Tampere
24 Jun, Friday
15° C

Proakatemian esseepankki

Digiajan kaupallistamisen kaava



Kirjoittanut: Nea Systä - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Menesty digimarkkinoinnilla
Komulainen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Digiajan kaupallistamisen kaava

Nykyaikana lähes kaikki tapahtuu digitaalisesti ja kulutuskäyttäytyminen on jatkuvassa muutoksessa. Digitalisaatio on pistänyt meidät kaikki opettelemaan uusia taitoja ja keinoja pärjätä tämän päivän markkinoilla. Yritykset pyrkivät jatkuvasti parantamaan asiakaspalvelun laatua, seuraamaan kuluttajakäyttäytymistä ja hankkimaan uusia asiakkaita. (Komulainen 2018, 21–22.)

Nykyajassa näitä asioita on kuitenkin opeteltava ja ymmärrettävä, jotta muutoksessa voi pysyä mukana. Aina on toki ammattilaisia, jotka tekevät työkseen asioita, joilla digiajan palveluita voitaisiin parantaa, mutta me olemme Proakatemialla oppimassa ja kehittämässä tietotaitoamme voidaksemme menestyä nyt ja jatkossa. Siksi meidän on tärkeä ymmärtää laajempia kokonaisuuksia, jotta voimme keskittyä jatkossa oikeisiin aisoihin menestyvässä bisneksessä. Näistä syistä jokaisen meistä olisi hyvä ymmärtää, mitä digiajan kaupallistaminen meiltä ja ympäristöltämme vaatii sekä kuinka pystymme kehittämään itseämme ja ympäristöämme, jotta voimme pysyä mukana kulutuskäyttäytymisen kärryissä. Tämän esseen tarkoituksena onkin sukeltaa digiajan kaupallistamisen perustietoihin, kasvattaa omaa ymmärrystäni aiheesta, kehittääkseni liiketoimintoja ympärilläni sekä ehkä avaamaan myös muiden ihmisten ajatuksia digimarkkinoilla menestymisen avaimista.

A + R + V + O = Menestyminen digiviidakossa

Yksinkertaiselta kuulostava kaava, mutta toimiva sellainen. ARVO-kaavan toimivuutta on testattu käytännössä case-esimerkkien avulla sekä erilaisien tutkimuksien pohjalta. Tähän kaavaan on koostettuna kaikki, mitä digiaikana pitää ymmärtää kaupallistamisesta. (Komulainen 2018, 16.) Tämä toimii hyvänä muistisääntönä aina, kun toimimme kaupallistamisen ja digimarkkinoinnin parissa.

Käydäänpä hieman läpi mitä tuo kaava käytännössä tarkoittaa.

A-kirjain on tietysti se yksi tärkeimmistä, eli asiakas. Ilman asiakasta meillä ei ole mahdollisuuksia pärjätä markkinoilla. Pelkkä asiakas ei kuitenkaan riitä. Tässä kaavassa on kyse asiakkaan unelmien ja piilounelmien ymmärtäminen. Helposti ja valitettavan usein lähdemme vastaamaan asiakkaan tarpeisiin tuotteellamme. Ymmärtämällä asiakasta syvemmin, kuten sitä, mistä asiakas voisi mahdollisesti salaisesti haaveilla, olemme huomattavasti lähempänä unelmien täyttämistä. Tätä kautta voimme tuoda luoksemme asiakkaita, jotka palavasti haluavat ostaa tuotteesi. Asiakaskokemus on kaiken ydin, sillä se on koko yrityksen menestymisen ehto. (Komulainen 2018, 16.) On hyvä muistaa, että asiakas suuntaa hakukoneisiin tarpeidensa pohjalta, ei sinun yrityksesi tai tuotteesi perässä lähtökohtaisesti. Meidän on siis ymmärrettävä, kuinka löydämme asiakkaiden tarpeet ja pystymme vastaamaan siihen omilla tuotteillamme sekä palveluillamme.

R-kirjaimella viitataan resurssimoottoriin eli käytännössä liiketoimintalogiikkaan, jossa kaiken pohjana on asiakkaan unelmat. Resurssimoottori toimii arvon luojana ja toteuttajana. Yksinkertaisemmin ilmaistuna se on siis palvelumuotoilua ja resurssien käyttöä arvon luomiseksi asiakkaalle. Se, mikä etu tästä R-kirjaimesta on kaikkineen, on yrityksen luoman arvon tuplaantuminen. Ei yhtään hullumpaa, ei siis unohdeta resurssimoottoria! (Komulainen 2810, 17.)

V-kirjain on tietenkin verkostot. Ilman verkostoja, olemme melkoisen yksin ja luultavasti myös menetystekijät ovat sitä myöden taputeltu. Verkostojen avulla voidaan aidosti vauhdittaa ja parantaa tuotteen menestymistä markkinoilla. Nykyaikana verkostojen merkitys on järisyttävä. Komulainen (2018) väittääkin, että verkostoja hyödyntävät toimijat menestyvät jopa kahdeksan kertaa muita toimijoita paremmin. (Komulainen 2018, 17.) Olemme Proakatemialla siinä mielessä hyvinkin onnekkaita, että meillä on saman katon alla jo hyvin laaja verkosto. Miettikää sen verkoston laajuutta kokonaisuudessaan! Sitä kannattaa siis hyödyntää ja muistaa, että kupla kannattaa jättää muodostamatta eli suunnataan katseet myös Proakatemian ulkopuolisiin verkostoihin.

Asiakkaan, resurssien ja verkostojen jälkeen voidaan vasta siirtyä kohtaan O, joka on lopullinen tuote sekä sen originellit ominaisuudet. Kaikkineen tämä koostaa siis yhteen brändin tarinan, uutuuden arvon sekä helppokäyttöisyyden. (Komulainen 2018, 17.)

Se mitä on ARVO:n ohessa on hyvä muistaa digimarkkinoilla olla aktiivinen ja vuorovaikutteinen, panostaa sekä uusiin että vanhoihin asiakkaisiin, kohdentaa mainokset juuri niille tyypeille, ketkä ovat oikeaa kohderyhmää sekä tehdä käyttö heille mahdollisimman helpoksi ja yksilöllisesti ja muistaa tietenkin hyödyntää dataa jatkuvasti.

Lähteet:

Komulainen, M. 2018. Menesty digimarkkinoilla. Helsinki: Kauppakamari Oy

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close