjoittaisimme omaa blogia Jyryn verkkosivuille. Joskus aiemminkin tuli pyöriteltyä tätä ideaa. Voitaisiin kirjoittaa rehellistä tekstiä siitä mitä me tehdään, kuten miten jotkut asiakaskäynnit on mennyt ja mitä me ollaan kustu. Tämä olisi hyvä tapa saada samalla esseepisteitä!

Sivutolla olevan blogin kautta voisimme saada lisää orgaanisia kävijöitä ja hyvällä tuurilla jopa ihmisiä, joita oikeasti kiinnostaisi seurata meidän blogiamme. Ja mehän voidaan upottaa suoraan avainsanoja meidän blogeihin! Samalla luotaisiin läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta.

Viime perjantaina Heidi Länsipuro kävi kertomassa meille mitä kaikkea meidän tulisi huomioida verkkosivuja tehdessä. Päälimmäiseksi mieleen jäi sitechecker.pro verkkosivu. Sen avulla voidaan nopeasti analysoida meidän verkkosivuilla olevia vikoja ja korjata ne suoraan.

Kuvan mukaisesti sitechecker.pro näyttää missä on vikaa ja mikä vian painoarvo on Googlebotille. Suurimmassa osassa meidän sivuista luki ”H1 is missing”. H1 on suoraan sivuston otsikko, mikä näkyy HTML koodissa täginä <h1>. Me oltiin käytetty h2 otsikkoa kaikkialla, mutta Googlebot painottaa eniten h1 otsikkoa. Atte korjasikin vian suurimmalta osin ja nyt odotellaan tuloksia!

Toki hakukone optimointiin vaikuttaa moni muukin asia, kuin pelkkä teksti mikä näkyy. Googlebot hakee sivustoilta sivustokarttaa, mikä helpottaa bottia ymmärtämään mitkä kaikki verkko-osoitteet ovat yhdistettynä samaan sivustoon. Sivustokartan tekeminen oli helpompaa kuin miltä se ensimmäisten artikkelien jälkeen vaikutti. Googlen ohjeissa puhuttiin XML kartoista ja teksti kartoista. Mulla ei ole vieläkään mitään hajua, miten tämä luotaisiin itse, mutta onneksi tähänkin löytyy netistä työkalu: xml-sitemaps.com. Käytännössä kirjoitat vaan hakuun halutun verkkosivun ja xml-sitemaps generoi sivuston sivustokartan xml muotoon automaattisesti. Sen jälkeen sivustokartta tuli pistää cpaneelin kautta verkkosivun root-kansioon ja varmistaa se Google Search Consolessa. Google Search Consolen osuus olikin itselleni vaikein. Kysessä oli tosin vain kasa kirjoitusvirheitä minkä takia google ei löytänyt sivustokarttaa. Kuvassa näkyykin oikea url sivustokartalle ja väärä millä koitin monta tuntia saada sen toimimaan.

Kaikki ohjeet sanoivat, että pitäisi käyttää koko reittiä sivustokartalle, mutta lopulta pelkkä /sitemap.xml riitti.

Googlebot mittaa myös sivuston nopeutta. Mitä nopeammin sivusto latautuu, sitä todennäköisemmin se suosittelee sivustoa hakijoille. Eli on tärkeää, että kaikki kuvat ovat tarpeeksi pieniä tiedostoja. Meidän sivustollamme on plugini nimeltä Smush, joka automaattisesti tiivistä kaikki kuvat sopivan kokoisiksi. Googlebot myös tarkastelee sivuston ulkoasun luettavuutta ja klikattavuutta. Jos linkit ovat liian lähekkäin toisiaan, toteaa se, että sivusto ei ole mobiiliystävällinen, sillä linkkejä on vaikea painaa.

Hakukoneoptimointia tehdessä huomasin innostuvani aiheesta enemmän ja enemmän. On hauskaa seurata sivuston tilannetta ja kehitystä Search Consolen kautta, sillä data on niin helposti saatavissa ja hahmotettavissa. Tuloksia saa jo pienienkin muutoksien jälkeen, toki parin päivän viiveellä, joka on tosin aika lyhyt aika. Omaa tekemistään ja kehitystä on siksi helppo mitata. Hakukoneoptimointi on silti todella laaja kenttä mistä löytyy varmasti jatkuvasti jotain opittavaa ja varmasti moni asia jäi puuttumaankin tästä. Näitä asioita olisi hyvä ruveta myös lisäämään Apaja Crew:n verkkosivuille, jotta saataisiin jo heti alussa hakukoneoptimointi käyntiin, eikä se lopulta olisi niin iso työmaa. Lopulta hakukoneoptimointi on melko helppoa monien eri pluginien ja verkosta löytyvien työkalujen ansioista, joka kertovat suoraan mitä teet oikein ja mitä väärin. Jokaisen kannattaa silti lukaista Googlen ohjeet hakukoneoptimointiin läpi ennen sen aloittamista, sillä siellä kerrotaan kohta kohdalta mitä tulee tehdä, jotta Googlebot tykkää sivustasi.

 

 

LÄHTEET:

 

Google Webmasters, hakukoneoptimoinnin aloitusopas:

https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=fi

 

Muller, B. Moz henkilökunta, 2019, beginners guide to SEO, artikkeli

https://moz.com/beginners-guide-to-seo

The Big Marketer, 2018, How to Add a sitemap to google search console (Webmaster tools), YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=kqmGLDuxYKU

 

de Valk, Joost, 2019, A Tutorial to higher rankings for WordPress sites

https://yoast.com/wordpress-seo/

Kommentoi