Tampere
20 Jan, Wednesday
-6° C

Proakatemian esseepankki

Ennätyksiä rikkomaan – Myyntipäivät 2020



Kirjoittanut: Jussi Saariaho - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Huhhuh, nyt ne ovat takanapäin. Nimittäin myyntipäivät vuosimallia 2020. Kolme myynnintäyteistä ja tapahtumarikasta päivää, jotka eivät varmasti ikinä unohdu. Viisi tiimiä kilpailemassa kirkkaimmasta sijasta podiumilla. Satoja ellei jopa tuhansia puheluita takana, lukuisia yritysvierailuja, zoom-tapaamisia, sähköpostiviestejä ja ties mitä muita keinoja käyttämällä on lopputuloksena 66 054,11€ myynti. Tällä summalla rikottiin lähes 10 000€ turvin edellinen ennätys, joka oli voimassa viime vuodelta. Kilpailu oli erittäin kovaa ja jokaisen tiimin panos oli huikea. Motiven osuus koko myyntipäivien myynnistä oli 14 820,85€, joka on Motiven kaikkien aikojen myyntiennätys! Sanat eivät riitä kuvailemaan, kuinka kova suoritus tuo meidän tiimiltämme oli. Tulos oikeutti 3. sijaan itse kilpailussa. Jäimme 2. sijasta n. 315€ ja voitosta hieman reilu 5000€. Näistä huolimatta koemme tiiminä olevamme kuitenkin henkisiä voittajia. Myyntipäivien huikea tunnelma on melkeinpä vieläkin käsin kosketeltavissa, joten haluan jakaa fiilikset ja opit meidän tiimin osalta omasta näkökulmastani.

 

Tiimityön voimaa:

 

Ainutlaatuinen ja huikea kokemus, ei voi muuta sanoa. Jälkeenpäin kun ajattelee, niin olihan se myös rankka sellainen. Meidän tiimin uskomaton yhteistyö ja toisten tsemppaaminen saivat kuitenkin aikaan sellaisen boostin, että homma sujuivat vaikka päivät hieman venyivät ja yöunet jäivät lyhyiksi. Allekirjoittaneella päivät venyi keskimäärin n. 13 tunnin mittaisiksi, joillakin jopa sitäkin pitemmäksi. Viimeisenä päivänä tämän saattoi kylläkin huomata jo ulkoisesta olemuksesta ja Ilona kiteyttikin asian hyvin, kun tuumasi perjantaina, että ”Olen saattanut nähdä teidät joskus virkeämpinäkin.” Vaikka ulkoinen olemus alkoi hiipua, niin se ei kuitenkaan toiminnassamme näkynyt millään tavalla. Hommia painettiin läpi perjantain aina viimeisiin sekunteihin asti. Viimeisen 10kg karkkikaupan saimmekin klousattua juuri 15 sekunttia ennen aikarajaa. Perjantai kokonaisuudessaan oli aivan uskomaton ja saimme aikaan hurjan loppukirin. Viimeisten 3-4h aikana myyntiä tuli arviolta 4000€. Toki tähän oli tietysti vaikutusta myös sillä, että osa aikaisempien päivien kaupoista saatiin maaliin juuri tuohon aikaan.

 

Vaikka pitkiä päiviä porukalla painettiin, niin olimme huomioineet kuitenkin sopivan tauottamisen päivien lomassa. Osa kävi treenaamassa, osa kävi pyörähtämässä kotona ja osa lähti muuten vain hetkeksi tuulettumaan. Lisäksi osasimme mielestäni jakaa tehtäviä hyvin keskenämme. Kaikille oli hommaa koko ajan tarjolla ja jos jollakin oli hommia enemmän kuin pystyi hoitaa, niin aina oli auttava käsi tarjolla. Tämä on juuri sitä saumatonta yhteistyötä mistä aikaisemmin jo mainitsinkin.

 

Myyntipäivät olivat meidän tiimin ensimmäinen isompi projekti, jossa testattiin tiimin valmiuksia toimia paineen alla. Voin sanoa, että Motive suoriutui tästä tulikokeesta todella mallikkaasti. On kunnia olla yksi Motivesta. Kaikkien työpanos oli koko myyntipäivien ajan valtava ja kaikki todellakin ylittivät itsensä. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii se, että ennen myyntipäiviä meistä jokainen oli suoraan sanottuna kauhuissaan puhelinmyynnistä, eikä kokemusta siitä löytynyt oikeastaan keneltäkään suuremmin. Kuitenkin, kun myyntipäivät starttasivat keskiviikkona n. klo 10 aikoihin, hävisi kaikilta aikaisemmat pelot. Myyntipäivien aikana kaikista kuoriutui esiin uusia puolia ja jokainen löysi itsestään sisäisen puhelinmyyjänsä. Omia menoja karsittiin tiimin vuoksi, mikä osoittaa mielestäni mieletöntä asennetta ja arvostusta omaa tiimiä kohtaan. Myyntipäivien ansiosta jo ennestään tiiviin Motiven tiimihenki ja arvostus muita kohtaan nousi aivan uudelle tasolle.

 

Meidän apuna myyntipäivillä oli myös 21 esipinkkua, joiden panosta ei voi unohtaa. Heistä iso osa toimi myyntipäivien eteen todella aktiivisesti ja olivat kuin osa Motivea. Arvostan tätä suuresti ja ilman heitä, emme varmasti olisi yhtä kovaa tulosta saaneet aikaiseksi. Esipinkut tekivät järjettömän kovan työn mm. markkinoinnin, kontaktoinnin, ständimyynnin ja kuluttajamyynnin suhteen. Heidän taidonnäytteenään syntyi myös monet houkuttelevat posterit käytettäväksi esim. somemainontaan. Kaiken tämän lisäksi he saivat myytyä myös linssiherkkuja hyvällä menestyksellä muutamille jälleenmyyjille.

 

Tuotteet:

 

Tuotteina tämän vuoden myyntipäivillä oli Carccian irtokarkit erilaisin kuljetusvaihtoehdoin, Herkän linssin muotoiset herkut ja Kuntoakatemian työhyvinvointi- ja kuntovalmennukset. Kaksi hieman samantyylistä tuotetta ja yksi täysin vastakohta. Oli jokseenkin hieman ironista yrittää myydä asiakkaille ensin kuntovalmennuksia ja kieltävän vastauksen jälkeen yrittää myydä vielä karkkeja tai uppopaistettuja linssejä. Toisinaan se kuitenkin toimi. Kaikista toimeksiantajista kuitenkin eniten kiinnostusta Motiven sisällä herätti Kuntoakatemia ja sen tarjoamat tuotteet. Toisaalta se ei suuri yllätys ole, kun fysioterapiaopiskelijoita kuitenkin kaikki olemme. Muihin tiimeihin verrattuna meillä oli siis todella hyvät lähtökohdat alkaa myymään Kuntoakatemiaa maailmalle.

Tuloksetkaan ei tämän osalta valehtele. Kuntoakatemian kokonaismyynti kaikkien tiimien kesken oli 10 746,64€, josta arvioisin nopealla laskemisella Motiven osuuden olevan arviolta n. 8500-9500€. Tämä tarkottaisi sitä, että kuntoakatemian myynnistä n. 79%-88% olisi Motiven käsialaa. Mielestäni tästä huokuu meidän rautainen ammattitaito ja kyky perustella valmennuksissa käsiteltäviä asioita. Asiakkaat olivat välillä todella tarkkoja valmennuksista ja pistivät kyllä ahtaalle. Itselläni tulee heti mieleen yksi n. 1000€ arvoinen yrityskauppa, jonka sain loppujen lopuksi vietyä maaliin tiukkojen kysymysten jälkeen. Kaupan tekeminen alkoi jo ensimmäisenä päivänä ja kolmen päivän aikana ehdittiin käymään lukuisia puheluita, sähköposteja ja myös yksi zoom-tapaaminen. Zoom- tapaamisessa kävin asiakkaalle yksityiskohtaisesti läpi Tarmoa työpäiviin valmennuksen ja jouduin hänelle kertomaan mm. hengityksen vaikutuksesta stressiin ja hermostoon, mikä olisi voinut ehkä aiheuttaa muille kuin fysioterapian opiskelijoille harmaita hiuksia. Kuntoakatemian myynti oli mielestäni myös hyvin palkitsevaa, koska he tarjosivat 10% provision aina myydystä valmennuksesta myyjätiimille. Näin ollen Motivekin tulee saamaan jo mukavan summan myydyistä valmennuksista.

 

Kokonaismyynnin isoimmasta siivusta vastasi Herkkä, jonka tuotteita myytiin 30 095,46€ edestä. Hyvänä kakkosena perässä tulee carccia, joka jäi n. 3500€ Herkästä. Kaiken kaikkiaan toimeksiantajat saivat huikeasti näkyvyyttä myyntipäivien aikana ja esim. Herkän linssinmuotoisia herkkuja myytiin niin monelle jälleenmyyjälle, että toivottavasti nämä myyntipäivät toimivat ponnahduslautana heille ja homma lähtee isosti rullaamaan.

 

Myyntipäiviin valmistautuminen ja roolien jako:

 

Myyntipäiviin valmistautuminen aloitettiin jo hyvissä ajoin useita viikkoja aikaisemmin, kun itse myyntipäivät olivat. Pidimme aiheesta pajoja, loimme tavoitteet tarkasti, jaoimme roolit, tehtiin kontaktilistat, suunniteltiin omia markkinointimateriaaleja, tutustuttiin esipinkkujen kanssa ja vaihdoimme ajatuksia useaan otteeseen ennen isoa koitosta. Listasta varmaan myös puuttuu asioita, mitä nyt ei tässä hetkessä tule mieleen, mutta paljon valmisteluja tehtiin. Korona ja etäaika toivat omat haasteensa ryhmäytymisen suhteen, emmekä päässeet näkemään livenä ennen myyntipäiviä, mutta etätapaamisia pidettiin parhaamme mukaan. Selkeiden ja konkreettisen tavoitteiden asettaminen, johon kaikki pystyvät sitoutumaan, auttavat hahmottamaan tulevaa koitosta. On tärkeää myös asettaa isommat päätavoitteet, kuin pienemmät välitavoitteetkin. Asetimme Motiven kesken todella vaativat tavoitteet ja tottakai lähdimme hakemaan voittoa. Uskon, että ilman tarpeeksi haastavia tavoitteita emme olisi näin kovaan suoritukseen pystyneet. Tavoitteita luotiin aina oppimisen näkökulmasta rahallisiin ja kappalemäärällisiin tavoitteisiin.

 

Projektipäällikkönä myyntipäivillä meillä toimi Olga, jolle täytyy nostaa kyllä iso käsi kovasta suorituksesta. Ilman mitään aikaisempaa kokemusta tällaisen projektin organisoinnista, hän johdatti Motiven kaikkien aikojen myyntiennätykseen. Olga oli läpi myyntipäivien mieletön tsemppari, vaikka kauppaa ei ihan joka minuutti tai edes joka tunti tullutkaan. Hänen tyylinsä johtaa toimintaa ei ollut sellainen, joka olisi nostanut hänet muiden yläpuolelle. Hän painoi hommia siinä missä muutkin ja näytti omalla tekemisellään esimerkkiä, miten niitä hommia kuuluu tehdä. Projektipäällikön lisäksi meillä oli jokaiselle tuotteelle omat myyntivastaavat. Mimmi toimi Herkän osalta vastaavana, Laura P Carccian osalta ja minä Kuntoakatemian. Myyntivastaavien tehtäviin kuului mm. ottaa tuotteista selvää yksityiskohtaisesti, luoda tavoitteiden/myynnin seuranta taulukot ja tehdä alustavia myyntispiikkejä. Lisäksi jos jollakin tuli tuotteeseen jotain kysyttävää pystyi heiltä aina kysyä. Tämä oli oikein toimiva tapa ja näin saatiin jaettua kuormaa niin, ettei kaikki kasaannu yhden ihmisen harteille.

 

Yhteenveto:

 

Myyntipäivät olivat hyvin opettavainen kokemus monestakin eri näkökulmasta. Suurimpana hyötynä ja oppina pidän kuitenkin sitä, että todistimme pystyvämme tiiminä toimimaan paineen alla saumattomasti ja toisiamme auttaen. Myyntipäivien jälkeen tuntuu siltä, että tällä tiimillä pystymme ihan mihin vain haluamme. Uskon, että jokainen henkilökohtaisella tasolla löysi itsestään uusia puolia, mutta myös tiiminä opimme hyödyntämään toistemme vahvuuksia ja tuntemaan toisiamme paremmin. Innolla odotan kaikkia tulevia projekteja, joita yhdessä Motiven kanssa päästään vielä toteuttamaan. Ennätyksiä on asetettu jälleen uusiksi, mutta ne on tehty myös rikottaviksi. Niimpä jännityksellä odotankin jo ensi vuoden myyntipäiviä. Jännä nähdä, mitä ne tuovat tullessaan, jos myyntipäivien kehityskaari jatkaa samaa rataa.

 

Lähde: Myyntipäivät 28.10.-30.10.2020

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close