Tampere
16 Apr, Friday
12° C

Proakatemian esseepankki

Brändi



Kirjoittanut: Micaela Erola - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Markkinointi boksin ulkopuolelta
Laura Ahonen & Sampo Luoto
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Brändi on yritykselle sama kuin maine on henkilölle: mitä sinusta puhutaan, kun et ole paikalla? Mitä ihmiset ajattelevat ensiksi, kun kuulevat sinun nimesi? Millaisia mielikuvia muilla on sinusta? (Avadanceb2b 2019) Hyvällä Brändillä on selkeä brändipersoonallisuus, joka on eroteltu brändin luonteenpiirteistä. Luonteenpiirteet ovat tärkeitä, mutta brändiä ostaessaan kuluttaja ostaa ajatusta persoonasta, ja siksi brändiä ei kannata rakentaa vain luonteenpiirteen varaan.

 

Yritykset voivat koittaa vaikuttaa brändiinsä omalla toiminnallaan ja toiminnan ilmaisulla, sekä tarkasti suunnitellulla strategialla. Hankalaksi asian tekee myös se, että brändistä päättää lopulta asiakas, eikä se koskaan ole täysin yrityksen omissa käsissä. Brändi muodostuu siis yrityksen ja asiakkaan ajatuksien yhdistämisestä. Ei yksinään vain toisesta.

 

Muutamaa syrjässä asuvaa heimoa lukuun ottamatta ihmiset ja heidän persoonallisuutensa voidaan nähdä viiden ulottuvuuden kautta:

  1. Ekstrovertti – Introvertti
  2. Spontaani – Pedantti
  3. Egosentrinen – Kollektiivinen
  4. Avoin muutoksille – Konservatiivinen

Brändäämisen kannalta näistä neljä ensimmäistä kohtaa ovat tärkeitä. On tärkeää niin myynnin, markkinoinnin kuin brandäämisenkin kannalta miettiä kohderyhmä.

 

 

Harhat

Aivomme pyrkivät jatkuvasti helpottamaan urakkaa informaatiovyöryn keskeltä. Tämän takia aivoissamme on monia peruspsykologisia vääristymiä, jotka saattavat toimia joko brändiä vahvistavasti tai heikentävästi Brändiin vahvimmin vaikuttavia harhoja on viisi kappaletta.

 

VAHVISTUSVINOUMA – Ihmiset puoltavat ennakkokäsityksiään tukevaa informaatiota. Jos olen muodostanut positiivisen kuvan jostakin asiasta, sivuutan ajattelematta kaikki kriittiset arviot kyseisestä asiasta. Samalla otan totena kaikki positiiviset asiat, luin ne sitten vauva.fi sivustolta tai suomi 24:stä.

 

VIRHEELLINEN KONSENSUSEFEKTI – Välillä käy niin, että ihmiset ajattelevat, että kaikki ajattelevat samalla tavalla asiasta, kuin minä nyt ajattelen. Tämä johtaa virheelliseen näkemykseen yleisestä mielipiteestä. Kirjassa tästä oli hyvänä esimerkkinä kierrätys: ”Suurin osa ihmisistä lajittelee, kierrättää ja suosii ekologisuutta, mutta teemmekö me näitä asioita aidosti omasta halustamme, vai siksi, että oletamme näitä toiminnan muotoja pidettävän hyvinä ja toivottavina.” Olen kirjan kanssa samaa mieltä tästä kohdasta, mutta samalla olen hieman eri ajatuksissa. Monet varsinkin nuoret ajattele enää periaatteella ”kaikki ajattelevat samalla tavalla”, vaan uskaltavat sanoa asiansa ja tulla pois yhteiskunnan asettamasta ”muotista”.

 

HALO-EFEKTI JA STIGMA ILMIÖ – Tämä kohta viittaa hieman vahvistusvinouma kohtaan. Jos olemme muodostaneet jostakin asiasta myönteisen tai kielteisen mielikuvan jonkin yksittäisen asian tai piirteen perusteella, alamme helposti pitää muutakin asiaan liittyvää joko kielteisenä tai myönteisenä. Jos negatiivisuuden kuoppa asiaa koskien on jo tarpeeksi syvä, mielipidettään ja näkemystään on vaikeampi vaihtaa enää positiiviseksi, ja positiiviset teot ja sanat humisevat vain ohitse.

 

FORER-EFEKTI – Ihminen omaksuu myynnin kohdentamisen ”tämä on juuri sinua varten räätälöity”. Ennen tämä tarkoitti enemmänkin, että suutari tekee sinulle puvun mittatilaustyönä, yksityiskohdat sinun mieleesi räätälöiden. Mutta nykyään tämä tarkoittaa esimerkiksi jotain asiakas kohtaista alennusta ”voimme tehdä poikkeuksen kohdallasi, osta vielä tuo niin saat tämän kaupan päälle”.

 

BLACEBO-ILMIÖ – Ilmiö on lähellä lumelääkkeen ilmiötä. Ihminen uskoo saavansa oikeaa lääkettä tietyillä ominaisuuksilla, jonka johdosta hänen aivonsa tuottavat todellisen reaktion suhteessa uskomukseen. Markkinoinnissa ilmiönä voisi toimia kirjan käyttämä esimerkki, viini. ”Jos 10 € viini tarjoillaan 30 € viinipullossa, viini maistuu ihanalta. Toisinpäin taas jos 30 € viini tarjoillaan 10 € viinipullosta, viini maistuu keskiverrolta.”

 

 

Koonti

Brändäyksen onnistuminen on erityisen tärkeää, koska asiakas yrityksen kanssa luo lopullisen kuvan brändistä. Ennen brändäämistä yrityksellä pitää olla arvot, visiot ja missiot kohdallaan, jotta yritystä tai tuotetta voi edes tosissaan onnistuneesti luoda. Jos asiakas kysyy sinulta yrityksen arvoista, etkä tiedä niistä edes osaa, voi tämä vaikuttaa negatiivisesti asiakkaan mielikuvaan yrityksestä. Sosiaalinen media ja ihmisten suut ovat kuitenkin niin isoja ja sanavapaampia nykyään kuin enne, että yrityksillä ei olisi varaa isoihin töppäyksiin ja huhuihin. Itseäni henkilökohtaisesti kiinnostaa brändäys ja sen ympärille rakentaminen, katsotaan, miten pääsen tätä mielenkiinnon kohdettani syventämään tulevissa opinnoissa.

 

 

 

 

 

Lähteet

Ahonen, L. & Luoto, S. 2015. Markkinointi boksin ulkopuolelta. Helsinki: Talentum.

Avadanceb2b. 2019. Mikä brändi on, mistä se muodostuu, ja miksi sillä on merkitystä? Luettu 28.2.2021. https://www.advanceb2b.com/fi/blog/mista-brandi-muodostuu

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close