Tampere
22 Sep, Friday
21° C

Proakatemian esseepankki

Digitaaliset kyltit osana yrityksen markkinointistrategiaa



Kirjoittanut: Axel Wiklund - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

Digitaaliset kyltit ovat osa maailman ja markkinoinnin digitalisoitumista. Olemme tottuneet näkemään erilaisia kylttejä ja mainosbanderolleja kaduilla ja teiden varsissa. Ennen nämä kyltit ja mainokset olivat printtimateriaaleista tehtyjä, mutta nykyään enenevissä määrin kylttejä digitalisoidaan.

 

Inspiraation tämän esseen kirjoittamiseen sain siitä, kun aloin suunnitelemaan digitaalisten kylttien hankintaa Costaklinikalle. Lopulta päädyimme hankkimaan digitaalisen kyltin liiketilojen näyteikkunaan. Lähitulevaisuudessa tulemme hankkimaan digitaalisen kyltin myös klinikan odotusaulaan.

 

Tässä esseessä käsitellään digitaalisia kylttejä osana yrityksen kokonaisvaltaista markkinointistrategiaa. Miksi siirtyä digitaalisiin kyltteihin printtikylttien sijasta? Mitä tarkoitusta digitaaliset kyltit voivat palvella markkinoinnissa? Paljonko digitaaliset kyltit maksavat? Mitä digitaalisten kylttien kautta tehtävä markkinointi vaatii yritykseltä?

 

Lisäksi tässä esseessä paneudutaan makrotrendeihin digitaalisten kylttien maailmassa. Kuinka nopeaa digitaalisten kylttien leviäminen on yms.

 

Digitaalisten kylttien markkina

 

Digitaalisten kylttien markkina on nykyisellään noin 23,5 miljardin dollarin kokoinen. Digitaalisten kylttien markkinan odotetaan kasvavan n. 6,3% vuositahdilla, saavuttaen 63,3 miljardin dollarin markkinakoon vuonna 2031. (Mvix Digital Signage, 2021).

 

60% kivijalkamyymäläyrityksistä, joissa ei olla otettu vielä käyttöön digitaalisia kylttejä, suunnittelee investoivansa niihin seuraavan kahden vuoden aikana.

 

80% yrityksistä, jotka käyttävät digitaalisia kylttejä kasvattavat myyntiään jopa 33%. Näissä yrityksissä kasvu koostuu isommalla painotuksella heräteostoksiin harkittujen ostosten sijasta.

 

 

Miksi digitaaliset kyltit?

 

Digitaalisien kylttien käytöllä voidaan saavuttaa kivijalkaliikkeissä merkittäviä kustannussäästöjä muutaman käytännöllisen seikan ansiosta. Lisäksi digitaalisilla näytöillä on mahdollista luoda sitouttavampaa ja informatiivisempaa markkinointia.

 

Helppo grafiikan vaihto, lisäys ja automatisointi

 

Verrattuna perinteisiin printtikyltteihin, yksi digitaalisten kylttien isoin hyöty on joustavuus mainosgrafiikoiden suhteen. Toisin kuin printtikylteissä, digitaalisiin kyltteihin voidaan vaihtaa ja lisätä mainosgrafiikkaa hyvinkin helposti. Mainosgrafiikan vaihtaminen printtikylteissä vaatii aina uuden fyysisen printtituotteen luomisen, vanhan poisottamisen ja uuden lisäämisen.

 

Digitaalisiin kyltteihin voidaan muutamalla klikkauksella lisätä uusia grafiikoita tai päivittää vanhoja. Digitaalisissa kylteissä voidaan hyödyntää myös useampaa eri grafiikkaa, yhden staattisen grafiikan sijasta.

 

Digitaalisiin kyltteihin on myös mahdollista tehdä erilaisia ajastuksia ja ohjelmointeja. Yritys voi esimerkiksi ajastaa tiettyjen grafiikoiden näkyvän näytöillä tiettyinä aikoina.

 

Tämä voi mahdollisesti merkittävästi parantaa kivijalkamyymälän keskiostoksen suuruutta, sillä ajastuksella voidaan esimerkiksi aamuisin nostaa erilaisia helppoja aamupala take-away tuotteita, lounasaikana taas valmisruokavaihtoehtoja ja ilta-aikaan esimerkiksi herkkuja tai muita vastaavia.

 

Vaihtoehtoisesti yritys voi nopeallakin aikataululla luoda uuden tarjouskampanjan ja saada mainonnan ripeästi levitykseen eri toimipisteissä.

 

 

Enemmän huomiota, mieleenpainuvuutta ja kauppaa

 

Intelin teettämän tutkimuksen mukaan, digitaaliset kyltit saavat keskimäärin 400% enemmän huomiota kuin staattiset kyltit. Digitaalisten kylttien mahdollistamat dynaamiset grafiikat ja liikkuva kuva ovat osaltaan mahdollistamassa tätä sitouttavampaa kokemusta verrattuna perinteisiin staattisiin kyltteihin. (Intel, 2020)

 

Yllä mainitun tilaston varjolla, digitaalisten kylttien avulla kivijalkaliikkeet voivat parantaa ohikulkijoiden houkuttelemista liikkeisiin ja saamaan enemmän laadukkaampaa huomiota omille tuotteille ja palveluille.

 

 

Digitaaliset kyltit hyödyntävät dynaamisia grafiikoita ja liikkuva kuvaa. Tämän hyötyjä on suuremman huomion lisäksi mainonnan sitouttavuus ja mieleenpainuvuus. Digitaalisten kylttien mieleenpainuvuusprosentti (recall ability) on 80%, mikä on yli tuplasti isompi verrattuna perinteiseen staattisiin mainoskyltteihin.

 

Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan, 40% kuluttajista aktiivisesti tiedosti digitaalisten mainoskylttien vaikuttavan ostopäätöksiinsä. On hyvä muistaa, että ihmisen on vaikea arvioida eri vaikutteiden merkityksen omiin ostopäätöksiinsä, jolloin juuri mainitun tutkimuksen tuloksen prosentti saattaa todellisuudessa olla paljon isompikin. (Doohly, 2021)

 

 

Lyhyemmiltä tuntuvat jonotusajat

 

”Suomalaiset rakastavat jonottamista” on yleinen kansallinen vitsi. Todellisuudessa jonottaminen aiheuttaa kuitenkin turhautumista asiakkaiden keskuudessa, mikä taas heikentää asiakastyytyväisyyttä kokonaisuudessaan.

 

Jonottaminen on helpompaa ja ei tunnu niin ikävältä, kun ympäristössä on jotain, mikä vie huomion pois itse jonottamisesta. Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan, 84% kuluttajista oli sitä mieltä että digitaaliset kyltit auttoivat tappamaan aikaa jonossa. Jonotusaika koettiin keskimäärin 34% lyhyemmäksi, kun jonon välittömässä läheisyydessä oli jokin dynaamisia grafiikoita näyttävä digitaalinen kyltti.

 

Digitaaliset kyltit eivät täten pelkästään paranna asiakaskokemusta jonotustilanteisiin liittyen, mutta antavat yritykselle oivan paikan nostaa esille tuote- ja palvelutarjontaansa, mikä todennäköisesti johtaa asiakkaan keskimääräisen arvon kasvuun (Life-Time-Value).

 

 

Digitaalisten kylttien markkinointistrategia case: Costaklinikka

 

Costaklinikka on suomalainen lääkärikeskus Espanjan Aurinkorannikolla, Fuengirolassa. Costaklinikan markkinointistrategia pohjautuu pitkälti digitaalisiin kanaviin (Google, Facebook, Youtube). Lisäksi merkittävä näkyvyyden väylä on keskeinen sijainti maantieteellisesti Fuengirolan kaupungissa.

 

Klinikka sijaitsee keskeisellä paikalla suhteessa Fuengirolan suomalaisyhteisöön. Klinikka sijaitsee Los Bolichesin kaupunginosassa, mikä on suosittu kaupunginosa Fuengirolassa suomalaisten keskuudessa. Lisäksi, klinikan lähellä on paljon muitakin yrityksiä, joille suomalaiset ovat merkittävä kohderyhmä. Klinikka sijaitsee Fuengirolan ”pääkadun” varrella, jolloin klinikka saa myös merkittävää näkyvyyttä ohikulkijoista.

 

Liiketilaa valitessa, näimme klinikan sijainnin merkittävänä markkinoinnillisena tekijänä. Halusimme mieluummin liiketilan korkean ohikulkijaliikenteen kadulta, kuin syrjäisemmältä kadulta. Luonnollisesti liiketila korkean ohikulkijaliikenteen kadulla on huomattavasti isompi investointi, mutta näimme mahdollisimman näkyvän julkisivun tärkeänä asiakashankinnan väylänä.

 

Ensimmäisen toimintavuoden aikana meillä oli teippauksien puolesta mahdollisuus integroida digitaalinen kyltti näyteikkunaan, mutta päätimme olla tekemättä sitä liiketoiminnan kiireistä ja suuresta potilasvirrasta johtuen.

 

Nyt toisena toimintavuotena tuotantokapasiteetin laajentuessa uusien lääkärien myötä, päätimme tarttua mahdollisuuteen hyödyntää digitaalisia kylttejä klinikan asiakashankinnassa.

 

Strategia

 

Costaklinika digitaalisten kylttien käytön sovellutukset ja tavoitteet:

 

  1. lisätä julkisivun näkyvyyttä ja ohjata enemmän ohikulkijoiden (kohderyhmän) huomiota yritykseen.
  2. Samalla hyödyntää digitaalista kylttiä klinikan palveluista tiedottamiseen ohikulkijoille

 Parempi mikromaantieteellinen tietoisuus klinikan palvelutarjonnasta

  1. Tiedotusväylä / digitaalinen ilmoitustaulu tuleville ja olemassaoleville asiakkaille  tiedon välitys palvelutarjonnasta, tarjouksista ja ajankohtaisista asioista monikanavaisempaa (vs. vain digimarkkinointi eri alustoilla)

 

 

Kuinka sovelletaan

 

 

Yksi digitaalinen kyltti asennetaan klinikan näyteikkunaan osoittamaan kadulle päin. Yksi digitaalinen kyltti on tarkoitus asentaa odotusaulaan, missä asiakkaat odottavat vastaanotolle pääsyä.

 

Näyteikkunassa on tarkoituksena esitellä klinikan palveluita kokonaisuudessaan ja hieman laajemmin. Tarkoitus on tuoda ilmi esimerkiksi isoimpia kilpailuvaltteja – kuten täysin suomalaista terveydenhuollonpalvelua, kanta -yhteyttä Suomeen, palvelutarjontaa kokonaisuudessaan, aloittaneita uusia erikoislääkäreitä jne. Tämän tavoitteena on saada ihmiset tulemaan klinikalle, kun he tarvitsevat lääkäriä, sairaanhoitajaa tai laboratoriopalveluita oleskellessaan Aurinkorannikolla.

 

Odotusaulaan tulee jonkin verran saman tyyppistä materiaalia, mutta fokus on enemmän spesifimpien kampanjoiden esille nostamisessa – esille nostetaan yksittäisten toimenpiteiden tai tutkimuksien speksejä ja hintoja. Näitä voi esimerkiksi olla: influenssarokotus / muut rokotukset, korvahuuhtelu, erilaiset laboratoriotutkimuspaketit jne.

 

 

Digitaalisten kylttien hinnoittelu ja tärkeät tekniset pointit

 

Digitaalisten kylttien kohdalla on pari kylttien hintaan kriittisesti vaikuttavaa tärkeää seikkaa, jotka tulee ottaa huomioon digitaalisten kylttien hankinnassa.

 

  1. Kuinka valoisaan/kirkkaaseen ympäristöön kyltti tulee?
  2. Kuinka iso kyltti tarvitaan?

 

Mikäli digitaalinen kyltti tulee valoisaan ja kirkkaaseen ympäristöön, kuten näyteikkunaan, täytyy digitaalisen kyltin olla riittävän valovoimainen, jotta näytöstä ylipäänsä näkee mitään valoisana päivänä tai auringon paisteessa.

 

Monesti näkee Espanjassa ja Suomessakin, että näyteikkunaan on laitettu näyttö, mutta näytön valovoimaisuus ei ole riittävä. Tällöin näyttö näyttää himmeältä, sitä on vaikea huomata ja sen sisältöä lukea. Tällöin näyttö ei kykene suorittamaan sitä tehtävää kunnolla, mikä sille oli tarkoitettu.

Näyteikkunaan tai ulkoilmaan asennettaville kylteille suositellaan vähintään 2000 nitsin (cd/m2) valovoimaisuutta. Tämä rajaa heti pois kaikki kuluttajakäyttöön tarkoitetut näytöt.

 

Sisätiloihin suositellaan vähintään 300 nitsiä. Nyrkkisääntönä: mikä tilan valoisuus on 150 luxia, tulisi digitaalisen kyltin valovoimaisuuden olla tuplat verrattuna tilan valoisuuteen, eli tässä tapauksessa 300 nitsiä. (Bizplay, 2021)

 

Päädyimme hankkimaan itse 4000 nitsin digitaalisen kyltin (Samsung OMN55) näyteikkunaan. Tämä siksi, että liiketilamme julkisiuun paistaa todella usein aurinko, jolloin valovoimaisuuden täytyy pystyä kilpailemaan myös suoran auringonpaisteen kanssa.

 

Sisätilaan/odotusaulaan olemme harkinneet hankkivamme 500 nitsin digitaalisen kyltin (Samsung QM55R).

 

Kyltin hinta

 

Digitaalisten kylttien hinnat vaihtelevat maantieteellisesti paljon. Suomessa hankkimastamme 4000 nitsin näyteikkunanäytöstä olisi saanut pulittaa 3630€ sis. alv 24% kun taas Espanjalaiselta toimijalta kyseisen mallin saimme hintaan 2569€ sis. alv 21%.

 

Tärkeä elementti digitaalisissa kylteissä on näyttöteline. Hyvästä näyttötelineestä kannattaa varautua maksamaan 500€-1000€, riippuen yksilöllisistä tarpeista.

 

Odotusaulaan mahdollisesti tuleva, samankokoinen näyttö kuin näyteikkunassa, mutta huomattavasti vähemmän valovoimainen (500 nits vs 4000 nits.) näyttö, maksaa arviolta 1 000€ luokkaa sis. alv.

 

 

 

Digitaalisen kyltin ohjelmisto

 

Jotta digitaalista kylttiä on helppo käyttää, suosittelen harkitsemaan sisällönhallintajärjestelmän hankintaa digitaalisille kylteille. Sisällönhallintajärjestelmän avulla digitaalista kylttiä voi hallita täysin etänä ja kyltissä näkyvä sisältö pyörii pilven kautta.

 

Tällöin muutoksia kyltin grafiikkaan ja ajastuksiin voi tehdä ilman fyysistä läsnäoloa kyltin luona.

 

Tämä oli meidän tapauksessa tärkeä ominaisuus, sillä digitaalisen kyltin hallinnasta vastuu on meikäläisellä. Koska en asu Espanjassa, pystyn sisällönhallintajärjestelmän avulla hoitamaan kyltin hallinnoinnin kokonaisuudessaan Suomesta käsin.

 

Tähän digitaalisen kyltin ohjelmistoon sisältyy itse sisällönhallintajärjestelmä sekä digitaalista serveritilaa. Tuonne serverille voimme sisällönhallintajärjestelmän kautta tallentaa sisällön, jota haluamme kylteissä näyttää. Tämä setti kokonaisuudessaan maksaa 120€/vuosi per digitaalinen kyltti.

 

 

 

Lähteet:

 

 

https://www.bizplay.com/en/blog/how-bright-should-a-digital-signage-screen-be

 

https://mvixdigitalsignage.com/blog/digital-signage-statistics-infographic/#:~:text=More%20than%2067%25%20of%20digital,and%20999%20digital%20signage%20screens

 

https://www.dooh.ly/post/measure-digital-signage-effectiveness

 

https://www.promotion.tech/blog/7benefitsofdigitalsignage

 

https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/solution-briefs/engaging-bank-customers-with-interactive-digital-signage-brief.pdf

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close