Tampere
01 Jun, Monday
14° C

Proakatemian esseepankki

Onko elämys aina henkilökohtainen kokemus?



Kirjoittanut: Veli-Matti Kolari - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Mielenkiintoinen aihe Jimillä, Marjutilla ja Aurilla. Yritykset yhä enemmän pyrkivät tarjoamaan elämyksiä, erityisesti Korona aikana tämän olen huomannut kirjoittajien tavoin. Töissäni myös valtaosa palkitsemistavoista on muutettu viime vuosina erilaisiin elämyksiin, mikä tietysti itselleni on sopinut varsin hyvin. Odotan esseessä pääseväni ymmärtämään elämyksiä kokonaisvaltaisemmin talouden ja yhteiskunnan kannalta.

Esseessä nostettiin esille asiakaspalvelijan uudeksi työnimikkeeksi tirehtööri. Tykkään kyllä ajatuksesta, mitä enemmän sitä ajattelen. En välttämättä juuri tirehtööri sanasta innostu, mutta uuden sanan ajatusten taustoista. Pitäisikö meillä Cafe KATTO:ssa esimerkiksi olla töissä mieluummin tirehtöörejä kuin asiakaspalvelijoita? Kyllä tirehtööri työnimike sytyttää. Tuosta taas saisi helppoa tarinaa, joka olisi moniaistinen, muistijäljen jättävä, myönteinen, kokonaisvaltainen kokemus ja sillä olisi mahdollisuus muuttaa ihmistä pysyvästi. Siinä olisi hyvä pohja ja tulevaisuustutkija Jensen olisi tyytyväinen.

Ymmärsin esseestä, että tarinallistaminen on elämysten tuottamisen ilmenemismuoto. Aloin pohtia onko näin? Elämyksiä tietysti ilmennetään tarinoiden kautta, mutta niin ilmennetään kaikkea muutakin. Luoko tarinallistaminen silloin asiasta tai palvelusta elämyksen? Jos markkinoidaan ja kuvataan tuolia, joka tehdään kotikaupunkisi tehtaassa, kotikaupunkisi raaka-aineilla ja kotikaupunkisi työvoimalla, niin kyllähän silloin tuoli myydään tarinalla. Tekeekö se sitten tuolista itsessään elämystä vai kertooko se tuolin brändistä? Tietysti Applen brändi tuotteen käyttäminen voi olla elämys. Nyt sattuu päähän.

Tykkäsin esseestä. Se laittoi ajattelemaan toimintatapoja asiakkaiden kannalta. Tulevat Z- sukupolvet tulevat olemaan yhä enemmän kiinnostuneita elämyksistä tutkimuksien mukaan, siksi aihe oli mielestäni merkityksellinen. Esseessä oli pohdintaa. Ehkä olisin silti enemmän halunnut mielipiteitä kuulla ja tietysti verrattuna meidän tiimimme tuottamiin tai tuottamatta jättämiin elämyksiin kaikissa liiketoiminnan haaroissa. Miten mahdollistamme ja mitä pitää tehdä, että Evision pystyy tuottamaan elämyksiä asiakkailleen?

 

 

Lähteet

Hautamäki J, Palonen M & Saarelainen A, 2020. ELÄMYSYHTEISKUNTA JA -TALOUS. Proakatemian esseepankki. Luettu 18.05.2020. https://esseepankki.proakatemia.fi/elamysyhteiskunta-ja-talous/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close