Tampere
25 Nov, Wednesday
2° C

Proakatemian esseepankki

Discover Your WHY



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Miltä sinusta tuntuisi tehdä elämässäsi sitä omaa juttua, joka todella sytyttää? Miltä tuntuisi löytää se asia, joka jaksaa pimeinä ja kylminäkin aamuina tuoda hymyn huulille? Mitäpä jos elämässäsi olisi yksi selkeä suunta, jota kohti kulkea?

 

Olen sellainen tyyppi, että jos ei nappaa niin sitten ei nappaa. Jos minua ei kiinnosta tehdä, niin sitten en tee, ainakin jos vähän karrikoidaan. Vuosien ajan olen etsinyt omaa suuntaani ajatuksella ”mitä haluan tehdä” ja täytyy sanoa, että kovin huonolla menestyksellä. Nuoruuden kokemukset ja kotona opetetut arvot ovat kulkeneet läheisesti mukanani ja olen yrittänyt löytää paikkani maailmassa niitä peilaten. Mieleeni on piirtynyt kuva itsestäni ja näennäisistä haaveistani. Ongelmaksi on kuitenkin aina muodostunut epävarmuus siitä, haluaisinko kuitenkaan tehdä ”sitä jotakin juttua” koko työurani ajan. Usein huomasin puhuvani muille ikään kuin suunnitelmani oli selkeä ja tiesin mitä haluan. Totuus oli kuitenkin toinen. Suuri valkoinen taulukangas ammotti tyhjyyttään ja kädessäni oleva pensselikin alkoi jo kuivua.

 

Yksi asia nousee kirkkaana mieleeni, kun mietin tiimiämme, uusia ystäviäni. En halua, että kukaan heistä joutuu monen vuoden päästä toteamaan, ettei koe elämäänsä merkitykselliseksi. Näistä ajatuksista rakentui ensimmäinen pajani.

 

Annoimme tiimiläisille ensimmäisen tehtävän. ”Unelmaduuninne paikka avautuu. Kirjoita työpaikkahakemuksen lyhyt esittely itsestäsi.” Ilahduin, kuinka kaikki heti uppoutuivat miettimään ja pian kynät alkoivat sauhuta toden teolla. Vielä enemmän ilahduin, kun viidentoista minuutin päästä kuului kommentti ”vielä vähän kesken, ihan hetki vielä”. Kun kaikki olivat valmiina, kysyimme vastaako heidän kirjoituksensa seuraaviin asioihin. Mitä teette? Miten teette (tai miten erotutte)? Miksi teette?

 

Useimmiten ihmisten työpaikkahakemusten kuvaukset noudattavat jotakuinkin tällaista linjaa: ”Olen koodari, mulla on tutkinto ja valmistuin erinomaisin arvosanoin, olen motivoitunut ja kova tekemään töitä, tässä on mun referenssit ja suosittelijat, palkatkaa minut”. Moni on varmaan jo tässä kohtaa arvannut, mitä seuraavaksi tulee. Simon Sinek ja Start With Why. Sensaatioksi noussut TEDx-Talk ja bestselleriksi myynyt kirja pitävät sisällään ydinajatuksen siitä, kuinka yksilön sisimpien rehellisten arvojen toteuttaminen tuo mukanaan mittaamattoman arvokkaan merkityksellisyyden elämään. Mikä parasta, tuo kaunis ajatus ei jää ainoastaan sanoiksi, vaan Sinek tarjoaa konkreettisia keinoja, kuinka jokainen voi itse löytää nuo henkilökohtaiset arvonsa.

 

En halua referoida Sinekiä liikaa, koska saatte varmasti enemmän irti (ja hyvin pienellä vaivalla), kun tutustutte itse siihen mitä hän on sanonut. Mutta tässä hyvin lyhyt Start With Why -oppimäärä kaikkein laiskimmille (tai siis teille, jotka optimoitte aikanne tehokkaasti). Seuraava pätkä on englanniksi, jotta tärkein ajatus ei varmasti huku kielen alle.

 

Why is it that some leaders and organizations are able to inspire greater loyalty and engagement among their customers and employees alike? How are they able to achieve and sustain inordinate amounts of success for years on end? Whether they realize it or not, all great and inspiring leaders and organizations think, act and communicate in the same way, and it’s the complete opposite from everyone else. Every single organization on the planet, even our own careers, function on three levels:

  1. What we do
  2. How we do it, and
  3. Why we do it.

When those three pieces are aligned, it gives us a filter through which to make decisions. It provides a foundation for innovation and for building trust. When all three pieces are in balance, others will say, with absolute clarity and certainty, “We know who you are,” “We know what you stand for.” This simple idea is The Golden Circle.

People naturally communicate from the outside-in; they typically go from what is easiest to understand to what is hardest to understand and explain. They tell people What they do, tell them How they are different or better, and then they expect a behavior like a purchase, a vote or support. The problem is that What and How do not inspire action. Facts and figures make rational sense, but people do not make decisions purely based on facts and figures. Leaders and organizations with the capacity to inspire all think, act and communicate from the inside-out. They start with their Why. When they communicate their purpose or cause first, they communicate in a way that drives decision-making and behavior. It literally taps the part of the brain that influences behavior.

 

Sinek jatkaa myöhemmin siitä, kuinka tämä juontaa juurensa ihmisen biologiasta ja erityisesti aivojen toiminnasta. Ajatus on äärimmäisen herkullinen markkinoinnin, brändäämisen ja myynnin osalta. Halusin kuitenkin pajassa keskittyä enemmän itsensä tuntemiseen. Suurin tavoitteemme pajan onnistumiselle oli, että jokainen osallistuja voisi oppia tuntemaan itseänsä paremmin, sekä löytämään konkreettisia keinoja sen toteuttamiseen.

 

Meillä jokaisella on ainoastaan yksi WHY, eikä se koskaan muutu. Se on sisimpämme, jopa sielumme, syvin uskomus ja toive, joka ajaa meitä eteenpäin ja tuottaa meille suunnatonta iloa ja merkitystä. Sinekin mukaan tuo WHY muotoutuu viimeistään 19 vuoden ikään mennessä, se täytyy vain löytää. On tärkeää ymmärtää, että WHY ei ole lausahdus siitä, mitä haluaisimme olla. Sen selvittäminen vaatii suuren määrän itsetutkistelua ja mietiskelyä. Sen löydettyään ihminen syttyy uudella tavalla. Yhtäkkiä asiat käyvät järkeen ja tie on selvä. Mikään ei sytytä niin paljon, kuin oman tarkoituksensa löytäminen. On ihan ok, vaikka taulu ammottaisi tyhjyyttään ja kädessä olisi kuivunut pensseli. Se vain tarkoittaa, että vielä on jotakin uutta löydettävää!

 

DISCOVER YOUR WHY -VAIHEET

Itsepetos on petoksista pahin ja se tapahtuu usein tiedostamatta. Liian usein kerromme itsellemme tarinaa, jota on mukava kuunnella. Käperrymme pehmeälle pörrömatolle ihanaan vilttiin lämpimän avotakan eteen ja nautimme kupposen kuumaa kaakaota. Niin minä tein nuorempana, kun puhuin tulevaisuuden suunnitelmistani ikään kuin olisin löytänyt oman tarkoitukseni. Kuitenkin samaan aikaan, kun sanat lähtivät suultani, tunsin sisälläni epäilyksen kuristusotteen pitävän minua kiinni, enkä aivan ymmärtänyt miksi. Onneksi itsepetokseen on tässä tapauksessa lääke. Toinen ihminen.

 

Step 1: Gather Stories and Share Them

Erinomainen keino lähteä selvittämään omaa WHY-lausetta on aikaisempien kokemusten ja tarinoiden kautta. Kuten jo mainitsin, ihmisen WHY on rakentunut jo varsin varhaisessa vaiheessa. Ensimmäinen askel on kerätä noin kymmenen elämässäsi tapahtunutta tarinaa tai kokemusta ylös paperille. Tuon listan tarkoituksena on auttaa sinua myöhemmässä vaiheessa muistamaan, mitkä kokemukset olet valinnut kerrottavaksi eteenpäin. Ei siis ole missään nimessä tarpeellista kirjoittaa kymmentä kirjaesseetä! Näiden tarinoiden tulisi olla elämäsi kaikista mieleenpainuvimpia hetkiä ja kokemuksia. Ne voivat kertoa ihmisistä, jotka ovat vaikuttaneet sinuun, tai kun olet itse vaikuttanut jonkun toisen elämään, sekä elämässäsi tapahtuneita ylä- ja alamäkiä. Tärkeintä on, että valitset tarinoita, jotka ovat vaikuttaneet sinuun syvästi ja jotka muistat vieläkin elävästi. Mitä tarkemmin pystyt kuvailemaan muistoja ja tarinoita, sitä parempi. Tässä yksi hyvä ja toimiva esimerkki:

“Our family took a driving vacation every summer”—tällaiset suppeat kertomukset eivät auta sinua tässä tehtävässä.

“Our family always took driving vacations. One year the car broke down in the desert, and we had to hitchhike to Albuquerque. I was seriously scared, but I remember thinking that I needed to be strong so that my younger sister wouldn’t be scared as well, so I made up a game to entertain us”—tässä on jo riittävää syvyyttä, yritä olla mahdollisimman yksityiskohtainen

Tarinoiden ja kokemusten yksityiskohdat, tunteet, keskustelut ja opitut asiat antavat vihjeitä siitä, kuka olet ja mikä sinun WHY-lauseesi on. Mitä enemmän tarinoita keksit, sitä enemmän kerrytät dataa, joka taas auttaa löytämään tarinoissa toistuvia teemoja.

 

Step 2: Identify Themes

Tässä kohtaa apuun tulee ystävä. Valitse sellainen ystävä, joka vaatii sinua menemään pintaa syvemmälle ja auttaa pääsemään pois mukavuusalueelta. Ystäväsi rooli on kuunnella tarinoitasi, tehdä muistiinpanoja ja erityisesti kysyä kysymyksiä, jotka auttavat sinua näkemään kokemuksiesi syvempiä tarkoituksia. Ystäväsi auttaa sinua löytämään tarinoidesi toistuvat teemat ja ajatukset, jotka ovat WHY-lauseesi perusta.

 

Step 3: Draft and Refine a Why Statement

Kun löydätte tarinoiden toistuvat teemat, olet valmis seuraavaan kohtaan. WHY-lause rakentuu kahdesta osasta:

  1. Contribution you make to the lives of others, and
  2. Impact of your contribution

Pidä mielessäsi, että WHY-lause kuvailee vaikutustasi muihin ihmisiin, on yksinkertainen ja selkeä, sekä tähtää toimintaan.

Helpoimmassa muodossaan WHY-lause voisi näyttää jotakuinkin tältä:

(My purpose is) To __________ so that __________ .

 

Ikävä kyllä en voi kirjoittaa tästä aiheesta tällä kertaa enempää. Niille, jotka ovat aiheesta edelleen kiinnostuneita, lukekaa ihmeessä Find Your Why – Simon Sinek. Pitäkää toki mielessä, että nämä ovat yhden henkilön kasaamia ajatuksia ja eroavia mielipiteitä hyvin perustellen saa esittää ja mielellään sellaisia itsekin kuulisin, jos ajatuksia herää.  Joka tapauksessa Sinekin kysymys WHY? herätti mielenkiinnon tutkia omaa arvomaailmaani ja miettiä mikä minulle on tärkeintä. Näiden harjoitusten kautta sain uutta intoa ja entistä enemmän rohkeutta lähteä tavoittelemaan juuri sitä, mikä on osa minua!

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close