Tampere
28 Nov, Sunday
-9° C

Proakatemian esseepankki

Digivihreä verkkokurssibisnes



Kirjoittanut: Teresa Ikonen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

DIGIVIHREÄ VERKKOKURSSIBISNES

 

Katsoin Digiakatemian webinaarin tiimiläiseni Kiian suositeltua sitä. Webinaaria pitivät verkkovalmennusyrittäjät Pekka Mattila ja Petri Hiissa. Se kesti kaksi tuntia, ja sen aiheena oli ”Paketoi oma osaamisesi verkkokurssiksi ja löydä oma heimosi”. Webinaari oli mielestäni yllättävän hyvä, ja se sisälsi paljon uutta tietoa itselleni. Tietenkin webinaarin motiivi oli loppupuolella mainostaa Digiakatemian maksullisia kursseja, mutta olin positiivisesti yllättynyt ilmaisesta sisällöstä, jota webinaari tarjosi. Luin myös netistä etsimällä muutamia vinkkejä webinaarin jälkeen verkkokursseihin liittyen ja jaan niitäkin tässä esseessä.

Webinaarin alussa puhuttiin verkkokursseista yleisesti, niiden hyödyistä ja helppoudesta, jonka jälkeen kerrottiin askel askeleelta, kuinka omaa verkkokurssia kannattaa lähteä suunnittelemaan. Verkkokurssien helppous on siinä, että se on aika ja paikkariippumatonta niin asiakkaalle kuin tekijällekin.

 

AIHE

Verkkokurssit ovat yhä suositumpia ja kuka tahansa voi tehdä verkkokurssin ja laittaa sen myyntiin. Jokaisella ihmisellä on osaamista jostain aiheesta, ja verkkokurssiksi voi paketoida sellaista osaamistaan, josta muut olisivat valmiita maksamaan. Kaikilla on joku asia, josta he tietävät enemmän kuin joku muu, ja asiaa voi ajatella esimerkiksi niin, että opettaa niitä ihmisiä, jotka ovat samassa tilanteessa kuin itse oli kaksi vuotta sitten.

 

”Älä kysy mitä maailma tarvitsee. Kysy mikä herättää sinut eloon ja tee se, koska maailma tarvitsee ihmisiä, jotka ovat heränneet eloon.” -Howard Thurman

 

Hyvä aihe on sellainen, josta tiedät paljon, jonka parissa nautit toimia ja josta on muille hyötyä. Parhaat verkkokurssit syntyvät tietotaitosi, intohimosi, unelma-asiakkaasi ongelman yhdistämisestä. Kun lisäät tähän ongelmanratkaisun ja palan omaa tarinaasi, olet jo hyvillä jäljillä. Mitä sellaisia ongelmia tai haasteita sinun unelma-asiakkaallasi siis on, jonka sinä pystyt ratkaisemaan tietotaidollasi? Tärkeää on kuitenkin valita sellainen aihe, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan. Kannattaa siis tehdä hieman markkinatutkimusta siitä, mitä ihmiset haluavat ostaa, sillä asiakasymmärrys on tärkeämpää, kuin itsekseen idean kehittäminen. Verkkokursseja on hyvä ajatella jatkuvina ja tehdä niitä pitkäjänteisesti, näin saavuttaa parhaita tuloksia.

 

KETÄ AUTAT?

On eri asia, kuka kurssia tarvitsee ja kenelle se kohdistetaan. Muista, että kohderyhmälläsi tulee olla sekä halua, että kykyä hankkia verkkokurssisi. Kohderyhmän valinta vaikuttaa myös hinnoitteluun ja tuotto-odotuksiin. Muista myös, että verkkokurssisi hinta on sidoksissa kohderyhmäsi arvontuottokykyyn. Esimerkiksi opiskelijalla on todennäköisesti heikompi arvontuottokyky kuin toimitusjohtajalla.

 

”Ihmiset eivät välitä siitä, miten paljon tiedät ennen kuin tietävät miten paljon välität.” -Theodore Roosevelt

 

Kun aihe on päätetty, kohderyhmää, sekä omaa merkitystä kurssin suhteen voi selkeyttää selvittämällä oman WHY-lauseen. Tätä voi myöhemmin hyödyntää verkkokurssin markkinoinnissakin.

”Autan henkilöä _________, saavuttamaan __________, jotta hän voi ___________. Teen tämän, koska __________.”

 

YDIN JA MUUTOS

Selkeytä arvolupauksesi. Tähän voit pyytää apua ystäviltäsi, kollegoiltasi ja potentiaalisilta asiakkailtasi. Mieti mikä on kurssin arvo asiakkaallesi? Minkä asioiden ansiosta arvo välittyy? Minkä ongelman ratkaiset ja mikä kurssissa on erityistä? Ihmisillä on kaipuu jollekin, ja tämä jokin on kurssin iso aihealue. Isosta ideasta täytyy löytää vielä tarkempi ydin, joka ratkaisee yksityiskohtaisemman haasteen, sillä ison idean eri näkökulmat kiinnostavat eri ihmisiä. Mikään ei tietenkään estä tekemästä useasta eri näkökulmasta verkkokursseja saman aiheen ympärillä, mutta yhdestä kurssista ei kannata tehdä turhan laajaa.

 

Tee rajaus ilmaisen ja maksullisen sisällön välillä itsellesi selväksi ennen kuin alat tekemään kurssia. Ilmaista tietoa on olemassa pilvin pimein. Mutta kenellä on tänä päivänä aikaa kahlata kymmeniä verkkosivuja läpi, ladata ilmaisia oppaita sieltä täältä, yhdistellä tietoa, karsia epäolennaista, vanhaa ja virheellistä tietoa ja lopulta löytää ne kultajyvät akanoiden seasta? Asiakkaallasi todennäköisesti ei ole, vaikka sinulla olisi. Ihmiset haluavat helppoja ja nopeita ratkaisuja ongelmiin.

 

Mihin muutokseen kurssilla pyritään? Selkeytä muutos vanhasta uuteen, ja jaa matka esimerkiksi neljään vaiheeseen. Jaa vielä vaiheet pienempiin osiin, joissa määritellään mitä aiheisiin sisältyy. Isoja vaiheita voi ajatella kirjan lukuina ja pienempiä osia näiden kappaleina. Tietoa on eri tasoista, ja niin on myös siitä koettua arvoa. Älä siis opeta pelkästään hyviä ideoita, sillä niiden koettu arvo on matala. Anna sen sijaan kartta pisteestä A pisteeseen B, jolloin koettu arvo on asiakkaalle korkeampi.

 

DIGIVIHREÄ VERKKOKURSSIBISNES

Webinaarissa kehotettiin välttämään kertakäyttöistä ajatusmallia, jossa julkaistaan jatkuvasti uutta sisältöä esimerkiksi kaksi kertaa viikossa. Sen sijaan puhuttiin digivihreästä sisällöstä, eli sisällöstä, joka ei vanhene. Digivihreää sisältöä tehdessä tärkeää on ymmärtää asiakasta, suunnitella sisältö tuotteesta käsin, laittaa toimintaa aiheuttava digivihreä sisältö julkiseksi ja markkinoida sitä jatkuvasti vuodesta toiseen rahalla.

Kanavien suhteen on oleellista näkyä omilla kanavilla, tehdä maksettua markkinointia esimerkiksi Facebookissa, sekä näkyä myös lainatuilla kanavilla, eli saada oma linkki toisen tahon kanaville. Luottamusta rakentamaan voi julkaista ilmaista sisältöä, joka auttaa asiakasta, sekä saa asiakkaan näkemään, että haluat auttaa ja olet hyvä tyyppi. Ilmaisen sisällön ohessa voit myydä verkkokurssejasi, ja luottamus edesauttaa asiakkaita ostamaan sinulta. Kun luottamussuhde kasvaa, saat uusia jäseniä heimoosi, eli niin sanottuja tosi faneja, jotka ostavat jatkuvasti ja kertovat sinusta tuttavilleen, koska luottavat kurssiesi olevan hyviä. Ostamisen jälkeen kannattaa asiakkailta pyytää palautetta, jotta voit kehittää sisältöäsi.

 

Webinaarissa annettiin myös esimerkkejä verkkokurssien alustoista, kuten Campwire. Alustoja löytyy monenlaisia, ja niihin kannattaa tutustua tarkemmin. Tämä webinaari herätti kyllä entisestään jo olemassa ollutta kiinnostustani verkkokursseihin, ja kirjoitinkin webinaarin aikana ylös monta sivua muistiinpanoja. Ehkäpä tulevaisuudessa voisin kehittää oman verkkokurssin, tai jopa useita sellaisia. Ainakin tällä hetkellä ajatus tuntuu kiehtovalta.

 

 

LÄHTEET:

Avoin Digiyliopisto. Paketoi osaamisesi verkkokurssiksi ja löydä oma heimosi. Webinaari. Katsottu 30.1.2020.

https://www.tiiakonttinen.fi/tee-verkkokurssi/

https://www.digivallankumous.fi/10-vinkkia-joiden-avulla-onnistut-tekemaan-verkkokurssin/

Find Your WHY – Simon Sinek

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close