Tampere
29 Mar, Friday
4° C

Proakatemian esseepankki

Cancel-kulttuurin merkitys työelämässä



Kirjoittanut: Esa Ekholm - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Cancel-kulttuuri yritysmaailmassa

Yrityksen arvoista ja ”perutuksi” tulemisesta

 

”Boo, they just got cancelled!”
“Just cancel them already. Their time is out.”
“No WAY they just did that. Cancel them.”

Cancel-kulttuuri on varmasti monelle meille diginatiiveille tuttu termi. Se on ilmiönä noussut pintaan erityisesti viime vuosina somemaailmassa. Suomeksi asiasta ei juuri vielä tietoa internetistä löydy, mutta vähääkään sosiaalisessa mediassa aikaa viettävälle termi ei ole voinut jäädä kuulematta. Mitä cancel-kulttuuri on – ja mitä sinun pitäisi tietää siitä? Mikä cancel-kulttuurin merkitys voi olla yritysmaailmassa? Miten yhteiskunnan ajankuvaan liittyvien arvojen peräänkuuluttaminen vaikuttaa cancel-kulttuuriin? Entä jos joutuu ”perutuksi” – mitä yritys voi tässä tilanteessa tehdä?

Mikä cancel-kulttuuri?

 

Cancel-kulttuuri tarkoittaa lyhyesti sitä, että henkilö tai yritys voidaan esimerkiksi yksittäisen mielipiteen tai teon takia kokonaan peruuttaa. Tähän liittyy olennaisesti ”perutuksi” joutuneen instituution haukkuminen, lynkkaaminen ja boikotoiminen. Usein cancel-kulttuuri liitetään yksittäisen henkilön perumiseen, mutta cancel-kulttuuri on nähtävissä myös yritysmaailmassa. Pari esimerkkiä cancel-kulttuuriin liittyen on muun muassa case Kevin Hart: hänellä meni vielä hetki sitten urallaan hyvin niin elokuvaroolien kuin stand-up -komedian kanssa ja hänet oli jopa värvätty juontamaan vuoden 2019 Oscarit. Jostain tuli esiin – tai kaivettiin esiin – hänen vuosina 2011 tehdyt, rasistisina nähdyt tweetit – ja hyvin nopeasti Kevin Hart oli cancelled ja hänen pesti Oscareiden juontajana mennyt.

Usein cancel-kulttuuriin liittyy vahva ajatus arvomaailmasta. Rasistiset ja epäeettiset julkitulemat instituutioilta tai henkilöiltä ovat voineet johtaa perutuksi tulemiseen. Sitä esiintyy myös oikeistolaisen arvomaailman omaavien kesken. Nikellä oli muutama vuosi sitten Just do it –kampanja, jonka yksi mainoskasvoista oli urheilija Colin Kaepernick. Juuri ennen kampanjan julkaisua Kaepernick oli polvistunut kansallislaulun aikana (joka amerikkalaisille on erityisen pyhä asia) vastustaakseen rasismia ja poliisiväkivaltaa. Tämä kampanja raivostutti monet amerikkalaiset: sosiaaliseen mediaan julkaistiin materiaalia, joissa Niken kenkiä poltettiin. Nikeä vaadittiin ”perutuksi” muun muassa Amerikan lipun häpäisystä.
Myös Suomessa on nähty cancel- ja call out -kulttuuria yrityksiin liittyen. Tähän liittyy usein tapa joukolla kirjoitella negatiivisia julkisia arvosteluita oltuaan itse lainkaan asiakkaana kyseisessä yrityksessä. Vaikka joskus tällaiset julkitulemat ovat olleet tarpeellisia – joidenkin yritysten tapa toimia yksinkertaisesti on ollut niin moraalisesti arveluttavaa, että niiden esiin tuleminen on ollut jopa hyväksi – asiaan liittyy myös paljon riskejä ja valehtelemisen sekä jopa hyväksikäytön vaara.

Monilta osin cancel-kulttuuri on hyvin tunnepitoista ja välillä irrationaalistakin. Sosiaalisessa medioissa lähteitä ei aina jakseta lueta ja liitytään jopa noidanpolttorovioihin verrattaviin boikotointikampanjoihin, jossa silmät ummessa heilutaan virtuaalisten talikoiden kanssa. Cancel- (ja call out -)kulttuuri on ollut niin paljon esillä, että jopa Yhdysvaltain entinen presidentti Obama antoi lausuntonsa siitä:
”Se ei ole aktivismia. Siinä ei ole kyse muutoksen edistämisestä. Jos vain heität kiviä, et luultavasti pääse kovin pitkälle.”

Cancel-kulttuurin problemaattisuus voidaankin tunnustaa.  Mutta miten yrittäjänä voit välttyä perutuksi tulemiselta? Jos yritys tai henkilö on vaarana joutua perutuksi, seuraukset voivat olla suuret. Entä mitä kriisitilanteen tullessa kannattaa tehdä?

Voiko perutuksi tulemisesta selvitä?

 

Kerroin aiemmin Niken mainoskampanjasta ja siitä syntyneestä cancel-kulttuurin uhasta. Mainoskampanja synnytti paljon vihaa ja Nike kärsi näennäisesti kohusta jonkun verran – mutta itse asiassa lopulta teki voittoja jälkiseurauksena. Miksi? Koska Nike seisoi arvojensa takana, eikä nöyrtynyt. Tämä onkin yksi tärkeä seikka: valitse yrityksesi arvomaailma – ja pysy niissä. Jos jotkut yrityksesi teot tai lausunnot joutuvat ristiriitaan sen valitsemien arvojen kautta, voi syntyä vihaa ja uhka perutuksi tulemiselle.

Toisekseen kriisiviestinnän tulee olla kunnossa. Monella instituutiolla on ns. toinen mahdollisuus pelastaa yrityksensä tai kasvonsa kriisiviestinnän avulla – ja toisaalta myös riski syventää ahdinkoaan. Kriisiviestinnän tulisi tapahtua tarpeeksi nopeasti, mutta ei hätäisen näköisesti, pahoitellen ja asiallisesti. Kuluttajat vaativat selitystä, ja sen pitää osata myös tyydyttää. Jos mahdollista, niin asiallista olisi palkata erillinen kriisiviestintätiimi – tai vähintäänkin saada itse koulutusta ensin asiasta. Tunteiden vallassa olevan yrittäjän oma viestintä ei aina ole kaikista hedelmällisintä.

Alkuperäisen tuotteen tulee olla kunnossa. Mitä pidempi ja vakuuttavampi ura brändillä tai yrityksellä on takana, sitä todennäköisempää on selvitä mahdollisen kriisin tullessa. Valitettavasti pienemmillä ja tuoreemmilla yrityksillä riski on suurempi.

Tärkeää on myös tiedostaa oma asiakaskuntansa. Kun tiedostaa tarkalleen yrityksensä asiakkaan, kriisiviestinnän osaa helpommin kohdistaa juuri heihin. On tärkeää kriisitilanteessa osata pitää muodostunut asiakaskuntansa, vaikka iso osa vihasta voisikin tulla muualta kuin omasta asiakaskunnasta.

Pohdintaa

 

Cancel-kulttuuri on moniulotteinen asia. Instituutioiden tai yksilöiden kokonaisvaltaaminen lynkkaaminen on hyvin kyseenalaista, ja sillä voi olla todella kurjia, kauaskantoisia seurauksia konkursseista jopa yksilöiden itsemurhiin. Toisaalta yksi sen positiivinen sivutuote on vastuullisuuden vaatiminen, joka ilmastonmuutoksen kanssa painivalla maapallolla onkin tarpeen. Vastuullisuus onkin yksi keskeisimmistä hyvän maineen rakennuspalikoista yrityksille (Ellun Kanat Oy, 2018). Ja toisaalta taas liiallisen vastuullisuuden vaatimuksen seurauksena voi olla näennäisvastuullisuus ja viherpesu. Mielenkiintoista onkin, mihin cancel-kulttuuri kehittyy ja löytyykö sille jonkinlainen tasapaino tulevaisuudessa. Siihen asti yrityksen on tärkeä tiedostaa perumiskulttuurin olemassaolo ja miten sen kanssa kannattaa kriisin tullen toimia.

 

 

 

 

https://ecowarriorprincess.net/2020/02/cancel-culture-how-to-protect-your-business-from-being-cancelled-2/

https://www.targetmarketingmag.com/article/cancel-culture-is-real-heres-what-brands-need-to-know-about-it/

Mitä tapahtuu huomenna vastuullisuudelle. Ellun Kanat, 2018

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close