Tampere
27 Nov, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Brändi nimeltä Kimi Räikkönen



Kirjoittanut: Anni Minkkinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Luulen, että kysyttäessä keneltä tahansa – tiedätkö, kuka on Kimi Räikkönen? – vastausta ei tarvitsisi kovin kauaa odotella. Kimi Räikkönen on henkilö, joka on jollain tavalla tullut tutuksi jokaiselle suomalaiselle, toisille paremmin ja toisille huonommin. Kuitenkin Kari Hotakaisen kirja Tuntematon Kimi Räikkönen kertoo kaikkien tuntemasta formulakuskista sellaisia puolia, joille ei aiemmin niin paljon palstatilaa ole annettu. Mistään paljastuskirjasta ei tosin ole kyse, vaan enemmänkin Kimin taustoja avataan enemmän ja tuntemattomuuden verhoa raotetaan hieman lisää.

 

Kirjan myötä pääsee kurkistamaan hieman, minkälaista elämää Räikkönen on elänyt ja mitä se on vaatinut. Formulakuskin elämästä ja urasta voi inspiroitua paljon ja napata muutaman opin myös omaa taipalettaan ohjaamaan. Itselläni vahvimpina ajatuksina nousi esille Kimin vahva henkilöbrändi ja miten se on vuosien saatossa muodostunut. Hotakainen kuvaileekin kirjassa Kimin henkilöbrändiä osuvasti näin:

 

”Hän ei ole rakentanut brändiä, vaan on eräänä päivänä huomannut olevansa se. Vahvin henkilöbrändi on aina totta ja siksi vahinko. Heikoin on rakennettu, ulkokohtainen, opittu ja opetettu.” (Hotakainen 2018, 39)

 

Tämä inspiroi minua pohtimaan henkilöbrändin rakentumista tarkemmin. Koin ahaa-elämyksen siitä, miten loppujen lopuksi monet vahvat henkilöbrändit ovat oikeasti vain syntyneet kuin itsestään. Ei tarkkaan harkitun strategian mukaan kaavaillusti ja pikkutarkasti rakennetusti, vaan monien suotuisien sattumien ja omanlaisen persoonan muovaamina toimivaksi kokonaisuudeksi.

 

Hyvän henkilöbrändin muodostumisessa tärkeimpinä pointteina nostaisin esille Kimin tapauksessa suuren intohimon ja palon tekemäänsä kohtaan. Jo pienestä pojasta lähtien Kimi Räikkönen on ollut kuin yhtä moottorilla käyvien kulkuneuvojen kanssa. Voidaan ajatella, että Kimin työura on alkanut jo hänen ollessaan 9-vuotias, kun hän ajoi kartingia ja kilpaili lajissa lupaavasti eri luokissa. Ei hän toki silloin vielä ajanut elääkseen, mutta pohjusti tulevaa uraansa harrastamalla kilpa-ajoa suurella hartaudella ja sekä palolla. Jotta voit tulla hyväksi jossain, tarvitsee sinun harjoitella sitä kovasti. Ja jotta jaksat harjoitella jatkuvasti, on sinun oikeasti nautittava siitä mitä teet. Ja ajamisesta Kimi on aina nauttinut, se on selkeästi hänen intohimonsa.

 

Mutta ei vain kovalla työllä hyvää henkilöbrändiä rakenneta, siihen liittyy monia muitakin seikkoja. Kimin tapauksessa nostaisin esille myös hänen erottuvan persoonansa ja tapansa viestiä itsestään. Kimillä tuntuu olevan todella rento asenne elämää kohtaan, hän ei tunnu paljoa stressaavan isoistakaan tilaisuuksista. Eikä hänellä ole tapana ylianalysoida tai muutenkaan tehdä asioista kovin isoa numeroa. Kimin maailmassa asiat ovat asioita, mitäpä niitä sen enempää alkaa muuttamaan. Yksi Kimiä parhaiten kuvaavia lausahduksia hänen suustaan tulleena on mielestäni hänen vastauksensa toimittajan kyselyyn, miltä kisoissa viides lähtöruutu tuntuu:

Kysymys: ”Millainen lähtöruutu tuo viides ruutu on startata?’

Kimi: ”Se on viides ruutu.”

(Hotakainen 2018, 268.)

 

Ihanaa suomalaista eleetöntä suoruutta asioiden kaunistelemattomuutta! Miksi tehdä tikusta asiaa, miksi tuhlata kenenkään aikaa enempää kuin on tarve? Varsinkin kun se ajan voi käyttää johonkin paljon parempaan. Vaikka siihen ajamiseen, sillä silloin ei puhetta tarvita. Ei ainakaan paljoa.

 

Kimi on erottunut massasta juuri omanlaisensa jurouden ja suoruuden ansiosta. Piirteitä, joita monet suosittelevat välttämään. Monien mielestä täytyisi olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut, sanavalmis ja sukkela. Kimi ei ole puheenlahjoillaan pröystäillyt, hänen tapauksessaan laatu korvaa määrän. Usein nimittäin Kimin kommentit ovat yksinkertaisuudessaan nerokkaita! Ja varmasti mieleenpainuvia ja erilaisia.

 

Kuten todettua, hyvä henkilöbrändi syntyy kuin itsestään. Teot puhuvat puolestaan ja maineen ansaitsevat ne, jotka tekevät työnsä oikein. Loppujen lopuksi aitous ja rehellisyys ovat kaiken alku ja juuri. Tänä somejulkkisten aikakautena monet self help -oppaat ja lehtien artikkelit toitottavat vinkkejä siitä, miten brändätä itsensä hyvin. Täytyy olla tarkkaan harkittua somestrategiaa, hyvää visuaalista materiaalia ja ulkoa opeteltuja nasevia lausahduksia, joita lainata kahvipöytäkeskusteluissa etevästi.

 

Mitäpä jos tehtäisiin niin kuin Kimi? Keskitytään tekemään työ, jota rakastaa, sellaisella intohimolla ja tarkkuudella, että siinä väkisinkin kehittyy hyväksi ja ollaan aidosti oma itsemme.

 

“Leave me alone, I know what to do.”

-Kimi Räikkönen

 

 

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close