Tampere
28 Mar, Thursday
8° C

Proakatemian esseepankki

Brändikäs



Kirjoittanut: Anniina Rantalainen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Brändäys – vitsi, miten hieno sana! Brändäys on kaikkien huulilla, mutta ainakaan me Hurmassa emme ole siihen vielä sen suuremmin uppoutuneet. Matilda ja minä teemme opinnäytetyön vahvan brändin vaikutuksista markkinointiin, ja sen vuoksi – kuten myös sen, että Dope Design on vielä aluillaan, ja brändin rakentaminen on meille ajankohtaista – tutustuin brändäykseen Lisa Suonion Brändikäs-kirjan parissa.

 

Brändäyksessä on kyse tuotteen tai palvelun persoonallisuudesta ja luonteesta. Brändäyksen tavoitteena on luoda tuotteelle tai palvelulle oma, muistettava jälkensä, joka erottaa sen muista vastaavista. Brändäys liittyy vahvasti viestintään ja markkinointiin, ja nämä ovatkin helpoin ja tehokkain tapa luoda brändiä näkyvästi ja niin, että mahdollisimman suuri ihmisjoukko kunkin brändin oppii tunnistamaan.

 

Suonio kuvaa brändin tavoitteen olevan se, että se nostaa esille, mikä meissä ja osaamisessamme on parasta. Brändiä voi määritellä eri tavoin, ja esimerkiksi mediassa brändikkyys tarkoittaa ajankohtaisuutta ja viihteellisyyttä, kun taas tieteissä popularisointia. Amerikkalaiset sanovat, että brändi on lupaus, unelma, lifestyle-maailma. Brändin tarkoitus on olla tuotteeseen tai palveluun lisätty arvo, josta ihminen on valmis maksamaan. Sen on tarkoitus olla se erottava tekijä, joka saa ihmisen ostamaan juuri tietyn tuotteen toisen sijasta. Ostoja tehdään varsinkin nykyaikana mielikuvien ja -tekojen, ei vain tarpeiden perusteella.

 

Olen amerikkalaisten kanssa samaa mieltä siitä, että brändi on tietynlainen lupaus. Nykyaikana, kun sosiaalisessa mediassa brändin rakentaminen on suhteellisen helppoa, on tärkeää, että myös tuote tai palvelu vastaa sitä lupausta, jonka markkinoinnin ja brändäyksen kautta asiakkaalle annamme. Jos esimerkiksi yrittäjä markkinoi palveluitaan hauskimpina, hurjimpina tai jännittävimpinä, on tärkeää, että nämä tuntemukset myös oikeasti toteutuvat, kun asiakas tekee ostopäätöksensä niiden pohjalta.

 

Me Dope Designilla brändäämme itseämme tietoisesti erottuvina, persoonallisina ja nuorekkaina juhlasuunnittelijoina. Meille on tärkeää, että erotumme kilpailijoistamme sillä, mikä tekee meistä meidät. Kun on juhlasuunnittelusta kyse, on todennäköistä, että monikin eri palveluntarjoaja sisustaa jotkin juhlatilat samalla tyylillä tai ainakin käyttää ideoissaan samoja elementtejä. Koska työtä tehdään vahvasti asiakkaan toiveiden ja tyylin puitteissa, tältä ei voi välttyä.

Se, mikä tekee Dope Designista kuitenkin erottuvan ja persoonallisen, on tarjoamamme palvelu, henkilökohtaisuus ja se, että asioita ei todella oteta liian vakavasti. Me haluamme erottua sillä, että palvelemme asiakkaitamme kuin omia kavereitamme, ja näytämme sen myös ulospäin, että meillä on töitä tehdessä oikeasti hauskaa. Tätä viestiä yritämme markkinoinnissamme välittää, ja toivon, että tulemme tulevaisuuden asiakkaidemme odotukset myös lunastamaan.

 

Brändäyksen lisäksi on olemassa henkilöbrändi. Nimensä mukaan henkilöbrändin tarkoituksena on muodostaa yksilön vahvuudet ja heikkoudet yhdessä tehdessä. Henkilöbrändin rakentamisen työporukassa, ystäväpiirissä ja vaikkapa sosiaalisessa mediassa on tarkoitus osoittaa, mikä yksilön tekee omaksi itsekseen, miten hän toimii tietyissä tilanteissa ja miten häntä tulisi lähestyä ja kohdella.

 

Yritin miettiä, millaista henkilöbrändiä luon itselleni. En löytänyt vastausta. En ole ennen kirjaan tutustumista oikein asiaa edes ajatellut, ja nyt kun sitä ajattelen, on vaikea oikeastaan miettiä, millaista henkilöbrändiä itselleni haluaisinkaan rakentaa. Tiedän sen, että olen lähipiirissäni, koulussa, työhommissa ja oikeastaan joka paikassa suurimmilta osin hyvän tuulinen, huumorintajuinen ja huoleton. Ja nyt, kun oikein asiaa ajattelen, ehkä nuo kolme ominaisuutta ovatkin – ainakin tällä hetkellä – ne, joita haluan itsestäni välittää myös muille. Jos mietitään, mikä on minun henkilöbrändini Dope-jengissä, onkin vastauksen löytäminen haastavampaa. Tämä tietysti johtuu siitä, että Dope Design on vasta aluillaan, ja vielä ei ole oikeaa näyttöä siitä, miten ryhmädynamiikkamme toimii. Haluan kuitenkin osaltani vaikuttaa siihen, että tuon Dope-jengistä ulospäinkin itsestäni rennon ja rempseän kuvan.

 

Niin henkilöbrändin kuin yrityksenkin brändin kompastuskivi on kopiointi. On vaikeaa luoda brändiä, joka todella erottuisi joukosta. Me kaikki olemme omia persooniamme, mutta sosiaalisessa mediassa – jossa brändi nykypäivänä suurimmilta osin luodaan – tätä persoonaa on vaikea välittää täysin läpinäkyvästi.

Toisaalta uskon kuitenkin, että tärkeintä brändin rakentamisessa on olla jollain tasolla samaistuttava. Samaistuttavat mielipiteet, tarinat ja elämäntyyli vetoavat ihmiseen, ainakin sellaiseen ihmiseen, johon henkilökohtaisesti haluaisinkin brändilläni vedota – normaaliin, elämästä nauttivaan, nuorekkaaseen ihmiseen. Varsinkin sosiaalisessa mediassa tätä varten tulisi tietysti osata ilmaista itseään luontevasti ja tunteisiin vetoavasti. Kasvotusten kohtaamiset saattavat olla lyhyitä, kiireisiä ja asiapainotteisia, ja voi olla vaikeaa jättää itsestään sellainen kuva, joka oikeasti jää mieleen. Tässä apuna toimii onneksi ihana some, jonka avulla vahvistaa kuvaa, jonka kasvotusten antaa. Tämä menee myös tietysti toisin päin – kun on antanut somessa itsestään tai yrityksestään tietynlaisen kuvan, on tärkeää, että vastaa antamaansa kuvaa myös kasvotusten.

 

Brändikäs oli ennen kaikkea ajatuksia herättävä, ja tästäkin esseestä tuli lähinnä pohdiskeleva sekamelska. Tällaisia asioita on kuitenkin tärkeää pohtiakin, varsinkin nyt, kun brändäys on kuumempi juttu kuin koskaan. On tärkeää miettiä, miten itseään tuo esille. Se on tärkeää myös, vaikkei olisi yrittäjä tai haluaisi tehdä itsestään tunnettua somekasvoa. Kun hakee töitä, työnantaja todennäköisesti nykypäivänä tutustuu hakijan taustoihin myös somen kautta. Ihmiset, jotka ovat luoneet itselleen henkilöbrändiä ja esiintyvät somessa persoonallisella, omalla tyylillään, ovat todennäköisesti paljon vahvemmilla työnhakuprosessissa kuin ne, jotka eivät ole uhranneet ajatustakaan henkilöbrändin rakentamiselle.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close