Tampere
07 Dec, Tuesday
-15° C

Proakatemian esseepankki

Brändin luomisen ABC



Kirjoittanut: Johannes Mäkinen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Bulkista Brändiksi
Anja Kahri
Ossi Ahto
Tuomas Kahri
Marco Mäkinen
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Keskustellessani ihmisten kanssa aiheesta kuulen jatkuvasti harhailevia mielikuvia siitä minkälainen hyvä brändi todellisuudessa edes on. Tämä mielipiteiden ja näkemysten laajuus kiteyttää mielestäni loistavasti brändäyksen ytimen sekä haasteet. Brändi on kaikkien niiden tietojen ja mielikuvien kokonaisuus, joita ihmisellä on jostain asiasta.Tämä asia voi olla tuote, yritys, henkilöön, palvelu, alue tai oikeastaan mikä tahansa. Brändi on aina totta, ja ihmiset tekevät päätöksensä brändin perusteella. Lopullinen brändin muodostumisen prosessi tapahtuu siis loppupeleissä asiakkaamme pään sisällä, joten sen luominen ja rakentaminen on mielestäni kohtalaisen haastavaa ja kiinnostavaa. Miten sitten luodaaan hyvä brändi tai voiko sitä edes itse luoda? Tässä esseessä perehdyin aiheeseen aiempaa syvemmin ja pyrin luomaan ohjenuoran sille, miten onnistunutta brändiä kannattaa lähteä rakentamaan.

 

Miksi tämä brändääminen on sitten niin tärkeää? Brändit ohjaavat kuluttajan ostokäyttäytymistä. Jos siis haluamme myydä mahdollisimman suuren määrän tuotteita mahdollisimman korkealla hinnalla, on brändin osuus kokonaisuudessa todella merkittävä. Nykypäivänä tuote ja palvelutarjonta paisuu ja kasvaa jatkuvalla syötöllä, joten loppujen lopuksi ainoat tavat pärjätä markkinoilla ovat A) luoda uusi toimiala tai B) osata brändätä oikein. Pidän näistä kahdesta vaihtoehdosta jälkimmäistä potentiaalisempana vaihtoehtona onnistua. Emme voi itse muodostaa brändiämme, mutta voimme ohjata sen muodostumiselle suunnan. Brändin rakentaminen ei siis ole mikään taikatemppu, vaan raakaa työtä  ja asiakkaiden mielikuvien saattamista mahdollisimman lähelle haluttua suuntaa

 

1.Tavoitemielikuvan muodostaminen

 

Kun lähdemme tavoittelemaan onnistunutta brändiä, on esimmäisenä muodostettava itsellemme tavoitemielikuva. Tämä on lyhyesti se, millaiseksi haluaisimme oman brändimme muodostuvan nykyisen ja potentiaalisen asiakaskunnan mielikuvissa. Hahmotamme itsellemme millainen haluaisimme brändimme olevan. Se on niiden kaikkien asioiden summa, jotka nähdään potentiaalisimmiksi markkinoilla erottautumiseen. Tavoitemielikuva rakennetaan aina yrityksen arvojen, tavoitteiden ja strategian pohjalta. Jos sinulla ei ole selkeää visiota ja näkemystä siitä millaisen maineen haluat, on sinun myös vaikeaa vaikuttaa sen kehittymiseen ja muodostumiseen ihmisten silmissä. Luo siis ensin selkeä kuva itesellesi.

 

2.Tiedosta ja ymmärrä asiakkaasi tarpeet

 

Kuka on yrityksesi  tärkein henkilö? Oikeasti. Jos sormesi osoitti omaa napaa tai yrityksesi johtoporrasta, olet väärässä. Tärkein henkilö on aina asiakas. Asiakas on se joka haluaa antaa taskuissaan olevan rahan sinulle. Asiakas on se jonka takia me toimimme. Asiakas on kaiken ydin. Jotta brändimme voisi onnistua markkinoilla on meidän tiedettävä mitä asiakas haluaa. Brändin kasvun ja strategian ytimessä on aina asiakas sekä asiakkaan tarpeet ja näkökulmat. Vaikka palvelusi tai tuotteesi olisi kuinka hyvä tahansa,

jos sinulla ei ole asiakasta, sinulla ei ole kannattavuutta. Kannattamaton toiminta ei ole yrittämistä, se on hyväntekeväisyyttä.

 

Sinun tulee siis ymmärtää, kartoittaa ja tiedostaa asiakkaasi tarpeet.

Näitä pohtiessasi voit käyttää apunasi seuraavanlaisia apukysymyksiä:

 

  • Minkälaisten ihmisten haluaisin olevan asiakkaitani?
  • Mitä pitää tapahtua/ miten minun tulee toimia, jotta he ostavat minulta?
  • Mitä tulisi tapahtua jotta he olisivat asiakkaitani myös tulevaisuudessa?
  • Miten voin tuottaa heille mahdollisimman paljon lisäarvoa?

 

Kirjoita vastauksesi ylös ja käytä niitä apuna suunnitellessasi yrityksesi kaikkia tulevia toimintoja.

 

3.Palaute & Kehitys

 

Jotta edellä luettelemani toiminnot eivät valuisi hukkaan, on syytä viimeisenä keskittyä mielestäni markkinoinnin tärkeimpään kulmakiveen. Mittaa työsi tuloksia! Mistä voit tietää oletko edes lähellä tavoitteitasi, jos et seuraa työsi hedelmää? Keräämällä asiakkailtasi rehellistä palautetta, luot tilaa ja mahdollisuuksia myös kehitykselle. Mikään ei ole ikinä täydellistä ja valmista, vaikka ajoittain siltä tuntuisi. Palautteen antamisen pitää olla asiakkaalle mahdolllisismman mutkatonta ja selkeää. Panosta tähän. Asiakkaalle pitää välittyä aito tunne siitä , että hänen antamaansa palautetta oikeasti arvostetaan ja että sillä on aidosti merkitystä. Saatu palaute kannattaa tottakai hyödyntää strategian, tuotteiden ja palveluiden tulevassa kehityksessä.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close