Tampere
24 Jan, Sunday
0° C

Proakatemian esseepankki

Ekologisuus osana tulevaisuuden yrittäjyyttä



Kirjoittanut: Ida Laaksonen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
250 ilmastotekoa joilla pelastat maailman
Rinna Saramäki
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Järjestimme Green Week teemaviikon Proakatemialla. Aihe herätti minussa paljon ajatuksia, jotka kokosin esseeksi. Viikon aikana pyrimme lisäämään tietoisuutta maapallon tilasta innostamalla ekologisempaan elämäntapaan. Keskustelimme aiheeseen liittyvistä teemoista ja katsoimme dokumentin Before The Flood. Dokumentti toimi herättelynä viikkoon ja antoi todellisen kuvan maapallon tilasta ja tulevaisuudesta. Ennen kaikkea halusimme innostaa ja inspiroida proakatemialaisia pohtimaan yrittäjyyttä ja itseään kuluttajana. Mitä Proakatemia voi yhteisönä tehdä kestävän kehityksen eteen, entä millaisia yrittäjiä haluamme olla?

 

Mitä ekologisuus merkitsee minulle?

Koen tärkeäksi miettiä omia valintoja ja niiden vaikutusta ympäristöömme. Täydellinen ekoajattelija ei tarvitse olla, riittää että on tietoinen omista valinnoista. Elintapojen ja arjen käytäntöjen muuttamisen voi aloittaa pienistä asioista. On helppo siirtää ongelma toisille ja jatkaa itse normaalia totuttua kulutuselämäntapaa. Totuus kuitenkin on, että ihmisissä on voimaa ja yhdessä muodostamme muutoksen kohti parempaa elämää. Myös Proakatemian yhteisönä voimme tehdä parempia valintoja ja lisätä esimerkiksi kierrätystä. Uskon, että tulevaisuuden yrittäjinä voimme vaikuttaa myös ympäristöön.

Muutaman vuoden sisällä olen herännyt ekologisuuteen ihan eri tavalla kuin aiemmin. Nuorempana aihe tuntui hyvin kaukaiselta eikä omien valintojen merkitystä ymmärtänyt. Ostin paljon pikamuotia ymmärtämättä yritysten arvopohjaa tai välittämättä siitä. Nykyään kulutustottumukseni ovat muuttuneet parempaan suuntaan. Ostan paljon vähemmän kuin ennen ja teen tietoisia valintoja. Tietoisella valinnalla tarkoitan esimerkiksi vaatteen ostamista. Pohdin aina, tarvitsenko uutta paitaa oikeasti vai voisiko samankaltainen löytyä kirpputorilta tai jopa omasta vaatekaapista. Tärkeintä minulle on kulutuksen vähentäminen ja pyrinkin hyödyntämään jo olemassa olevia tavaroita uuden hankkimisen sijaan.

Uutisointi ja media on lisännyt tietoisuutta ja aihe on alkanut kiinnostaa enemmän. Ekologisuus on noussut monen yrityksen arvoksi. Koen, että vastuullisuus ei enää tuota lisäarvoa asiakkaalle vaan on ikään kuin itseisarvo, jonka jokainen yritys haluaa tuoda esiin. Yrityksien on liitettävä ekologisuus tuotantoonsa jollakin tavalla, säilyttääkseen kilpailukykynsä. Kuluttajat ovat entistä tietoisempia valinnoistaan ja haluavat panostaa laatuun ja kestävyyteen. Lisäksi haluamme tukea yrityksiä, jotka tekevät hyvää ympäristölle. Mielestäni on ihanaa ja niin tärkeää, että ekologisuus ja luonnon arvostaminen ovat nostaneet suosiota.

 

Vastuullinen yritys on toiminnassaan avoin, käyttää usein ekologisia materiaaleja ja pyrkii toimimaan eettisemmin kuin laki vaatii.

Yritysten vastuullisuuteen liittyy kuitenkin paljon ristiriitoja. Monet pikamuotiketjut ovat alkaneet luoda erilaisia ekologisuus kampanjoita ja mainostavat vaatteiden kierrätysmahdollisuutta. Haastavinta kampanjoista tekee sen, että todellisuudessa yritys ei välttämättä ole vastuullinen kampanjan tehtävänä on vain luoda vihreämpää mainetta yritykselle. Isoilla muotitaloilla on paljon vaikutusvaltaa ja yleisö uskoo heidän kampanjoihin ja tempauksiinsa, joilla voi olla kulutusta lisäävät vaikutukset.

 

Zero waist tuotteet ja ajattelu

Zero waist ajatus perustuu kulutuksen minimointiin ja tuotteiden kestävyyteen. 5 K:n säännöstä on mielestäni helppo lähteä liikkeelle.

  1. Kieltäydy
  2. Karsi
  3. Käytä
  4. Kierrätä
  5. Kompostoi

Ensimmäinen kohta on kaikista tärkein. Ylimääräiset ostokset ja pakkausmateriaalit luovat paljon jätettä. Monia tuotteita on nykyään mahdollisuus ostaa irtona tai pakata omaan purkkiin. Esimerkiksi nestemäistä käsisaippuaa voi käydä täyttämässä suoraan liikkeessä ostamatta uutta muovipakkausta. Karsimalla turhaa tavaraa kotoa voit vähentää myös muiden kulutusta. Itselle turha tavara voi olla toiselle aarre. Yksi materian ostamisen ja omistamisen vähentämisen keino voi olla tutuilta lainaaminen. Tekoja karsimisessa on monia, mieti mitä itse et tarvitse. Omista jo olemassa olevista tavaroista ja vaatteista huolehtiminen vähentää uuden tavaran hankintaa ja lisää tuotteen ikää. Zero Waist ajattelussa kaikki jäte, mitä syntyy, kierrätetään. Biojätteen ja biohajoavien tuotteiden kompostointi kannustetaan tekemään itse kotona. Tällöin hajoamisprosessi on nopeampi ja luonnollisempi ja mullan voi ottaa omaan käyttöön.

Zero Waist tuotteita näkee paljon markkinoinnissa. Ristiriitana kestotuotteiden ostamisessa on vanhan esineen hävittäminen ehjänä. Markkinointi synnyttää tarpeen ostaa kestotuotteita, vaikka jo olemassa oleva tuote palvelisi vielä. On myös helpompi perustella ekologisen vaatteen ostaminen kuin pikamuodin tukeminen. Ekologisin vaate on kuitenkin jo vaatekaapissa. Tuotteen ekologisuuteen vaikuttaa sen käyttöaika. Mitä enemmän käytät jotain tiettyä vaatetta, sitä ekologisempi siitä tulee. Siksi laatuun panostaminen on yksi tärkeimmistä kulutukseen liittyvistä aspekteista. Laadun määrittäminen toki on asia erikseen.

 

Millaista yrittäjyyttä haluan tukea ja luoda?

Haluan luoda tulevaisuuteen innovaatioita, jotka helpottavat tai auttavat jollakin tapaa elämää. Uuden tuotteen suunnittelu ihmisille, joilla on jo kaikkea lisää mielestäni vain kulutusta eikä tunnu itsestä tärkeältä. Tästä syystä haluan olla mukana luomassa palveluita ja parempia vaihtoehtoja. Olen kiinnostunut myös asuntoalasta ja ekologisesta asumisesta. Uskon, että tulevaisuudessa asunnoissa tullaan näkemään vielä enemmän ekologisia materiaaleja ja ratkaisuja. Olisi kiinnostavaa olla mukana kehittämässä niitä. Kaupunkisuunnittelu on myös kiinnostava näkökulma hiilijalanjäljen pienentämiselle. Kunnallisesti ekologisuus näkyy jo peruskaavassa ja asemakaavassa asuinalue suunnittelussa. Viihtyisä asuinympäristö lenkkipolkuineen, saa ihmiset matkustamaan autoilla vähemmän, halutessaan luontoon. Rakennusmateriaalina eniten käytetään kuitenkin betonia ja terästä, jotka tuottavat päästäjä.

 

Kiertotalous ja lineaarinen talousrakenne

Tuotteen elämänkaaren ymmärtäminen on tärkeää niin kuluttajalle kuin yrittäjälle tuotteen takana. Mitä tuotteelle tapahtuu käytön jälkeen? Entä kuinka kauan tuote kestää käytössä? Jos pohdimme vaikka hammasharjaa se kestää käytössä tietyn aikaa ja sen jälkeen heitämme sen roskiin. Tuotetta ei voi kierrättää, joten syntyy jätettä. Vaihtoehtoisesti kierrätetystä puusta valmistettu hammasharja on käyttänyt vähemmän häviäviä luonnonmateriaaleja jo syntyprosessi. Kun tuotteen käyttö loppuu, se on biohajoavaa jätettä. Lopputuote ei siis kuormita maapalloa. Kun mietin kaikkea, mitä ympärillemme on rakennettu, monet asiat tuntuvat aivan turhilta. Kilpailun kasvaessa syntyy jatkuvasti uusia toisiaan vastaavia tuotteita, jotka lisäävät kulutusta ja päästöjä. Tulevaisuuden yrittäjä kanna vastuu ja luo jotain kestävää.

 

Lähteet:

Dokumentti: Stevens, F. 2016. Before the Flood.

Saramäki, R. 2020. 250 ilmastotekoa, joilla pelastat maailman. Otava.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close