Tampere
01 Dec, Tuesday
0° C

Proakatemian esseepankki

Break the habit



Kirjoittanut: Sanna Tahlo - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

The reason habits are so important to success is because it makes your decision making a lot easier. When something becomes automatic you don’t have to think about doing it, you simply do it. (Muaythaipros, 2016)

 

Olen lukenut tavoista ja niiden voimasta aivan liian vähän, mutta keskustellut kuitenkin monesti niin tiimikavereiden, valmentajien kuin ystävienkin kanssa. Olen ymmärtänyt sen, että arkeamme ja hyvinvointiamme pyörittää suuressa osassa tapamme.

Olen erittäin onnekas ja iloinen siitä, että esimerkiksi liikunta ja ruoka on ollut minulle jo pienestä asti tapa, syön säännöllisesti ja lähden lenkille, vaikka vettä sataisi tai treeneihin, vaikka hampaita särkisi. Elämä on näin erityisen helppoa, koska näitä asioita tehdessä ei tarvitse miettiä tai arpoa tehdäkö vai eikö, ne tulevat ikään kuin selkärangasta.

 

En kuitenkaan kirjoita nyt kehuakseni tätä ominaisuutta, sillä tässäkin on varjopuolensa – olen tapojeni orja myös sellaisissa asioissa, mitkä eivät kannattaisi.

Herkuttelu? Voitko samaistua? Tunnistaako kukaan tätä vaivaa?

Elämästä nauttiminen ja nimenomaan syöminen on aivan parasta, mutta fiksua ei kuitenkaan ole loputon herkuttelu, elokuvissa, kotisohvalla, tv:n ääressä, tylsistyneenä, iloisena, sosiaalisen paineen vuoksi, kylässä ollessa – vai mitä? Huomaan kuinka rankkaa verensokerin heitteleminen välillä kropalle ja mielelle on ja varsinkin urheillessa huomaan, jos on tullut muun syömisen lisäksi mässäiltyä herkkuja, vähän liikaa.

Haluan tässä huomauttaa, että herkuttelu välillä on ok, mutta se ei saisi ainakaan omalla kohdallani olla tapa, joka vain toistuu ja kasvaa.

Tähän liittyen koin mahtavan oivalluksen, kun ystäväni laittoi minulle viestin herkuttelukertomukseni jälkeen. Viestissä hän kirjoitti lyhyesti: ”Break the habit.”

 

Olen pohtinut tapojen voimaa lähinnä siitä näkökulmasta, että miten saada jostain tavan? Mutta entäpä kuinka rikkoa ja jättää jokin tapa? Tähän minulla ei ole vielä ratkaisua, mutta tuo break the habit jäi vahvasti mieleeni.

Lopulta nämäkin, hyvät ja huonot tavat ovat osa meitä, hyvinvointiamme ja näyttelevät olennaista osaa myös itsensä johtamisessa – miten johdan itseäni parempiin tapoihin tai miten pääsen eroon niistä huonoista tavoista?

Kuulen mielelläni kaikki hölmöt, huonot, hyvät vinkit ja kokemukset, sillä käytännön tasolla en osaa tähän vielä vastata.

 

Alle kopioin listan Pär Österlundin kirjoituksesta, ehkä eniten juuri itseäni varten..

  1. Aloita pienestä
  2. Sido uusi tapa valmiiseen rutiiniin
  3. Julista tavoitteesi maailmalle
  4. Aseta itsesi edesvastuuseen kumppanin avulla
  5. Katso mikä erottaa menestyjät luovuttajista
  6. Muista miksi olet leikkiin lähtenyt
  7. Katso eteenpäin ja kerää voitonmerkkejä
  8. Aseta rahallinen panos
  9. Tee selkeä rajanveto
  10. Haasta muita mukaan
  11. Säädä olosuhteet kohdilleen

 

LÄHTEET

 

http://www.parosterlund.com/muutos-asiantuntijoiden-11-vinkkia/

Pär Österlund. 2016. Viimeinen blogikirjoitus muutoksesta, joka sinun tarvitsee lukea

http://muaythaipros.com/why-good-habits-play-an-essential-role-in-muay-thai-development/#

Muaythaipros. 2016. WHY GOOD HABITS PLAY AN ESSENTIAL ROLE IN MUAY THAI DEVELOPMENT?

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close