Tampere
28 Mar, Thursday
11° C

Proakatemian esseepankki

Digitaalinen Tutti



Kirjoittanut: Annika Viiala - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
The social dilemma
Orlowskin Jeff
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Omistatko sinäkin digitaalisen tutin, minkä käyttäminen aiheuttaa erilaisia tunnetiloja ja pahimmassa tapauksessa äärimmäistä riippuvuutta? Digitaalinen tutti on nimeltään sosiaalinen media. Omalla kohdallani vastaus kysymykseen on KYLLÄ, minäkin omistan sellaisen.

Ennen tekstin lukemista haluan sanoa varoituksen sanan. Lukemalla tämän tekstin käsityksesi sosiaalisen median käytöstä saattaa muuttua. Teksti perustuu dokumenttiin nimeltä Valvontakapitalismin vaarat, mikä tunnetaan myös nimellä The Social Dilemma. Minun sosiaalisen median käyttöni on vähentynyt ja tulee vähentymään entisestään tämän ohjelman katsomisen myötä.

Dokumentti kertoo siitä, kuinka nettijätit kuten Facebook, Youtube, Google jne. manipuloivat mieliämme. Dokumentti pohjautuu mielikuvitukselliselle tarinalle (vaikkakin tarina on todellista arkipäivää liian monelle meille), missä perheen teinipoika jumittuu puhelinruudun äärelle ja kutistuu internetiä edustavien ihmishahmojen manipulaation kohteeksi.  Internetiä edustavat hahmot triggeröivät ja ohjaavat teinipojan somekäyttäytymistä ottaen huomioon vain ja ainoastaan sosiaalisen median kaupallistamisen ja riippuvuuden lisäämisen teknologiaa kohtaan.  He eivät ota huomioon teinipojan tunnetiloja, älylaitteisiin käytettävää aikaa vaan päinvastoin. He pyrkivät saamaan näihin asioihin maksimaalisen vaikutuksen.

Dokumentti haluaa saada aikaan muutoksen teknologian ja sosiaalisen median rintamalla uhkakuvia käyttäen, ei niinkään uusilla innovatiivisilla ratkaisuehdotuksilla. Dokumentin mukaan teknologia ei ole enää työkalu, vaan jolle käyttäjät ovat työkaluja. If you´re not buying the product – you are the product – sanonta tulikin dokumentissa monessa kohtaan esille. Me kuvittelemme käyttävämme sosiaalista media ilmaiseksi ja harmittomasti seuraamalla vain itselle mielenkiintoisia asioita. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että me sosiaalisen median käyttäjät olemme tuote, mitä mainostavat ostavat. Mainostajat maksavat meidän kuluttamasta ajasta sosiaalisessa mediassa.

Oma somekäyttäytyminen

Nimesin syksyn 2020 omalla kohdallani lempeäksi syksyksi, mikä pitää sisällään vähemmän suorittamista ja ruutuaikaa sekä enemmän ulkona liikkumista. Ajattelin listata tähän alle omia ruutuaika -tottumuksia ja vastapainoksi jotain sellaista, mikä on pois ruutuajalta. Vertailukohteena on 2 eri viikonpäivää.

Maanantai

Sosiaalinen media         2 h

Tietokone/pädi               2 h

Televisio                        1 h

Paja                              4 h

Ulkoilu/liikunta                2 h

Lapsen kanssa leikki      2 h

Kotityöt                          2 h

Uni                                9 h

Tiistai

Sosiaalinen media         3 h

Televisio                        1 h

Tietokone/padi               5 h

Televisio                        1 h

Ulkoilu/liikunta                2 h

Lapsen kanssa leikki      2 h

Kotityöt                          1 h

Uni                                9 h

Minulla sosiaalisen median tai enemminkin ruutuajan käyttö eroaa jonkin verran arkiviikon velvollisuuksien mukaan. Esimerkkinä, pajapäivinä käytän tietokonetta huomattavasti vähemmän, kuin niinä päivinä, jolloin kirjoitan esseitä. Sosiaalisen median kanavista omistan instagramin, pinterestin ja Facebookin, joista Instagram on huomattavasti aktiivisin. Televisiosta katson päivittäin uutiset ja ennen nukkumaanmenoa n. 30 min ajan jotain sarjaa. Ulkoilen päivittäin lapsen kanssa n. 2 h metsässä, puistossa tai urheilukentällä ja liikun säännöllisesti.  Unta tarvitsen yössä 8-9 h. Aloin huomioimaan (huom. kotiväki huomautti minua) suuresta somekulutuksestani n. vuosi sitten, jolloin tein merkittävän muutoksen puhelimen käyttötottumuksiini. Siitä lähtien olen jättänyt iltaisin nukkumaan mennessä puhelimen alakertaan, jolloin minun ei tule selailtua Instagramia juuri ennen nukkumaan menemistä tai juuri herätessäni.

Dokumentissa kysyttiinkin katsojilta seuraava kysymys: do you watch your phone before you pee in the morning or while you are peeing in the morning? Kumpaan ryhmään sinä kuulut?

Koen, että minulla on valtavasti kehitettävää omassa somekäyttäytymisessäni ja eniten olenkin huolissani siitä, että miten minun somekäyttäytymiseni heijastuu 2-vuotiaaseen poikaani ja minkälaisessa sosiaalisen median kuplassa hän tuleekaan kasvamaan. Dokumentti käsittelee teknologian uhkia ja seuraamuksia monelta eri kantilta. Siinä sivutaan mm. suostuttelun psykologiaa, nuorten kasvavia mielenterveysongelmia, valeuutisia ja politiikkaa. Sosiaalisen median luomat ulkonäkö- ja suorituspaineet aiheuttavat valtavan määrän henkistä pahaa oloa etenkin nuorille. Dokumentissa kerrottiin, kuinka joku plastiikkakirurgi on nimennyt sosiaalisen median seuraukseksi sille, että yhä enenemissä määriin nuoret ihmiset haluavat muokata ulkonäköään niin, että näyttävät mahdollisimman kauniilta selfie -kuvissa. Kyllä, Selfie- Kuvissa?  Minun nuoruudessani, 2000 luvun alussa selfie oli KIROSANA! Meillä oli käytössä kamerat ja selfien sai vain ja ainoastaan kääntämällä kameran toisinpäin ja toivomalla parasta kuvassa esiintyvän pärstän suhteen.

Dokumentin mukaan mistään maailman asiasta ei pahoita niin nopeasti mieltään, kuin löytäessään somesta jotain triggeröitävää. Kuinka moni oli esimerkiksi pyörän keksimisestä pahoillaan? Kuinka moni ajatteli, että pyörän keksiminen aiheuttaisi ihmisille negatiivista riippuvuutta, henkistä ahdistusta, aikaa mikä on pois lasten tai ystävien kanssa olemisesta tms.?

Onko teillä jotain ensiapukonsteja siihen, jos some tuottaa huonoa mieltä?

 

LÄHTEET

Orlowskin, J., Curtis, V. & Coomben, D. The Social Dilemma – Valvontakapitalismin vaarat.

Kommentit
  • Elina Merviö

    Voisi olla mielenkiintoista pitää some-paja tämän aiheen ympäriltä. Mitä olemme huomanneet some-käyttäytymisestämme, miten se heijastuu tiimiin ym. ?

    21.10.2020
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close