Tampere
26 Jun, Sunday
28° C

Proakatemian esseepankki

Brändi – Ajatuksia tiimimestarien lähijaksolta



Kirjoittanut: Oona Orava - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Tämä oli Tiimimestari 121:n viimeinen lähijakso. Toimin jaksolla pienryhmäni lillana eli tiiminvetäjänä, mikä jännitti minua etukäteen jonkin verran. Tiimimestari-ryhmäni koostui pitkälti eri firmojen johtotehtävissä työskentelevistä henkilöistä sekä yrittäjistä. Yllätyin, kun isoimmaksi haasteeksi koitui se, miten saan nämä keski-ikäset herrat ja rouvat pysymään aiheessa. Välillä tuntui, kuin ryhmässä olisikin ollut teini-ikäisiä aikuisten sijaan. Tärkein koppi tältä lähijaksolta olikin itsevarmuuden kasvu, sillä sain taas muistutuksen, että status ja ikä ei merkitse, kun toimitaan tiimissä.

Pienryhmän työskentely ja loppusynnytys
Pienryhmäni keskustelu ajautui sivuraiteille pohtimaan sitä, miten viime kerran lähijaksolla oli hyvä, konkreettinen tehtävänanto. Niimpä päätimme tehdä myös tästä lähikerrasta itsellemme konkreettisen, ja otimme tarkasteluun yhden ryhmäläisemme uuden yrityksen. Yritys oli juuri brändin rakennus vaiheessa ja kokosimme sille apuoppaan nimeltä ”Uuden yrityksen brändikysymykset”, jonka avulla yritys voi vaihe vaiheelta rakentaa brändiään.

Uuden yrityksen brändikysymykset:
Visio, Missio, Arvot
Miksi yrityksesi on perustettu?
Mikä sinut saa joka aamu jatkamaan yrityksesi parissa?
Millaista muutosta maailmaan tavoittelet yritykselläsi?
Brändi = maine + imago
Millaisia asioita/sanoja haluat brändiisi liitettävän?
Mitä et missään nimessä halua liitettävän brändiisi?
Kohderyhmät ja arvolupaus
Minkä asiakkaan ongelman ratkaiset?
Millä kohderyhmän silmissä erotut muista?
Tunne ja tarina
Miten vetoat tunteisiin?

Visuaalisuus

Onko ilmeesi yhtenäinen?
Mitä visuaaliset elementtisi viestivät

 

Parasta lähijaksolla

Parasta tällä lähijaksolla oli ehdottomasti vierailija, jonka saimme etäyhteydellä kertomaan oman yrityksensä brändistä. Vierailijana oli yritys nimeltä Intergrata, joka eroaa kaikista muista saman toimialan yrityksistä huomattavasti. Se on onnistunut luomaan brändinsä yrityksen sisältä päin niin vahvaksi, että he tekevät tuloksellista liiketoimintaa jopa ilman kirjallista strategiaa tai budjettia.


Vielä kolme koppia jaksolta

Nykypäivänä ihmiset eivät osta tuotetta/palvelua vaan he ostavat arvot, ideologian ja brändin tuotteen/palvelun taustalla.

Yrityksen sisältä päin rakennettu brändi on uskottavin, joten työnantajakuvaan kannattaa panostaa. Päälle liimattu ei toimi pidemmän päälle.

Jokainen kohtaaminen yrityksen edustajan kanssa on yhtä kuin yrityksen brändi.

 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close