Tampere
01 Dec, Wednesday
-11° C

Proakatemian esseepankki

Ensi askel äänibrändäykseen



Kirjoittanut: Oona Orava - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.


Mikä markkinoinnissa kiinnostaa?

Tähän kysymykseen olen jo pitkään yrittänyt etsiä vastausta. Tuntuu, että aihe on kiinnostanut niin laajasti, että opiskelua on ollut vaikea aloittaa. Alumniviikon markkinointi– pajan keskustelusta inspiroituneena sain viimein aloitettua tutkimusmatkani markkinoinnin maailmassa.

Nimittäin pajassa nousi ohimennen esiin sana; äänibrändäys, minkä kautta aloitn tutkimaan moniaistillista markkinointiviestintää. On mielenkiintoista, miten eri aisteja voidaan hyödyntää niin markkinoinnissa kuin muillakin liiketoiminnan osa alueilla. Vaikka olen erityisesti kiinnostunut moniaistillisuudesta nimenomaan brändäyksen ja markkinointiviestinnän näkökulmasta, on se aiheena sellainen, josta on varmasti hyötyä kaikessa. Mieleeni palautuu viime kevään palvelumuotoilun sekä myynnin kurssit. Tässä esseessä otan ensimmäisen askeleen kohti moniaistillisen brändäyksen ja markkinointiviestinnän ymmärrystä, äänibrändäyksen näkökulmasta.

 

Mikä ihmeen brändi?

Jotta pystyy ymmärtämään sanan äänibrändäys, on ensin tiedettävä mitä brändi tarkoittaa. On olemassa paljon erilaisia bränditeorioita ja yhtä oikeaa vastausta siihen ei ole. Juhana Peltomaa avaa käsitettä yhdestä näkökulmasta, Brandnews-blogissaan näin; ”brändi tarkoittaa mielikuvaa, jonka yrityksen maine ja imago siitä yhdessä muodostavat”. On myös tärkeä muistaa, että eri ihmisille sama brändi voi näyttäytyä erilaisena. Toiselle todella positiivisena ja toiselle negatiivisena. Ehkä juuri siitä onkin brändissä kyse; se aiheuttaa vahvoja tunteita joko puolesta tai vastaan. Tämän johdosta yritys, tuote tai palvelu, jota kutsumme brändiksi, on myös tunnettu.

Mitä on äänibrändäys?

Toimivalla brändäyksellä yritys voi luoda itsestään ihmisille sen mielikuvan minkä haluaa ja lisätä tunnettavuuttansa. Tätä mielikuvaa voi johtaa monella tavalla, joista ääni on yksi keino. Aina, kun yritys on tekemissä äänen tai musiikin kanssa, tulisi miettiä mikä niillä on tavoite, sillä ääni vaikuttaa asiakkaaseen suunnittelet sitä tai et. Äänibrändäys kertoo, miltä brändi kuulostaa eri kanavissa ja kohtaamispisteissä asiakkaan kanssa. Äänibrändäykseen kuuluu yrityksen tunnusmusiikin lisäksi myös monia muita eri osa-alueita, kuten mainosmusiikki, liiketilojen akustiikka, äänilogot-, maisemat ja taustamusiikki.

Miksi äänibrändäystä kannattaa tehdä? 

Äänet ja musiikki ovat tehokkain tapa vaikuttaa ostajan tunteisiin. Tämä on todistettu tieteellisesti erilaisissa tutkimuksissa. Muun muassa Leicester Universityn professorien Adrian Northin ja  David Hargreavesin tutkimus osoittaa, että brändit, jotka käyttävät identiteettinsä mukaista musiikkia, muistetaan 96% todennäköisemmin. En ihmettele tutkimuksen tulosta, sillä suurin osa mieleeni tulevista brändeistä, muistan itsekin niiden tunnus- tai mainosmuusikin tai äänilogon perusteella. Hyviä esimerkkejä mieleenpainuvasta äänibrändäyksestä ovat esimerkiksi McDonalsìn (“Im lovin` it”) ja 2000-luvun alun Yhdysvalloissa suurta nuorison suosiota nauttinut Hollister-vaatekauppa.

 

Lähteet:
Peltomaa Juhana; http://brandnews.fi/mika-on-brandi/
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/aanibrandays-miten-se-oikein-toimii/
Näin luodaan vahva ja vaikuttava äänibrändi – webinaari: – thttps://www.youtube.com/watch?v=cjl4hExCtvE

Measuring Music: The Impact of Sounds on Brand Loyalty

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close