Tampere
07 Dec, Tuesday
-15° C

Proakatemian esseepankki

Digimarkkinointi ja digimyynti



Kirjoittanut: Arto Ala-Seppälä - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Pisteluokitus: 2 esseepistettä, yksilöessee

 

Johdanto

Minulla oli kunnia pitää tänä syksynä Proakatemian alumniviikolla paja aiheesta Myynti ei ole kamalaa. Tavoitteena oli herättää osallistujia miettimään suhdettansa ja suhtautumistaan myyntityöhön, sekä tarjota muutamia vinkkejä kaupan päättämiseen. Erityisen positiivista oli kuulla, kun yksi yrittäjän aluista totesi, että mikäli aiot oikeasti yrittää ja pärjätä, niin on sinun tärkeää harjoittaa myyntitaitoja. Kokeneena myynnin ammattilaisena peilasin tätä omaan digimarkkinointi osaamiseeni. Vaikka kuinka taitaisin myymisen, putoaa minulta tärkeä välikäsi, mikäli en tavoita asiakkaita toivotulla tavalla.

Myynti ja markkinointi on tänä päivänä erittäin monimuotoista ja ne kulkevat asiakkaan näkökulmasta yhä enemmän käsikädessä kuin ehkä koskaan aikaisemmin. Asiakas ei itse edes tätä välttämättä tiedosta. Fonecta Oy kertoo Digi kuntoon – opas markkinointiin -lehdessään, että 84 % suomalaisista kertoo etsivänsä tietoa tuotteista ja palveluista verkosta (2017, 6). Sen lisäksi lehdessä listataan, että 76 % suomalaisille ensisijainen tiedonlähde on yrityksen verkkosivu (2017, 7). Näiden prosenttilukujen valossa on hyvin selvää, miten tärkeää yritykselle on löytyä myyntiä tukevat, ajan tasalla olevat ja nykyaikaiset verkkosivut. Uskon myös, että nämä prosenttiluvut ovat nousseet entisestään.

Myynti on siitä kuitenkin yksikertainen laji, että siitä riittää perusteiden oppiminen kertaalleen, mutta digiympäristö muuttuu jatkuvasti, mikä aiheuttaa yrityksille varmasti päänvaivaa. Suoramyyntiin keskistyminenkään ei välttämättä enää tänä päivänä riitä, sillä asiakas hakee varmennusta kohtaamiselleen hyvin nopeasti puhelimen mobiiliverkon avulla. Siinä missä digiympäristö kehittyy hyvää vauhtia, tulisi verkkosivuille pystyä sulauttamaan oman tuotteen tai palvelun myynti ja markkinointi parhaalla mahdollisella tavalla. Tämän yhtälön ratkaisemin voi koitua hyvinkin vaikeaksi varsinkin pk-yritysten arjessa, sillä toiminta täytyy hyvin usein keskittää tuottavaan tekemiseen.


Digimarkkinointi ja digimyynti

Aloimme opiskella aihetta solumuotoisessa workshopissa. Solun tarkoituksena saada verkkoympäristön käsitteet kuntoon, jotta itsenäinen opiskelu helpottuu ja luetusta tulee ymmärrettävää. Ennakkotehtävien tuloksena huomasimme, että verkkoalustoja ja sisällönhallintajärjestelmiä (CMS) löytyy lukematon määrä. Onkin hyvin tärkeää löytää omaa liiketoimintaa tukevat työkalut, sekä pyrkiä tunnistamaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tulevaisuuden alustat.

Tänä päivänä kilpailu on kovaa lähestulkoon jokaisella alalla. Sen vuoksi nykypäivän yrittäjälle ja yritysjohtajalle digimarkkinointitaidot tai ainakin niiden peruskäsitteiden ymmärtäminen on hyvin merkitsevää. Verkkomarkkinoinnin etu pienyrittäjälle onkin, että digitaalisessa markkinoinnissa pieni voi päihittää suuretkin kilpailijat oikein suunnitellulla ja kohdennetulla tekemisellä, selventää Fonecta Oy oppaassaan (2017, 4). Markkinoiden globaalisoistuessa monen tuotteen osalta kilpailu väistämättä kiristyy ja suuryritykset pyrkivät vahvistamaan asemaansa palvelutarjonnassaan.

Aloittavana yrityksenä on hyvä laittaa verkkosivujen perusasiat kuntoon vaiheittain ja sen jälkeen lähteä panostamaan hakukoneoptimointiin. Ensin on tärkeää määrittää palvelumuotoilun keinoin asiakasryhmän ostopolku. On selvitettävä mitä ja miten asiakkaat hakevat verkosta tietoa. Kun asiakkaan tarve on selvillä, tulee selvittää mitä tietoa asiakkaat todella haluavat verkkosivuilta ja huolehtia, että tarjottu tieto on riittävän rajattua ja relevanttia. Kotisivut eivät ole yksinomaan yritystä varten, vaan ne palvelevat ensisijaisesti aina asiakasta. Loputtoman tarjonnan keskellä mobiiliselailusta on tullut niin lyhytjänteistä, että yrityksellä on aikaa vakuutta asiakas vain kahdesta viiteen sekuntia. Mikäli sivusto ei lataudut riittävän nopeasti tai tarjottu tieto ei herätä mielenkiintoa, niin vaihtaa käyttäjä hyvin herkästi sivustosta toiseen.

Perustamo antaa vinkin sivuillaan, että testauta kotisivujasi vaikka kaverilla, jotta saat myös ulkopuolisen mielipiteen sivuista. Pyydä häntä avaamaan nettisivut laitteellaan ja pyydä häneltä täysin rehellistä palautetta. Löytääkö hän tarvittavat tiedot nopeasti? Sen lisäksi Perustamo nostaa esille, että tänä päivänä jopa yli 70 % internet-liikenteestä tapahtuu mobiilissa. (Toimitus, 2021) Kun näitä lukemia alkaa laskemaan yhteen ja näiden lisäksi huomioi sen, että kuulemani mukaan 98 % valinnoista tehdään Googlen ensimmäisellä hakutulos sivulla, ei pitäisi olla epäselvää miksi digimarkkinointi on tärkeää yritystoiminnalle.

 

Pohdinta

Perinteisessä myyntityössä sanotaan hyvin usein, että sinulla viisi sekuntia aikaa vakuuttaa asiakas kohtaamisessa. Sen vuoksi sinun on huolehdittava ulkoisesta olemuksestasi, valmistauduttava parhaalla mahdollisella tavalla tapaamiseen, huolehdittava että tuotteesi ja tuoteosaamisesi on kunnossa, sekä tiedettävä mitä olet menossa asiakkaalle tekemään, hymyäkään unohtamatta. Muussa tapauksessa asiakkaan ovi menee hyvin nopeasti kiinni. Voisi sanoa, että myynnin perusperiaatteita voidaan peilata myös digimarkkinointiin; asiakas joko vakuuttuu ensikohtaamiselle tai ei vakuutu, asia on loppujen lopuksi melko yksinkertaista.

 

Lähteet:

Fonecta Oy. 2017. Digi kuntoon – opas markkinointiin

Toimitus. 2021. Tee ilmaiset kotisivut – Top-5 palvelut tehdä nettisivut vuonna 2021. Luettu 13.10.2021.

Tee itse ilmaiset kotisivut – Top-5 palvelut tehdä nettisivut vuonna 2021

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close