Tampere
12 May, Wednesday
23° C

Proakatemian esseepankki

Burnout



Kirjoittanut: Vili Karjalainen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Burnout
Teddy Alva
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Burnout

 

 

 

 

Johdanto 

 

 

Burnout on kaikkien työelämässä olevien huulilla. Paljon kuulee työelämässä olevien puhuvan siitä, miten burnouttia lähennellään, sekä miten naapurin Marjatta oli burnoutin hampaissa sängynpohjalla kuukauden päivät. Henkilökohtaista kokemusta en ole aikaisemmin omannut, sekä aihe on tuntunut jotenkin etäiseltä. Aivan kuten masennuskin. On vaikea kartoittaa jotain tunne- tai väsymystilaa itselle, mikäli minkäänlainen henkilökohtainen kokemus uupuu. Nyt kuitenkin ajettuani itseni ahtaalle opintojen edistämisen suhteen, sekä näitä takaisin kurottuani olen löytänyt itseni keskeltä 65-tuntisia viikkoja, sekä alkanut tunnistamaan uupumuksen oireita. Aihe oli tarkoin valittu ja ajankohtainen, sekä hyvin yleissivistävä aivan kelle tahansa, joka omaa korkean työmoraalin, sekä nauttii suorittamisesta. 

 

 

“ Kaikki haluaa tehdä ja mennä “ 

 

 

Päivässä ei ole tarpeeksi tunteja. Tekemistä ja halua tekemiselle on enemmän kuin päivässä valoa. Haluat tehdä asiat mielummin etupeltoon, jotta sitten joskus voit ottaa iisimmin ja löysätä vyötä. Tämä päivä harvemmin kuitenkaan koittaa. Jossain vaiheessa kuitenkin puskiessasi liian pitkälle ja liian kauan, alat vääjäämättä uupumaan. Kun töitä ei enää tehdä tälle päivälle, vastaillaan maileihin, sekä yritetään pitää sosiaalista- ja perhe-elämää pystyssä. Burnoutille altistumista edistää itseään ruokkiva noidankehä, jossa oppii nauttimaan asioiden ylisuorittamisesta, sekä aikataulun nöyryyttämisestä. Kun on aika hellittää, se on todella vaikeaa kiireellisyyteen opeteltua, sekä usea epäonnistuu. Samalla sytytetään kynttilää toisesta päästä. Asiaa ei auta kulttuuri, joka glorifioi jatkuvasti kiirellisyyttä. Kiireisiä pukumiehiä ihannoidaan, sekä heidän kenkiinsä halutaan. Sosiaalisen median kihelmöivät ja ihannoiduimmat persoonat selittävät autonratissa päivästään. Vielä 5 tapaamista tälle päivälle, illalla salille ja aamulla soikin kello kuudelta. Kulttuurissamme ihannoidaan työnarkomaniaa, sekä luonnotonta määrää suorittamista. 

 

 

 

Hyvä- ja huono stressi, adrenaliiniuupumus 

 

 

Stressi itsessään ei ole haitallista ihmiselle. Terveissä piirteissä stressi auttaa ihmistä toimimaan, sekä nousemaan sohvalta. Meistä moni ei pääsisi sohvalta ylös työnteon ääreen, mikäli stressi kemiallisen reaktionsa avulla ei loisi kiireellisyyttä asialle. Kun ihminen stressaantuu, keho erittää muun muassa adrenaliinia ja kortisolia. Nämä hormonit auttavat ihmistä selviytymään tilanteesta, nostavat vireyttä ja luovat tarvetta päästä stressistä eroon Huffpost.com ) 

Stressistä tulee huonolaatuista, kun on liikaa tekemistä. Valo tunnelin päässä sammutetaan, eikä odotettavaa ole. Hermot ovat kireällä, ihmissuhteet kärsivät, kämppä on läävä ajanpuutteen vuoksi, syöt roskaa. Elämäntapojen huonontuminen jatkuvalla syötöllä syö itse jo ison osan yksilön jaksamista. Pahin oire huonossa stressissä on opittu epätoivo, jonka siivellä henkilö on uskotellut itselleen, ettei tietä tilanteesta ulos ole. Ajaudutaan epätoivoon, sekä hyväksytään vallitseva tilanne. 

Adrenaliiniväsymys on ei-lääketieteellinen diagnoosi mutta tila, joka voidaan todeta oireiden perusteella. Jatkuva adrenaliinintuotanto stressaantuneena ajaa lopulta tilaan, jossa keho ei enää totuttuun tapaan eritä hormonia. Mikään ei enää jaksa kiinnostaa, aktiivisuus uupuu. Palat loppuun. 

 

 

 

Tilanteen tunnistaminen 

 

 

 

Havaitseminen ei ole helppoa. Varsinkaan, kun olet kiireinen jatkuvasti, eikä ole aikaa todeta tilannetta. Mikäli ei opettele tunnistamaan oireita, lankeaa samaan kuoppaan joka kerta. Oireet ovat niin psykologisia kuin fyysisiä; 

Nukahtamisvaikeus, heräämisvaikeudet, säryt, lyhyt pinna, keskittymisvaikeudet, painon lasku ja nousu, masennus… Oireita on yhtä monta kuin yksilöä, sekä jokainen oireilee omalla tavallaan, sekä kaikissa mahdollisissa yhdistelmissä. Usein halu tehdä ja olla imussa on läsnä, mutta adrenaliinin uupuessa toteutus jää. Tämä ainoastaan pahenee ajan kanssa entistä sietämättömämpiin ulotteisiin. 

 

 

Ehkäisy & parantuminen 

 

 

 

Mitä yksilö voi tehdä ennalta ehkäistääkseen liikarasitusta?

  1. Energian jakaminen tasaisesti 

Vaikka olisit kykenevä tekemään tunnissa 5 asiaa sekä vääntämään iltaan asti, kannattaako se pidemmän päälle? Kuka voittaa, työ vai sinä? 

2. Kyky latautua 

Jokaiselle päivälle tulisi varata muutama tunti aikaa, kun ei tee mitään työnomaista vaan jotain, joka tuo itselle mielihyvää. Katso telkkaria, käy lenkillä, vietä aikaa puolison kanssa. Jotain, joka lataa sinua niin henkisesti kuin fyysisesti. 

3. Delegointi 

Surkuhupaisa vinkki henkilölle, joka on enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti burnoutissa. Ulkoista. Etsi joku muu, joka voi hoitaa asiasi, vaikka se maksaisi. Oma aika on arvokasta. 

4.  Priorisointi 

Itseselitteinen. Laita asiat tärkeysjärjestykseen. Kaikkea ei ehdi. Mikä asia ei oikeasti voi odottaa huomiseen? Mikä taas voi? 

 

Ota aikaa, priorisoi itsesi. Kartoita muita työmahdollisuuksia. Sinun ei ole pakko vaihtaa työpaikkaa, mutta kun tiedät vaihtoehtoja olevan, se kummasti vähentää painetta. On aina hyvä olla takaovi. Vähemmän yllättäen terveelliset elämäntavat, säännölliset unirytmit ja urheilu helpottavat ja nopeuttavat huomattavasti parantumisprosessia. 

“ The most important thing about burnout is, that it’s a learning experience “ -Teddy Alva 

 

 

 

 

CBT- Kognitiivinen käyttäytymisterapia osana parantumista  

 

 

 

CBT perustuu opitun poisoppimiseen, jolla muokata omia käyttäytymismalleja ja tapoja tulevaisuutta ajatellen, sekä haastaa omaa ajattelua ylipäätään. Kun kyetään haastamaan oma ajatustyöskentely uudesta näkökulmasta, voidaan oppia epätoivoisuudesta pois. 

“ Mun on nyt ihan pakko soittaa tälle asiakkaalle, mutta silloin en kerkeä soittamaan kaverille ja … 

Montako kertaa ystäväsi ovat pahoittaneet tulisesti mielesi, jos et ole soittanut sovitusti? Entä asiakkaasi, mitä on pahinta jota voi käydä? Se, että hän vaihtaa toiseen yritykseen? Mitä sitten, onko tämä kyseinen asiakas todella niin korvaamaton? 

 

 

 

 

 

 

Lähteet;

 

https://www.huffpost.com/entry/adrenaline-cortisol-stress-hormones_n_3112800 

https://minduu.fi/fi/psykoterapian-abc/psykoterapiasuuntaukset/kognitiivinen-kayttaytymisterapia/ 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close