Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Brändin rakentamista nuorissa firmoissa, osa 1



Kirjoittanut: Johanna Sauvula - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Intohimona Brändit
Marina Vahtola
Esseen arvioitu lukuaika on 8 minuuttia.

Tämän soluesseen ovat kirjoittaneet Johanna Sauvula, Vili Anttonen ja Atte Westerberg. Esseen ohjenuorana toimii Marina Vahtolan kirja Intohimona brändit, josta on nostettu esiin näin alkuvaiheessa olevien yritysten brändin rakentamiseen liittyvät keskeisimmät seikat. Esseessä on avattu näitä oppeja omakohtaisten kokemusten kautta kahden nuoren yrityksen brändin rakentamisesta. Essee on jaettu kahteen osaan, jotta teemoihin on päästy syventymään paremmin. Esseen rakenne ja teemat ovat jaettu seuraavasti:

OSA 1
Saate ja alustus
ESIMERKKINÄ TOIMIVIEN YRITYSTEN ESITTELY
AINUTLAATUINEN KONSEPTI JA VAHVA ASIAKASLUPAUS (KILPAILUETU)
VAHVA ASIAKASKOKEMUS

OSA 2 (klikkaamalla pääset suoraan esseeseen)

ASIAKASKESKEINEN AJATTELU
ARVOT JA BRÄNDI
MARKKINOINTI JA VIESTINTÄ

 

 

”Brändi on yritys, yhteisö, henkilö, tuote tai palvelu, jolle on syntynyt tai jolle on luotu myönteinen tunnettuus. Brändi muodostaa identiteetin, joka voi luoda lisäarvoa sekä vahvistaa käyttäjänsä identiteettiä. Brändiin yhdistetään yleensä laatu ja laadukkuus.”
(Vahtola, 2020, 8.)

Venäläisen (2019) mukaan brändi muodostuu lopulta aina asiakkaan päässä, eikä se koskaan ole täysin yrityksen omissa käsissä. Jossain määrin brändin rakentaminen on aina arpapeliä, mutta huolellisesti tehty strategiatyö vähentää arvailujen määrää. Venäläinen yhtyy nyrkkisääntöön – jos et itse tee määrätietoisesti työtä brändisi eteen, tekee sen silloin joku muu.

 

Esseessä esimerkkinä toimivat yritykset ovat 2020 perustettu e-urheilun alalla toimiva yritys, Finesports Oy, sekä keväällä 2019 perustettu pirkanmaalainen puusepänliike. Kyseisestä yrityksestä käytetään tässä esseessä nimeä puusepänliike, jotta essee ei ensimmäisenä yhdistyisi kyseiseen yritykseen hakukoneiden algoritmeissä ja sitä kautta pomppaa asiakkaiden silmille. Nettisivuja ja sosiaalisen median sivuja pääsee ihmettelemään googlaamalla kuvassa 1 näkyvän firman nimeä. ?

Kuva 1. Kuvakaappaus puusepänliikkeen nettisivuilta

 

PUUSEPÄNLIIKE PÄHKINÄNKUORESSA

Mitä, miten ja kenelle:
”Suunnittelen ja valmistan yksilöllisiä käsintehtyjä puukalusteita, sekä sisustuskokonaisuuksia massiivipuusta niin yksityisiin koteihin kuin yritysasiakkaille.”
”Seuraan aktiivisesti nykypäivän trendejä ja teen tiivisti yhteistyötä sisustussuunnittelijoiden kanssa. Näin ollen pystyn vastaamaan hyvin asiakkaiden toiveisiin ja ideoihin. Työt hoituvat ammattimaisella otteella käsintehtyinä laadukkaista materiaaleista, yli 10 vuoden kokemuksella!” (Puusepänliike, n.d.)

Missä:
”​Puutuotteet valmistuvat Ylöjärven sydämessä, idyllisellä maaseudulla. Punamullalla maalattu 75 neliön verstas sijaitsee pienellä mäellä metsän reunassa. Pihalta avautuu maisemat pelloille ja naapurustoon.”
”Toimialueeni on Pirkanmaalta aina etelä-Suomea myöten.” (Puusepänliike, n.d.)

Kuka:
Joonas, puuseppä, sisustuspuuseppä, rakennusmestari. Kalajokinen maatilan poika, joka ylpeydellä jatkaa verenperintönään saamaa sukunsa käsityötaitoa kahvista ja tummasta suklaasta nauttien. (Puusepänliike, n.d.)
(Jonsu toimii yrityksen sanaseppona, apunaisena, asiakaskeskeisen näkökulman peräänkuuluttajana, Joonaksen haastajana ja somepostausten oikolukijana. Olen ollut Joonaksen rinnalla perustamassa ja kehittämässä yritystä.)

Miksi:
”Puusepänliikkeen missio on kotimaisia kädentaitoja kunnioittaen luoda ajattomia, kestäviä ja tyylikkäitä designkalusteita, jotka aikanaan ovat osa suomalaista muotoiluhistoriaa.” (Puusepänliike n.d.)

Keväällä 2019 puusepänliikkeen perustamisvaiheessa haluttiin alusta pitäen muovata selkeästi tietylle kohderyhmälle suunnattua, omaleimaista ja laatua henkivää palvelua sekä tuotteita, mitkä ajan saatossa kasvattaisivat tunnettuuttaan ja brändiä. Haaveissa oli olla jonakin päivänä osa suomidesignin historiaa, rakentaa menestyvä yritys ja tuottaa aikaa, sekä kulutusta kestäviä tuotteita ikeasilpun vastapainoksi käsityötä ja laatua arvostaville asiakkaille. Periaate oli panostaa nimenomaan laatuun, eikä määrään. Laadun tulee näkyä niin tuotteissa, palveluissa, kuin markkinointisisällössä ja nettisivujen toteutuksessa.

 

FINESPORTS PÄHKINÄNKUORESSA

Mitä, miten ja kenelle:

Me haluamme olla mukana kehittämässä Suomen e-urheiluskeneä. Täten päätimme alkaa tarjoamaan peleihin keskittyvää harrastustoimintaa, jotta pelaajat voisivat tehdä intohimostansa tavoitteellisen harrastuksen. Harrastustoimintamme perustuu pääsääntöisesti pelivalmennukseen, jossa keskitytään yhteen tiettyyn peliin. Valmennuksen toteutuksesta vastaa kouluttautunut e-urheiluvalmentaja, joka tuo valmennukseen tavoitteellisuutta. Tavoitteellisuus tekee normaalista ”kasuaalista” pelaamisesta e-urheilua. Pelivalmennuksen lisäksi meidän tarjonnastamme löytyy tilavuokrausta ja pelisynttäreitä. Meiltä löytyy myös vapaavuoroja, jolloin meille voi tulla vapaasti pelailemaan päivälippumaksua vastaan.

Tarjoamme erilaisia harrastusmahdollisuuksia peleistä kiinnostuneille nuorille. Meille on tärkeätä luoda avoin ja turvallinen yhteisö pelaajille, jossa onnistumisia juhlitaan yhdessä.

Missä:

Finesportsin tilat sijaitsevat Lempäälässä Liikuntakeskus Parkin tiloissa Ideaparkin läheisyydessä. Osa toiminnastamme järjestetään verkon välityksellä etänä.

Ketkä:

Vili, Aaron, Rasmus ja Atte. Finen tiimi koostuu nuorista yrittäjyysopiskelijoista, joille pelaaminen on aina ollut lähellä sydäntä. Olemme itse haaveilleet lapsuudessamme vastaavanlaisesta harrastustoiminnasta, mitä silloin ei ollut olemassa. Olemme kaikki opiskelleet Proakatemialla, joten meiltä löytyy vahva tausta tiimitaidoista ja yhteisöllisyydestä. Olemme oma-aloitteisesti opiskelleet monia erilaisia yritystoimintaamme hyödyttäviä taitoja.

Miksi:

Olemme huomanneet, että pelaamiseen ja sen harrastamiseen liittyy edelleen paljon negatiivisia ennakkoluuloja ja asenteita. Uskomme, että moni näistä oletuksista perustuu yksinkertaisesti tiedon puutteeseen sukupolvien välillä. Me olemme olemassa sen takia, että voimme muuttaa näitä asenteita ja välittää totuuteen perustuvaa tietoa pelaamisesta ja sen hyödyistä. Haluamme myös tukea suomalaista e-urheiluskeneä tarjoamalla tavoitteellista valmennusta tuleville nuorille e-urheilutähdille. Haluamme myös tehdä pelaamisesta sosiaalisempaa ja yhteisöllisempää. Olemme muuttamassa pelin henkeä, niin kuin iskulauseemmekin menee ”Changing The Game Of Gaming”.

 

 

AINUTLAATUINEN KONSEPTI JA VAHVA ASIAKASLUPAUS (KILPAILUETU)

”Menestyneellä brändillä on vahva kilpailuetu.”
(Vahtola, 2020, 40.)

Kilpailuetua yritys voi saavuttaa innovatiivisilla ja luovilla ratkaisuilla, jotka mahdollistavat ainutlaatuisen konseptin ja vahvan asiakaslupauksen. Kilpailuedun ymmärtämällä yritys voi erottua muiden alalla toimivien yritysten tarjoamista tuotteista ja palveluista. Tuotteiden ja palveluiden kehityksessä asiakaskeskeinen ajattelu on keskeisessä roolissa. Täytyy ymmärtää mikä on markkina- ja kilpailutilanne, sekä ymmärtää mihin asiakkaan todelliseen tarpeeseen tuotteella tai palvelulla tähdätään. Yritykset rakentavat yhä useammin kilpailuedun omasta tarinastaan.

Luottamus ainutlaatuiseen tuotteeseen, palveluun ja henkilöstöön, sekä luottamus laatuun ja positiiviseen kokemukseen ovat menestyneen brändin edellytys. Luotettava brändi viestii vastuullisuudesta ja arvoistaan läpinäkyvästi, tuntee asiakkaansa ja kehittää yhdessä asiakkaiden kanssa uusia ainutlaatuisia tuotteita ja palveluita. (Vahtola, 2020, 42-44.)

Kun joku on jo kuullut sinusta, niin hänellä on mahdollisuus ostaa sinulta jotakin. Joskus ensikontakti saa asiakkaalle niin vahvan odotusarvon, että hän on heti valmis ostamaan palvelusi. Toisinaan hänen täytyy kuulla suosituksia, mutta jos rakennat brändiä tyhjästä, suosituksia ei ole. Tällöin ainoa vaihtoehto on auttaa asiakasta, jopa vuosien ajan. Oleellista ei siis ole myyminen, vaan auttaminen. Autetaan asiakasta niissä haasteissa, joita hänellä on. Autetaan häntä markkinoinnissa (markkinointitoimistot), saadaan hänet tuntemaan itsensä kauniimmaksi (vaatteet), tarjotaan hänelle nautintoa (Coca-Cola), saadaan hänet kokemaan itsensä maskuliinisemmaksi (autokauppiaat). (Aleksi, n.d.)

Kuten Aleksi toteaa, palvelun kaikkien osapuolien huomioonottaminen asiakkaan kohtaamisessa tuo palveluille ja tuotteillesi lisäarvoa. On myös hyvä eritellä myyminen ja asiakkaan auttaminen. Auttamisen kautta yrityksesi luottamus nousee asiakkaalla ja tämä taas johtaa helpommin ostopäätöksiin. Selkeän suora myyminen saattaa ärsyttää tiettyjä asiakastyyppejä, joka pahimmassa tapauksessa voi johtaa huonoon asiakaskokemukseen. Toki myyminen on yritykselle elintärkeää, joten sitä ei kannata jättää toteuttamatta, mutta siinäkin on monta eri väylää ja tapaa toteuttaa.

 

Puusepänliikkeen alalle nousee yhä enemmän tekijöitä ja yrityksiä. Kirjo palveluntarjoajissa ja erikoistumisessa tietynlaiseen palveluun on laajaa, mikä jakaa yritykset kamppailemaan eri segmenteistä.

Puusepänliikkeen palvelussa tavoitellaan varakkaampaa segmenttiä, joka on tinkimätön laadusta ja haluaa satsata juuri heille räätälöityyn kestävään tuotteeseen. Palvelussa poikkeavaa on henkilökohtaisuus, visuaalinen tarjous, toivoaksemme hyvin esitelty yrityksen tausta ja tarina, laadukas markkinointisisältö (kaunis design ja komea tekijä vs sahanpurua sylkevä huutava sirkkeli) ja suuntaa antava hinnasto. Sosiaalista mediaa on osattu hyödyntää palvelun esiin tuomiseksi ja se ruokkii myös itse itseään, kun asiakkaat tägäävät puusepänliikkeen omiin innostuneisiin postauksiinsa uudesta hienosta kalusteestaan.

Puusepänliikkeen olemassa oleva oma mallisto poikkeaa kilpailevasta tarjonnasta. Saman tyylisiä ratkaisuja tekee varmasti joku muukin, mutta tismalleen samanlaista tuskin kukaan. Joonaksella on tarkan ja taidokkaan kädentaidon lisäksi hyvää visuaalista ja luovaa silmää, jonka kombinaatio ihastuttaa asiakkaita niin somessa kuin tuotteita nähdessään. Sosiaalisessa mediassa on nähtävissä myös kommentteja jopa kilpailijoiden somepostauksessa kehumisesta, mikä luonee nykyaikaista, rehtiä ja reilua kuvaa yrityksestä.

Puusepänliikkeessä on tuotu esiin myös Joonasta henkilöbrändinä, joka tekee palvelusta siltä osin omaleimaisen. Vakuuttavuutta palvelulle luo, että Joonas on taustaltaan kokenut puu- ja rakennusalan tekijä, jolla löytyy yhtistyöverkostosta myös sisustussuunnittelijoita. Rakennusalan tuntemuksen vuoksi hän pystyy tarjoamaan asiakkaalle kattavasti tietoa ja myös pieniä rakennuspalveluita. Kohteessa toteutettavia rakennustöitä toteutetaan nykyään pääasiassa toimitilojen ratkaisuissa, joihin tulee suunnitelma sisustussuunnittelijalta. Tällainen yhteistyö on ollut hedelmällistä ja ainakin osassa puusepänliikkeiden palveluissa ennen kuulumatonta.

 

Finesports on vielä hyvin nuori yritys ja sen kilpailuedut alkavat selventyä vasta nyt muutaman aktiivisen toimintakuukauden jälkeen. Yritystä perustaessa meillä oli enemmänkin ajatuksia siitä missä me erotumme kilpailijoista ja mikä tekee meistä ainutlaatuisen. Moni näistä ajatuksista on nyt testattu käytännössä. Osa on karsiutunut pois ja osa on voimistunut. Finesportsin tilat sijaitsevat Liikuntakeskus Parkin tiloissa, joka jo paljastaa nimestänsä sen, että meillä on uskomaton määrä eri liikuntamahdollisuuksia saman katon alla ja pystymme hyödyntämään näitä puitteita harrastustoiminnassamme. E-urheilussa, niin kuin missä tahansa muussakin urheilussa fyysisellä kunnolla on suuri merkitys lajissa menestymiselle. Helposti voisi ensimmäisenä ajatella että: ”Eihän e-urheilussa tehdä muuta, kun istutaan ja pelataan koneella.”, mutta totuus on jotain aivan muuta. E-urheilussa reaktioajat, tarkkuus ja koordinaatio ratkaisevat voittajien ja häviäjien välillä ja nämä vaativat hyvän fyysisen ja psyykkisen kunnon.

Aikaisemmin myös mainitsin Finen tiimin yhteisötaustasta. Olemme saaneet palautetta nuorten asiakkaidemme vanhemmilta yhteisömme turvallisuudesta ja hyväksyvästä kulttuurista. Olemme myös huomanneet sen, että vanhemmat ovat valmiita maksamaan siitä, että heidän lapsensa saavat olla osa tätä yhteisöä. Tämän yhteisön kulttuuri on rakentunut ikään kuin ”vahingossa” meidän oman tiimimme kulttuurin pohjalta, joka on taas rakentunut Proakatemian kulttuurin pohjalta.

Tarkastellessa nykyisiä pelaamiseen liittyviä harrastusmahdollisuuksia huomasimme, että tarjolla on suurimmaksi osaksi pelikerhoja pienille lapsille ja mahdollisuuksia kuulua e-urheiluorganisaatioon, jossa pelataan jo ammattitasolla. Vertasimme näitä harrastusmahdollisuuksia koulumaailmaan, niin että pelikerhot olivat ikään kuin ”esikouluja” ja e-urheilu organisaatiot ”yliopistoja ja ammattikorkeakouluja”. Tästä heräsi kysymys, missä on pelaamisen ”ala-aste”, ”yläaste” ja ”lukio”. Eli markkinassa oli rako helposti lähestyttävälle, mutta silti tavoitteellisille peliharrastusmahdollisuuksille. Iskimme yritystoiminnallamme tähän rakoon.

Haluamme myös vaikuttaa yhteiskunnallisella tasolla esimerkiksi nuorisotoiminnan kautta. Tällä hetkellä pelit ovat tehokkain tapa toteuttaa nuorisotoimintaa, koska nuoria yksinkertaisesti kiinnostaa pelit enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Kunnat ja kaupungit alkavat pikkuhiljaa heräilemään pelaamisen suosioon nuorison keskuudessa ja näkevät että se on tehokkain kanava saavuttaa heidät. Haluamme olla mukana nuorisotoiminnassa kunnallisella yhteistyöllä ja levitä ympäri Suomea.

 

 

VAHVA ASIAKASKOKEMUS

”Tulevaisuuden menestyjiä ovat yritykset, jotka panostavat erinomaiseen asiakaskokemukseen.”
(Vahtola, 2020, 28.)

Asiakaskokemus syntyy tuotteen tai palvelun ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä. Olipa kyseessä esimerkiksi tuotteen tai palvelun ostotilanne nettikaupassa tai kivijalkakaupassa henkilökohtaisesti asiakasta palvellen, brändin kannalta oleellista on, että asiakaskokemus välittyy asiakkaalle aina yhtä vahvana riippumatta siitä, missä asiakas brändin kohtaa. Brändin tulee ilmentää kaikissa väylissä samantasoista palvelua, viestintää ja ilmettä. (Vahtola, 2020, 30.)

Asiakaskokemukseen vaikuttaa yrityksen toiminta palvelupolun aikana, sekä asiakkaan omat odotukset ja arvomaailma. Positiivinen asiakaskokemus johtaa korkeampaan asiakastyytyväisyyteen, todennäköisesti pitkäaikaiseen asiakassuhteeseen ja samalla se luo brändiuskollisuutta. Vahva asiakaskokemus luo kilpailuetua ja tukee brändin taloudellista menestystä. (Vahtola, 2020, 30.)

Nykypäivän asiakas on vaativa ja odottaa usein välitöntä ja henkilökohtaista vuorovaikutusta. Jotta asiakkaiden odotuksiin kyetään vastaamaan, tulee yritysten rakentaa brändejä, jotka erottuvat muista ympärillä olevista brändeistä. Ainutlaatuisen kilpailuedun saavuttaminen edellyttää asiakkaan syvällistä tuntemista ja sen mukaan toimimista. Asiakkaat tuntemalla heidän odotuksensa voidaan jopa ylittää, jolloin hän yllättyy positiivisesti. Mitä positiivisemmin asiakas yllättyy, sitä tyytyväisempi hän on. (Vahtola, 2020, 31-32.)

Elämysten merkitys kasvaa tukevaisuudessa yhä enemmän. Ne tuottavat asiakkaalle vahvaa positiivista tunnetilaa, iloa, energiaa asiakkaan arkeen ja nostavat hetkellisesti onnellisuuden tunnetta. Mitä vahvempia elämykset ovat, sitä korkeampaa hintaa asiakkaat ovat valmiita maksamaan. (Vahtola, 2020, 33.)

Riittävän vahva asiakaskokemus toteutuu, kun yritys tarjoaa asiakkaalle jotakin enemmän kuin kilpailija. Erittäin vahva asiakaskokemus toteutuu, kun yritys onnistuu yllättämään asiakkaan positiivisesti. (Vahtola, 2020, 24.)

Kun asiakkaalle luodaan odotuksia ja hänet saadaan lopulta ostamaan, on aika lupausten lunastamiselle. Tehdään se, mitä on luvattu ja mielellään vielä yllätetään asiakas positiivisesti niin, että hän kertoo myös ystävilleen siitä, kuinka ylititte hänen odotuksensa. On hyvä muistaa jokaisen brändin rakentuvan jonkin tuotteen tai palvelun ympärille. Toki yrityksen brändin ollessa riittävän vahva, voi siitä olla apua eri tuotesegmentteihin laajentumisessa, mutta yleensä vain tietyn alan sisällä. Tai hankala minun on ainakaan kuvitella, että Applen brändistä olisi apua öljybisneksessä. (Aleksi, n.d.)

Yritykselle kuin yritykselle hyvä ohjeen nuora palveluiden tarjotaan on ”under promise and over deliver”. Tällä nuoralla yritys luo asiakkailleen enemmän arvoa, kuin he itse osaavat odottaa. Tämä on hyvä, koska näin voidaan luoda pitkiä sekä merkittäviä asiakassuhteita.

 

Puusepänliikkeessä palveluita lähdettiin rakentamaan asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Asiakkailla on erilaisia tarpeita erilaisiin koteihin, jonka vuoksi tuotteita valmistetaan yksilöllisesti tilauksesta mittojen mukaan ja asiakkaan kanssa neuvotellen, koska kaupasta ei monestikaan juuri asiakkaalle sopivaa mallia löydy valmiina. Yrityksen arvot näkyvät myös nettisivuilla, jolloin asiakkaalla on mahdollisuus ostaa tai hylätä tarjoamamme palvelu niihin peilaten.

Ostamisesta on pyritty tekemään asiakkaalle helppoa. Nettisivuilta löytyy tarinaa yrityksen taustalta, sekä tietoa miten ja missä tuotteet valmistetaan. Referenssikuvia ja omaa mallistoa on kattavasti esillä niin nettisivuilla, kuin alaan merkittävimmin liittyvissä sosiaalisen median kanavissa; Instagramissa ja Pinterestissä. Poiketen monista muista samankaltaisista palveluntuottajista, nettisivuille on koostettu oma muokattavissa oleva mallisto hinta-arvioineen, sekä kehotus ottamaan yhteyttä asiakkaan oman idean toteutukseen. Nettisivuilta yhteydenottosivulta löytyy myös kuvaus palvelupolusta.

Nyt näin vajaan 2 vuoden yrittämisen kokemuksella tiedämme, että täten esitetyssä muodossa on jotakin asiakkaita selkeästi hurmaavaa, koska kysyntä kasvaa koko ajan ja palvelua on saatu alkaa rajaamaan yhä enemmän kalusteiden valmistukseen ja vain parin yhteistyökumppanin kanssa toteutettaviin toimitilasisustuksiin.

Kerätyn asiakaspalautteen puolesta merkittäviä asioita ovat olleet ystävällinen ja avulias palvelu, hyvin toimiva kokonaisuus, tuotteiden kotimaisuus ja ekologisuus, sekä lupauksen pitäminen – asiakas on saanut sitä mitä on tilannut, ja vähän enemmän.

Asiakkaan yllättäminen on onnistunut puusepänliikeessä vähän vahingossa. Alkuun ajattelimme sen olevan mukava lisä, emmekä ymmärtäneet sen vaikuttavan noinkin merkittävästi asiakaskokemukseen. Visuaalisen tarjouksen tekeminen on lyönyt asiakkaita ällikällä. Asiakkaat eivät osaa odottaa nelisivuista personoitua kuvallista dokumenttia, joka kohdistetaan asiakkaalle nimeltä. Valmistusvaiheessa asiakas pääsee somen välityksellä seuraamaan juuri heidän tuotteensa valmistumista ja samalla kutkuttavasti odottaaan usein heille merkittävän kalusteen toimitusta kotiin paikalleen. Lähes aina toimituksen yhteydessä kuulemme asiakkailta positiivista palautetta: ”Onhan se nyt ihan helkkarin hieno! / Tämä on vielä upeampi kuin osasin odottaa, vaikka odotinkin paljon! / Kiitos hienosta työstä ja mukavasta palvelusta.” Viimeisenä silauksena toimituksen yhteydessä asiakasta kiitetään tilauksesta henkilökohtaisesti kasvokkain ja heille annetaan puusepän signeeraama kiitoskortti, sekä puusepänliikkeen logolla ja kuvalla koristettu pieni ylöjärveläinen artesaanisuklaalevy, mikä jättää suutkin makeaksi.

Henkilökohtainen kohtaaminen uskoaksemme luo asiakkaalle lämpimän kokemuksen, mikä ei samalla tavalla toteudu, jos tuote lähetetään asiakkaalle rahtina. Vahvasta asiakaskokemuksesta kielii myös se, että useampi asiakas on tehnyt jatkotilauksen tai kuulemme yhä enemmän asiakkaan ottaneen juuri meihin yhteyttä saamansa suosituksen vuoksi.

 

Finesportsilla vahvan asiakaskokemuksen luominen on meillä vielä rakentumassa. Eihän se ole varmaan koskaan edes muutenkaan ”valmis”, mutta olemme alkaneet keskittymään siihen entistä enemmän viime aikoina. Ymmärrämme sen merkityksen ja haluamme, että jokainen asiakas lähtisi meiltä hymy huulillansa positiivisen kokemuksen kera. Tällä hetkellä panostamme jokaiseen tilanteeseen, missä toimimme sosiaalisesti asiakkaiden kanssa. Kuvailisin tiimin jäseniämme perusluonteeltaan rennoiksi ”hupiukoiksi”. Uskon tämän myös välittyvän asiakkaillemme meidän ja toimintamme kautta.

Tähän mennessä saamamme asiakaspalautteen perusteella olemme erittäin luotettava taho, joka on suorastaan vaadittua, sillä olemme vastuussa lapsista ja nuorista. Kehitämme tulevaisuudessa asiakaskokemustamme entisestään ja tutkimme lisää mitkä asiat ovat meidän toiminnassamme merkityksellisiä asiakkaille.

 

 

LÄHTEET:

Halsas, A. N.d. Markkinointistrategia. Luettu 30.11.2020 https://www.trustmary.com/fi/blogi/markkinointistrategia/brandin-rakentaminen-ja-sen-vaiheet/

Puusepänliike, N.d. Nettisivut. Luettu 30.11.2020 www.h a v u n e.fi (nettisivu kirjoitettu tähän välilyönnein, jotta linkki ei yhdistyisi niin suoraan Googlehakuun ja tämä essee mahdollisten asiakkaiden hakutuloksiin)

Vahtola, M. 2020. Intohimona brändit. Jyväskylä: Docenco

Venäläinen, S. 2019. Mikä brändi on, mistä se muodostuu, ja miksi sillä on merkitystä? Luettu 27.11.2020. https://www.advanceb2b.com/fi/blog/mista-brandi-muodostuu

Kommentoi