Tampere
05 Aug, Wednesday
20° C

Proakatemian esseepankki

Digimarkkinointi



Kirjoittanut: Toni Latosaari - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Menesty digimarkkinoinnilla
Komulainen Minna
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

TOIMIVA DIGIMARKKINOINTI

 

 

Nykymaailmassa et ole olemassa, jos et ole verkossa. Sama pätee käytännössä kaikkiin yrityksiinkin. Onkin tärkeää, että yrityksellä on toimiva markkinointisuunnitelma, sekä digimarkkinointistrategia. Tänä päivänä yritykset hankkivat verkosta sosiaalisen median kautta yhä enemmän uusia kontakteja ja asiakkaita. Sosiaalisen median avulla yritys voi myös saada arvokasta palautetta toiminnastaan, sekä lanseerata uusia kampanjoita ja kehittää jo olemassa olevia tuotteita. Mitä digimarkkinointistrategia sitten käytännössä meinaa? Minna Komulainen mainitsee kirjassaan Menesty digimarkkinoinnilla (2018), että digistrategia määrittelee, miten eri sosiaalisen median kanavissa toimitaan ja millä tyylillä. Ja tässä tapauksessa hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Komulainen kirjoittaa kirjassaan, miten rakennetaan vahva ja koukuttava digistrategia ja mitä virheitä digimarkkinoinnissa kannattaa välttää.

 

Menestyksekkään digistrategian luontiin on Komulaisen mukaan 9 kohtaa.

 

  1. Aseta tavoitteet

Ensimmäisenä yrityksen on määriteltävä, mitä verkossa tavoittelee. Monesti ne liittyvät näkyvyyteen, myyntiin ja omaan brändiin. Jotta voisit kehittää parhaan mahdollisen strategian, tutki aluksi, millaisia strategioita kilpailijoillasi on. Keskity kehittämään suhteita jo olemassa oleviin asiakkaisiin, sekä uusiin. Pyri saamaan brändisi leviämään kertomalla tarinoita, opastamalla asiakkaita palveluittesi tai tuotteittesi käytössä ja pyri viihdyttämään ihmisiä, sekä herättämään keskustelua.

 

  1. Ota käyttöön ostajapersoonat

Yrityksen täytyy tunnistaa omat ostajapersoonansa, jotta voisi luoda osuvaa sisältöä. Asiakkaita on yritettävä parhaan mukaan ymmärtämään, mistä he unelmoivat ja mitä asioita heidän käytöksestään voisi heijastaa. Eli käytännössä lukemaan rivien välistä. Ostajapersoonien avulla löydät oikeat kanavat ja tunnistat, mistä he pitävät ja mistä eivät.

 

  1. Valitse oikeat kanavat

Kanavoiksi kannattaa valita yhdestä kahteen kanavaan, joihin keskittyä. Oikeiden kanavien valinta riippuu täysin siitä, minkälaiset kohderyhmät haluat tavoittaa ja millaista toimintaa yritys tekee. Jos esimerkiksi visuaalisuus on yritykselle tärkeää, on oikeat kanavat instagram ja pinterest. Asiantuntijapalveluita tuottavan yrityksen taas kannattaa olla linkedinissä tai twitterissä. Kanavoiden avulla voit linkittää omia sisältöjä ja saada seuraajia muihin kanaviin.

 

  1. Tee idealista

Houkutteleva sisältö vaatii oikeat avainsanat. Erilaisten sovellusten avulla pystyt listaamaan tärkeimpiä avainsanoja, jotka toimivat kohderyhmällesi parhaiten. Näin saat tietoosi, mitä kohderyhmäsi haluaa lukea ja jakaa. Näiden perusteella on helpompi lähteä luomaan juuri oikeaa sisältöä kohderyhmällesi.

 

  1. Kiinnitä huomio koukuttavalla otsikolla

Monet ihmiset lukevat vain otsikon ja tekevät sen perusteella päätöksen, lukeako koko sisältöä vai ei. Jos otsikko ei ole kiinnostava, sisältöä ei todennäköisesti lueta. Otsikko ei myöskään saa olla liian pitkä, Komulainen sanoo, että 6-13 sanan määrä on hyvä. Henkilökohtainen mielipide on, että 13 sanaa on aivan liikaa, mutta tämäkin on tietysti ihmisestä kiinni. Muista ennen kaikkea välttää klikkiotsikoita! Niillä vain karkottaa seuraajat.

 

  1. Koukuta sisällöllä

Komulainen antaa koukuttavan sisällön luomiseen yksinkertaisen kaavan; MATKA, jossa:

M=merkitys lukijalle

A=arvo

T=tunne

K=kiire

A=aito uteliaisuus

Eli sisällön täytyy olla merkityksellistä, luoda arvoa, herättää tunteita, luoda aikapainetta päätöksentekoon ja herättää uteliaisuutta. Jokaista näistä ei tarvitse luoda, mutta hyvä olisi tuoda esiin ainakin kolmea ensimmäistä.

 

  1. Sano se kuvin

Pelkkä teksti ei yksinkertaisesti herätä mielenkiintoa. Päinvastoin se ainakin omalla kohdallani vain aiheuttaa tunteen, että ei todellakaan jaksa lukea. Kuvat ovat siis elintärkeä osa sisältöä, koska ne herättävät mielenkiintoa. Jos kuitenkin tekstintuotto on osa sisällöntuotantoasi, muista lisätä tekstin väliin kuvia noin 75-100 sanan välein. Mielenkiintoisilla ja selvillä kuvilla et tarvitse myöskään pitkää tekstiä.

 

  1. Aikataulu

Suunnittele aikataulu, milloin julkaiset mitäkin sisältöä. Jos mieleen juolahtaa uusia ideoita sisällölle, merkkaa ne sisältökalenteriin. Aikataulutus onnistuu hyvin muun muassa Google analyticsilla, jonka avulla saavutat oikeaan aikaan oikeassa paikassa omaa kohderyhmääsi.

 

  1. Vastusta kiusausta myydä

Niin hauskaltakin kuin otsikko kuulostaakin, niin älä keskity sisällöntuotannossa vain myynnin edistämiseen. Eli vältä esimerkiksi pelkkiä tarjouspostauksia, ynnä muita vastaavia myyntiin liittyviä. Keskity enemmän kohderyhmäsi opastamiseen, viihdyttämiseen ja muuhun vuorovaikuttamiseen.

 

Pyri myös vastaamaan strategiallasi seuraaviin ongelmiin:

 

Tavoitteet: Mitkä ovat tavoitteesi ja miten toivot kohderyhmäsi toimivan?

Idea: Kuvaa ideasi konseptia.

Avainsanoma: Mitä haluat välittää?

Brändin persoonallisuus: Miten kuvailet brändiäsi, jota haluat viestiä strategialla?

Tunnista brändisi asema.

Markkinointikokonaisuus: Arvioi digitaaliset mahdollisuudet.

 

 

LÄHTEET

 

Komulainen, M. Menesty digimarkkinoinnilla. Kauppakamari, 2018.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close